Raskrinkavanje.ba

“Deepfake”: Viralni prilog N1 o “lijeku za oči” nije autentičan

Facebookom se dijeli isječak lažnog medijskog priloga u kom “doktor Oiar Zabal” promoviše proizvod O Caps kao “lijek za oči”.

Foto: Raskrinkavanje.ba

Na Facebook stranici Oasis Medical Center 13. marta 2024. godine objavljen je snimak napravljen u stilu televizijskog priloga u kom se promoviše “lijek za oči”.

Screenshot 2024 07 17 124929

Preko snimka je ispisan transkript izgovorenih riječi. Snimak počinje najavom voditeljke u kojoj ona navodno govori:

Profesor dr. Oiar Zabal je najavio da će platiti sto hiljada maraka svima koji ne budu mogli da izliječe oči njegovim novim lijekom. Ovaj lijek prodire u oči i 100% liječi bol u očima u samo jedan kursu upotrebe. 

Nakon ove “najave” slijedi snimak u kom muškarac u doktorskom mantilu navodno govori:

Garantujem ti 100% lijek za tvoje oči inače ću ti dati sto hiljada maraka. Leči sve. Pogoršanje vida, miopija, dalekovidost, bol u očima, plutanje ispred očiju, nošenje naočara, sada to možete zauvijek zaboraviti. Ako se sada ne liječite, mogli biste biti trajno onesposobljeni. Požurite količina robe je ograničena. Budite oprezni link do originalnog proizvoda nalazi se samo ispod ovog videa. Dajem vam 100% garanciju. Kliknite na dugme ispod videa. 

Na snimku je vidljiv logo medija N1, kao i baskijskog emitera eitb. U komentarima ispod snimka, administratori/ke Facebook stranice na kojoj je objavljen u nekoliko navrata sugerisali/e su korisnicima/ama da do “lijeka” mogu doći putem ovog linka

Komentari

Na linku je formular za narudžbu proizvoda O caps, za koji se navodi da “obnavlja 99% vida tokom tečaja”, i tekst u kom je O caps opisan kao inovativan proizvod na prirodnoj bazi. Navodi se da je proizvod testiran u više navrata, sa izvrsnim rezultatima. 

Screenshot 2024 07 17 125146

Šta su činjenice?

Snimak u kom se O Caps promoviše kao “lijek za oči” nije autentičan. Riječ je o deepfake snimku kreiranom uz pomoć vještačke inteligencije. Pažljivim gledanjem snimka može se uočiti da se usne osoba na snimku ne pokreću u skladu sa onim što navodno izgovaraju. 

Kadar voditeljke u televizijskom studiju preuzet je iz emisije Dnevnik u 19 na televiziji N1 emitovane 8. marta 2024. godine. U snimku ove emisije, dostupnom na YouTube kanalu N1, vidi se voditeljka Ena Branković u istoj odjeći i sa istom pozadinom na 2. minutu (arhiva). 

Screenshot 2024 07 17 125248

Foto: Screenshot

Voditeljka u prilogu zapravo govori o usvajanju Zakona o sprečavanju sukoba interesa u BiH. Ni u jednom dijelu emisije nije bilo riječi o “lijeku za oči”. 

Doktor na snimku nije “profesor dr. Oiar Zabal”, kako se navodi u titlovima, već hirurg iz Novog Pazara, dr. Šefćet Hajrović. Na originalnom snimku, dostupnom na YouTube kanalu RTV Novi Pazar, Hajrović govori o tragediji koja se u martu 2023. godine dogodila u tom gradu. U požaru koji je 5. marta 2023. izbio u jednoj stambenoj zgradi u Novom Pazaru stradalo je četvoro djece. Pregledom snimka sa izjavom Hajrovića, koji je u vrijeme izbijanja požara bio dežurni hirurg Opšte bolnice u Novom Pazaru, jasno je da je isječak iskorišten za kreiranje lažnog priloga na društvenim mrežama. Preuzeti isječak okrenut je horizontalno u deepfake snimku. 

Screenshot 2024 07 17 125435

Foto: Screenshot

Doktor u izvornom snimku ne pominje nikakav “lijek za očI”. Dakle, niti su snimci voditeljke i doktora zaista povezani niti oni u njima govore ono što im je pripisano u “prilogu” objavljenom na Facebook stranici Oasis Medical Center. 

Ova Facebook stranica kreirana je 11. februara 2024. godine. Prema podacima iz sekcije “Transparentnost stranice”, njom se upravlja iz Sjedinjenih Američkih Država. Objave koje su na njoj dostupne na engleskom su jeziku i nemaju nikakve veze sa promocijom preparata O caps. Pomenuti snimak u vrijeme pisanja ove analize nije bilo moguće pronaći ni na samoj stranici ni u njenoj biblioteci oglasa

Preparat O caps, koji se može naručiti putem formulara na linku iz komentara ispod snimka, nije lijek. Raskrinkavanje je o manipulativnim strategijama za prodaju ovog proizvoda pisalo u više navrata (1, 2). I u slučaju analiziranog snimka riječ je o netačnom predstavljanju ovog proizvoda kao “lijeka”, sve u svrhu podsticanja njegove prodaje.

Shodno navedenom, deepfake snimak izmišljenog medijskog priloga u kom se promoviše “lijek za oči” ocjenjujemo kao lažnu vijest

(Raskrinkavanje.ba)

Pogledajte originalne članke