Raskrinkavanje.ba

Tragovi aviona nisu “chemtrailsi”, već kondenzacijski tragovi koje mogu proizvesti svi mlazni motori

Uz ustaljene navode da tragovi aviona na nebu nisu kondenzacija, već “chemtrailsi” kojima se provodi geoinžinjering, u novoj objavi na Facebooku netačno se tvrdi da moderni turboventilatorski motor uopšte ne stvara kondenzaciju u radu.

Foto: ffoto-graff, Freepik

Na Facebooku je 18. marta 2024. godine podijeljen videosnimak o “chemtrailsima” i geoinžinjeringu. Narator govori na engleskom jeziku, no videosnimak je preveden i u titlovima su navodi kojima se negira da su tragovi aviona na nebu tek kondenzacija: 

Ali kad vidite disperziju, kad vidite bilo kakvo zadržavanje, širenje bilo čega iza mlaza zrakoplova, po svoj prilici se radi o raspršenoj disperziji. To nije samo ispušni mlaz, to nije kondenzacija. Kondenzacija se ne ponaša tako. 

Screenshot 2024 04 12 111823

U snimku se tvrdi da svi komercijalni i vojni avioni imaju turboventilatorski mlazni motor, koji zbog svojih mehaničkih karakteristika uopšte ne može proizvesti kondenzacijski trag: 

Dakle, pogledajmo mehaniku svih komercijalnih nosača zrakoplova (sic!) i svi vojnih transportnih zrakoplova. Svi oni imaju ono što je poznato kao visokomlazni turboventilatorski mlazni motor. To je ventilator na mlazni pogon. 90% zraka koji se kreće kroz taj motor nije sagorio, što znači da taj motor gotovo da nije u stanju proizvesti bilo kakav kondenzacijski trag, osim u rijetkim i ekstremnim okolnostima, pa čak tada bi trajao vrlo, vrlo kratko. 

Narator u snimku “chemtrailse” dovodi u vezu s geoinžinjeringom i tvrdi da se raspršivanje čestica koje bi trebale blokirati sunce, kao jedan od predloženih modela geonižinjeringa za sprečavanje klimatskih promjena, dešava već desetljećima.

Ne širi se i ne raspršuje i prekriva cijelo nebo je ono što vidimo. I opet, ako netko pretražuje pojam geoinženjering, svaki će dan pronaći desetak novih članaka na ovu temu. Naći će kako to govori cijela globalna klimatska zdravstvena zajednica da moramo odmah staviti mlazni zrakoplov na nebo, raspršiti te čestice, blokirati sunce kao da to već ne traje desetljećima. Opet, ovo je totalna fasada, pretvaranje da je to samo prijedlog. 

Pored navoda da će metode geoinžinjeringa štetno djelovati na klimatsku situaciju, narator govori da to radi “za svrhe moći i kontrole”. 

I opet ne umanjujem druge oblike ljudske štete na planetu. Bili smo jako loši čuvari ovog planeta. Ali kako je rečeno, ova namjerna intervencija za svrhe moći i kontrole čine već lošu situaciju eksponencijalno gorom. 

Videosnimak je pogledalo preko 9.400 korisnika/ca Facebooka, podijeljen je 210 puta i imao je preko 420 interakcija. Objavljen je još barem dvaput na Facebooku (link, link), a u najviralnijoj objavi ostvario je preko 106.000 pregleda i gotovo 9.500 drugih interakcija.  

Šta su činjenice?

Tvrdnje da tragovi na nebu koji ostaju iza aviona s mlaznim motorom nisu kondenzacijski tragovi, već otrovi ili sredstva kojim se provode planovi geoinžinjeringa i kontrole vremena dio su narativa široko rasprostranjene teorije zavjere o “chemtrailsima”. Teoretičari/ke zavjere vjeruju da su kondenzacioni tragovi koji na nebu ostaju iza aviona, a koji su rezultat sagorijevanja avionskog goriva u specifičnim atmosferskim uslovima, hemikalije kojima se truju i ubijaju ljudi po nekom tajnom planu. Riječ “chemtrails” je skraćenica od “chemical trails”, što u prevodu znači “hemijski tragovi”. Kao što to obično biva s teorijama zavjere, navedeni ciljevi ovog “zaprašivanja” ljudi nisu konzistentni, a ni uvijek jasni. Tvrdnjama da “chemtrailsi” postoje i da se njihovim raspršivanjem provode razni tajni planovi Raskrinkavanje se bavilo u nizu analiza.

U nedavnoj analizi sličnih navoda objašnjen je hemijski proces nastanka “contrailsa”, to jest kondenzacijskih tragova koji se mogu vidjeti na nebu nakon preleta aviona. Prema naučnoj stranici Scientific American, kondenzacijski tragovi nastaju zbog miješanja vrućih ispušnih gasova mlaznog motora koji sadrže vodenu paru s hladnom zrakom na velikoj visini na kojoj avion leti.

Mlazni avioni ostavljaju bijele tragove, to jest “contrailse”, iz istog razloga iz kojeg ponekad možete vidjeti svoj dah. Vruć vlažni ispuh mlaznih motora miješa se s atmosferom, koja na velikoj nadmorskoj visini ima dosta niži pritisak i temperaturu od ispušnih gasova. Vodena para sadržana u ispuhu mlaza kondenzira se i može se smrznuti, a ovaj postupak miješanja stvara oblak vrlo sličan onome koji vrući dah stvara kada je vani hladno.

Tipovi motora i sposobnost stvaranja kondenzacije

Narator u videosnimku netačno tvrdi da su svi komercijalni (civilni) i vojni avioni danas pogonjeni turboventilatorskim mlaznim motorom. Iako veliki broj modernih letjelica komercijalne i vojne avijacije koristi ove mlazne motore, za potisak civilnih i vojnih aviona još uvijek se koriste i turbopropelerski motori. Riječ je također o mlaznim motorima, no oni imaju drugačiju primjenu (manji avioni) i princip rada te za razliku od turboventilatorskih motora, imaju prepoznatljiv vanjski propeler

Obje vrste mlaznih motora mogu stvoriti kondenzacijski trag. No, zbog činjenice da avioni s turboventilatorskim motorima lete na većim visinama, a time i u atmosferi sa nižim temperaturama, puno je češće vidjeti kondenzacijski trag iza takvog aviona, objašnjeno je na stranici Airplane Academy

Kondenzacijski tragovi formiraju se od miješanja ekstremno hladnog zraka s vrućim ispušnim gasovima. Formiranje tragova je najvjerovatnije na visinama od ili iznad 35.000 stopa [približno 10.668 metara] i na temperaturama ispod -58°F (-50°C), stoga tragove uglavnom formiraju mlazni motori. Avioni s turbopropelerskim i klipnim motorima uglavnom lete u nižem, toplijem zraku, gdje je manje vjerovatno da će se formirati tragovi.

Prema tome, navodi da turboventilatorski mlazni motori zbog svoje mehanike, tačnije zbog činjenice da većinu usisanog zraka ne iskoriste za sagorijevanje, ne mogu stvoriti kondenzacijske tragove, nisu tačni. Detaljno objašnjenje zašto je to tako objavljeno je u formi videosnimka (arhivirano ovdje) na YouTube kanalu Geoengineering Watch Debunked. 

U snimku je na jednostavan način objašnjena konstrukcija takvog motora, čiju osnovu čini turbomlazni motor kojem je naprijed dodan ventilator velikog prečnika sa zadatkom da usisa zrak (odatle naziv turboventilatorski mlazni motor). Uprkos činjenici da se većina zraka kojeg taj ventilator usisa ne koristi za sagorijevanje, već on obilazi jezgru motora (tzv. bypass), osnova ovog motora je i dalje mlazni motor, koji pri sagorijevanju avionskog goriva i dalje proizvodi vodenu paru. Ona potencijalno može proizvesti kondenzacijski trag. 

U snimku je mogućnost formiranja kondenzacijskih tragova ilustrovana primjerom aviona Boeing 747, čiji jedan turboventilatorski mlazni motor u minuti rada proizvede 52 kilograma vodene pare. 

Screenshot 2024 04 12 112014

Screenshot: Videosnimak s YouTube kanala Geoengineering Watch Debunked: Boeing 747 ima četiri turboventilatorska motora s visokim stepenom obilaska. On sagorijeva 10 tona goriva po satu, odnosno 2,5 tone po motoru. Sagorijevanje 2,5 tone goriva proizvodi 3.125 tona vodene pare. Prema tome, svaki motor oslobađa 52 kg (115 funti) vodene pare PO MINUTI. Da li ovo zvuči kao zanemariva količina? 

Na kraju, opstojnost kondenzacijskih tragova u zraku zavisi od atmosferskih uslova, pa se u zavisnosti od njih, nekada mogu zadržati duže vrijeme, a nekada nestati ubrzo nakon formiranja, navedeno je na stranici Aviation Academy.

Postojanost tragova uveliko zavisi od atmosferskih uslova. Dok prevelika vlaga u potpunosti sprečava stvaranje tragova, premala vlažnost dovodi do tragova koji brzo sublimiraju iz leda nazad u paru [nestaju].

Iz ovoga je također jasno da dugotrajnost tragova u zraku ne dokazuje da je riječ o hemijskim tragovima i da nije u pitanju kondenzacija. 

Geoinžinjering, “chemtrailsi” i tajni planovi kontrole i moći

Narativ u kojem su “chemtrailsi” dokaz da se implementira geoinžinjering putem ove “metode” nije nov. O jednom primjeru pisali smo u analizi ispod. 

 

Geoinženjering, kako je navedeno na stranici Meteorološkog ureda Ujedinjenog Kraljevstva, termin je koji označava intervencije i tehnologije koje bi se mogle koristiti za izmjenu aspekata globalnog klimatskog sistema. Osnovni cilj geoinžinjeringa jeste pomaganje u rješavanju nekih segmenata globalnog zagrijavanja, poput uklanjanja stakleničkih plinova i modifikacije solarnog zračenja. 

O geoinžinjeringu smo detaljno pisali u ovoj analizi. Bitno je napomenuti da, za sada, globalna primjena geoinženjeringa s efektima za cijelu planetu postoji na nivou prijedloga, ali se provode brojna istraživanja koja uključuju različite simulacije i eksperimente (1, 2, 3), kako bi se utvrdile mogućnosti, prednosti i rizici ovakvih tehnika. Međutim, za neke naučnike/ce, geoinžinjering na globalnom nivou graniči s naučnom fantastikom, navodi se na stranici enciklopedije Britannica. Geoinžinjering je, navodi se, kontroverzan i zbog toga što mu je cilj da modifikuje globalnu klimu, što još uvijek nije u potpunosti shvaćeno i ne može se uraditi bez rizika.

“Chemtrailsi” ne postoje na način kako to opisuju pristalice teorije zavjere, pa samim time nisu ni dokaz da se metode geoinžinjeringa već primjenjuju. Navodi da intervencije u obliku geoinžinjeringa služe svrsi kontrole i moći također nemaju utemeljenje i zapravo predstavljaju ustaljen narativ kojim se “legitimiše” istinitost niza teorija zavjere.

Tvrdnje da tragovi na nebu nisu kondenzacijski tragovi aviona i da je riječ o geoinžinjeringu pomoću “raspršivanja čestica” čija je svrha “moć i kontrola” ocjenjujemo kao teoriju zavjere. Tvrdnje da su svi motori komercijalnih i vojnih aviona turboventilatorski, kao i tvrdnju da turboventilatorski mlazni motori gotovo nisu u stanju proizvesti kondenzacijski trag, ocjenjujemo kao dezinformaciju

(Raskrinkavanje.ba)

Pogledajte originalne članke
Teorija zavjere 18.03.2024

Facebook profili i stranice: Facebook profili i stranice: "Chemtrailsi"

  • Teorija zavjere
  • Dezinformacija