Poljska televizija nije prikazala mapu s priključenim ukrajinskim teritorijama

Pojedini mediji objavili su da je poljski javni emiter prikazao mapu na kojoj je Poljskoj pripojen dio teritorije Ukrajine. Ovakva mapa, ipak, nikada nije prikazana na toj televiziji.

Foto: Pxhere.com

Na portalu Fakti 17. januara 2023. godine objavljen je članak u kom se tvrdi da je na jednom televizijskom kanalu u Poljskoj emitovana vremenska prognoza u kojoj je korištena izmijenjena mapa te države. Navodno su mapi pridodate neke teritorije Ukrajine i predstavljene kao dio Poljske. Članak je naslovljen:

Poljska televizija objavila mapu u koju je uključila devet oblasti na zapadu Ukrajine

U članku je objavljena i slika kao “dokaz” da se to zaista dogodilo te se tvrdi da je ova televizija slično uradila i ranije, 2022. godine. 

POLJSKI televizijski kanal TVP1 emitovao je ažuriranu mapu te zemlje sa pozamašnim delom teritorije današnje Zapadne Ukrajine.

Mapa se pojavila u trenucima emitovanja vremenske prognoze.

Lavov je na njoj poljski grad, a „granica“ Poljske bliža Kijevu nego njemu. Bezmalo – tri puta!
(...)
U martu 2022. godine, isti TV kanal je predstavio mapu podele Ukrajine.

Iste tvrdnje pronašli smo u još sedam članaka domaćih medija. Na portalu Između sna i jave tvrdnja o poljskoj televiziji iskorištena je u svrhu "argumentacije" tvrdnji ruskog docenta masovnih komunikacija Gevorga Mirzajana o podjeli Ukrajine. Slika kadra iz vremenske prognoze navodno emitovane na TVP1 dijelila se i na drugim jezicima (1, 2, 3, 4, 5). 

Šta su činjenice?

TVP1 je televizijski kanal poljskog javnog emitera Telewizja Polska S.A. (TVP). Logo ovog kanala vidi se u gornjem desnom uglu slike kojom se “dokazuju” pomenute tvrdnje. Mapa prikazuje crvenom bojom označenu teritoriju Poljske, koja pokriva i dijelove Ukrajine. 

Ipak, ova slika ne prikazuje kadar iz vremenske prognoze emitovane na kanalu TVP1. O tome su pisali francuska platforma The Observers i ukrajinski StopFake

Na portalu poljskog javnog emitera TVP Info 18. januara 2023. objavljen je demanti tvrdnji koje su se pojavile u pojedinim medijima i na društvenim mrežama. Kako su istakli, takva mapa nikada nije prikazana na ovom televizijskom kanalu, a ove tvrdnje nazvali su “ruskom propagandom”.

Navodni ekran sa vremenske prognoze na poljskoj televiziji u kojoj Poljska pokriva veliki dio Ukrajine dijeli se na mrežama. Materijalom je manipulisano i ima za cilj da ubijedi rusku javnost u teze koje šire centri u Moskvi. Takav materijal nikada nije bio na TVP-u, a logo je zalijepljen.

Pozadina koju TVP1 koristi u emisijama vremenske prognoze izgleda posve drugačije

Foto: YouTube kanal TVP Info

TVP Info takođe navodi da je na slici stvarna voditeljka vremenske prognoze sa televizijskog kanala Trwam iz Poljske, ali je iza nje stavljena drugačija pozadina. Slika voditeljke najvjerovatnije je, navodi The Observers, preuzeta iz snimka vremenske prognoze emitovanog na ovoj televiziji u martu 2020. godine, koji se može pronaći ovdje. Slika je naknadno okrenuta i izmijenjena joj je pozadina. 

Foto: Observers.france24.com; Poređenje između Trwam vremenske prognoze od 8. marta 2020. i slike koja je se dijeli online

The Observers takođe ističe slovne greške na mapi koja se dijeli uz tvrdnje da prikazuje teritorije Ukrajine u sklopu Poljske. Ove greške ukazuju na to da ovakva mapa nije prikazana na poljskoj televiziji. Nazivi država na više mjesta ispisani su bez poljskih dijakritičkih znakova. Na mapi je, tako, ispisano SLOWACJA i BIALORUS, a ispravan način pisanja na poljskom je SŁOWACJA i BIAŁORUŚ. 

Na kraju, ni tvrdnja da je TVP1 u martu 2022. “predstavio mapu podjele Ukrajine” nije tačna. Kako objašnjava platforma AFP Provera činjenica, tada se tvrdilo da je na ovom kanalu prikazana mapa podjele Ukrajine “na koju je Zapad spreman”. Ipak, navodi AFP, takva mapa nije prikazana u to vrijeme i u tom kontekstu, već 2014. godine, a predstavljala je ilustraciju “zvanične ponude koju je Poljskoj poslao nedavno preminuli ruski lider ekstremne desnice i poslanik ruske Dume Vladimir Žirinovski”. 

Mapa koja prikazuje dio teritorije Ukrajine “pripojen” Poljskoj je, dakle, naknadno dodata iza voditeljke te nije bila dio emitovane vremenske prognoze. Dodatno, voditeljka prikazana na slici, uz logo TVP1, zapravo vodi vremensku prognozu na posve drugom poljskom televizijskom kanalu. Iz TVP1 demantovano je da je na ovom kanalu ikada prikazana takva mapa.

Shodno činjenicama, tvrdnju da je TVP1 “emitovao ažuriranu mapu” Poljske sa pripojenim dijelovima Ukrajine, prvi put objavljenu na portalu Fakti, ocjenjujemo kao lažnu vijest. Druge objave iste tvrdnje ocjenjujemo kao prenošenje lažnih vijesti

Napomena:

30.1.2023: Portal Informer je ispravio netačne navode u svom članku te dobija i ocjenu ispravljeno. 

(Marija Ćosić i Emir Zulejhić, Raskrinkavanje.ba)

Autorica: Marija Ćosić Objavljeno: 24. 01. 2023 | Zadnji put osvježeno: prije 4 dana

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Izmišljeni doktor s izmišljenog univerziteta preporučuje “lijek” Hyperdrops

Prodaja navodnog lijeka pod nazivom Hyperdrops nastoji se pospješiti objava...

Lažna vijest
Lažna vijest
Paralelna stvarnost teorije zavjere: Šta su činjenice, a šta izmišljotine o digitalnim valutama i ugljičnim kreditima?

Intervju s navodnom finansijskom investitoricom Melissom Cuimmei u kojem iz...

Lažna vijest Teorija zavjere
Lažna vijest
Branimir Nestorović i dalje promoviše teorije o tajnom postavljanju 5G opreme

Isječak gostovanja ljekara Branimira Nestorovića iz Srbije u kojem tvrdi da...

Lažna vijest
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me