Raskrinkavanje.ba

Avion koji je letio iznad BiH 5. oktobra nije “zaprašivao”, već fotografisao

Na Faceboku su viralni snimci ekrana sa stranice Flightradar24 koji pokazuju putanju aviona koji je 5. oktobra letio iznad BiH. Teoretičari/ke zavjere predstavili/e su ih kao dokaz neutemeljenih tvrdnji o “zaprašivanju” iz vazduha iako je avion zapravo fotografisao, a ne zaprašivao.

Foto: Screenshot sajta Flightradar24

Na Facebooku je 5. oktobra objavljen screenshot sa stranice Flightradar24 u formi videosnimka i fotografija. I snimak i fotografije prikazuju putanju aviona koji je tog dana poletio iz Hrvatske i kružio nekoliko sati na nebu iznad Bosne i Hercegovine. Na fotografijama se vidi da je u pitanju avion Cessna 402B Businessliner, registarske oznake SPFTD.

Korisnica Facebooka koja je objavila snimke ekrana navodno je “pogledala gore i vidjela izbrazdano nebo puno bijelih pravolinijskih tragova”. Pozivajući se na informacije s portala Flight Radar, navodi da je “pratila kretanje aviona oko sat i po” i vidjela da ima “veoma čudnu putanju kretanja”:

Pratila sam kretanje aviona oko sat i po i vidjela zanimljive podatke. Avion je poletio sa aerodroma u Zadru i pravac Bosna. Kao što se vidi na snimku sa Flight radara imao je veoma čudnu putanju kretanja. Što se tiče podataka o avionu vidi se da je registrovan u Poljskoj, za još preciznijih podataka treba se registrovati.

Šta avion registrovan u Poljskoj, poletio iz Zadra radi dva sata iznad zračnog prostora BiH? I to redovno svakih desetak dana.

Iako se ne tvrdi eksplicitno da avion s fotografija ima veze s tim, u nastavku se navodi da “svi zajedno udišu otrov koji im dolazi sa neba, pada na zemlju i sve što raste na njoj”.

I tako dok se budaletine na zemlji hvataju za vratove oko toga hoće li na izborima pobijediti Meho, Ante ili Jovo, svi zajedno udišu otrov koji im dolazi sa neba. Otrov im pada na zemlju i sve što raste na njoj, u vodu koju piju.

Identičnu galeriju, ili samo pojedine fotografije iz ove objave, pronašli smo na još nekoliko Facebook stranica i profila, gdje su objavljene uz gotovo identične opise (1, 2, 3, 4, 5).  U nekim objavama dijelio se samo tekst, bez videosnimka ili fotografija.

Pojedini/e korisnici/e društvenih mreža ove su snimke ekrana objavili uz još eksplicitnije tvrdnje da je riječ o avionu koji je “zaprašivao” ili “prskao” nepoznatim sadržajem (1, 2).

 
Šta je radio avion iznad BiH?
 

Snimci ekrana sa stranice Flightradar24 iz navedenih objava su autentični. Riječ je o internet-stranici koja omogućava praćenje letova aviona širom svijeta u stvarnom vremenu. Na njoj je moguće pronaći informacije kao što su: tip aviona, njegovo vlasništvo, polazište, odredište i druge slične informacije. Iako se to tvrdi u nekim objavama, na stranici Flightradar24 nisu vidljivi svi letovi.

Osim u stvarnom vremenu, na ovoj se stranici informacije o letovima mogu naći i naknadno, nakon što oni završe. Pretraga, međutim, bez dodatne registracije i plaćanja nije moguća nakon što prođe sedam dana od leta.

Istorija letova aviona registarske oznake  SPFTD, čije se informacije dijele na društvenim mrežama, nije dostupna bez plaćanja. Međutim, informacije o letu ovim avionom iznad BiH od 5. oktobra moguće je vidjeti zahvaljujući arhiviranim linkovima koji su sačuvali izgled stranice u trenutku kada su one bile javno dostupne (link, link).

Arhivirani linkovi pokazuju da je avion Cessna 402B Businessliner 5. i 6. oktobra nekoliko sati provodio u vazdušnom prostoru Bosne i Hercegovine. Kada je riječ o letu od 5. oktobra, čije se informacije dijele mrežama, avion je poletio iz Zadra u jutarnjim satima.

Foto: Screenshot sajta Flightradar24 napravljen 12. 10.2022.

Raskrinkavanje se obratilo Agenciji za pružanje usluga u vazdušnoj plovidbi BiH upitom o pomenutom letu. U odgovoru koji smo dobili 4.11.2022. godine iz ove agencije pojasnili su da je riječ o avionu koji je obavljao fotografsko snimanje u Federaciji Bosne i Hercegovine.

Uvidom u našu dokumentaciju možemo potvrditi da se radi o fotografskom snimanju Federacije BiH od strane naručitelja GEOBIRO d.o.o. Konjic. Izvršitelj snimanja je tvrtka MGGP Aero Sp. Z.o.o. iz Poljske koja je za svoje aktivnosti dobila odobrenje od strane Direkcije za civilno zrakoplovstvo BiH – BHDCA i koji su za svaki izvedeni let uredno dostavili plan leta – Flight plan, letjeli na visini FL (Flight level) 170/190 te u potpunosti poštovali sve naputke od strane kontrolora leta BHANSA-e.

Dakle, nije riječ ni o kakvom “prskanju” ili “zaprašivanju”, kako to tvrde pojedini/e korisnici/e društvenih mreža, već o fotografskom snimanju terena za potrebe domaće firme iz Bosne i Hercegovine, o kojem su bile obaviještene nadležne službe u zemlji.


Postoji li zaprašivanje otrovima?

 

Tvrdnje o avionu koji je letio iznad Bosne i Hercegovine i navodno “zaprašivao” ili “prskao” nepoznatim sadržajem, kao i o “otrovu koji im dolazi sa neba”, dio su popularne teorije zavjere o “chemtrailsima” (skraćeno od “chemical trails”= hemijski tragovi).

 Prema ovoj teoriji zavjere tragovi koji na nebu ostaju iza aviona zapravo su hemikalije kojima se “zaprašuje” stanovništvo. O tome da “chemtrailsi” ne postoje pisali smo do sada u više navrata (link, link).

Kako smo objasnili u ranijim analizama, ono što pobornici/e ove teorije zavjere nazivaju ovim imenom zapravo su “contrails” ili kondenzacijski tragovi. 

Krajem prošlog i početkom ovog vijeka došlo je do porasta korištenja mlaznih aviona koji iza sebe ostavljaju kondenzacione tragove. Kao odgovor na brojne upite o ovom fenomenu Savezna uprava za civilno zrakoplovstvo SAD-a (FAA), NASA i Nacionalna uprava za okeane i atmosferu SAD-a (NOAA) sastavili su dokument u kojem se kaže:

“Contrails” su oblaci u obliku linije ili "kondenzacijski tragovi", sastavljeni od čestica leda, vidljivi iza mlaznih avionskih motora, obično na visini letenja u gornjim slojevima atmosfere. 

Kondenzacijski tragovi su uobičajeni učinak mlaznog vazduhoplovstva, od njegovih najranijih dana. Ovisno o temperaturi i količini vlage u zraku na nadmorskoj visini, kondenzacijski tragovi brzo isparavaju (ako je vlaga niska) ili opstaju i rastu (ako je vlaga velika). Ispuh mlaznog motora daje samo mali dio vode koji stvara led kod dugotrajnih kondenzacijskih tragova.

Trajni kondenzacijski tragovi uglavnom se sastoje od vode, koja je prirodno prisutna duž putanje aviona.

U ovom se dokumentu navodi da “contrailsi” ne predstavljaju opasnost za zdravlje ljudi.

Stoga tvrdnje o tome kako “svi zajedno udišu otrov koji im dolazi sa neba, pada na zemlju i sve što raste na njoj” ocjenjujemo kao lažnu vijest i teoriju zavjere s obzirom na to da ne postoji nikakvo trovanje koje dolazi s neba. 

Također, shodno činjenicama, tvrdnje o tome da je avion koji je 5. oktobra više sati proveo u vazdušnom prostoru Bosne i Hercegovine “zaprašivao”, kao i da je “prskao” nepoznatim sadržajem, dobijaju ocjene lažna vijest i teorija zavjere.

(Raskrinkavanje.ba)

Pogledajte originalne članke