Kako nastaju lažne vijesti: Priča iz prve ruke

“Raskrinkavanje” obično pronalazi lažne vijesti pretražujući medijske objave, a često ih dobijamo i u prijavama koje stignu od čitatelja/ki. Ovog puta je lažna vijest “pronašla” nas, te smo dobili rijedak uvid u cijeli proces njenog nastanka, koji donosimo u ovom tekstu.

Raskrinkali smo
Koktel Lažna vijest;

U nekoliko mjeseci otkako postoji, “Raskrinkavanje” se više puta našlo na udaru vlasnika nekredibilnih i anonimnih portala, nenaviklih da se njihov “rad” javno propituje. Neki su na naše analize reagovali uvredama, prijetnjama, ili onim što i inače rade - objavljivanjem lažnih vijesti. Takav je, recimo, bio slučaj sa napadima na urednika “Raskrinkavanja”, o kom će uskoro raspravljati i Žalbena komisija Vijeća za štampu u BiH, na sjednici najavljenoj za 9. mart.

Ovog puta, reakcija je uslijedila nakon analize “reportaža” sa protesta boraca, koje su nam prijavili čitatelji. Jedan od analiziranih članaka objavljen je na portalu “Koktel”, sa naslovom “EKSKLUZIVNE SLIKE: Pijani policajci tukli borce na tuzlanskoj Šićkoj petlji, a onda im podmetali lažne dokaze i testove!”

Nakon što je naša anliza objavljena,  Aldin Širanović, vlasnik portala “Koktel”, nam se obratio putem naše Facebook stranice, psujući i prijeteći da će nam srušiti stranicu ako sa nje ne izbrišemo svaki trag o člancima sa ovog portala. Širanović, iz nekog razloga, smatra da “Raskrinkavanje” krije podatke o svom finansiranju, pa nam je “zaprijetio” i njihovim “otkrivanjem”.

 

Širanović se i ranije više puta javljao redakciji “Raskrinkavanja” u sličnom maniru, a čest je “gost” i u komentarima na našoj Facebook stranici. Njegove poruke pokazuju da, kao i druge osobe koje vode anonimne portale, smatra da se o njima ne smije pisati bez “dozvole” vlasnika - koji je najčešće nepoznat, jer većina ovakvih portala nema nikakve kontakt-podatke, niti informacije o vlasništvu i autorima/kama objavljenih tekstova.

U porukama koje nam je poslao prethodnog dana, Širanović je poslao i sliku whois podataka o stranici “Raskrinkavanja” - koji su javni od početka našeg postojanja, baš kao i podaci o finansiranju ove platforme, organizaciji koja ju je pokrenula, te osobama koje pišu za njega. Posebno je zanimljivo da smo, iako “Raskrinkavanje” ima objavljen Impressum na vidnom mjestu, često imali priliku čitati kako vlasnici anonimnih portala u komentarima i porukama raspravljaju “ko stoji iza nas” i “otkrivaju” odgovor whois pretragom. Razlog tome je vjerovatno elementarno nepoznavanje standarda i funkcionisanja stvarnih medija, s obzirom da ni impressum ni vlasnički podaci ne postoje na velikoj većini diskutabilnih portala koji se predstavljaju kao mediji, iako to suštinski nisu.

Tako je i Širanović “pronašao” podatke web-administratora naše stranice, koja je registrovana na njegovo ime. Ponovo, vjerovatno na osnovu iskustva vođenja anonimnog portala (gdje je svaki portal najčešće jedna osoba i njen kompjuter) - zaključio je da je to “meta” koju treba napasti, i to je učinio zaprijetivši da bi “Boris mogao ostati u invalidskim kolicima”. Tako je posljednje Širanovićevo obraćanje sadržalo i elemente krivičnog djela prijetnje, kojim će se dalje baviti nadležni organi. “Raskrinkavanje” se u međuvremenu o njemu javno oglasilo na svojoj Facebook stranici.

Širanović je nakon toga na svom portalu objavio članak sa sljedećim naslovom:

Ekskluzivno: Portal Raskrinkavanje.ba pokrenuo veliku propagandu protiv nerežimskih medija! Finansije direktno došle od HDZ I SDA! Vlasnik portala poznati narkoman!

Za navodni “otkriveni izvor finansiranja” Širanović je odabrao dvije političke stranke na vlasti u BiH, vjerovatno kako bi potcrtao navodnu antirežimsku nastojenost svog “medija”. Članak dalje donosi niz uvreda i (utuživih) kleveta na račun web-administratora stranice “Raskrinkavanja”, čije su fotografije sa Facebooka iskorištene kao ilustracija teksta sljedeće sadržine:

U cijeloj izmišljotini o zavjeri protiv “antirežimskih medija”, vezama sa političkim strankama, konzumiranju narkotika “na video nadzoru” i policijskom dosijeu,  pažnju nam je privukao jedan prilično zabavan detalj: Širanovićev osvrt na korištenje termina clickbait, što je jedna od ocjena koju koristi “Raskrinkavanje”.
Širanović je, naime, već ispoljavao nezadovoljstvo povodom navedene ocjene i, nazovimo ga tako - neslaganje sa načinom na koji “Raskrinkavanje” koristi ovaj termin:  

 

 


O objavljivanju ovog članka obaviješteni smo ubrzo nakon što se isti našao na portalu “Koktel”, u poruci sljedeće sadržine:  

 

 

Slična poruka je stigla i na privatni Facebook profil urednika “Raskinkavanja”. Nema sumnje da je “Hamo Sikirica” alter-ego Aldina Širanovića - o tome, osim istih pravopisnih grešaka, svjedoči i činjenica da se radi o profilu napravljenom 6. marta, očito u svrhu daljih pokušaja zastrašivanja i prijetnji.

 


Članak je zatim podijeljen na Facebook stranicama “Infomagazin” i “Koktel života”, koje služe za distribuciju članaka objavljenih na portalu “Koktel”, to jest za privlačenje posjeta na ovu stranicu.

“Raskrinkavanje” se više puta susretalo sa ovakvim “medijima”, to jest anonimnim portalima koji se reklamiraju putem Facebooka i postoje isključivo sa ciljem ostvarivanja zarade preko Google oglasa. Kako zarada dolazi sa brojem pregleda stranice, na ovakvim portalima se objavljuje bilo šta što može privući ljude da “kliknu” na istu, zbog čega iste obiluju lažnim vijestima i klikbejt naslovima.

Agresivne reakcije vlasnika ovakvih portala očito su motivisane upravo strahom da bi mogli izgubiti “pratioce” i njihove klikove ukoliko njihova publika shvati da joj se pod “ekskluzivnim” i “skandaloznim” naslovima serviraju lažne vijesti i besmislice koje nemaju nikakve veze ni sa izvještavanjem, ni sa informisanjem. Osobe koje vode ovakve portale često imaju niz web i Facebook stranica koje “linkaju” jedna na drugu i tako povećavaju vidljivost i profitabilnost svojih portala. Sam Širanović je, recimo, do sada bio vlasnik ukupno 46 portala, o čemu govore javno dostupni whois podaci o vlasništvu zakupljene domene. Na određenim portalima je svoj identitet sakrio, a neke stranice su u međuvremenu ugašene, te se trenutno njegovo ime nalazi pored 11 aktivnih portala.

 

 

Širanovićev agresivni napad na “Raskrinkavanje” prati šablon koji nije rijedak na domaćim portalima - anonimni autor, nekoliko fotografija, niz nepotkrijepljenih optužbi i prostački rječnik su standardni elementi ovakvih “vijesti”, koje služe isključivo za lično i/ili političko obračunavanje. Slične tekstove, koji su mahom targetirali javne ličnosti, ocjenjivali smo i ranije, te i ovom dajemo ocjenu lažna vijest.

(raskrinkavanje.ba)

Autorica: Tijana Cvjetićanin Objavljeno: 08. 03. 2018 | Zadnji put osvježeno: prije 1 godinu

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Stephen Hawking nije rekao da su vakcine prijetnja čovječanstvu

Izjava Stephena Hawkinga o opasnosti od genetski modificiranih virusa predstavljena...

Lažna vijest Manipulisanje činjenicama
Dezinformacija
Švedska ne traži zabranu svih vjerskih škola

Istina je, na sreću, u pravilu komplikovanija i ima više nijansi nego što...

Dezinformacija Klikbejt
Lažna vijest
Svakodnevno (ne)originalno izmišljanje smrtnih tragedija II

Portal „Originalno“ ne samo da je specijaliziran za objavljivanje lažnih...

Lažna vijest
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me