Olimpijske igre (OI) u Parizu svečanom su ceremonijom otvorene u petak 26. jula 2024. godine. U bogatom programu učestvovao je veliki broj izvođača/ica, a učesnici/e Olimpijskih igara u bojama svojih delegacija prodefilovali/e su brodovima koji su plovili rijekom Senom.
Ipak, umjetnički program ovog spektakla nije prošao bez kontroverzi. Ubrzo nakon što je prikazan, niz negativnih kritika dobio je dio programa u kojem je, kako su organizatori kasnije istakli, prikazan grčki bog Dioniz. Naime, ovaj je prikaz u jednom dijelu javnosti opisan kao parodija na Posljednju večeru, poznatu sliku Leonarda da Vincija. Međunarodni olimpijski komitet (MOK) je u nedjelju 28. jula izdao javno izvinjenje kršćanima zbog ovog nenamjernog propusta te naglasio da u programu “nikada nije postojala namjera da se pokaže nepoštovanje prema bilo kojoj vjerskoj grupi”. Pored navedenog, u javnosti su se ubrzo pojavila i tumačenja drugih dijelova ceremonije, uključujući i navodni prikaz “zlatnog teleta”, o čemu je pisalo i Raskrinkavanje.
Pažnju javnosti privukao je i nesvakidašnji spektakl u formi mehaničkog “galopirajućeg konja”, koji je, zajedno s jahačicom ogrnutom zastavom Olimpijskih igara, također prodefilovao Senom. Nakon tačke na rijeci, jahačica je na pozornicu izašla na bijelom konju, dok su iza nje volonteri/ke nosili/e zastave zemalja učesnica ovog sportskog događaja.
Videosnimci i fotografije ovog dijela ceremonije već su narednog dana, 27. jula, u brojnim objavama na Facebooku podijeljeni uz tvrdnje da jahačica na mehaničkom konju predstavlja “jahača apokalipse” te da “simbolizuje smrt koja dolazi na blijedom konju”.
Biblijski četvrti jahač Apokalipse na otvaranju Olimpijade simbolizuje smrt koja dolazi na bledom konju.
Tvrdnje da ovaj dio programa simbolizuje “četvrtog jahača apokalipse” koji “donosi smrt” objavljene su isti dan i na platformi X.
Na društvenim mrežama dijelile su se i fotografije koje prikazuju jahačicu dok jaše bijelog konja, također uz tvrdnje da predstavlja “jahača apokalipse”, ali i “antihrista”, kao i da se radi o satanizmu. U jednoj od takvih objava korisnik Facebooka propituje i “da li EU fašisti i satanisti sa Olimpijade poručuju da će antihrist uskoro biti predstavljen”.
Prvi jahač apokalipse na belom konju predstavlja antihrista. Da li nam EU fašisti i satanisti sa olimpijade poručuju da će nam antihrist uskoro biti predstavljen?
Šta su činjenice?
Tok otvaranja OI u Parizu objavljen je na zvaničnoj stranici događaja, a u osvrtu na ceremoniju opisan je i jedan od njenih centralnih performansa, koji je počeo mehaničkim konjem na rijeci Seni, a završio predavanjem olimpijske zastave. Uz navode da je Thomas Jolly, umjetnički direktor ovogodišnjih Olimpijskih igara, “preokrenuo na glavu protokol ceremonije otvaranja i pretvorio ga u predstavu”, na stranici OI stoji sljedeće:
Galopirajući na metalnom konju, jahačica je jahala niz Senu i kroz ceremoniju, ogrnuta plaštom ukrašenim olimpijskim prstenovima. Kako je olimpijska zastava prolazila, olimpijski duh, obilježen prijateljstvom i solidarnošću, proširio se svijetom.
Dok je prolazila ispod pariskih mostova, jahačica je raširila krila golubice, simboličan podsjetnik na puštanje golubice koje je nekada predstavljalo ideal mira među narodima tokom olimpijskog primirja.
Jahačica je završila vožnju na Trocaderu, pružajući veličanstven dolazak olimpijskoj zastavi prije nego što je podignuta. Pored nje, zastave 205 nacionalnih olimpijskih komiteta (NOK-ova) nosili/e su volonteri/ke Igara.
Opisavši ga “simbolom otpora, mira, solidarnosti i zajedništva”, kompanija Sanofi, zvanični partner Olimpijskih igara 2024, najavila je da će “metalni konj” od oktobra 2024. biti izložen u sjedištu ove kompanije u Parizu.
O detaljima ceremonije koji su privukli pažnju publike, uključujući i “jahačicu u srebrnom oklopu na rijeci Seni”, 27. jula pisao je i britanski Telegraph. Autorica članka navodi da je, prema organizatorima, jahačica “zamišljena kao “utjelovljenje Sekvane, boginje rijeke Sene i simbola otpora“. Iste činjenice navode se i u izvještaju koji je nakon ceremonije objavila agencija Associated Press, kao i članku portala 20 minutes.
Dakle, iako je i na zvaničnoj stranici Olimpijskih igara i u medijima jasno istaknuto da performans s konjem predstavlja simbol mira, jedinstva i olimpijskog duha, on je u brojnim objavama na društvenim mrežama opisan potpuno suprotno – kao nagovještaj gladi, smrti i ratova te uz navode da se radi o “satanističkim ritualima”.
U ovom je slučaju kao povod za manipulativne objave zloupotrijebljena biblijska priča o četiri jahača apokalipse, prema kojoj svaki od njih, kao i konj kojeg jašu, ima određenu simboliku. Enciklopedija Britannica na svojim stranicama donosi sažetak ove priče, uz objašnjenje njene simbolike:
Četiri jahača apokalipse u kršćanstvu su četiri jahača koji se, prema knjizi Otkrivenja (6:1-8), pojavljuju otvaranjem prva četiri od sedam pečata koji donose kataklizmu apokalipse. Prvi jahač, osvajač s lukom i krunom, jaše bijelog konja, što učenjaci nekad tumače kao simbol Krista ili antikrista; drugom jahaču je dan veliki mač i jaše crvenog konja, što simbolizuje rat i krvoproliće; treći nosu vagu, jaše crnog konja i simbolizuje glad; a četvrti jahač jaše blijedog konja i poistovjećen je sa smrću.
Iz navedenog je jasno da se u ovom slučaju radi o netačnim i neutemeljenim tvrdnjama koje spadaju u širi narativ teorije zavjere prema kojoj svjetske elite i različiti moćnici u tajnosti nastoje naštetiti čovječanstvu, dok su Olimpijske igre, tačnije ceremonija otvaranja ovog velikog sportskog događaja, poslužile tek kao povod za njihovo ponovno plasiranje u javnost.
Budući da nije moguće pouzdano utvrditi kad su prvi put objavljene, viralne tvrdnje da umjetnički performans s mehaničkim, a zatim i bijelim konjem na Olimpijskim igrama simbolizuje “jahače apokalipse”, odnosno da su organizatori Olimpijskih igara spomenutim performansom htjeli “nagovijestili apokalipsu” i “promovisati satanizam”, dobijaju ocjenu prenošenje lažnih vijesti. Iste tvrdnje ocijenjene su i kao teorija zavjere.
(Raskrinkavanje.ba)