Nagradne igre na Facebooku, putem kojih korisnici/e ove društvene mreže zaista mogu da osvoje neku nagradu, nisu tako neuobičajena pojava. U ovim slučajevima, stranice koje promovišu određeni brend ili uslugu nastoje povećati svoju “publiku” i broj interakcija kroz organizovanje nagradne igre u kojoj se obično dodjeljuje neka simbolična nagrada ili proizvodi(i). Učestvovanje u ovoj vrsti nagradnih igara obično je uslovljeno lajkanjem stranice, pozivanjem prijatelja/ica da urade isto, a može biti uslovljeno i eventualnim dijeljenjem nagradne igre sa prijateljima/cama.
Međutim, Facebook je istovremeno preplavljen lažnim nagradnim igrama anonimnih Facebook stranica generičkih naziva, koje imaju identičan cilj kao i legitimne Facebook stranice - povećanje publike i interakcija (time i vidljivosti objava) kroz nagradnu igru u kojoj je učestvovanje uslovljeno lajkanjem stranice, dijeljenjem sadržaja i slično. Osim anonimnih stranica generičkih naziva, tu su i lažne stranice poznatih brendova i prodavnica.
Izgradnja publike (baze pratitelja/ki) i interakcija u slučaju lažnih nagradnih igara nisu i jedini ciljevi. U dosadašnjoj praksi, Raskrinkavanje je identifikovalo dva razloga zbog kojih anonimne stranice na Facebooku objavljuju lažne nagradne igre. Prvi je trgovina Facebook stranicama, a drugi, značajno opasniji, jeste krađa ličnih podataka. Detaljni opis ovih modela možete čitati u analizi ispod.
Lažne nagradne igre i krađa podataka
Uručivanje različitih materijalnih poklona pripadnicama ženskog spola povodom Međunarodnog dana žena uobičajena je praksa u većini društava gdje se ovaj dan obilježava. Pojedine Facebook stranice su u nagradnim igrama, u kojima se “damama poklanjaju” kućanski aparati (električni šporeti, mikrovalne), vidjele priliku za povećanje publike, ali i prodaju proizvoda putem nagradnih igara - što je model koji uočavamo prvi put.
Električni šporeti
Na Facebook stranici Prirodni Recepti 5.3.2021. godine objavljena je lažna nagradna igra u kojoj se “damama” poklanjalo “1500 šporeta” upravo povodom 8. marta. Uz objavu “nagradne igre”, priložena je i fotografija “nagradnog” šporeta, a cijeli post glasio je ovako:
Povodom 8. marta odlučili smo da usrećimo naše drage dame i poklonimo 1500 šporeta. Svi koji lajkuju našu stranicu i pošalju nam poruku dobijaju šporet!
Objava “nagradne igre” samo na ovoj stranici zabilježila je gotovo 2.500 interakcija.
Identičnu objavu istog dana pronašli smo na još 18 Facebook stranica, i to: Moderna Kuhinja Nautobone - Prirodni gel za zglobove i Kosti - Medical & Health, Varcozin - Prirodni gel za Venee, Vrhunski Receptii, Dobro smo mi kako ste vi, Dnevna Doza Glupih Činjenica, Spektakularno, HyperTea - Spriječite rizik od srčanih i moždanih udara, Trajla be Idejaa, Recepti , Ideja, Provjerena medicina, Najbolje ideje za kucu i dvoriste, Varcozin - Prirodni gel za Vene, Mamini vrhunski recepti, Narodna Medicina, GoPotent - Caj za prirodnu Potenciju i ImunoMax - Za jak Imunitet i suzbijanje Virusa.
Riječ je o Facebook stranicama za koje smo ranije utvrdili da čine tzv. farmu klikova, koja objavljuje linkove portala Čajevi za. Analiza o ovoj “farmi” nalazi se na linku ispod:
Farma portala “sahranila” Dodika
- Lažna vijest
- Manipulisanje činjenicama
- Razabiranje
Sam broj električnih šporeta koji se poklanjaju (1.500) jasan je indikator da nije riječ o pravoj nagradnoj igri. Legitimne nagradne igre ne obećavaju ogroman broj vrijednih uređaja, drugih materijalnih dobara ili usluga na poklon. S druge strane, fotografija šporeta koja je u objavi trebala pokazati “nagradu” preuzeta je sa stranice za aukcije Limundo. Naime, fotografija prikazanog šporeta objavljena je u sklopu oglasa za aukciju šporeta marke GORENJE (model E 778E), koji se prodaje za 15.000 dinara (približno 250 KM).
(Screenshot sa stranice Limundo)
Korištenje neautentične fotografije je samo jedan dokaz da je riječ o lažnoj nagradnoj igri. Osim toga, i obećanje da svi koji lajkaju stranicu i pošalju poruku “dobijaju šporet” jasan je pokazatelj da se ne radi o stvarnoj nagradnoj igri.
“Unosnu” taktiku širenja publike i broja interakcija kroz objavu nagradnih igara povodom 8. marta “nanjušila” je i Facebook stranica GoSlim - Prirodni čaj za mršavljenje, vodivši se gore opisanim primjerom. U “nagradnoj igri”, objavljenoj na ovoj stranici 6.3.2021. godine, “damama” se poklanjalo “150 šporeta”, a priložena je i fotografija Gorenje šporeta - navodne nagrade. Za razliku od prethodnog slučaja, u ovoj “nagradnoj igri” stoji obećanje da su šanse za dobijanje šporeta veće ukoliko se poruči proizvod GoSlim.
Poštovani,
Povodom 8. marta odlučili smo da usrećimo naše drage dame i poklonimo 150 šporeta. Svi koji lajkuju našu stranicu i podijele ovaj post i pošalju nam poruku zbog čega baš VI treba da dobijete šporet priključujete se nagradnoj igri!
A u koliko poručite proizvod Goslim-a po akcijskoj cijeni ulazite u uži krug za izvlačenje!
Broj Paketa Goslim je ograničen!
Sretno svima!
Pogledajte nastavak priče i kako je uspjela skinuti kilograme!
Nastavak -> https://sites.google.com/view/dragananutra2/home
Objava je zabilježila preko 1.100 interakcija, od čega 291 komentar.
Ponovo, pored nerealnog broja električnih šporeta koji se poklanjaju (150), fotografija šporeta, koja je u objavi trebala pokazati “nagradu” preuzeta je sa stranice Bijela tehnika iz Njemacke, na kojoj je ovaj Gorenje šporet bio na prodaju 10.11.2019. godine, i to po cijeni od 370 KM.
Kao što se može vidjeti, osim klasične taktike za izgradnju publike i povećanja broja interakcija, u objavi ove nagradne igre tvrdi se da, ukoliko korisnik/ica Facebooka poruči proizvod GoSlim, ulazi u uži krug za izvlačenje nagrade, uz napomenu da je broj paketa GoSlima ograničen. Dodatni motiv za poručivanje GoSlima je “obećanje” da će oni koji poruče isti ući u uži krug, iako iz posta nije jasno na koji način će se vršiti izvlačenje pobjednika/ice. Još jednu motivaciju za kupovinom pruža klasična marketinška fraza da je “broj paketa Goslim ograničen”.
Mikrovalne
Samo dan poslije objave “nagradne igre” u kojoj se poklanjaju električni šporeti, dakle 7.3.2021, na stranici GoSlim - Prirodni čaj za mršavljenje objavljena je nova “nagradna igra”, u kojoj se dodjeljivalo 25 mikrovalnih peći. Uslovi su bili nešto drugačiji, a cijeli post je glasio ovako:
Poštovani, VAZNO OBAVJEŠTENJE!
Povodom 8. marta odlučili smo da usrećimo naše drage dame sada i sa 25 mikrovalnih!
Zbog velikog interesovanja na nagradnu igru koja je i sada u toku za 150 šporeta sada smo odlučili jos nekoga usrećiti za one koji misle da su malo manje sretni i da i njima otvorimo jos jedna vrata za dobitak!
*USLOVI* -> http://bit.ly/38e9x0b
1.Sve što trebate uraditi jeste samo da napišete u komentar zašto baš vi treba da osvojite Mikrovalnu i da podijelite ovaj post u vaše grupe!
2.I da označite u komentar 1 osobu koja ima problema sa kilogramima i da joj preporučite Goslim!
DODATNO*
Ukoliko poručite Goslim proizvod ulazite u uži izbor za dobitak Jedne od vrijednih nagrada Šporet ili Mikrovalna!
Nastavak pogledajte jednu od zadovoljnih klijenata koja je skinula preko 30KG!
Nastavak-> https://sites.google.com/view/almanutra4/home
Uslovi sada nalažu da se objava nagradne igre komentariše i podijeli u drugim grupama, što je ponovo pokazatelj da iza objave stoji motivacija za povećanje interakcija i izgradnje publike. Međutim, već sljedeći uslov sadrži potrebu za preporukom čaja GoSlim, pa korisnik/ica Facebooka sada treba označiti nekoga kome bi taj čaj pomogao. Ovom “taktikom” se povećava broj interakcija i vidljivost objave (komentar plus označavanje), ali i mogućnost da neko taj čaj na kraju i kupi (kroz “preporuku”).
Iako je u poređenju sa ranijim primjerima nagradnih igara broj nagrada značajno manji, situacija u kojoj će neka Facebook stranica pokloniti 25 mikrovalnih peći je i dalje nerealna, bez obzira na to da li je riječ o prazniku kao povodu ili ne. Porijeklo fotografije mikrovalne peći korištene u postu o nagradnoj igri nismo uspjeli otkriti, no činjenica da na stranici do objave ove analize (datum ubaciti) nisu objavljena imena dobitnika/ica, dovoljan je dokaz da je i ova nagradna igra lažna.
Kada govorimo o linkovima podijeljenim u objavama “nagradnih igra” na stranici GoSlim - Prirodni čaj za mršavljenje, oni vode na Google Site stranice naziva Dragananutra2 i almanutra4. Na ovim stranicama se nalaze svojevrsne ispovijesti osoba sa imenima Dragana Lazić i Alma (?), a ispovijesti su vezane za navodna pozitivna iskustva korištenja GoSlim čaja. U oba slučaja riječ je o fiktivnim osobama, a fotografije djevojaka na stranicama preuzete su sa interneta.
Detaljnijom analizom Facebook i internet-stranica putem kojih se promoviše čaj GoSlim bavićemo se u jednoj od naših narednih analiza.
U zaključku, Međunarodni dan žena poslužio je anonimnim stranicama na Facebooku da objave lažne nagradne igre čiji je cilj povećanje broja interakcija i izgradnja baze pratitelja/ki na tim stranicama. Time se povećava njihova “vrijednost”, pa kasnije mogu biti predmetom trgovine. Pored ovog cilja, objave “nagradnih igara”, konkretno na stranici GoSlim - Prirodni čaj za mršavljenje, još su poslužile i za promovisanje i prodaju čaja za mršavljenje GoSlim.
Shodno svemu navedenom, svim objavama lažnih nagradnih igara dajemo ocjenu lažna vijest.
(Raskrinkavanje.ba)