Raskrinkavanje.ba

Prodaja čaja za mršavljenje putem stotina prevarnih oglasa i lažnog “chata”

Na Facebook stranici kojom se upravlja iz Ukrajine, u septembru 2024. pokrenuto je više stotina oglasa u kojima se promoviše čaj Apolloss kao proizvod za gubitak kilograma.

Foto: Raskrinkavanje.ba

Na Facebook stranici Nature Goods pokrenuto je oko 580 oglasa u periodu od 1. do 18. septembra 2024. godine u kojima se promovišu proizvodi navodno učinkoviti u gubitku kilograma. Stranica je, prema podacima iz sekcije “Transparentnost stranice”, kreirana 1. avgusta 2024. godine, a njom se upravlja iz Ukrajine. U opisu stranice navodi se adresa u Kijevu, kao i ukrajinski broj telefona, ali nije jasno kome oni pripadaju. Naveden je i link internet-stranice koja u vrijeme pisanja ove analize nije bila dostupna. 

Izuzev profilne i naslovne fotografije, na stranici nisu dostupne druge objave. Stranicu Nature Goods u vrijeme pisanja ove analize pratila su 83 korisnika/ce Facebooka.

Većina reklama pokrenutih na ovoj stranici, dostupnih u Biblioteci oglasa, kreirana je na sličan način. Na objavljenoj slici, korisnici/e se pozivaju da odaberu svoju dob, nakon čega će im nutricionista/kinja dati savjete kako da smršaju.

Screenshot 2024 09 19 154452

Foto: Screenshot

Neke reklame su na našem jeziku, a neke na bugarskom. 

Screenshot 2024 09 19 154758

Foto: Primjeri reklama na bugarskom jeziku/Screenshot

Budući da je dio reklama sponzorisan za prikazivanje korisnicima/ama u Bugarskoj i Hrvatskoj, za njih su dostupne i dodatne informacije, u skladu s pravilima rada kompanije Meta u Evropskoj uniji. Tako se za takve reklame može vidjeti da su usmjerene ka ženama različite starosne dobi.

Screenshot 2024 09 19 155029

Foto: Jedna od reklama sponzorisanih u Hrvatskoj/Screenshot

Screenshot 2024 09 19 155207

Foto: Jedna od reklama sponzorisanih u Bugarskoj/Screenshot

Dakle, administratori/ke stranice Nature Goods iz Ukrajine targetiraju žene u našem regionu i Bugarskoj kroz više stotina pokrenutih reklama, obećavajući im rješenje za gubitak kilograma. 

Šta se promoviše ovim reklamama?

U svakoj od pomenutih reklama objavljen je i link na kom korisnici/e navodno mogu doći do savjeta nutricionista/kinja. U vrijeme pisanja ove analize, tim linkovima nije bilo moguće pristupiti kroz Biblioteku oglasa. 

Ipak, novinari/ke Raskrinkavanja pronašli/e su jednu takvu reklamu direktno na društvenoj mreži Instagram, odakle se moglo pristupiti stranici na kojoj navodna dijetetičarka i nutricionistkinja Anna Petrović nudi “besplatnu online dijagnostiku i lične preporuke” korisnicima/ama.

Stranica ima formu online chata koji korisnicima/ama omogućava da na postavljena pitanja odaberu jedan od ponuđenih odgovora. Inicijalno, korisnici/e dobijaju pitanje o broju kilograma koje žele izgubiti.

Screenshot 2024 09 19 155726Foto: Screenshot

Nakon toga slijedi niz pitanja o trenutnom stanju i željenim rezultatima, na koja korisnik/ca može odabrati jedan od ponuđenih odgovora.

Screenshot 2024 09 19 160401

Foto: Screenshot

Bez obzira na odabrane odgovore, rezultat “razgovora” s navodnom nutricionistkinjom je isti – korisnicima/ama se preporučuje da kupe proizvod Apolloss. Naime, nakon odgovora na sva postavljena pitanja, “nutricionistkinja” preporučuje konzumaciju komorača, kamilice, smreke i sene. Nakon isticanja navodnih koristi ovih biljaka, navodi se da se one mogu konzumirati pojedinačno, ali da je “mnogo zgodnije i efikasnije koristiti ih kao deo kompleksa «Apolloss».”

Screenshot 2024 09 19 160522

Foto: Screenshot

Nakon navođenja pojedinosti o tome kako Apolloss djeluje, “nutricionistkinja” korisnicima/ama saopštava da su upravo oni/e 2000. kupac te da, stoga, preparat mogu naručiti po promotivnoj cijeni. Kako bi naručili/e proizvod, korisnici/e trebaju unijeti svoje ime i broj telefona. Na slici pakovanja ovog preparata navodi se da je u pitanju “mješavina biljnog čaja”.

Screenshot 2024 09 19 160645

Foto: Screenshot

Slika koja je iskorištena uz ime “nutricionistkinje” Anne Petrović je stock fotografija. Riječ je o fotografijama koje se koriste za ilustrovanje sadržaja. Ovu sliku moguće je pronaći i na nizu drugih stranica, gdje je korištena u drugom kontekstu i uz tekstove na drugim jezicima (1, 2). Nutricionistkinja Ana Petrović (ne Anna) zaista postoji, ali ona nije žena sa slike. Takođe, ovaj “chat” nije dio njene prave internet-stranice

Još jedan pokazatelj da “razgovori” s nutricionistkinjom nisu stvarni jeste i činjenica da, bez obzira na to koje odgovore korisnici/e odaberu, uvijek će dobiti isti odgovor – imaju prekomjernu kilažu, a za mršavljenje trebaju koristiti Apolloss. Čak i ako, recimo, korisnici/e odaberu da uz visinu od više od 180 centimetara imaju manje od 60 kilograma, što znači indeks tjelesne mase (BMI) ispod preporučenog, dobijaju odgovor da “zaista imaju višak kilograma”.

Screenshot 2024 09 19 160808

Foto: Screenshot

Naime, indeks tjelesne mase koristi se za procjenu uhranjenosti kod ljudi. Preporučene vrijednosti ovog indeksa kreću se između 18,5 i 24,9. Osoba koja ima 59 kilograma i visinu 181 cm ima BMI 18, dakle ispod razina preporučenog. 

Screenshot 2024 09 19 160950

Foto: Pliva zdravlje/Screenshot

Iz svega navedenog jasno je da je riječ o automatizovanoj stranici, a ne o stvarnim preporukama nutricionista/kinja. Krajnji cilj ovakvih reklama jeste prodaja pomenutog proizvoda, a ne stvarna pomoć u regulaciji tjelesne težine budući da su savjeti i preporuke uvijek isti, bez obzira na stvarno stanje i potrebe korisnika/ca. Kako se može vidjeti, u nekim su slučajevima savjeti potpuno neadekvatni, čak i opasni, budući da i pothranjenim osobama govore da imaju višak kilograma. 

Shodno navedenom, stranicu na kojoj se prodaje čaj Apolloss kroz “razgovor” s nutricionistkinjom Annom Petrović ocjenjujemo kao lažnu vijest, s obzirom na to da nije riječ o stvarnom razgovoru sa stručnjakinjom, već o automatizovanom chatu koji uvijek nudi iste preporuke. 

(Raskrinkavanje.ba)

 

Pogledajte originalne članke
Lažna vijest 01.09.2024

Bino-bi: Ana Petrović - besplatne konsultacije

  • Lažna vijest