Kad laž naknadno postane istina

Prethodna tri dana smo posvetili dodatnom istraživanju priče o izjavi Danijela Subašića, ne bismo li utvrdili jesmo li zaista pogriješili kada smo je ocijenili kao izmišljotinu portala “Životni stil”. “Spoiler alert”: nismo.  

“Raskrinkavanje” je danima preplavljeno bijesnim porukama i komentarima čitatelja koji tvrde da je analiza “Fudbal, Srebrenica i lažni mediji: Genocid kao izvor klikova” koju smo objavili 12.7.2018. bila - lažna vijest. Njeni navodi su postali “sporni” nakon što je Večernji list 13.7.2018. objavio intervjue sa hrvatskim reprezentativcima, uključujući i onaj sa Subašićem, koji su brojni mediji interpretirali kao potvrdu da je Subašić dao izjavu za koju smo utvrdili da je izmišljena.

Prethodna tri dana smo, stoga, posvetili dodatnom istraživanju, ne bismo li utvrdili jesmo li zaista pogriješili kada smo kao izvor sporne izjave označili portal “Životni stil”, koji je u istom periodu izmislio i par sličnih izjava Zdravka Mamića i Kolinde Grabar-Kitarović.

Za početak, obratili smo se Hrvatskom nogometnom savezu sa upitom o tome da li je Subašić 11.7.2018. dao izjavu koja mu je pripisana. Odgovor nismo dobili i pored brojnih pokušaja. Kako je nedjelja bila i dan održavanja finalne utakmice Svjetskog prvenstva, a ponedjeljak je protekao u svečanom dočeku hrvatske reprezentacije koja je na SP osvojila “srebro”, upite smo ponovili i danas. Jedini odgovor koji smo dobili bio je od službenice za informisanje HNS-a, koja je rekla da je upit “u protokolu”. Nakon toga nam se više niko nije javio na telefon. Komentar smo bezuspješno pokušali dobiti i od trenera Danijela Subašića, Dražena Ladića.

Napomena:

Naknadno je na adresu naše redakcije stigao i odgovor od Hrvatskog nogometnog saveza u kojem su demantovali da su Luka Modrić i Danijel Subašić 11. jula. izjavili da utakmicu posvećuju majkama Srebrenice. Odgovor prenosimo u cjelosti:

"Poštovani, hvala vam na poslanom upitu. Ne znam na koju točnu konferenciju za medije mislite, jer niti na jednoj nisu zajedno bili Danijel Subašić i Luka Modrić, niti je ijedan od njih bio na službenoj konferenciji za medije prije utakmice, ali u svakom slučaju – Danijel i Luka nisu to izjavili.Srdačan pozdrav, Tomislav"

(Napomena dodata 19.7.2018. u 9:30h)

Poređenja radi, iz kabineta Kolinde Grabar-Kitarović u ponedjeljak su nam rekli da su svi “u haosu” oko Svjetskog prvenstva i da će nam odgovor poslati za dan-dva, što su i učinili:

Poštovani gospodine Zulejhić,
Ured predsjednice Republike Hrvatske ne posjeduje audio ili video snimku niti nema saznanja kako je predsjednica Republike Hrvatske Kolinda Grabar-Kitarović dana 11. srpnja 2018. godine medijima dala izjavu kako će se nogometna utakmica između Hrvatske i Engleske 'igrati za Srebrenicu i Bošnjake'.

Za razliku od kabineta predsjednice Republike Hrvatske, HNS još uvijek nije našao vremena da odgovori na identično, vrlo jednostavno pitanje. Ni Večernji list, koji je “potvrdio” postojanje Subašićeve izjave, nije odgovorio ni na jedan upit koji smo poslali.

U međuvremenu smo razgovarali sa par sportskih novinara iz BiH i Hrvatske, od kojih su neki izvještavali direktno sa SP iz Rusije. Nijedan nam nije mogao potvrditi da je od bilo kog kolege čuo da je Subašić dao takvu izjavu, te ovu tvrdnju svi smatraju netačnom. Nijedan od njih, takođe, nije želio dati zvaničan komentar jer, kako su naveli, ne žele to raditi samo na osnovu ličnog dojma i bez provjerenih informacija.

Igor Štimac, pak, nije imao takvih profesionalnih zadrški. Kada smo zatražili da nas uputi na izvor izjave koju je pripisao Subašiću u emisiji “Pressing”, rekao je da su je “objavili hrvatski mediji." Na pitanje koji je tačno medij bio izvor te izjave, dobili smo ovakav odgovor:

Pa svi, samo upišite Subašić i Srebrenica i naći ćete, ne znam zašto mene zovete zbog toga.

Razlog što smo to pitanje postavili baš Štimcu je svakako u tome što je upravo on Danijelu Subašiću ovu izjavu “stavio u usta” u intervjuu objavljenom 13.7.2018. - dakle, u trenutku kada je njena istinitost već uveliko bila osporena. Štimac je teško mogao biti nesvjestan činjenice da se o izjavi raspravlja već dva dana i da je sama ta medijska informacija dovedena u pitanje. Stoga bi bilo logično da je svoju tvrdnju “prošlu utakmicu ste posvetili majkama Srebrenice” zasnovao na nečemu čvršćem od “googlanja” pojmova “Subašić” i “Srebrenica” i da ju je provjerio sa svojim sagovornikom prije nego što ga je, pred kamerama, doveo pred svršen čin i ostavio mu izbor da je otvoreno negira, ili prešutno potvrdi. Štimac nije uradio ništa od toga, već je kao izvor tvrdnje koju je naknadno učinio “istinitom”, naveo neodređene “hrvatske medije.”

“Hrvatski mediji”, međutim, nisu bili izvor izjave koju je Štimac pripisao Subašiću dok je vodio razgovor sa njim. Niti je to bio ijedan od novinara koji su pratili svaki korak hrvatskih reprezentativaca u proteklim sedmicama.

“Izjava” je prvi put objavljena na anonimnom portalu “Životni stil”, što potvrđuju i dodatne pretrage koje smo u međuvremenu obavili. Iako ovaj portal, pored imena vlasnika, krije i tačno vrijeme objave članaka, pretraga putem servisa “FotoForensics” je pokazala da je ilustracija članka objavljena 11.7.2018. u 08:50 sati ujutru. Starija objava ove kolažne fotografije, koja je zatim preplavila društvene medije uz citat navedene izjave, ne postoji.  

Podsjećamo, “Životni stil” je naveo da je Subašić ovu izjavu dao na konferenciji za štampu hrvatske reprezentacije, na kojoj on uopšte nije učestvovao.

Ko je, dakle, “novinar” koji je jedanaestog jula, u devet časova ujutru, jedini uspio dobiti ekskluzivnu izjavu svjetski poznatog fudbalera, dok se isti spremao za jednu od najznačajnijih utakmica svoje reprezentacije?

Napomena:

Nakon objavljivanja ove analize, portal "Životni stil" je ugašen.

(Napomena dodata 19.7.2018. u 9:30h)

“Ma nebitno ba, šta me pitaš ime i prezime, lijepo te pitam u čemu je problem više, šta šalješ n’aku poruku…”


“Životni stil” jedan je od stotina portala čiji vlasnici objavljuju lažne vijesti kako bi, skriveni iza anonimnosti koju omogućuje internet, zaradili novac od Google oglasa. Po ustaljenom receptu ovakvih stranica, ni ova nema impressum, niti podatke o autorima tekstova. “Whois” pretraga je, ipak, kao vlasnika ovog portala izlistala izvjesnog Senada Bekića (“senad” je i naziv administratorskog naloga sa kog su objavljeni svi tekstovi sa Subašićevim “izjavama” na “Životnom stilu”).   

Bekić je, kako nam je rekao, bio vlasnik ovog portala do prije par mjeseci, kada ga je prodao osobi po imenu Tarik Cifrić. Da je portal tada preuzeo novi vlasnik vidi se i iz njegovog sadržaja, koji se naglo promijenio u martu mjesecu i preusmjerio sa prenošenja regularnih vijesti objavljenih u drugim medijima, na objavljivanje lažnih vijesti, mahom namijenjenih onima koji žele naći posao u inostranstvu.

Ime Tarika Cifrića našli smo i u registracionim podacimaOmiljenog portala”, za koji smo već na osnovu tema kojima se bavio (izmišljanje saobraćajnih nesreća, bolesti i pogibija estradnih zvijezda; objavljivanje lažnih oglasa za posao u inostranstvu; itd.) i karakterističnog stila pisanja (nekorištenje afrikata; nepismene i jedva sklopljene rečenice) pretpostavili da je bio vođen od strane iste osobe koja objavljuje i “vijesti” na portalu “Životni stil” - i bili smo u pravu.

Među nekoliko Facebook korisnika sa ovim imenom, nije bilo teško pronaći profil koji pripada vlasniku gore navedenih portala. Tarik Cifra Cifrić, naime, koristi svoj profil za dijeljenje sadržaja portala “Životni stil” po različitim Facebook stranicama i grupama - što je jedan od načina kako vlasnici portala reklamiraju svoje stranice i “navlače” klikove koji im donose zaradu. Na Cifrićevom profilu može se naći link i na portal “Olimp info” - jedan od “prethodnika” Omiljenog portala.

 

Broj telefona koji je naveden u vlasničkim podacima “Omiljenog portala” nije bio u upotrebi, ali smo uspjeli doći do Cifrićevog stvarnog broja. Kada smo ga kontaktirali i objasnili ko smo i zbog čega ga zovemo, Cifrić je prvo negirao da je vlasnik “Životnog stila”, ili bilo kog drugog portala. Odgovor na svako od ovih pitanja bilo je samo jedno kratko “ne”, te komentar da “uopšte to ne radi”.
Razgovori su se nastavili tokom narednih par sati, telefonom i putem poruka na Facebooku. Naglašavamo da smo, nakon prvog poziva, primijetili da se na njegov broj javljaju, ili nas sa njega pozivaju, barem još dvije osobe koje su se predstavile kao Tarik Cifrić, ali su imale drugačiju dikciju i boju glasa od osobe koja nam se prvi put javila na telefon. Stoga ne možemo garantovati koja je od narednih tvrdnji izgovorena od strane samog Tarika, a koja od strane njegovih prijatelja koji su se ubacivali u razgovor.

Nakon što je rekao da se ne bavi nikakvim portalima, Cifrića smo pitali za objašnjenje činjenice da se njegovo ime pojavljuje u njihovim “Whois” podacima i da se sa njegovog profila dijele njihovi sadržaji. Tog trenutka, osoba koja je govorila u Cifrićevo ime je promijenila priču - i to dva puta u samo dvije rečenice:

Raskrinkavanje: Možete li nam onda objasniti zbog čega se sa vašeg profila intenzivno dijele linkovi “Životnog stila” na raznim Facebook grupama i stranicama?
NN: Onaj, ja nemam veze s tim, jarane moj. Znači, ja uopšte ne radim to, znači, ja uopšte ne radim portale. Znači, moj Facebook se profil koristi za dijeljene... Dijeli rođak iz Amerike, nit’ sam ja u tome poslu, nit’ ja šta radim.
Raskrinkavanje: Zašto se onda vaše ime pojavljuje kao ime osobe koja je zakupila nekoliko domena, između ostalog i “Omiljeni portal”, koji više nije u funkciji?
NN:  Aaaa, to sam se bavio prije, a ne znam otkud vama informacija da ja to nešto sada radim.

Kada smo odgovorili da nam je prvobitni vlasnik “Životnog stila” rekao da je portal prodao upravo njemu, uslijedio je ovakav odgovor:

NN: De da ti kažem ‘vako druže moj, ukol’ko to ne skineš u roku 24 sata, bićeš prijavljen vijeću novinara i moraćeš to skinuti. Znaš kako je bilo sa Širanovićem, tako ćeš i ovako završiti, samo da ti to kažem, eto.

(Aldin Širanović je vlasnik portala “Koktel” koji nas je optužio da “radimo za HDZ i SDA”, a slične optužbe je objavio i na račun Vijeća za štampu u BiH kada je odbilo njegov prigovor na pisanje “Raskrinkavanja”, odnosno na činjenicu da smo objavili njegove “Whois” podatke i analizirali njegove članke. Širanović je u više navrata objavljivao lažne vijesti o “Raskrinkavanju”; slao nam prijeteće poruke sa različitih Facebook profila; poručio našem web administratoru da bi mogao “završiti u kolicima” ukoliko njegovo ime ne uklonimo sa naše stranice, te objavio i članak u kom je ustvrdio da je isti “poznati narkoman” sa kriminalnim dosijeom.)

Razgovor je nakon toga prekinut. U narednom razgovoru, Cifrić (ili “Cifrić”) je rekao da je ranije imao “neke portale”, ali ih je u ovoj verziji, umjesto rođaku iz Amerike, dao “nekim prijateljima” koji, kao i “rođak”, koriste njegov Facebook profil da sa njega dijele linkove na svoje portale. O samim portalima, kako je rekao, ne zna baš ništa. Cifrić je zatim dodao da nikada ranije nije čuo za “Raskrinkavanje”, iako je par minuta ranije sam spomenuo gore opisanu “epizodu” sa Aldinom Širanovićem. Upitan da objasni i ovu protivrječnost, dao nam je krajnje nevjerovatan odgovor:

Nisam to ja uopšte, to je Širanović uzeo telefon, on se nalazio u blizini. Mi smo samo prijatelji koji pijemo kafu, već je bio tu dva puta kad ste me zvali.

Napomena

Nakon objavljivanja članka, kontaktirali su nas Tarik Cifrić i nepoznati muškarac koji se javio sa tuđeg Facebook profila i rekao da je on bio taj koji je "došao na ideju" da spomene Širanovića, te su tražili da taj dio članka izbrišemo. Obojica su naveli da Širanovića uopšte ne poznaju.

Pored toga, javio nam se i Aldin Širanović, koji je takođe tražio da se njegovo ime izbriše jer ne poznaje navedene osobe i nije bio prisutan kada su razgovarale sa nama. Njegovu poruku prenosimo u cjelosti:

"Ne znam da li da vam se obratim sa Postovani jer to nikako ne zasluzujete pa cu napisati Gospodo.

Jutros sam procitao clanak na vasem sajtu u kojem se ponovo spominje moje ime u vezi sa nekakvim Tarikom Cifricem. Ja doticnu osobu ne poznajem niti imam bilo kakvu vezu sa njime niti sam kada pio kafu sa njime. Ja zivim u Austriji i nikako nisam mogao piti kafu sa doticnim jer nisam bio tu. Vase lazi i pokusaji da sakrijete pravu cinjenicu da sve sto radite radite zbog novca i donacija su bolesne. Ovaj put vas molim da moje ime uklonite iz navedenog clanka jer veze nemam sa tim clankom i vasim prepucavanjima sa doticnim Cifricem. U slucaju d ase moje ime ne ukloni jer nemam veze sa tim kontaktirat cu Americku Ambasadu i gospodju Cormack koji su jedni od vasih finansijera. Iako nikada niste naveli bilo kakav papir ili dozvolu da bilo koga raskrinkavate ili radite analize o nekome samim tim ja vam ne dopustam da moje ime blatite i pisete neistine. 

Kada prilozite dozvolu od RAKA ili neke drzavne institucije ok ali do tad ane. Objavljivali ste i moju sliku protiv moje volje i dozvole sto je protuzakonito jer je uzeta sa mog profila. Ja stojim iza stvari koje pisem na svom sajtu i novinari koji pisu na sajtu takodjer stoje iza svojih natpisa ali to sto vi radite moze svako raditi. Ja vam dajem rok 12 sati da se ukloni moje ime iz nekog pisanja i prepucavanja o cemu veze nemam inace cu licno pozvati ambasadu a cak cu poslati i advokata u americku Ambasadu pa cemo dalje rijesavati na druge nacine."

Smatramo da je iz samog teksta jasno da tvrdnju Cifrića i njegovih prijatelja, o tome da je Širanović razgovarao sa nama, nismo predstavili kao istinitu. Ova, kao i druge neistinite tvrdnje koje su iznijeli tokom serije razgovora, predstavljaju integralni dio ove analize jer ukazuju na nekredibilnost "medijskog izvora" kojim se analiza bavi.

Stoga ih nećemo ukloniti iz teksta, ali na ovom mjestu naglašavamo - ako je tako nešto i bilo potrebno - da se ne radi o našim zaključcima, niti o tvrdnjama koje smatramo istinitim, već o prenošenju navoda koje smo dobili od sagovornika.

(Napomena dodata 18.7.2018. u 11:00h)

Cifrić je nakon toga i četvrti put promijenio priču, te smo od tvrdnje da ne zna ništa ni o kakvim portalima, a najmanje o "Životnom stilu", došli do priznanja da je od Bekića kupio ovaj portal - to jest, da ga je “uzeo za rođaka iz Amerike”. Upitan za ime navedenog “rođaka”, Cifrić je odbio odgovoriti, ali je rekao da će poslati screenshot koji dokazuje da to nije njegov portal. To je uskoro i učinio. Screenshot koji smo dobili sadržao je listu Facebook stranica čiji je administrator Tarik Cifrić, od kojih je većina povezana sa ugašenim “Omiljenim portalom” i drugim stranicama iz iste “portalske farme”, o kojima će biti riječi kasnije.

Narednih nekoliko kontakata svelo se pozive i prepisku putem poruka, u kojima je nekoliko puta ponovio zahtjev da ga “ne uzimamo u usta” i ne objavljujemo njegovo ime, jer je bio korektan i odgovorio nam na sva pitanja, ali i zato što je to “zabranjeno”. Objasnili smo mu da ne može od nas tražiti da ne objavimo podatke koji su već javni i da ne postoji zakon koji zabranjuje da objavimo informacije do kojih smo došli.

Nakon toga je uslijedio vjerovatno najzanimljiviji u cijeloj seriji razgovora (isključimo li iznenadno “gostovanje” Aldina Širanovića u cijeloj priči). Osoba koja nas je pozvala tražila je da razgovara sa Emirom Zulejhićem, urednikom "Raskrinkavanja". Odbila je reći kako se zove i ovako je odgovorila na zahtjev da se predstavi:

NN: Nebitno ba, ne znam što ti to treba. Samo da ti kažem da sam lično u Rusiji bio i (dobio) izjavu od gospodina. Ne znam u čemu je više to problem, ne znam šta je problem u tome. Samo me to interesuje, da mi kažeš to, u čemu je problem, pa da znam.
Raskrinkavanje: Vaše ime i prezime, molim vas?
NN: Ma nebitno ba, šta me pitaš ime i prezime, lijepo te pitam u čemu je problem više, šta šalješ n’aku poruku... Ja nisam pravi vlasnik, ja sam suvlasnik (portala), al’ pravi vlasnik će doći za koji dan. E onda će te on direktno nazvati i s njim ćeš direktno u Sarajevu pit’ kafu. I pričaćeš, zato ne znam u čemu je to problem? Ništa, znači izjava je data, ti si pogriješio, od sad bolje malo sačekaj, vidi u čemu je (?) i onda objavi neke stvari. Pogriješio si, drž’ se toga i gotovo, ne znam što šalješ ljudima, zoveš ljude, pitaš ih za to, ne znam u čemu je problem s tim?
Raskrinkavanje: Da li možete na bilo koji način potvrditi da je g. Subašić dao vama izjavu i kada je to tačno bilo?  
NN: Al’ stani sad, dao je i ne znam što se imam tebi šta pravdat. Jes’ ti... šta si ti? Jes’ ti PR Subašića? Il’ si PR hrvatske reprezentacije?
Raskrinkavanje: Ni jedno ni drugo.
NN: Ne znam… Je l’ ti… Nebitno, aj’ neću više o tom da pričamo, samo malo popusti s tim. Pogriješio si, i to je to. Nisi treb’o objavljivati. Mi smo ti dokazali da si pogriješio, odnosno Igor Štimac ti je dokazao da si pogriješio i gotovo.
Raskrinkavanje: Nećete nam otkriti kako se zovete?
NN: Pa nebitno druže, ne znam šta si više zapeo za moje ime i prezime i nebitno je.
Raskrinkavanje: Pa bitno je, obzirom da vi znate kako se ja zovem, a ja ne znam kako se vi zovete, nismo baš u ravnopravnom položaju.
NN: Zato što ste se predstavili ljudima koje ste zvali danas. Zato znam kako se zovete.
Raskrinkavanje: U redu, hvala.
NN: Dobro, doviđenja, nemojte više molim vas. Sarajevo nije daleko.  

Opsjednutost anonimnošću, pokušaji da se sakrije identitet i negira povezanost sa vlasništvom portala, te posezanje za prijetnjama onog trenutka kada se pojavi “opasnost” da će njihovi čitaoci saznati kako se zovu - sve su ovo tipične osobine vlasnika ovakvih portala, sa kojima smo se susreli u gotovo svakom kontaktu sa njima. Rijetko koji se, međutim, nađe u situaciji da laž koju je objavio toliko naraste i toliko se proširi, da u njenom naknadnom “pretvaranju u istinu” dobije neočekivanu pomoć od sasvim legitimnog medija.  

Tako je “Životni stil”, nakon intervjua objavljenog na “Večernjem”, pohitao da takvu “potvrdu” pojača još jednom lažnom viješću. Iako se mogao provući sa objavom “generičkog” članka, nije izdržao a da mu ne doda naslov koji je sadržavao novu izmišljenu izjavu Danijela Subašića:

Danijel Subasic: IGRAO SAM ZA MAJKE SREBRENICE. Tu informaciju sam dao jedino portalu “Zivotni Stil”  

 


Vjerovatno je suvišno naglasiti da je tvrdnja iz naslova potpuna besmislica i da Subašić u intervjuu nijednom riječju nije spomenuo ništa slično, što je jasno i iz samog članka i snimka koji je u njemu priložen. Da ironija bude veća, “Životni stil” je u svom prvom članku naveo da je Subašićeva izjava data na press konferenciji, a ne da je ju je dao samom portalu. Podsjetimo se, još jednom, kako je izgledala originalna vijest o izjavi Danijela Subašića:

Priča o Subašiću je zasigurno bila vrlo profitabilna za Cifrića i njegov portal. Zapravo, čini se da je ovo bio “pogodak” kakav do tada nije imao.

Dirljiva izjava koju je Subašić navodno dao Cifriću (to jest, “suvlasniku portala koji je bio u Rusiji”) prije utakmice sa Engleskom, do jučer je privukla impresivnih 43.199 posjeta, a na Facebooku je podijeljena čak 14.200 puta. Izjava koju je navodno izgovorio nakon utakmice imala je 10.589 posjeta, a tvrdnja da je istu poruku poslala Kolinda Grabar-Kitarović pogledana je 5.608 puta. Nije loše prošla ni specifična “obrada” vijesti o intervjuu iz Večernjeg lista - do trenutka pisanja ovog članka, Cifrić je na njoj sakupio 4.066 pregleda. Uporedimo li sve to sa “najdjeljenijom” objavom njegovog prethodnog portala, koja nije uspjela sakupiti više od 112 interakcija na Facebooku, napredak je očigledan - ovog puta su mu povjerovale na hiljade ljudi, sa kojima su vjerovatno pristigle i hiljade dolara od učitanih oglasa.

Navod da su “mnogi portali pokušali da se obogate” - koji se, sudeći po objavi ovog članka na Facebooku, vjerovatno odnosi na “Raskrinkavanje” - u tom kontekstu djeluje posebno cinično.



 

Kako funkcioniše “farma portala” koja je lansirala ovu i druge lažne vijesti?
 

Portal “Životni stil”, po ustaljenom receptu anonimnih portala, za dijeljenje svojih sadržaja na Facebooku koristi više stranica, koje se uglavnom ne zovu isto kao sam portal. U ovom slučaju, pronašli smo dvije takve - Balkan Vijesti i Balkan Vijesti 2. Stranica “Balkan Vijesti” je napravljena 2017. godine. Prije no što je postala “oglasna ploča” za “Životni stil”, dijelila je i sadržaje drugih anonimnih portala, uključujući i “Omiljeni portal”, uz koji stoji Cifrićevo ime.

 

Stranica je pratioce prvobitno sakupljala objavljivanjem polupornografskih fotografija, od kojih je jednu imala i kao profilnu sliku.


Stranica “Balkan vijesti2” je, pak, imala nešto komplikovaniju “istoriju”. Započela je kao stranica posvećena grupi “Elitni odredi”; zatim je dijelila niz humorističnih i drugih “meme-ova”, a onda je počela dijeliti linkove na razne anonimne portale, među kojima su “Olimp info” i “Omiljeni portal” i trenutno aktuelni “Životni stil”. Stari naziv stranice bio je “Zanimljivo24h” (što se vidi u njenom URL-u). “Olimp portal” i “Zanimljivo24h” su ujedno i nazivi stranica čiji je administrator Tarik Cifrić, što se može vidjeti iz screenshota koji nam je poslao, uz zahtjev da ga ne objavljujemo.

Sve ovo je uobičajen put “razvoja” ovakvih Facebook stranica, koje vlasnici anonimnih portala međusobno kupuju, prodaju i iznajmljuju kada prikupe dovoljan broj pratilaca koje mogu da unovče.

Česte promjene naziva stranica, te gašenje i otvaranje novih domena, rezultat su i toga što vlasnici ovakvih portala krše pravila koja Google ima za korištenje njihovih oglasa (AdSense). Cifrića su, tako, zapazili na forumu na stranici geek.hr, gdje su vlasnici web stranica diskutovali o “prevarama sa AdSensom” i pozvali na prijavljivanje “Omiljenog portala” zbog “varanja” - konkretno, korištenja skripti koje otvaraju “popup” prozore sa reklamama i primoravaju posjetioce da otvore reklamu da bi vidjeli sadržaj članka. Druga skripta osvježava stranicu na svakih nekoliko sekundi i vještački povećava broj posjeta kako bi “prevarila” brojač posjeta na AdSense; a tu su i reklame sakrivene iza fotografija ili video snimaka unutar samih članaka.

Sve ove prevare dovode do toga da vlasnici portala koji im pribjegavaju, moraju često mijenjati domene i nazive stranica - Google prije ili kasnije uoči nelegalne aktivnosti (ili ih prijave drugi web administratori) te blokira domene i IP adrese korisnika, koji potom izgube licence za “Google AdSense”. Vjerovatno je zato “Olimp” postao “Omiljeni portal”, a potom i “Životni stil”.  


Žalosna priča o novinarstvu i “novinarstvu”


Činjenica da je ovako nešto moglo biti izvor bilo kakve “vijesti”, osim o alarmantnoj medijskoj nepismenosti, govori mnogo i o poražavajućem stanju u domaćim i regionalnim medijima, naročito onima koji su fokusirani na online “novinarstvo”.

Prilikom prenošenja originalne izjave, niko se nije potrudio da provjeri gdje i kako je nastala, niti se zapitao kako je ovaj portal, na kom se doslovno ne mogu naći dvije smislene rečenice, došao do jedinstvene izjave Danijela Subašića, koji se nikada ranije nije oglašavao o ovakvim temama.

Nijedan od brojnih medija koji su se u roku od par sati “dohvatili” ove izjave nije imao problem sa neoborivom činjenicom da ovako nešto nije rečeno na press konferenciji koja je navedena kao mjesto gdje je izjava data. Nikome od njih nije bilo sumnjivo ni to što je “Životni stil” nastavio “štancati” Subašićeve izjave i neposredno nakon utakmice, kada mu je, odmah po njenom završetku, pripisao i sljedeće riječi:

BALKAN NA NOGAMA! Subasic u suzama. Prolaz u finale poklanjam majkama Srebrenice i Bosnjacima…


Ako je uopšte potrebno dokazivati da Subašić nije potrčao da se javi opskurnom portalu kakav je “Životni stil” netom nakon pobjede nad Engleskom, evo stvarne izjave koju je dao poslije utakmice koja je Hrvatsku odvela u finale Svjetskog prvenstva (izvor izjave je zvanična stranica Hrvatskog nogometnog saveza):

Došli smo u Rusiju vjerujući da možemo nešto napraviti. Hvala svima u stručnom stožeru koji su nas doveli u stanje da možemo ovako odigrati. Hvala zatim i navijačima, sve ovo dolazi iz pozitive i zajedništva. Neka Hrvatska slavi i uživa, mi se bacamo na glavu za njih. Čujem se redovito s francuskim igračima, a sada ćemo se vidjeti u finalu - to sam im rekao još u klubu. Vidjet ćemo kako će se to rasplesti. Protiv Engleske bili smo bolji suparnik, iako je malo 'zapinjalo' u prvom poluvremenu. Svima kapa do poda, sada smo nadmašili generaciju '98. Ovo je san snova, teško je uopće zamisliti da ćemo igrati finale Svjetskog prvenstva. Sada mogu i umrijeti.


Sve izjave koje je Subašić dao tokom Svjetskog prvenstva bile su na tragu gore navedene. Odnosile su se na njegovu igru, predstojeće i već odigrane utakmice - ukratko, isključivo na sportske teme. Doslovno jedino mjesto na kome se mogu pročitati izjave poput “Molio sam Allaha da nam pomogne, čuo je moje molitve”, bio je portal “Životni stil”.

U periodu kada se na ovom portalu pojavila izmišljena Subašićeva izjava, isti je objavio i niz drugih članaka sa sličnom tematikom, čiji su akteri, osim Subašića, bili Zdravko Mamić i Kolinda Grabar-Kitarović. Niti jedna izjava pripisana ovim osobama ne postoji nigdje osim na ovom portalu. No, za razliku od njih, tvrdnju o Subašićevim izjavama ubrzo su pokupili drugi anonimni portali, te se brzinom svjetlosti proširila po društvenim mrežama. Odatle je stigla i do mainstream medija - a potom, posredstvom novinara Igora Štimca, i do samog Subašića.

Nije nam poznato ni da je bilo koji od medija koji već danima tvrde da je prva izjava zaista postojala, komentirao činjenicu da je isti portal 14.7.2018. objavio i treći izmišljeni Subašićev citat o tome da je izjavu dao “samo portalu Životni stil”.


“Ali Subašić je to potvrdio!”


Priča o izjavi Danijela Subašića poprimila je, dakle, prilično neočekivan tok nakon intervjua koji je ovaj igrač dao Igoru Štimcu, a koji je cijeli niz medija predstavio kao “potvrdu” da je originalna vijest o izjavi bila istinita.  

ŠTIMAC: Danijel, na svemu što si dosad napravio za hrvatsku reprezentaciju, na svemu onom čime si doprinio da se nađemo u finalu, i da ovo zajedništvo vlada u našoj ljepoj domovini, u ime svih u Hrvatskoj ti zahvaljujem, skidamo kapu do poda, a u nedjelju ti želimo da budeš na najvišoj mogućoj razini, pa šta Bog da. Posljednju utakmicu si posvetio i rezultat te utakmice Majkama Srebrenice. Jesi li planirao nešto za ovu utakmicu ili ćeš to u zadnji trenutak odlučiti i objaviti?
SUBAŠIĆ: Vidjećemo, to nek bude za sve nas ako bude uspješno.

Šta se zapravo odigralo u tih nekoliko sekundi razgovora?

Igor Štimac je, pred sam kraj intervjua, usputno iznio tvrdnju da je Subašić prošlu utakmicu posvetio Srebrenici i odmah zatim prešao na pitanje o tome kome će posvetiti narednu utakmicu. Tako je, nakon dva dana javne polemike o Subašićevoj izjavi, ovaj igrač stavljen u prilično nelagodnu poziciju da otvori priču o tome da li je zaista dao takvu izjavu 11.7.2018; i ako nije, zbog čega je nije demantirao čim se pojavila. To bi nesumnjivo pokrenulo novu medijsku lavinu, ovog puta s negativnim predznakom - naročito od strane hiljada ljudi koji su bili dirnuti navedenom izjavom i brzinom svjetlosti je proširili po društvenim mrežama.

Subašić je, takođe, nakon ovog pitanja imao priliku ne samo da rečenu izjavu eksplicitno negira, već i da je eksplicitno potvrdi, ili je na bilo koji način prokomentira, s obzirom da se o njenoj istinitosti intenzivno raspravljalo otkako je objavljena. To nije uradio. U interakciji sa novinarom, Subašić je preko njegove konstatacije prešao jednim “aha”, a zatim mu odgovorio na postavljeno pitanje o narednoj utakmici.

Svakako bi se dalo raspravljati o tome koji su i kakvi motivi stajali iza ovakvog novinarskog pitanja i odgovora koji je uslijedio - i da li je uopšte bilo u pitanju novinarstvo, ili naprosto “krizni PR”. Svjetsko prvenstvo u fudbalu je bilo propraćeno čitavim nizom lažnih vijesti i dezinformacija, o kojima smo više puta pisali. Mnoge su se ticale politike i osjetljivih tema - a od Srebrenice, na ovim prostorima, sigurno nema osjetljivije. U ovom slučaju, možemo slobodno reći da je laž bila toliko dopadljiva, toliko emotivna, toliko “ljudska”, da su brojni čitaoci i gledaoci željeli da bude istina. I tako je Igor Štimac stavio Danijelu Subašiću u usta riječi koje ovaj nikad nije izgovorio. Ali, nakon što su mu jednom bile pripisane, naprosto nije mogao uzmaći i pristao je da bude njihov “vlasnik”.

Takav odgovor se, dakle, sasvim legitimno može protumačiti kao potvrda da je Subašić, u intervjuu koji je dao 14. jula, prethodnu utakmicu posvetio majkama Srebrenice. On se, međutim, nikako ne može interpretirati kao potvrda da je tako nešto izgovorio 11. jula. O tome, ponavljamo, i dalje nema apsolutno nikakvog dokaza. Da bi ova tvrdnja bila tačna, događaji iz prethodnih pet dana morali su se odigrati ovako:

  • Iako Danijel Subašić nije učestvovao na press konferenciji 11.7.2018, upravo se sa tog mjesta direktno obratio “suvlasniku portala Životni stil", i rekao mu ovo (citat prenosimo u originalu):

Veceras igramo veliko polu finale u takmice protiv Engleza. Ovo sam cuvao za sami pocetak meca: Vecerasnju utakmicu cu odigrati za Majke Srebrenice i sve Bosnjake. Jako mi je zao zbog njihovi gubitaka. Tako da ovu utakmicu posvecujem njima.

  • Čim se utakmica sa Engleskom završila, Subašić je, ushićen pobjedom, preskočio stotine sportskih novinara koji su pratili Svjetsko prvenstvo i pohitao da se ponovo obrati anonimnom prijatelju Tarika Cifrića:

Srce mi je puno, dusa mi je puna. kada sam ostvario svoj cilj, znam da je dan zalosti u cjeloj Bosni, ali sam veceras za njih branio, citavih 120minuta. Molio sam Allaha da nam pomogne, cuo je moje molitve, jos jednom ovo je bilo za majke Srebrenice i sve Bosnjake. Puno pozdrava vas Danijel Subasic

  • Tri dana kasnije, kada je novinar Igor Štimac otvorio temu "posvećivanja utakmica", Subašić mu je, prema članku objavljenom na istom portalu, odgovorio sljedeće:  

IGRAO SAM ZA MAJKE SREBRENICE. Tu informaciju sam dao jedino portalu “Zivotni Stil"

Nakon pet dana, niko od zvaničnih izvora nije odgovorio ni na jedan upit kako bi razjasnio kako su se mogle odigrati sve ove nemoguće situacije. U moru medija koji su trijumfalno objavili da su ipak bili u pravu kada su prenijeli originalnu “izjavu”, još nijedan nije napisao gdje, kada i kome je ta izjava data. O objavljivanju bilo kakvog snimka koji bi je potvrdio, i dalje nema ni govora. Podrazumijeva se da niko od njih nije ni postavio pitanje da li je tako nešto, nakon tri dana sveopšte javne polemike, zaista “potvrđeno” jednim suzdržanim “aha” izgovorenim pri kraju opsežnog intervjua.

Sve što znamo o navodnoj izjavi i dalje je samo to da je njen autor vlasnik anonimnog portala “Životni stil” - kao što smo utvrdili prvog dana kada je objavljena. I ne, nismo pogriješili kada smo to napisali.

(raskrinkavanje.ba)

 

Autorica: Tijana Cvjetićanin Objavljeno: 17. 07. 2018 | Zadnji put osvježeno: prije 4 mjeseca

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Kad se dvije laži slože, klikovi se samo množe

Lažne izjave Fadila Novalića i najava da će Balkanci moći raditi bez viza...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Dezinformacija Klikbejt
Analiza
Pregled sedmice: Još jedna sedmica u godini „Raskrinkavanja“

U sedmici iza nas dio medija je lagao, dezinformisao i proizvodio klikbejt kao...

Prenošenje lažnih vijesti
NLO nije letio iznad Sarajeva

Video objavljen na Youtube-u prije 5 godina koji je napravljen pomoću mobilne...

Prenošenje lažnih vijesti Klikbejt
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com