“Saff” u odbrani SDA

SDA je objavila prvi promotivni video za svog kandidata za člana Predsjedništva BiH. U spotu su se, između ostalih, našli inserti iz programa „FACE  TV” i “TV1”, iako nijedna od te dvije televizije za to nije dala odobrenje. Nakon njihovih reakcija, video je uklonjen, a portal “SAFF” stao je u odbranu stranke, prebacujući optužbu za kršenje autorskih prava - na Senada Hadžifejzovića.

Raskrinkali smo
Saff Lažna vijest; Spin; Pristrasno izvještavanje; BH Vijesti Prenošenje lažnih vijesti; Spin; Pristrasno izvještavanje; Sarajevo Grad Prenošenje lažnih vijesti; Spin; Pristrasno izvještavanje;

SDA je na svojoj Facebook stranici objavila promotivni video za svog kandidata za člana Predsjedništva BiH.

Pojedini dijelovi pomenutog video spota su zapravo kadrovi raznih televizija na kojima je gostovao Šefik Džaferović (Face, TV1, Hayat i druge), ali bez dozvole i odobrenja ovih kuća.

Ubrzo nakon toga u Centralnom Dnevniku „FACE ” televizije emitovan je  12-minutni prilog u kojem je Senad Hadžifejzović kitikovao neovlašteno korištenje snimaka ove televizije od strane SDA, uz prikazivanje spornih dijelova spota. Nakon toga je i “TV1” reagirala u vidu članka na svom portalu pod naslovom “Osvojiti vlast po svaku cijenu – Kreativni tim SDA krši zakon o autorskim pravima i podmeće – Oštra reakcija TV1

[1]TV1: obraćamo Vam se ovim putem kako bismo izrazili svoje duboko neslaganje činjenicom da se Stranka demokratske akcije, tačnije Kreativni tim ove stranke, nezakonito i bez bilo kakvih konsultacija, samoinicijativno koristio kadrovima gostovanja Šefika Džaferovića u programu naše televizije, a u cilju izrade promotivnog spota. SDA je na ovaj način demonstrirala neprofesionalnost koristeći inserte TV1, čime je prekršen Zakon o autorskim pravima. Iz tog razloga se obraćamo zvaničnicima u SDA, posebno nemaštovitom Kreativnom timu ove stranke da odmah i bez potrebe za bilo kakvim dodatnim obrazloženjima, kadrove gostovanja gospodina Šefika Džaferovića u programu TV1 izbriše iz svoga spota, uz zahtjev da se ubuduće poštuju autorska prava naše kuće, a posebno integritet i dignitet koji je na ovaj način SDA pokušala ugroziti.

Slične poruke uputio je i Senad Hadžifejzović u prilogu Centralnog dnevnika. Pozvao je SDA da uklone sve kadrove “Face” televizije i naglasio da niko iz te stranke nije tražio dozvolu za korištenje materijala.

Nakon ovih reakcija, video je uklonjen sa Facebook stranice SDA. Ubrzo nakon toga, portal “SAFF” je objavio članak sa sljedećim naslovom:

[2]„Hadžifejzović pozivao na poštivanje njegovih autorskih prava pa prekršio tuđa“

Članak Saffa zapravo je odgovor na optužbe „FACE TV“ upućene Stranci demokratske akcije, koja je bez dozvole iskoristila određene kadrove te televizije za promotivni spot Šefika Džaferovića, kandidata za bošnjačkog člana Predsjedništva SDA. U prvom dijelu članka autor teksta pokušao je umanjiti značaj kršenja autorskih prava i korištenje tuđih materijala u promotivno političke svrhe, pravdajući ga time da se “golobradi aktivista zaigrao montažom klipića”:

[3]Najvjerovatnije da neki golobradi aktivista SDA nije znao šta su autorska prava jer je vjerovao da su na internetu dostupni materijali slobodni za konzumiranje i uvrštavanje u vlastito djelo, pa se malo zaigrao sa montažom i tako je upao u zamku. Indikativno je da je Senad zanemario ovu zdravorazumsku mogućnost i digao toliku dreku oko klipića i ovu nesmotrenost nekog administratora predstavio kao ideju, akciju i habitus čitave stranke.

U tekstu se dalje razrađuje tvrdnja iz naslova, koja govori da je Hadžifejzović prekršio tuđa autorska prava emitujući sporni dio promotivnog spota SDA:

[4]"No, u upotrebi prekomjerne sile, onako razmahan i bijesan, Hadžifejzović je počinio, ako ne još veću, onda identičnu krađu. Naime, u osvrtu na klip o Džaferoviću, iskoristio je značajne dijelove koji su pravo autora iz SDA i drugih TV kuća. Drugim riječima, Senad je, ukazujući na upotrebu njegovih arhivskih materijala, emitovao i taj dio, ali i materijale drugih televizija, te unikatne, autorske dijelove promotivnog klipa. Eto, tako i onaj koji je sačinio SDA video ima pravo da se žali Regulatornoj komisiji za komunikacije BiH, javno proziva ili čak i tuži Senada jer je neovlašteno iskoristio njegovo djelo za emitovanje u televizijskom programu.“

Hadžifejzović je dakle u programu Centralnog dnevniku emitovao jedan dio spornog spota - onaj u kojemu se vide kadrovi raznih televizija. Cijeli video nije emitovan, upravo zbog autorskih prava, kako je i sam Hadžifejzović naglasio prije nego se spot počeo prikazivati na ekranima:

[5]“Nećemo večeras upasti u zamku da sada emitujemo cijeli spot, već samo onaj dio gdje se  zloupotrebljava i krade Face, i one dijelove gdje se vidi korištenje arhivskog materijala drugih televizija”.

Pored toga, poređenje postupka SDA i Senada Hadžifejzovića potpuno je bespredmetno, budući da je u prvom slučaju sporni materijal iskorišten u svrhe političke promocije, dok je u drugom emitovan u informativnom programu kao ilustracija teme o kojoj se govorilo - što je u skladu sa pravilima o preuzimanju tuđih programa. "Pravilo 77/2015 o pružanju audiovizualnih medijskih usluga" Regulatorne agencije za komunikacije BiH o tome govori sljedeće:

[6]Član 17:
(2) Kratkom informacijom u smislu ovog pravila smatra se isječak u trajanju od najviše 90 sekundi koji se objavljuje isključivo u programima vijesti.
(3) Korisnik dozvole koji na osnovu isključivih prava prenosi događaj od značajnog interesa za javnost dužan je omogućiti slobodan izbor kratkog isječka svim televizijskim stanicama koje traže pristup tom događaju.
(4) Korisnik dozvole koji pruža kratku informaciju o događaju od značajnog interesa za javnost dužan je označiti njen izvor.

Dakle, po zvaničnim propisima, Senad Hadžifejzović nije prekršio ni prava “autora SDA-ovog spota”, kao ni prava drugih televizijskih kuća od kojih je isti neovlašteno preuzeo materijale, kako to tvrdi “SAFF”.

Pokušaj da se SDA-ovo kršenje autorskih prava odbrani napadajući oštećenu stranu u ovom konkretnom slučaju nije uspio, ali zato predstavlja knjiški primjer spina - u ovom slučaju, pokušaja da se skrene pažnja sa zloupotrebe koju je počinila SDA, optužbama upućenim na račun Senada Hadžifejzovića. Članak je, također, tipičan primjer pristrasnog izvještavanja, dok neistinita tvrdnja da je Hadžifejzović emitovanjem isječka iz spota prekršio nečija autorska prava, dobija ocjenu lažna vijest. Članci koji su je prenijeli dobijaju ocjenu prenošenje lažne vijesti.

Footnotes

  1. ^ Citat: "TV1"
  2. ^ Citat: "Saff"
  3. ^ Citat: "Saff"
  4. ^ Citat: "Saff"
  5. ^ Citat: Senad Hadžifejzović
  6. ^ Citat: Pravilo 77/2015 o pružanju audiovizualnih medijskih usluga
Autor: Emir Zulejhić Objavljeno: 16. 06. 2018 | Zadnji put osvježeno: prije 1 godinu

Posljednje objavljene analize

Klikbejt
Klikbejt naslov za potpirivanje netrpeljivosti

Portal “Cik Media” nastavlja sa sa modificiranjem naslova za što jači...

Klikbejt
Lažna vijest
Vrtoglava putanja lažne vijesti o “Clintonovim orgijama sa kosovskim djevojčicama”

Samoubistvo Jeffreya Epsteina inspirisalo je brojne teorije zavjere o “stvarnom”...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Klikbejt
Klikbejt
Iz legitimne vijesti u morbidni klikbejt

Jedna pogrešna riječ u naslovu od legitimne vijesti može – namjerno ili...

Klikbejt
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me