Vanzemaljci nisu došli, ali klikovi jesu

Nikakvi vanzemaljci nisu sletjeli u Vučkovce pored Gradačca, što je, nesumnjivo, sasvim jasno i portalima koji su objavili navodni "snimak očevica".

Raskrinkali smo
Dnevne vijesti Prenošenje lažnih vijesti; Klikbejt; Dnevno.ba Prenošenje lažnih vijesti; Klikbejt; Dnevno.hr Prenošenje lažnih vijesti; Klikbejt; Fresh press Prenošenje lažnih vijesti; Klikbejt; Dalicom Prenošenje lažnih vijesti; Klikbejt; Balkan xp Lažna vijest; Klikbejt;

U decembru 2015, banjalučka Alternativna televizija objavila je jednu od čuvenijih lažnih vijesti u BiH: prilog o navodnim snimcima NLO-a koje je napravila djevojčica iz Prijakovaca. Ubrzo se ispostavilo da se radi o montaži napravljenoj uz pomoć telefonske aplikacije Camera 360.

NLO-i su i ovih dana vrlo prisutna tema u svjetskim medijima, zbog članka o Pentagonovom programu za istraživanje NLO pojava, koji je nedavno objavio "The New York Times". Možda baš inspirisan ovim izvještajem, koji su prenijeli brojni domaći mediji, “Balkan X Portal - Gradačac” pokušao je juče napraviti sličnu smicalicu kao Alternativna televizija prije 2 godine.

Ovaj portal je prvo na svom Youtube kanalu objavio snimak koji navodno prikazuje NLO i “vanzemaljsku” figuru koja se kreće po šumskom proplanku. Snimak je potom iskorišten za članak naslovljen “VIDEO| Vanzemaljci u selu Vučkovci nadomak Gradačca pokušali ostvariti kontakt s mještanima”.

Članak je objavljen u tri različite rubrike - “Gradačac”, “Zanimljivosti” i “Satira” - iako u njemu nema baš nikakvog satiričnog sadržaja. Cjelokupan tekst članka je sljedeći:

Zanimljiv video zapis stigao je na adresu našeg portala.
Čitalac je u objašnjenju naveo da je snimak napravljen ovih dana… “Vanzemaljac” je, prema objašnjenju, izašao iz letećeg objekta i tom prilikom pokušao prići mještaninu koji se nalazio u neposrednoj blizini prostora na koju je sletio leteći objekat.

 

Osim što ne prikazuje nikakav “pokušaj kontakta” o kom se govori u tekstu, snimak je vidno neautentičan. Da bi se uočile greške u montaži, nije potreban preveliki trud. Dovoljno je malo usporiti snimak i vidjeti da se, za razliku od pozadine koja prikazuje šumu i livadu, figure “NLO-a” i “vanzemaljca” na mahove rasipaju, dok se filter koji je korišten da se dodaju na pozadinu jasno primjećuje pri njihovom kretanju, jer proizvodi distorziju slike u vidu “pikselizacije” i zamućivanja pozadine oko njihovih ivica. Montaža “uzlijetanja NLO-a” je posebno loše urađena, budući da “NLO” u jednom trenutku naprosto prolazi kroz vrhove krošnji drveća, koje ostaju nepomične.

 

Snimak je ubrzo prenijelo nekoliko drugih portala, a neki od njih su priložili i navodni opis događaja. Prvi su ga prenijeli portali “Dnevno” (dnevno.hr i dnevno.ba), pri čemu nijedan nije naveo da je izvor “BalkanX Portal”. Dnevno.hr je u svojoj objavi ponovio netačne tvrdnje o navodnom “pokušaju neobičnog bića da stupi u kontakt sa mještaninom”, uz rečenicu kojom se na neki način ogradio od odgovornosti za istinitost prenesenog sadržaja: “Pogledajte i prosudite sami – je li riječ o pravoj snimci ili montaži?”

Portal dnevno.ba je prenio snimak uz naslov “Vanzemaljci snimljeni u Gradačcu” i sljedeći tekst:

Naime, zanimljiv videozapis na redakciju našeg portala stigao je upravo iz Gradačca. 
Čitatelj je u objašnjenju naveo kako je snimak napravljen ovih dana.

“Vanzemaljac” je, prema objašnjenju, izašao iz letećeg objekta i tom prilikom pokušao prići mještaninu koji se nalazio u neposrednoj blizini prostora na koju je sletio leteći objekt. Ali kako se Bosanac ničega ne plaši ostao je smiren, pa kad mu je bliže došao vanzemaljac, očigledno se gost uplašio (navodno i upiškio, ali zbog malo lošije snimke to se i ne vidi najbolje), brže-bolje vratio natrag u svemirski brod i zatim “sprašio” u nepoznato!

 

Za navodno objašnjenje se može reći da je humorističnog sadržaja, ali članak nije objavljen ni u kakvoj satiričnoj rubrici, niti je naznačeno da se radi o izmišljenom sadržaju. Pored toga, u tekstu se tvrdi da su snimak i “objašnjenje” stigli na adresu ovog portala, što nije tačno. Isti tekst je, zatim, od dnevno.hr preuzeo portal “Dalicom”, dok su verziju objavljenu na dnevno.ba preuzeli portali “Fresh Press” i “Dnevne vijesti”.

Nema nikakve sumnje u to da je svima koji su odlučili objaviti navodni snimak čitaoca, od početka bilo sasvim jasno da se radi o montaži, te da su upitnici koji su dodati u neke od naslova, savjetovanje čitaocima da “sami procjene” radi li se o autentičnom snimku, stavljanje članka u kategoriju “satire” i slični postupci, urađeni tek “pro forme”. Nema sumnje ni u to da je i većina čitalaca ovih portala svjesna da se ne radi o autentničnom snimku, što se može vidjeti iz njihovih reakcija na društvenim mrežama. Pored šaljivih komentara, nekoliko njih je ukazalo i na činjenicu da je i lokacija navodnog “ukazivanja NLO-a” vjerovatno lažna, jer u Vučkovcu nema četinarske šume koja se vidi na snimku.

Radi se, dakle, o vrlo svjesnom pokušaju da se montirani snimak, evidentno neautentičan, iskoristi za povećanje broja posjeta na ovim portalima i interakcija na društvenim mrežama - u čemu je većina i uspjela. Snimak na Youtube-u već ima preko 16.000 pregleda, a prateći članci su za manje od jednog dana uspjeli prikupiti na stotine komentara i dijeljenja na Facebooku - bez ikakvog dobrog razloga, budući da ne govore ni o čemu i ne pokazuju ništa osim lošeg “igranja” programima za obradu video snimaka. Stoga ih ocjenjujemo kao objavljivanje i prenošenje lažne vijesti, te ocjenom klikbejt.

Dodatne informacije

Nakon što smo objavili analizu, originalni članak na portalu "Fresh press" je uređen tako da je na kraju članka naknadno napisano da je članak satiričnog karaktera i da je svaka sličnost sa stvarnim osobama i događajima slučajna. 

Redakcija "Raskrinkavanja" je zatim zaprimila telefonski poziv od vlasnika portala "Fresh press", Danijela Kukarića. Vlasnik portala je novinarima Raskrinkavanja prijetio tužbom, zahtijevajući javno izvinjenje i uklanjanje ove analize. S obzirom da u trenutku pisanja analize napomena o satiričnom sadržaju nije postojala, "Raskrinkavanje" je stava da nema osnova da se ova analiza ukloni, što smo saopštili i vlasniku "Fresh pressa". 

Kukarić je zatim potvrdio da će u narednim danima pokrenuti tužbu, kako zbog ovog članka, tako i zbog ranije analize o prikrivenom oglašavanju na ovom portalu. Nakon što smo ukazali da je promotivni članak objavljen kao vijest u rubrici "Zdravlje", bez naznake da je u pitanju plaćena promocija, ponovljena nam je prijetnja tužbom i za ovu analizu, uz opasku  "ko ste vi da meni govorite sta ću ja objavljivati na svom portalu". 

(Napomena dodata: 08.01.2018.)

(raskrinkavanje.ba)

 

Autorica: Tijana Cvjetićanin Objavljeno: 04. 01. 2018 | Zadnji put osvježeno: prije 1 godinu

Posljednje objavljene analize

Klikbejt
Nema najezde ajkula u Jadranu

Za potrebe klikbejta “Slobodna Bosna” je neosnovano pisala o “najezdi...

Klikbejt
Analiza
Pregled sedmice: O Mektiću i Davidu neosnovano

U proteklim danima pisali smo o seriji članaka koji su objavljivani na portalu...

Dezinformacija
Klikbejt o imenima

Kako od „običnog“ Zakona o ličnom imenu napraviti klikbejt? Nekoliko medija...

Dezinformacija Klikbejt
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me