Čak i mošti svetaca vekovima čuvane u pećinama Kijevsko-pečerske lavre, za Zelenskog i njegove zapadne prijatelje postali su moneta za potkusurivanje sa Moskvom.
Saznanja spoljnoobaveštajne službe Rusije da će ove svetinje Kijev i Unesko, kako bi ih navodno sačuvali od ruskih raketnih napada, "evakuisati" u muzeje Francuske, Italije, Nemačke, Vatikana... s razlogom su uznemirila pravoslavni svet.
Kijev i UNESKO bi da otmu mošti pravoslavnih svetaca, Ministar kulture: Neće napuštati Ukrajinu
Predstavnika Uneska, Tomas Miler poručio je, međutim, da ta organizacija "nije uključena u prenos kulturnih dobara", ali nije umirio javnost, budući da nije otkrio da li su o prenosu moštiju vođeni pregovori sa Ukrajinom, da li je ta organizacija odobrila prenos dragocenosti, kao ni detalje njihovog mogućeg prenosa u Evropu.
I neubedljivi demantiji ukrajinskog ministra kulture da mošti "neće napustiti teritoriju Ukrajine" još su neuverljiviji u trenutku kada znamo da su drevne vizantijske ikone "spašene" iz ove zemlje, pre nekoliko dana izložene u Luvru.
Profesor Pravoslavnog bogoslovskog fakulteta Univerziteta u Istočnom Sarajevu Darko Đogo, kaže za RT Balkan da se pitao kada će se otimanje svetinja, moštiju i ikona naći na dnevnom redu kijevskog režima koji je svoju "misiju" započeo oduzimanjem prostora kanonskoj Ukrajinskoj pravoslavnoj crkvi.
"Vidimo da su kijevske vlasti našle partnere i osmislile novu tehnologiju otimanja svetinja koja će biti manje vidljiva i imati neki pseudo-legalistički oblik. Čak ni tako ne može da se sakrije da ni oni, ni njihovi saradnici u industriji starina ne razlikuju pravoslavne svetinje od eksponata. To je zbog njihove potpune ateističke i metafizičke zatupelosti i nesposobnosti da vide suštinu pravoslavnih svetinja", jasan je Đogo.
Sagovornik RT Balkan dodaje i da većina moštiju čuvanih u Kijevsko-pečerskoj lavri pripadaju upravo svetiteljima čije su se isposnice nalazile u tim pećinama. Zato bi, kako kaže, njihovo iznošenje odatle bilo- "varvarski, necivilizacijski čin, suprotan osnovnim religijskim i ljudskim pravima".
"Mnogo me je to podsetilo na jezik kojim se DPS koristio neposredno pred i za vreme otimanja svetinja u Crnoj Gori. Jer, Milo Đukanović i njegovi saradnici su za mošti svetog Vasilija Ostroškog upotrebljavali izraz 'kosti', pokazujući tako da ne razlikuju pravoslavne svetinje od muzejskih eksponata", navodi Đogo.
Nastavak boljševičkog terora
Odluku o iznošenju moštiju iz Lavre, naš sagovornik naziva "novom tehnologijom", ali kaže da bi, ako je Unesko ne spreči, bila nastavak boljševičkog terora, tokom koga su, 1918. mošti svetaca iznošene, spaljivane, šutirane…
"Samo bi to sada bilo urađeno u rukavicama, a metafizička suština bi ostala ista. Poenta je oduzeti od verujućeg naroda svetinju i opomenu na vekove zajedništva koje su proveli Rusi i Ukrajinci", uveren je Đogo.
Priču da se na ovaj način štite ikone, naš sagovornik smatra potpunom besmislicom.
"Ako postoji ijedna tačka u Kijevu koja je savršeno sigurna od bilo kakve vrste potresa, to su mošti u pećinama", objašnjava Đogo, navodeći da je reč o nekadašnjim isposnicama i prolazima koje se nalaze duboko pod zemljom.
Kijevsko-pečerska lavra: Mesto sa kog se Rusija učila pravoslavlju
"Metod" da se nešto iznosi da bi se zaštitilo, poznat je, kako on navodi, još od vremena komunističke vlasti. I tada su svetinje privremeno iznošene i raseljavane po muzejima, pa nikad više nisu vraćene u crkvu.
"Ovo sve podseća i na kolonijalno oduzimanje svetinja koje su na istom prostoru Poljaci i Litvanci znali da rade u 17. veku, okupirajući crkve, a pravoslavne svetinje iznoseći na pijace", ističe Đogo.
Pokušaj identitetskog raskida Malorusije i Velikorusije
Za prof. dr Zorana Čvorovića sa Pravnog fakulteta u Kragujevcu, situacija je jasna i može se nazvati "akcijom otimanja ruskih svetinja" koju sprovodi kolektivni Zapad.
"Ovo je nastavak udara na kanonsku Ukrajinsku pravoslavnu crkvu Moskovske patrijaršije, ne bi li se ona prisilila na raskid veza Moskovskom patrijaršijom, budući da bi to značilo i identitetski raskid Malorusije i Velikorusije, kao dve grane jedinstvenog ruskog naroda" uveren je Čvorović.
Protest vernika protiv nasilnog iseljavanja monaha iz Kijevsko-pečerske lavreSOPA Images/Keystone Press Agency / www.globallookpress.com
Ni njega, kao ni Đoga, ovaj plan Kijeva i Zapada ne iznenađuje. U obećanja da će ikone i mošti iz Lavre biti premeštene na Zapad samo privremeno "dok se situacija u Ukrajini ne vrati u normalu" - Čvorović ne veruje.
"Znamo za više od 1.000 godina tradicije kolektivnog Zapada da pljačka i otima duhovno blago i svetinje pravoslavaca, počev još od upada krstaša u Carigrad 1204. godine kada su brojne pravoslavne svetinje, svete mošti i ikone, odnete za Italiju pa se i danas tamo nalaze, poput, recimo onih čuvenih konja na trgu svetog Marka u Veneciji. Znajući za to ali i praksu koju je Zapad primenjivao prema američkim Indijancima i njihovim kulturnim dobrima, sumnjam da će Vatikan, Italija, Francuska i druge zemlje vratiti ove svetinje", kaže sagovornik RT Balkan.
Čvorović objašnjava i da se u Lavri nalaze zaista velike svetinje ruskog naroda. Tu su između ostalog i mošti Ilje Muromeca, jedinog epskog junaka kanonizovanog u Ruskoj pravoslavnoj crkvi, odnosno ruskog Miloša Obilića koji je postao svetitelj. Tu su i mošti Nestora Letopisca, ali i ostaci još 126 svetitelja koji, kako naš sagovornik kaže, za Zapad predstavljaju samo materijalno kulturno dobro, a za ruski svet i vaseljensko pravoslavlje, imaju nemerljivu vrednost.
"Reč je o udaru na UPC Moskovske patrijaršije i pokušaju njenog uništenja, a kroz njeno uništenje, i uništenja svih dokaza o duhovnom, kulturnom i etničkom jedinstvu dve grane jedinstvenog ruskog naroda - maloruskog i velikoruskog", ističe naš sagovornik.
Od Saveta Evrope Čvorović ne očekuje nikakvu reakciju na planiranu otimačinu, bez obzira što se - bez saglasnosti UPC - prenos moštiju svetitelja smatra krađom i ozbiljna je povreda prava na slobodu veroispovesti, garantovanog Evropskom poveljom o ljudskim pravima. Isto tako očekuje da će nem ostati Unesko, pa i same Ujedinjene nacije.
"Bez obzira na to da li bi se postigao efekat, važno je da se zbog ovog problema Savetu Evrope i Unesku, obrate predstojatelji pomesnih autokefalnih pravoslavnih crkava.Realnost govori, međutim, da tu teško možemo očekivati jedinstvo, budući da je jedan od glavnih vinovnika ovakvog stanja Carigradska patrijaršija. Ona je otvorila Pandorinu kutiju odlukom o dodeljivanju tomosa sekti koja sebe naziva Pravoslavnom crkvom Ukrajine i otvorila vrata progonu kanonskog pravoslavlja u Ukrajini", zaključuje prof. dr Zoran Čvorović.