“Smrt Ratka Mladića”: Kako je tek napravljen lažni profil prevario skoro 100 medija u regionu

Lažni Twitter profil ministrice Bisere Turković kreiran je krajem januara 2020. Nakon desetak dana potpune neaktivnosti, na profilu su objavljena 3 tweeta o navodnoj smrti Ratka Mladića. Ovu je dezinformaciju zatim objavilo skoro 100 medija u regionu, od kojih neki još uvijek nisu ispravili netačnu vijest.

Ocijenjeni članci
TNT Portal Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Patria Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Relax-portal Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Faktor Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Klix Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Slobodna Bosna Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Crna Hronika Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Dnevnik.ba Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Zenica Info Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; NTV Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Udri Muški Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Ramski vijesnik Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Široki online Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; AntenaM Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Prve Novine Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Direktno Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Fenix magazin Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; RTV Glas Drine Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Fresh press Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; ARTinfo Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; LTK Info Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Izvorno Index Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Pink Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Vidovdan Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; ZASREBRENICU.BA Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; IndexBA Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Radio Televizija Novi Pazar - RTV NP Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Ekskluziva Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Sarajevo Grad Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Senzor Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Bolja Bosna Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; 24online.info Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; BiH vijesti Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; TKportal Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Grad-Busovača Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; BH Vijesti Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Krupljani Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Cazin net Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Indeks online Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Glas naroda BiH Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Bosniaks info Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Perspektiva Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Vesti net Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Avaz.live Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Sandzaklive Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Istina Vitez Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Defakto Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; Radio Sarajevo Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; ZOS Radio Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; 072 Info Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano; BH dijaspora Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Demantirano;

Vijest o tome da je umro ratni zločinac Ratko Mladić, naglo se proširila u regionu 11. februara u popodnevnim časovima.

Među prvima koji su je objavili, 11.2. oko 14h, bili su Tnt portal i Relax portal. S obzirom da je dosta portala izbrisalo svoje članke istog dana kada su i objavljeni, u trenutku pisanja ove analize više nije bilo moguće sa sigurnošću utvrditi ko je prvi objavio ovu vijest u formi medijskog izvještaja.

Svi portali su u svojim člancima naveli da je izvor ove informacije ministrica vanjskih poslova BiH Bisera Turković. U člancima je priložen i tweet koji je ministrica navodno objavila:

Ratni zločinac Ratko Mladić preminuo je danas u pritvorskoj jedinici u Hagu.
"Ambasador BiH u Hagu upravo me izvjestio da je umro ratni zločinac Ratko Mladić, objavila je ministrica vanjskih poslova BiH Bisera Turković.
Dodala je da je predsjednik suda Međunarodnog suda pravde A.A. Yusuf potvrdio vijest o smrti Mladića.

Svega dvadesetak minuta kasnije vijest je demantovana iz Haaga i od strane sina Ratka Mladića. Bisera Turković također je demantovala da je objavila sporni tweet, ili da uopšte ima profil na ovoj društvenoj mreži. Demant je stigao i od ministarstva vanjskih poslova.

U svega nekoliko sati, ovu vijest prenijelo je najmanje 87 portala u Bosni i Hercegovini i regionu - toliko je, naime, članaka koji su se i dan kasnije mogli pronaći na portalima, ili u obliku arhiviranih “snapshota”. Velika je vjerovatnoća da ih je bilo još, jer su mnogi mediji u međuvremenu obrisali članke, iza kojih nisu ostali nikakvi “tragovi”. Među 87 medija koji su zasigurno prenijeli vijest o “smrti Ratka Mladića”, nalaze se javni mediji, portali televizijskih kuća, radio stanica, novina, online mediji, te potpuno anonimni portali. 

Šta se desilo?

Lažni profil ministrice Turković napravljen je 28. januara 2020. godine. Prvi tweet je objavljen 10. februara i sadrži poruku o tome da je ministrica navodno kreirala profil. Naredna 3 tweeta koja su objavljena 11. februara u roku od jednog sata, bila su o smrti Ratka Mladića. Sve četiri objave napisane su na lošem engleskom jeziku.

Zanimljivo je da je ovaj lažni profil uspio sakupiti 250 pratitelja, iako je sve do objave lažne vijesti bio neaktivan i trajao svega desetak dana.

Medij koji je prvi informaciju sa Twittera prenio u medijski prostor i predstavio je kao činjenicu je nedvojbeno trebao potvrdu informacije tražiti od još jednog izvora prije objavljivanja. Ili, ukoliko je u pitanju informacija koju je neophodno hitno objaviti zbog njenog značaja, eksplicitno napomenuti kako informacija nije potvrđena. To nije uradio nijedan od medija koji je prvi tweet sa lažnog profila prenio u medijski prostor i predstavio kao činjenicu. U člancima je tek napomenuto da se očekuje “više informacija uskoro”. 

Nijedan medij nije se potrudio ni provjeriti profil sa kog je preuzeta informacija, što bi trebao biti neizostavan korak kada se informacije prenose iz objava sa društvenih mreža. Da je taj korak urađen, do objavljivanja i masovnog prenošenja ove vijesti vjerovatno ne bi došlo, s obzirom da se radi o vidno neautentičnom profilu, starom desetak dana, na kome su postojale samo 4 objave.

Posljednja objava koja je objavljena na ovom profilu prije njegovog brisanja je tweet u kojem se navodi da je u pitanju lažni profil koji je navodno kreirao talijanski novinar Tommasso Debenedetti. O tome je pisao i naš partnerski fact-checking portal iz Crne Gore, Raskrinkavanje.me.

Kako su mediji demantovali lažnu vijest?

Portali su na različite načine objavljivali ispravke, odnosno demantije lažne vijesti. 

Raskrinkavanje je pronašlo linkove na ukupno 27 portala koji su vodili na članak koji je sadržao lažnu vijest, a koji je u međuvremenu promijenjen i sada sadrži tačne informacije. Drugim riječima, prvobitni članci su uređeni i ispravljeni, ali i dalje se nalaze na istim linkovima - dakle, svi/e koji bi nakon objave demantija pokušali otvoriti lažnu vijest bivaju preusmjereni na ispravku iste. Neki od portala koji su na ovaj način ispravili netačnu tvrdnju su Index, Avaz, Hayat, Faktor, Večernji, Bljesak, Fokus i drugi. 

Portali poput Klixa, novinske agencije Patria, Slobodne Bosne, Dnevnika, Indexa, Buke i Slobodne Dalmacije su obrisali članke sa netačnim informacijama. Svi oni objavili su naknadno i nove članke, koje su ponovo podijelili na društvenim mrežama. 

No, u trenutku pisanja ove analize, prvobitni članak sa netačnom informacijom o navodnoj smrti Mladića i dalje je bio dostupan na ukupno 30 portala u regiji, više do 48 sati nakon što je lažna vijest demantovana. Radi se o 30 portala koji nisu izbrisali niti uredili originalne članke, ali je većina objavila ispravke u vidu novih članaka. Izuzetak su anonimni portali Tk portal, Perspektiva i Relax portal, koji i dalje imaju objavljenu samo originalnu lažnu vijest.

Tvrdnju koja govori da je Ratko Mladić umro, a koja je objavljena na lažnom Twitter profilu, ocjenjujemo kao lažnu vijest

Sve članke koje sadrže netačnu informaciju o smrti Mladića ocjenjujemo kao prenošenje lažne vijesti. Svi portali zbog tvrdnje koja govori da je Bisera Turković objavila informaciju o smrti Mladića, obzirom da je u pitanu lažni profil, ocjenjujemo kao dezinformaciju.

Svi portali koji su izbrisali, uredili članak ili objavili ispravku u vidu novog članka, za to su dobili ocjenu demantirano

(Raskrinkavanje.ba) 

Autor: Emir Zulejhić Objavljeno: 14. 02. 2020 | Zadnji put osvježeno: prije 7 mjeseci

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Upozorenje o opasnosti za Hajdučka vrata pretvoreno u lažnu vijest i klikbejt

Hipotetska “vijest iz budućnosti” o rušenju spomenika prirode Hajdučka vrat...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Klikbejt Demantirano
Dezinformacija
Šta je stvarno rekao Aljoša Čampara o anonimnoj prijavi protiv Osmana Mehmedagića Osmice?

Članak na portalu N1 manipulativno je predstavio izjavu Aljoše Čampare o to...

Dezinformacija Manipulisanje činjenicama Klikbejt Demantirano
Klikbejt
Nije tačno da “Vučić dobija Nobelovu nagradu za mir”, niti je za nju lično nominovan

Vijest da je švedski političar Magnus Jacobsson za Nobelovu nagradu za mir...

Klikbejt
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me