Foto: Raskrinkavanje.ba
Na Facebook stranici Nature Goods pokrenuto je oko 580 oglasa u periodu od 1. do 18. septembra 2024. godine u kojima se promovišu proizvodi navodno učinkoviti u gubitku kilograma. Stranica je, prema podacima iz sekcije “Transparentnost stranice”, kreirana 1. avgusta 2024. godine, a njom se upravlja iz Ukrajine. U opisu stranice navodi se adresa u Kijevu, kao i ukrajinski broj telefona, ali nije jasno kome oni pripadaju. Naveden je i link internet-stranice koja u vrijeme pisanja ove analize nije bila dostupna.
Izuzev profilne i naslovne fotografije, na stranici nisu dostupne druge objave. Stranicu Nature Goods u vrijeme pisanja ove analize pratila su 83 korisnika/ce Facebooka.
Većina reklama pokrenutih na ovoj stranici, dostupnih u Biblioteci oglasa, kreirana je na sličan način. Na objavljenoj slici, korisnici/e se pozivaju da odaberu svoju dob, nakon čega će im nutricionista/kinja dati savjete kako da smršaju.
Foto: Screenshot
Neke reklame su na našem jeziku, a neke na bugarskom.
Foto: Primjeri reklama na bugarskom jeziku/Screenshot
Budući da je dio reklama sponzorisan za prikazivanje korisnicima/ama u Bugarskoj i Hrvatskoj, za njih su dostupne i dodatne informacije, u skladu s pravilima rada kompanije Meta u Evropskoj uniji. Tako se za takve reklame može vidjeti da su usmjerene ka ženama različite starosne dobi.
Foto: Jedna od reklama sponzorisanih u Hrvatskoj/Screenshot
Foto: Jedna od reklama sponzorisanih u Bugarskoj/Screenshot
Dakle, administratori/ke stranice Nature Goods iz Ukrajine targetiraju žene u našem regionu i Bugarskoj kroz više stotina pokrenutih reklama, obećavajući im rješenje za gubitak kilograma.
Šta se promoviše ovim reklamama?
U svakoj od pomenutih reklama objavljen je i link na kom korisnici/e navodno mogu doći do savjeta nutricionista/kinja. U vrijeme pisanja ove analize, tim linkovima nije bilo moguće pristupiti kroz Biblioteku oglasa.
Ipak, novinari/ke Raskrinkavanja pronašli/e su jednu takvu reklamu direktno na društvenoj mreži Instagram, odakle se moglo pristupiti stranici na kojoj navodna dijetetičarka i nutricionistkinja Anna Petrović nudi “besplatnu online dijagnostiku i lične preporuke” korisnicima/ama.
Stranica ima formu online chata koji korisnicima/ama omogućava da na postavljena pitanja odaberu jedan od ponuđenih odgovora. Inicijalno, korisnici/e dobijaju pitanje o broju kilograma koje žele izgubiti.
Foto: Screenshot
Nakon toga slijedi niz pitanja o trenutnom stanju i željenim rezultatima, na koja korisnik/ca može odabrati jedan od ponuđenih odgovora.
Foto: Screenshot
Bez obzira na odabrane odgovore, rezultat “razgovora” s navodnom nutricionistkinjom je isti – korisnicima/ama se preporučuje da kupe proizvod Apolloss. Naime, nakon odgovora na sva postavljena pitanja, “nutricionistkinja” preporučuje konzumaciju komorača, kamilice, smreke i sene. Nakon isticanja navodnih koristi ovih biljaka, navodi se da se one mogu konzumirati pojedinačno, ali da je “mnogo zgodnije i efikasnije koristiti ih kao deo kompleksa «Apolloss».”
Foto: Screenshot
Nakon navođenja pojedinosti o tome kako Apolloss djeluje, “nutricionistkinja” korisnicima/ama saopštava da su upravo oni/e 2000. kupac te da, stoga, preparat mogu naručiti po promotivnoj cijeni. Kako bi naručili/e proizvod, korisnici/e trebaju unijeti svoje ime i broj telefona. Na slici pakovanja ovog preparata navodi se da je u pitanju “mješavina biljnog čaja”.
Foto: Screenshot
Slika koja je iskorištena uz ime “nutricionistkinje” Anne Petrović je stock fotografija. Riječ je o fotografijama koje se koriste za ilustrovanje sadržaja. Ovu sliku moguće je pronaći i na nizu drugih stranica, gdje je korištena u drugom kontekstu i uz tekstove na drugim jezicima (1, 2). Nutricionistkinja Ana Petrović (ne Anna) zaista postoji, ali ona nije žena sa slike. Takođe, ovaj “chat” nije dio njene prave internet-stranice.
Još jedan pokazatelj da “razgovori” s nutricionistkinjom nisu stvarni jeste i činjenica da, bez obzira na to koje odgovore korisnici/e odaberu, uvijek će dobiti isti odgovor – imaju prekomjernu kilažu, a za mršavljenje trebaju koristiti Apolloss. Čak i ako, recimo, korisnici/e odaberu da uz visinu od više od 180 centimetara imaju manje od 60 kilograma, što znači indeks tjelesne mase (BMI) ispod preporučenog, dobijaju odgovor da “zaista imaju višak kilograma”.
Foto: Screenshot
Naime, indeks tjelesne mase koristi se za procjenu uhranjenosti kod ljudi. Preporučene vrijednosti ovog indeksa kreću se između 18,5 i 24,9. Osoba koja ima 59 kilograma i visinu 181 cm ima BMI 18, dakle ispod razina preporučenog.
Foto: Pliva zdravlje/Screenshot
Iz svega navedenog jasno je da je riječ o automatizovanoj stranici, a ne o stvarnim preporukama nutricionista/kinja. Krajnji cilj ovakvih reklama jeste prodaja pomenutog proizvoda, a ne stvarna pomoć u regulaciji tjelesne težine budući da su savjeti i preporuke uvijek isti, bez obzira na stvarno stanje i potrebe korisnika/ca. Kako se može vidjeti, u nekim su slučajevima savjeti potpuno neadekvatni, čak i opasni, budući da i pothranjenim osobama govore da imaju višak kilograma.
Shodno navedenom, stranicu na kojoj se prodaje čaj Apolloss kroz “razgovor” s nutricionistkinjom Annom Petrović ocjenjujemo kao lažnu vijest, s obzirom na to da nije riječ o stvarnom razgovoru sa stručnjakinjom, već o automatizovanom chatu koji uvijek nudi iste preporuke.
(Raskrinkavanje.ba)