Ruski sveštenici ne blagosiljaju “Sotonu” na viralnoj fotografiji

U člancima mnogobrojnih portala iz regiona objavljena je fotografija koja navodno prikazuje ruske sveštenike kako blagosiljaju raketu poznatu kao “Sotona”. Na fotografiji je drugi balistički projektil.

Foto: Moskovska općinska novinska agencija

Pozivajući se na tweet ruskog oligarha Mikhaila Khodorkovskog, desetine portala iz cijelog regiona sredinom maja objavile su tvrdnju da su pravoslavni sveštenici blagosiljali rusku raketu popularno nazvanu “Sotona”.

Mediji su preuzeli i fotografiju koju je 13. maja objavio Khodorkovsky na Twitteru, a koja navodno prikazuje taj događaj.

Tweet glasi:

Mislim da nećete nikada vidjeti nešto čudnije: poglavari ruske pravoslavne crkve blagosiljaju raketu zvanu Sotona.

Foto: Screenshot

Pojedini portali su u naslovima svojih članaka naglasili da je riječ o tvrdnji koju je iznio Mikhail Khodorkovsky (1, 2, 3, 4), dok su je drugi prenijeli kao činjenicu, bez ikakvog otklona (1, 2, 3, 4).

A MISLILI SMO DA SMO SVE VIDJELI: SVEŠTENICI BLAGOSILJALI ‘SATANU’ (Hayat)

Bizarno: Ruski sveštenici blagosiljaju raketu ‘Sotona’ (Standard)

Bivši oligarh: Najčudnija fotka ikad, ruski sveštenici blagosiljaju Satanu (Buka)

Ipak, čak i neki portali koji u naslovima naglašavaju da je riječ o tvrdnjama Khodorkovskog, u člancima eksplicitno navode da fotografija koju je objavio prikazuje blagosiljanje rakete “Sotona”.

U članku portala N1 se, recimo, tvrdi:

Nekada najbogatiji čovjek u Rusiji i najmoćniji oligarh koji se suprostavio Vladimiru Putinu, Mikhail Khodorkovsky na zvaničnom engleskom nalogu na Twitter objavio je fotografiju sveštenika Ruske pravoslavne crkve kako blagosiljaju interkontinentalnu balističku raketu popularno nazvanu Satana.

Do datuma pisanja ove analize fotografija opisana netačnim tvrdnjama objavljena je na gotovo 40 portala iz regije. 


Šta su činjenice?

Izvor tvrdnji objavljenih na nizu portala iz regije je tweet Mikhaila Khodorkovskog, biznismena i nekadašnjeg najbogatijeg čovjeka u Rusiji. 

Kako se navodi u članku enciklopedije Britannica, Khodorkovsky je 2003. osuđen za prevaru i utaju poreza te je bio u zatvoru u Rusiji do 2013. godine, nakon čega je napustio ovu zemlju i postao jedan od najoštrijih kritičara ruskog predsjednika Vladimira Putina. Rusija je 2015. godine izdala internacionalni nalog za njegovo hapšenje zbog optužbi da je, između ostalog, 1998. godine navodno naredio ubistvo gradonačelnika iz Sibira, što Khodorkovsky negira.

Tačno je da Rusija ima raketu koja nosi nadimak “Sotona” i drugu raketu zvanu “Sotona II”. 

Kako se navodi u članku portala Live Science, objavljenom u aprilu ove godine, Rusija je počela razvijati “Sotonu II” 2000-ih godina. Riječ je o interkontinentalnoj balističkoj raketi koja može nositi nekoliko nuklearnih bojevih glava i procjenjuje se da ima domet do 18.000 km. Zvanično se zove RS-28 Sarmat. Oružje je javnosti predstavio Putin 2018. godine, a krajem aprila ove godine Rusija je provela uspješno testiranje “Sotone II”. Ova raketa razvijena je s ciljem da zamjeni trenutnu rusku interkontinentalnu balističku raketu – zastarjelu R-36 iz sovjetske ere – koju je NATO nazvao “Sotona“, navodi Live Science.

Fotografija koju je je Khodorovsky objavio na svom Twitter profilu ipak ne prikazuje blagosiljanje rakete “Sotona” niti “Sotone II” i nema veze s ratom u Ukrajini ili nedavnim testiranjem koje je provela Rusija.

Kako se navodi u članku talijanskog portala Facta od 23.5.2022, fotografija objavljena na profilu Khodorkovskog nastala je najkasnije 2015. godine. 

Prvobitno je objavljena 6.5.2015. godine na stranici Moskovske opštinske novinske agencije. U opisu stoji da prikazuje “ritual blagoslovljenja učesnika Parade pobjede i posvećenja lansera na Hodinskom polju” u blizini Moskve, na kojem je nekada bila avionska pista.        

Parada pobjede održava se svake godine u Rusiji 9. maja i obilježava pobjedu nad nacističkom Njemačkom u Drugom svjetskom ratu. Podrazumijeva vojne parade u Moskvi i drugim ruskim gradovima.

Kako se navodi u članku Reutersa od 20.5.2022. godine, uobičajeno je da ruski sveštenici blagosiljaju podmornice, balističke rakete i drugo oružje uoči Parade pobjede.

U članku se također objašnjava da sporna fotografija ne prikazuje ni raketu “Sotona” ni “Sotonu II”:

Oružje koje se vidi na fotografiji ne prikazuje projektil “Sotona”, kako se tvrdi u viralnim objavama, rekla je za Reuters Mariana Budjeryn, istraživačica na projektu upravljanja atomom u Harvard Kennedy School Belfer Centru.

SS-18 "Sotona”, što je nadimak Sjevernoatlantskog saveza (NATO), “stari je sovjetski interkontinentalni balistički projektil (ICBM) na tečno gorivo, smješten u silosu [stacionirana raketa]”, rekla je Budjeryn (ovdje). Iako je oružje još uvijek raspoređeno u Rusiji, “postepeno se izbacuje iz upotrebe, značajnim dijelom i zato što je zapravo bilo proizvođeno u Dnjepru u Ukrajini, u Pivdenmašu”, rekla je ona. Dodala je da je u planu njegova zamjena sa “RS-28 Sarmat”.

Na pitanje koje se oružje može vidjeti na slici koja kruži internetom, Budjeryn je rekla da je to oružje vjerovatno SS-27 “Yars” (ovdje), “mobilna interkontinetalna balistička raketa na čvrsto gorivo, mobilna znači da nije postavljena u stacionarnom silosu, već na ‘TEL’ (transporter-montažer-lanser), u osnovi veliki kamion koji se može vidjeti na slici”.

Dakle, fotografija objavljena na Twitter profilu Mikhaila Khodorkovskog, pa potom i u člancima mnogobrojnih regionalnih portala, ne prikazuje blagosiljanje rakete “Sotona”.

Shodno činjenicama, tvrdnju da sveštenici na fotografiji blagosiljaju “Sotonu” ocjenjujemo kao dezinformaciju.

Članke u kojima se navodi da je tvrdnju iznio Mikhail Khodorkovsky, ali je izostavljena informacija da oružje prikazano na fotografiji nije “Sotana”, ocjenjujemo kao manipulisanje činjenicama.

Napomena

27.5.2022.

Nakon objave ove analize, portali Dnevnik, Hayat, Objektiv, Jajce online, Standard, Espreso, Buka, N1, N1 (.hr), Nova i Republika ispravili su svoje članke, zbog čega im dajemo i ocjenu ispravljeno.

30.5.2022.

Nakon objave ove analize, portali Source, Raport, Večernji list i Moj Cazin ispravili su svoje članke, zbog čega im dajemo i ocjenu ispravljeno.

1.6.2022.

Nakon objave ove analize, portal Cazin.net ispravio je svoj članak, zbog čega im dajemo i ocjenu ispravljeno.

2.6.2022:

Nakon objave ove analize, portal Slobodna Dalmacija ispravio je svoj članak, zbog čega im dajemo i ocjenu ispravljeno.

16.6.2022.

Nakon objave ove analize, Maxportal ispravio je svoj članak, zbog čega im dajemo i ocjenu ispravljeno.

(Raskrinkavanje.ba)

Autorica: Nerma Šehović Objavljeno: 27. 05. 2022 | Zadnji put osvježeno: prije 3 sedmicu

Posljednje objavljene analize

Greška
Tvrdnje o Kinezu koji je živio preko 250 godina nisu potvrđene

Navodi da je neko živio duže od uobičajenog životnog vijeka zahtijevaju ops...

Greška Neprovjereno
Dezinformacija
Da li ruter za internet troši istu količinu električne energije kao i frižider?

Već nekoliko godina u domaćim medijima širi se netačna tvrdnja da ruteri za...

Dezinformacija Ispravljeno
Analiza
Fizičko kažnjavanje u rubrici “zanimljivosti”: Kako su mediji izvještavali o incidentu iz Perua

Neki portali iz regiona su na neprimjeren način izvještavali o snimku nasil...

Preko margine
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me