Raskrinkavanje.ba

Lažne nagradne igre Facebook profila koji imitiraju stvarne prodavnice

Imitiranje stvarnih Facebook stranica trgovačkih lanaca, prodavnica i zlatara i njihovih nagradnih igara fenomen je s kojim se sve češće susrećemo. Svrha ove taktike je krađa ličnih podataka.

Na Facebook profilu koji nosi naziv Zlatarne Ena je 27.9.2021. godine objavljena “nagradna igra” u kojoj se navodno poklanja ženski pametni sat. Da bi korisnici/e Facebooka učestvovali/e u “izvlačenju”, koje je bilo zakazano za 1.10, bilo je potrebno da lajkaju Facebook i Instagram stranice Zlatarne Ena, te da u komentaru na obje društvene mreže označe tri osobe. 

Na kraju posta pojavljuje se još jedan “uslov”, u kojem se dosta šturo traži potvrđivanje učešća na linku koji je podijeljen. 

Poklanjamo divan ženski pametni sat! 😍🎁
Darujemo vam primjerak našeg najprodavanijeg modela pametnih satova. Kako bi ga osvojili sve što treba da uradite je: 
✨ Like stranicu Zlatarne Ena na Facebook-u
✨ Like stranicu Zlatarne Ena na Instagram-u 
✨ U komentaru tagujte 3 vama drage osobe, koje bi također voljele da osvoje (na Facebook i Instagram)
⏰ Izvlačenje dobitnice/ka će biti 01.10. u poslijepodnevnim satima! 
Dobitnica bira da li želi zlatni ili sivi model!
Sretno svima! 
🥁 Učestvovati mogu svi iz BiH.
POTVRDITE OVDE     👉 https://ujeb.se/Y9lYt1 👈

S druge strane, na Facebook profilu DjuriIc Mb, koji koristi vizuelni identitet Facebook stranice marketa Đurić, nismo uspjeli pronaći objavu “nagradne igre”, no korisnici/e Facebooka su dobijali/e privatne poruke s ovog profila, u kojima se nalazilo “obavještenje o nagradi” ispisano na slovačkom jeziku. U poruci se nalazio i sumnjivi link na koji su korisnici/e upućeni/e da kliknu. 

Jedan primjer može se vidjeti ispod:

Zdravo, zdravo, čestitam !!! Izabrani ste kao pobjednik našeg natjecanja !!! Prvo ćemo vas kontaktirati da bismo potvrdili vaše nagrade. Sad potvrdite [link] Nakon provjere i skidanja potrebnog sadržaja, vratite se odmah ovamo i odgovorite "Gotovo".

 

Šta su činjenice?

U oba navedena slučaja radi se o lažnim nagradnim igrama na neautentičnim privatnim profilima koji imitiraju stvarne Facebook stranice Zlatarne Ena i Djuric MBB

Stvarna nagradna igra na Facebook stranici Zlatarne Ena objavljena je 24.9.2021, a nagradna igra koja je zloupotrijebljena u privatnim porukama s profila Djurlic MB je na Facebook stranici marketa Đurić bila objavljena 17.9.2021.

Obje stranice su se oglasile povodom lažnih objava (1, 2) i upozorile svoje pratitelje/ke da se radi o lažnim profilima. 

Na Facebook stranici Zlatarne Ena je 26. septembra objavljena i slika privatne poruke o lažnoj nagradi ove zlatare:

Molimo vas da se pazite ovih i sličnih poruka koje dobijate. Ovo je primjer lažnog profila koji od vas traži da kliknete na sumnjiv link.

Najbolje što možete uraditi jeste prijaviti takav profil ili jednostavno ignorisati poruku.

Kada je riječ o linkovima u lažnim nagradnim igrama (arhivirani ovdje i ovdje), na njima se nalazi “obavještenje” o izboru korisnika/ice Facebooka za pobjednika/icu takmičenja. Tu se, uz korištenje dosta nejasnih formulacija, korisnici/e Facebooka navode na "registraciju", "preuzimanje datoteka" i "verifikaciju".

U slučaju ovakvih linkova, svakako je preporučljivo “oglušiti” se na instrukcije i napustiti stranicu, s obzirom na to da postoji mogućnost krađe ličnih i finansijskih podataka, što može dovesti do gubitaka. 

Pregledom privatnog profila koji sada nosi naziv Zlatarne Ena, vrlo lako se može zaključiti da se radi o privatnom profilu koji je “prenamijenjen” za potrebe objave lažne nagradne igre. 

Radi se o Facebook profilu iza kojeg stoji muškarac

Pojava da se imena, logotipovi, ali i objave stvarnih trgovačkih lanaca imitiraju na Facebooku, te koriste kako bi korisnike/ice ove društvene mreže naveli da učestvuju u lažnim nagradnim igrama, nije nepoznanica. 

O primjerima u kojima su zloupotrebljavani vizuelni identiteti lanaca Bingo, Tropic i Lidl pisali smo u analizama na linkovima ispod:

Popularnost trgovačkih lanaca i prodavnica iskorištena je na lažnim Facebook profilima i stranicama za mamljenje korisnika/ica. Dodatno, primamljive, ali ne i stvarne nagrade, pokazale su se kao efikasan mamac i za interakcije (kada su u pitanju Facebook stranice) i za krađu ličnih i finansijskih podataka. 

Analizirani, kao i raniji primjeri kojima se Raskrinkavanje bavilo, ukazuju da u ovakvim “nagradnim igrama” preovladava motiv krađe ličnih i finansijskih podataka, dok su rijetke stranice koristile ovaj oblik lažnih nagradnih igara da bi izgradile bazu pratitelja/ki. 

Shodno analizi, objavu na Facebook profilu Zlatarne Ena ocjenjujemo kao lažnu vijest

 

(Amar Karađuz i Emir Zulejhić, Raskrinkavanje.ba)

Pogledajte originalne članke