Raskrinkavanje.ba

Manipulativno predstavljanje ankete o načelničkim kandidatima/kinjama u Kaknju

Ova analiza je označena kao: Razabiranje

Na lokalnom portalu bez podataka o novinarskom timu i vlasničkoj strukturi pokrenuta je anketa o kandidatima/kinjama za načelnika/cu Kaknja. Nekolicina medija, uglavnom anonimnih, predstavila je rezultate ove ankete kao pouzdano ispitivanje javnog mnijenja.

Foto: Raskrinkavanje.ba

Na portalu Raport je 14. septembra 2024. godine objavljen članak opremljen sljedećim naslovom:

 Nakon što je napustio SDA, Almedin Aliefendić vodi u anketama za načelnika Kaknja

U članku se navodi da Almedin Aliefendić, nezavisni kandidat za poziciju načelnika Kaknja na Lokalnim izborima, ima veliku podršku građana “sudeći prema anketama”. Izdvojena je anketa na “lokalnom kakanjskom portalu”, a screenshot rezultata ove ankete objavljen je u članku.

Fire Shot Capture 5356   Nakon Što Je Napustio Sda, Almedin Aliefendić Vodi U Anketama Za Nač    Pressmediabih.com

 Foto: Screenshot

Članak završava navodima da je anketa rađena na “manjem uzorku” i da u njoj Aliefendić “vodi ispred SDA-ovog Mirnesa Bajtarevića i drugih kandidata”.

Članci o ovoj anketi objavljeni su istog dana i na portalima PressMedia, Crna hronika, Visočki i BH portal.

Na screenshotu rezultata ankete u članku portala Raport i njegovim prenošenjima vidljiv je naziv stranice Kakanj-X.com u dnu.

Na ovoj stranici je 14. septembra pokrenuta anketa pod nazivom “Kakanj bira načelnika općine, glasanje počinje danas”. U anketi se moglo glasati za sljedeće kandidate/kinje: Mirnesa Bajtarevića (Stranka demokratske akcije), Adija Kubata (Socijaldemokratska partija BiH), Behiju Kulović (Naša stranka), Dženana Kubata (Naprijed BiH!), Almedina Aliefendića (nezavisni kandidat) i Vjekoslava Grubešića (Hrvatska demokratska zajednica BiH).

Anketa je trajala do 3. oktobra 2024. godine, a u vrijeme objave ove analize, rezultati ankete nisu bili objavljeni na portalu Kakanj-X.

Stranica Kakanj-X nema impresum s informacijama o uredničkom i novinarskom timu ili o vlasništvu. U rubrici “Kontakt” na ovoj stranici dostupni su tek dvije e-mail adrese i kontakt-formular. U rubrici “Uslovi korištenja” piše da društvo Online Media iz Kaknja prikuplja i kontroliše podatke koje čitatelji/ke dijele s ovom stranicom.

Kakanj X povezan je s istoimenim Facebook i Instagram stranicama te TikTok i X nalozima, na kojima takođe nema podataka o uredničkom, novinarskom timu ili vlasničkoj strukturi. 

Rezultate ankete ovog anonimnog portala objavili su uglavnom portali koji nemaju istaknut impresum, odnosno podatke o novinarskom timu i vlasničkoj strukturi. Preciznije, portal Raport je online medij koji ima rubriku “Impressum” s jasno navedenim uredničkim i novinarskim timom te izdavačem i kontakt-podacima.

S druge strane, na portalu PressMedia, rubrika “Impressum” je bez ikakvih podataka. U rubrici “O nama” istog portala dostupni su tek broj telefona i e-mail adresa. Kada je riječ o portalu Crna hronika, na njemu nema impresuma. Jedino je dostupna rubrika “Kontakt” s brojem telefona i e-mail adresom. Na portalu Visočki nema impresuma ni rubrike s kontakt-podacima. BH portal na svojoj stranici takođe nema impresum, a u sekciji “Kontakt” dostupna je samo jedna e-mail adresa, bez drugih podataka.

Mediji u kampanji i Izborni zakon

Poglavlje 16 Izbornog zakona BiH nalaže da će “mediji u BiH pravično, profesionalno i stručno pratiti izborne aktivnosti uz dosljedno poštivanje novinarskog kodeksa, te općeprihvaćenih demokratskih principa i pravila, posebno osnovnog principa slobode izražavanja”.

Član 16.1. ovog zakona kaže da su online mediji koji se opredijele za izvještavanje о izbornoj kampanji dužni “osigurati javne i transparentne informacije о svom vlasništvu” te se pridržavati pomenutih principa. 

U članu 16.5. navodi se sljedeće:

(1) Mediji će pri objavljivanju rezultata istraživanja javnog mnijenja jasno i nedvosmisleno o tome
izvijestiti javnost navodeći:
a) naziv institucije ili ime lica koje je naručilo i platilo istraživanje;
 b) naziv i sjedište institucije koja je sprovela istraživanje;
c) ispitni uzorak i mogućnost odstupanja u ishodu istraživanja;
d) period u kojem je provedeno istraživanje.
(2) Rezultati telefonskog anketiranja ili uličnih anketa provedenih među biračima tokom izbornog perioda neće biti prezentirani kao siguran i autentičan stav određene društvene grupe, što je medij, koji provodi anketiranje i objavljuje rezultate, dužan posebno naglasiti.

Neki su mediji ignorisali pravila i preporuke za predstavljanje istraživanja javnog mnijenja i tokom predizborne kampanje za Lokalne izbore 2024. Tome svjedoči više primjera koje je Raskrinkavanje uočilo do sada i o kojima je detaljno pisalo u analizi na linku ovdje

U istoj analizi navedeno je i da online ankete nisu pouzdan pokazatelj raspoloženja javnog mnijenja. U tim slučajevima, kako je istaknuto, postoji mogućnost višestrukog glasanja. Pored toga, treba imati na umu da značajan dio publike prati određene medije u skladu sa svojim političkim preferencama. Zbog toga uzorak može biti neodgovarajući.

O tome na koje se sve dezinformativne načine u medijima mogu predstaviti rezultati ispitivanja javnog mnijenja Raskrinkavanje je detaljno pisalo u analizi “Ankete i istraživanja kao instrument manipulisanja glasačima/cama u predizbornoj kampanji”. Riječ je o analizi objavljenoj u okviru serijala “Rasvjetljavanje”, dostupnom na linku ovdje.

članku koji je objavio Mediacentar Sarajevo 26. septembra 2024. godine, uz navođenje pomenutih zakonskih propisa, ističe se i da “za nezakonito objavljivanje anketa online ili za praćenje izborne kampanje bez objavljenih podataka o vlasništvu online medija (...) ne postoje prave sankcije”. 

Kako je u istom članku zaključeno, jedina sankcija za ovakve prestupe u predizbornoj kampanji za Lokalne izbore 2024. jeste “javno prokazivanje od Vijeća za štampu i online medije, a čija će žalbena komisija takve odluke donijeti tek kada se izbori završe”.

Udruženje građana i građanki “Zašto ne” je 2021. godine objavilo istraživanje o dezinformacija koje prate izborni proces u BiH. Prema istraživanju, tri najčešća načina na koje mediji mogu zloupotrijebiti rezultate ispitivanja javnog mnijenja jesu potpuno izmišljanje istraživanja i podataka, korištenje neodgovarajuće metodologije istraživanja te nepotpuno i manipulativno prikazivanje stvarnih rezultata. Više o ovome čitajte na linku.

Dakle, anonimni portal Kakanj-X, koji izvještava o izbornom procesu iako nema transparentne podatke o vlasništvu, pokrenuo je anketu s pitanjem o tome koga čitatelji/ke vide kao novog načelnika Kaknja. Rezultati te ankete predstavljeni su kao relevantni na portalu Raport te na još četiri anonimna portala. Ovakvo izvještavanje u vrijeme kampanje suprotno je pravilima Izbornog zakona, a pravih sankcija za takvo djelovanje nema.

(Raskrinkavanje.ba)