Tužba antivakcinacijske grupe nije dokazala da vakcine u SAD-u ne prolaze kontrolu kvaliteta

Manipulativna interpretacija tužbe američke antivakcinacijske grupe ICAN rezultirala je kreiranjem niza dezinformacija, uključujući i to da vakcine nisu prošle test kvaliteta, te da su Svjetska zdravstvena organizacija i Bill Gates “izgubili na sudu”. Ipak, oni nisu imali nikakve veze s ovom tužbom, a sam spor nije “dokazao” ono što se tvrdi.

Ocijenjeni članci
Sada malo Prenošenje lažnih vijesti; Balkanska Geopolitika Prenošenje lažnih vijesti; Srbin Prenošenje lažnih vijesti; Živim za Srbiju Prenošenje lažnih vijesti; Web-Tribune (com) Lažna vijest; Nasa borba Prenošenje lažnih vijesti; Životni magazin Prenošenje lažnih vijesti; Glas Javnosti Prenošenje lažnih vijesti; Glas Javnosti Prenošenje lažnih vijesti; Ostra Luka Prenošenje lažnih vijesti;

Na portalu Webtribune je 29. aprila 2020. godine objavljen članak o sudskom sporu između američke antivakcinacijske grupe Informed Consent Action Network (ICAN) i američkih Centara za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC). Članak je opremljen naslovom:

UDARNA VEST: SZO i Gejts izgubili – Ostaju bez … DESILO SE JOŠ NEŠTO VAŽNO …

U članku se, između ostalog, navodi:

Vlada SAD-a više neće finansirati “Svetsku zdravstvenu organizaciju” (SZO), CDC i Gejts fondaciju zbog prevare sa vakcinama.

Za ovu pobedu zaslužni su advokat Robert F. Kenedi Junior, Del Bigtri, producent dokumentarnog filma o vakcinama, „Vaxxed“ i neprofitna organizacija koja se bori protiv vakcina Informed Consent Action Network (ICAN). 

Oni su tražili relevantne vladine dokumente koji dokazuju da su sve vakcine, odobrene od strane države u protekle 32 godine, testirane na kvalitet i nisu pronašni nijedan! Nema ih!

To znači da u Americi ni jedna vakcina nije prošla testove kvaliteta.
(...)
To znači da američko Ministarstvo zdravlja i svi proizvođači vakcina više od 30 godina obmanjuju američki narod u pogledu efikasnosti i bezbednosti vakcina, što dalje vodi do toga da je postojanje – barem u njihovom trenutnom obliku – pet američkih organizacija za zdravstvenu zaštitu sada pod sumnjom: CDC, FDA, IOM, NIH i sam „Health“ deo DHHS-a!

Ova tema je u vrijeme njenog pojavljivanja na našim prostorima veoma brzo postala viralna, ali je pažnju teoretičara/ki zavjere i antivakcinacijskih aktivista/kinja okupirala i kasnije. Tako je niz članaka o navodnoj tužbi koju je izgubio Bill Gates objavljen i u oktobru 2020. godine (1, 2, 3), a isti članci ponovo su aktuelizovani, te intenzivno dijeljeni i u avgustu i septembru 2021. godine. Do vremena pisanja ove analize, pronašli/e smo ukupno deset članaka s ovim tvrdnjama. Prema analizi Facebookovog alata CrowdTangle, ovi članci zajedno su ostvarili više od 111.000 interakcija na ovoj društvenoj mreži. 

Neki od portala su svoje članke opremili naslovima u kojima eksplicitno tvrde da je baš Bill Gates “izgubio na sudu”:

GEJTS IZGUBIO NA SUDU: SZO i Vakcine su velika prevara! (Naša Borba, 11.10.2020)

Robert Kenedi POBEDIO Bila Gejtsa na SUDU-VAKCINE SU VELIKA PREVARA! (Srbin.info, 11.10.2020)

Šta su činjenice?

Kao izvor članka na portalu Webtribune navodi se stranica c-vine. Na ovoj web stranici članak je na engleskom jeziku objavljen 24. aprila 2020. godine, ali je u međuvremenu obrisan, te se sada može pronaći samo njegova arhivirana verzija. U sekciji “O nama” na stranici c-vine navodi se da je riječ o mreži koja je tu da bi “zajednici dala necenzurisan glas”. Riječ je o web stranici izrazito desničarske orijentacije koja, između ostalog, promoviše i antivakcinacijske narative. Sama tužba o kojoj se u članku govori je iz 2018. godine, te je i vrijeme objavljivanja članka manipulativno, budući da je riječ o staroj “vijesti” koja se predstavlja kao aktuelna. 

Treba istaći da tužba koja se pominje u analiziranim člancima zaista jeste postojala, ali je njeno tumačenje u njima posve iskrivljeno i nepotpuno. Ovom temom ranije su se bavili naši partnerski portali za provjeru činjenica u regiji: Fake news tragač iz Srbije (17.5.2020), Faktograf iz Hrvatske (13.10.2020), te Raskrinkavanje iz Crne Gore (15.10.2020). Analize sličnih netačnih tvrdnji o pomenutoj tužbi pisali su i Politifact (4.4.2019), USA Today (29.5.2021), Associated Press (21.9.2021) i Myth detector (20.4.2021). 

Udruženje ICAN iza sebe ima nekoliko tužbi čije su presude manipulativno tumačene među zagovornicima/ama antivakcinacijskog narativa. Prema sadržaju “recikliranih” članaka, može se zaključiti da oni govore o sporu koji je ova antivakcinacijska grupa vodila protiv američkog Ministarstva zdravstva i socijalnih usluga (Department of Health and Human Services - HHS), a koji je riješen u julu 2018. godine. Isto udruženje je pokrenulo drugu tužbu, koja je okončana u vrijeme nastanka analiziranih članaka. U njoj je ICAN, zajedno s organizacijom Institut za nauku o autizmu (Institute for Autism Science - ISA), tužio američke Centre za kontrolu i prevenciju bolesti 31. decembra 2019. godine, tvrdeći da im nisu dostavili dokaze o tome da neke vakcine ne uzrokuju autizam. 

ICAN je okončanje oba postupka u javnosti prikazao kao “pobjedu”, iako je tako posve pogrešno objasnio njihove stvarne rezultate. 

O kakvim tužbama je riječ?

Detaljna analiza same tužbe protiv HHS-a, te značenja njenog okončanja objavljeni su 25. novembra 2019. godine na stranici Skeptical Raptor koja se bavi temama vezanim za nauku. Autorka članka je Dorit Rubinstein Reiss, profesorica prava na Pravnom fakultetu Univerziteta California Hastings. 

Kako je u ovom članku objašnjeno, Federalni okružni sud odobrio je 9. jula 2018. godine odredbu u sporu između ICAN-a i Vlade Sjedinjenih Američkih Država. Ministarstvo zdravstva i socijalnih usluga, prema odredbama Zakona o povredi od vakcina u djetinjstvu (National Childhood Vaccine Injury Act) iz 1986. godine, moralo je dva kongresna komiteta izvještavati o svojim aktivnostima vezanim za vakcine. 

25. avgusta 2017. godine, navodi se u odredbi, antivakcinacijski ICAN podnio je FOIA zahtjev (zahtjev na osnovu Zakona o slobodnom pristupu informacijama) za takve izvještaje. Nakon što nije dobio dovoljno brz odgovor, podnijeli su žalbu pred Federalnim okružnim sudom, pozivajući se na odredbe Zakona o slobodi informacija (12. aprila 2018).

27. juna 2018. godine, HHS im je poslao poruku u kojoj je naveo da "[Odeljenje] pretrage zapisa nije pronašlo nikakve izvještaje koji bi odgovorili na vaš zahtjev" i detaljno naveo način na koji su pretraživali. Strane su uložile priloženu odredbu, koja priznaje da odgovor [HHS-a] ispunjava FOIA zahtjev .

Ono što ovakav odgovor znači jeste da HHS nije kongresnim komitetima podnosio izvještaje. To, ipak, ne znači da HHS nije radio na sigurnosti vakcina niti da ne postoje opširna istraživanja o ovoj temi. Kako je u članku Skeptical Raptora objašnjeno, postoji niz izvještaja, unutrašnjih mehanizama i sistema koji dokazuju da Ministarstvo zdravstva i socijalnih usluga radi na sigurnosti vakcina. 

Ukratko, iako je HHS trebalo da podnese potrebne izvještaje, radio je i nastavio je raditi online posao vezan za sigurnost vakcina. Svako ko tvrdi na osnovu odredbe [suda] da HHS ne radi na tome da se osigura i poboljšava sigurnost vakcina, ili da ne postoje studije, ili ne razumije, ili ne posjeduje znanje o tome šta HHS radi, ili je nepošten.

Dakle, rezultat ove tužbe ni u kom slučaju ne znači da “u Americi nijedna vakcina nije prošla testove kvaliteta”, kako je to inicijalno ustvrdio advokat tužitelja u slučaju Robert F. Kennedy Jr, u Twitter objavi iz avgusta 2018. godine. Tvrdnja o “32 godine” u kojima navodno nije ispitivana sigurnost vakcina proizašla je iz vremena koje je prošlo od donošenja pomenutog zakona, prema kom je HHS bio dužan dostavljati izvještaje kongresnim komitetima. Zakon je donesen 1986, a tužba okončana 2018. godine, što čini vremenski period od 32 godine. 

Tumačenje druge pomenute tužbe takođe je manipulativno. Detaljno objašnjenje ove tužbe dostupno je u članku Skeptical Raptora iz 8. marta 2020. godine. Kako je u članku objašnjeno, ICAN je zajedno s još jednom organizacijom tužio američke Centre za kontrolu i prevenciju bolesti na osnovu tvrdnje da im nisu dostavili dokaze o tome da neke vakcine ne uzrokuju autizam. 

4. i 5. marta  2020. ICAN je objavio "pobjedu" protiv CDC-a, što je, kako kažu, spriječilo CDC da tvrdi da vakcine ne uzrokuju autizam. U stvarnosti, tužba ICAN-a na osnovu zahtjeva za slobodni pristup informacijama (FOIA) riješena je nagodbom, i to se ne protivi postojećem naučnom konsenzusu da vakcine ne uzrokuju autizam.

U tužbi, ICAN je naveo da im CDC nije dostavio tražene podatke o studijama i istraživanjima niti su odgovorili na pitanje da li vakcine uzrokuju autizam. 

ICAN je od CDC-a tražio podatke koji pokazuju da konkretne vakcine ne uzrokuju autizam, a CDC je mogao dostaviti dokaze, to jeste studije, samo za one vakcine kod kojih je bilo takvih sumnji. 

Tužba je riješena nagodbom. CDC je dostavio određene tražene studije, ali nije mogao dostaviti tražene studije za sve vakcine pomenute u tužbi, budući da se takve studije provode samo u slučajevima kada postoji osnovana sumnja na povezanost vakcine i autizma koju je potrebno ispitati. 

Kako je Rubinstein Reiss objasnila, CDC je dostavio 20 studija kao odgovor na FOIA zahtjev, te su time obje strane u postupku pristale na to da se nakon dostavljanja traženih podataka tužba okonča nagodbom. Detaljno objašnjenje nagodbe na engleskom jeziku dostupno je na ovom linku

Treba istaći i to da ni ova nagodba ni na koji način ne potvrđuje to da “u Americi nijedna vakcina nije prošla testove kvaliteta.” Utvrđivanje činjenica o testovima kvaliteta vakcina u SAD-u uopšte nije bilo predmet tužbe, već zahtjev za pristup informacijama vezanim za studije povezanosti pojedinih vakcina sa autizmom. 

Da li Bill Gates ima veze s tužbom?

Suprotno tvrdnjama navedenim u člancima pojedinih domaćih medija, ova tužba i njena nagodba nemaju nikakve veze s Billom Gatesom. On, zapravo, nije ni na koji način učestvovao u sporu. Prva tužba je, kako je objašnjeno, bila podnesena protiv Ministarstva zdravstva i socijalnih usluga, a druga protiv američkih Centara za kontrolu i prevenciju bolesti, a ne protiv Billa Gatesa ili njegove fondacije. Jedina, posve posredna veza između Gatesa i tužbe jeste činjenica da Fondacija “Bill i Melinda Gates” određena finansijska sredstva donira tuženom CDC-u. Ipak, to ni na koji način ne znači da je Gates “izgubio na sudu”, kako tvrde mediji. 

Da li Vlada SAD-a prestaje finansirati “SZO, CDC i Gates fondaciju”?

Kako se u člancima navodi, rezultat navedene tužbe navodno znači da “Vlada SAD-a više neće finansirati Svetsku zdravstvenu organizaciju (SZO), CDC i Gejts fondaciju zbog prevare sa vakcinama.”

Kada je riječ o tome da Sjedinjene Američke Države navodno više neće finansirati Svjetsku zdravstvenu organizaciju, treba istaći da određena polemika i konkretni koraci SAD-a u tom pravcu jesu postojali, ali nisu imali nikakve veze s ovom tužbom. Naime, bivši američki predsjednik Donald Trump je zbog navodnog nezadovoljstva vezanog za način na koji se ova organizacija nosila s početkom pandemije bolesti Covid-19 najavio zaustavljanje američkog dijela finansiranja SZO. Za vrijeme njegove administracije, finansiranje ove organizacije je zamrznuto. Ipak, u januaru 2021. godine, nedugo nakon preuzimanja vlasti, administracija novog američkog predsjednika Joea Bidena obnovila je veze SAD-a sa SZO, uključujući i finansiranje.  

Dakle, Sjedinjene Američke Države jesu u jednom periodu zamrznule finansije upućene Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji, ali one nisu nikada trajno ukinute. Takođe, razlog zbog kog su se SAD odlučile na ovakav potez nije imao nikakve veze s pomenutom tužbom. 

Tvrdnja da Sjedinjene Američke Države više neće finansirati CDC takođe nije utemeljena. CDC je, kako je i navedeno na zvaničnom sajtu, jedna od glavnih operativnih komponenti Ministarstva zdravlja i socijalne zaštite Sjedinjenih Američkih Država. Stoga, budući da je dio Ministarstva, dio finansija ove organizacije dolazi direktno iz državnih budžeta

Sjedinjene Američke Države takođe nisu među finansijerima Fondacije “Bill i Melinda Gates”, te ni ova tvrdnja iz članka nije utemeljena. 

Shodno činjenicama, navedene tvrdnje, prvi put objavljene na portalu Webtribune, ocjenjujemo kao lažnu vijest. Sva druga prenošenja istih navoda ocjenjujemo kao prenošenje lažnih vijesti

(Raskrinkavanje.ba, Marija Ćosić, Mladen Lakić)

Autorica: Marija Ćosić Objavljeno: 05. 10. 2021 | Zadnji put osvježeno: prije 2 sedmicu

Posljednje objavljene analize

Analiza
Pregled sedmice: Izmišljene izjave, “pasoš Republike Srpske” i pseudonauka

Tokom protekle sedmice, Raskrinkavanje je pisalo o različitim medijskim man...

Lažna vijest
Ne, bebe u Turskoj se ne rađaju s mutacijama zbog vakcina

Turski političar Fatih Erbakan plasirao je lažnu vijest o bebama koje su u...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Teorija zavjere
Lažna vijest
Balkania Info: Niti je “predsjednik nastradao” niti je “glumac završio u bolnici”

Anonimni portal Balkania Info koristi razne manipulativne tehnike kako bi n...

Lažna vijest Klikbejt
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me