Trapavo pokretanje teorija zavjere

Samoubistvo Slobodana Praljka, koje je počinio u sudnici Haškog tribunala nakon što je osuđen za ratne zločine, danima je udarna tema u medijima u regionu. Portal Telegraf je tim povodom objavio članak u kome je izmislio nepostojeće teorije zavjere o Praljkovoj smrti.

Tvrdnje iznesene na portalu "Telegraf" o navodnim teorijama zavjere: 

Ovo su samo neke od teorija zavera koje se mogu pronaći na internetu:

- Tamo sve se snima. Gde su snimci posle šta se dešavalo ako ne prikažu snimke sve šta se desilo posle. Znači da je sve izrežirano, čini mi se da je ovaj transportovan za Hrvatsku živ.
- Režija... Sada je negde u Južnoafričkoj Republici i zove se Mister XXX.
- Da li narode stvarno veruješ da se ubio pozorišni glumac? U dogovoru sa Hagom odslužiće jednu trećinu u Americi ili Paragvaju.
- Ama, ljudi, sve je to farsa, čovek živ i zdrav. Popio čaj engleski i sad se izležava u bolnici i čeka da ga sklone i daju novi identitet, da slobodno živi kao mnogo ustaša u Južnoj Americi.
- Možda je samo zabluda da ga izvuku negde u ilegalu, ko zna šta je popio, tim doktora proglasi smrt, i čovek slobodan, država mu da nov identitet, preseli se i uživa do kraja života.”

“Telegraf” je 29.novembra objavio članak u kojem govori o šalama na račun Slobodana Paljka koje se šire društvenim mrežama.

Članak sam po sebi nije sporan iz razloga što samo prenosi tuđe sadržaje te to jasno i naglašava. Međutim, ono što je zanimljivo jesu komentari čitalaca koji se nalaze ispod teksta. Neki od komentara su sljedeći:

Sve komentare možete pogledati na ovom linku

“Telegraf” je dio ovih komentara iskoristio kao izvor za novu priču. Na osnovu kratkih, anonimnih i neutemeljenih komentara u kojima se ne pružaju nikakvi dokazi, nastala je nova vijest.

Telegraf je tako na osnovu dva komentara sopstvenih čitalaca izmislio priču o “teorijama zavjere koje kruže internetom” i dobio čitanost koju želio: do trenutka objavljivanja ove analize, članak je na društvenim mrežama podijeljen 447 puta.

Ostali portali dobili su materijal da urade isto. Neki od portala koji su ovaj članak prenijeli su “novi”, “dnevno”, “ekskluziva”, ”cafe” i drugi.

Daljim istraživanjem tvrnji iznesenih u članku, dolazimo do još zanimljivih činjenica. Naime, od svih izjava, odnosno navodnih teorija zavjera, samo 2 od njih možemo pronaći u komentarima ispod prvobitnog Telegrafovog članka. Do svih ostalih tvrdnji nismo uspjeli doći ni širom pretragom na internetu.

Telegraf:

Kontaktirali smo Telegraf sa upitom o izvorima tvrdnji koje su iznijeli i označili kao teorije zavjere. Do trenutka objavljivanja ove analize, Telegraf nije dogovorio na naš upit. Ukoliko se to promijeni, analiza će biti ažurirana.

Za pokušaj da dva anonimna komentara sa sopstvenog sajta predstavi kao širenje teorija zavjere, “Telegrafov” članak ocjenjujemo kao dezinformaciju.

Napomena:

8.6.2021: Portal Ekskluziva obavijestio nas je o ispravkama unešenim u originalni članak, te dobija i ocjenu ispravljeno. 

 

Autor: Emir Zulejhić Objavljeno: 07. 12. 2017 | Zadnji put osvježeno: prije 1 godina

Posljednje objavljene analize

Greška
Od tweeta do članka: Navodi o skrivenim kamerama u smještaju rezervisanom putem Airbnba nisu bili tačni

Mnogi portali iz regije prenijeli su tvrdnje Twitter korisnice da je pronaš...

Greška Klikbejt
Lažna vijest
Fotošopirana homofobija: Učesnici/e Bh. povorke ponosa nisu poručili/e da “dolaze po vas”

Uoči treće Bh. povorke ponosa, koja je održana u subotu, nekoliko Facebook...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti
Analiza
Pregled sedmice: Homofobija kao sredstvo političkog obračuna, rat u Ukrajini i pandemija

Tokom prethodne sedmice raskrinkali smo niz netačnih tvrdnji o Covid-19 i o...

Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me