Jedna od čestih tema u bh. javnosti proteklih mjeseci bili su legitimnost i legalitet novog visokog predstavnika u BiH Christiana Schmidta, kojeg osporavaju zvaničnici/e Republike Srpske. Visoki zvaničnici/e ovog entiteta pozivali/e su i na ukidanje OHR-a.
Narativ o OHR-u i Christianu Schmidtu koji propagiraju vlasti RS podržan je od mnogih analitičara/ki, akademika i medija bliskih vladajućoj partiji, SNSD-u.
Narativ o nelegitimnosti i/ili ukidanju OHR-a česta je tema i brojnih analitičara/ki i političkih komentatora/ki, među kojima je i Nenad Kecmanović, politolog i bivši profesor na Univerzitetu u Sarajevu, bivši član Predsjedništva BiH te član Senata Republike Srpske.
Kecmanović, koji u svojim kolumnama i analizama političke situacije u Bosni i Hercegovini uglavnom zastupa iste stavove kao i vlasti u RS, u augustu prošle godine izazvao je burne reakcije javnosti kada je u autorskom tekstu za Politiku rekao da je Schmidt za BiH samo “njemački turista” te da visoki predstavnik ne postoji. Sličnih je primjera bilo i ranije (1, 2, 3).
O netačnim tvrdnjama da je Christian Schmidt “nelegalno izabran” ili “nelegitimni” visoki predstavnik već smo pisali u analizi koju možete čitati na linku ispod:
Christian Schmidt nije “nelegalno izabrani” visoki predstavnik
Jesu li Rusija i Kina dovele postojanje OHR-a u pitanje “blokiranjem” izbora Schmidta?
Osim osporavanja Christiana Schmidta kao legitimnog visokog predstavnika u BiH, Kecmanović je u više navrata, na više načina, negirao i samo postojanje OHR-a i bonskih ovlaštenja.
U njegovom autorskom članku objavljenom na portalu Nova srpska politička misao (NSPM) 15.12.2021. godine, između ostalog, navodi se:
Preokret je nastao kada su Rusija i Kina u Njujorku zajedno blokirale nezakonit izbor Šmita i dovele u pitanje opstanak OHR-a, a Srpska na čelu sa Dodikom prihvatila loptu na Sarajevskom terenu. Odbila Inckov zakon i Šmita, te pokrenula vraćanje nadležnosti.
Neutemeljene tvrdnje o tome da su Rusija i Kina u Vijeću sigurnosti UN-a blokirale Schmidtovo imenovanje, Kecmanović je iznio i u svom osvrtu na portalu Večernje novosti (.ba) 10.1.2022. godine.
Tzv. međunaroda zajednica je, međutim, strategijom “kuvane žabe” radila na potpunom razvlašćivanju Republike Srpske, a onda je krenula sa nametanjem Šmita, koji je treblo energično da okonča “nezavršene poslove u Bosni”. Rusija i Kina su te jednostrane poteze blokirale u SB UN, a Srpska prihvatila nabačenu loptu. Sada su u RS isključeni iz igre i OHR-a, i bonska ovlašćenja, i Inckov zakon.
Sličnim tvrdnjama, koje je iznio član Predsjedništva BiH Milorad Dodik, u novembru prošle godine već se bavio fact-checking portal Istinomjer.
Vijeće sigurnosti UN-a, kako se navodi u analizi, na sjednici održanoj u New Yorku 3.11.2021. godine, nije odlučivalo o izboru Christiana Schmidta i opstanku OHR-a, već o produženju vojne misije Althea:
I pored činjenice da se unutar članica Savjeta bezbjednosti UN vodila rasprava da li će se u rezoluciji, kao što je do sada bio slučaj, pominjati OHR, te da li će visokom predstavniku u BiH Cristianu Schmidtu biti omogućeno da na sjednici govori i predstavi svoj izvještaj, rezolucijom se nije odlučivalo o njegovom mandatu, prirodi misije kao ni ovlastima koje ima, uključujući i bonske ovlasti.
Tako je Vijeće sigurnosti UN 3.11.2021. godine, kao i do sada, jednoglasno usvojilo Rezoluciju 2604 (2021), kojom se misiji Althea produžava mandat u BiH na još godinu dana.
(...)
Veleposlanici zemalja članica Upravnog odbora Vijeća za provedbu mira (Peace Implementation Council – PIC) 27.05.2021 službeno su imenovali Christiana Schmidta za sljedećega visokog predstavnika u Bosni i Hercegovini, nakon što ga je za to mjesto kandidirala Njemačka.
Christian Schmidt se, na insistiranje Rusije, nije obratio Vijeću sigurnosti UN-a na ovoj sjednici niti se OHR spominjao u rezoluciji. To, pak, ne znači da je time njegov izbor “blokiran” niti da je opstanak OHR-a doveden u pitanje. Na sjednici se o tome nije odlučivalo.
Kako je već navedeno u našoj ranijoj analizi, Schmidta je na poziciju visokog predstavnika imenovao upravni odbor Vijeća za implementaciju mira (PIC) u maju 2021. godine, a funkciju je zvanično preuzeo u augustu iste godine. Činjenica da njegovo imenovanje nije potvrdilo Vijeće sigurnosti UN-a ne čini ga “nelegitimnim” ili “nelegalno izabranim”, s obzirom na to da jasno definisana procedura imenovanja visokog predstavnika ne postoji. I ranije se dešavalo da imenovanje visokog predstavnika ne potvrdi Vijeće sigurnosti UN-a, pa se njihov legitimitet nije dovodio u pitanje.
Jesu li Rusija i Kina ukinule OHR?
Kecmanović je, zatim, u autorskom tekstu za Novinsku agenciju Srna, 27.1.2022, netačnoj tvdnji da su Rusija i Kina u Vijeću sigurnosti UN-a “zaustavile promociju Schmidta kao visokog predstavnika” dodao još jednu – da su ukinule OHR:
Rusija i Kina u Savjetu bezbjednosti UN ne samo da su zaustavile promociju Kristijana Šmita za visokog predstavnika, nego su i ukinule OHR, zajedno sa bonskim ovlašćenjima.
U julu 2021. godine, Rusija i Kina kreirale su rezoluciju kojom se tražilo zatvaranje Ureda visokog predstavnika (OHR) u Bosni i Hercegovini, koju Vijeće sigurnosti UN-a nije usvojilo. Rezolucija je predviđala oduzimanje bonskih ovlasti visokom predstavniku u Bosni i Hercegovini te ograničavanje mandata Christiana Schmidta do 31.7.2022, nakon čega bi se Ured visokog predstavnika u Bosni i Hercegovini zatvorio. Za rezoluciju su glasale Rusija i Kina, a ostalih 13 članica Vijeća sigurnosti bile su suzdržane, čime ona nije dobila dovoljnu podršku da bi stupila na snagu. OHR i bonska ovlaštenja, dakle, nisu ukinuti – iako se takav pokušaj desio.
Ured visokog predstavnika (OHR) je ad hoc međunarodna institucija odgovorna za nadgledanje provedbe civilnih aspekata Dejtonskog mirovnog sporazuma, kojim je 1995. godine okončan rat u Bosni i Hercegovini. Funkcija visokog predstavnika je, kako se navodi na web stranici OHR-a, uspostavljena u sukladnosti sa Općim okvirnim sporazumom za mir u Bosni i Hercegovini, a visoki predstavnik surađuje sa građanima/kama i institucijama Bosne i Hercegovine te međunarodnom zajednicom kako bi osigurali da se Bosna i Hercegovina razvije u mirnu i održivu demokratsku zemlju, na putu ka integracijama u euroatlantske institucije.
Na web stranici OHR-a je također objašnjeno koje uslove bh. vlasti trebaju ispuniti kako bi se OHR zatvorio, odnosno šta je program 5+2. Naime, politički direktori Upravnog odbora Vijeća za provedbu mira su na sastanku u Briselu 2008. godine utvrdili pet ciljeva i dva zahtjeva koje organi BiH trebaju ispuniti prije zatvaranja Ureda visokog predstavnika.
Program 5+2 i dalje nije ispunjen, a OHR i dalje postoji.
Kecmanovićeve tvrdnje da su Rusija i Kina “blokirale nezakonito imenovanje Šmita u Njujorku”, to jest da su “ukinule OHR i Bonska ovlaštenja”, nemaju nikakvo utemeljenje u činjenicama, te ih ocjenjujemo kao lažnu vijest. Sva prenošenja ovih tvrdnji ocjenjujemo kao prenošenje lažnih vijesti.
(Raskrinkavanje.ba)
Napomena
18.2.2022.
Nakon objave ove analize, protali Novosti i Glas Srpske ispravili su svoje članke, zbog čega im dajemo i ocjenu ispravljeno.
22.2.2022.
Nakon objave ove analize, portal Prijedor24h ispravio je svoj članak, zbog čega im dajemo i ocjenu ispravljeno.
24.2.2022.
Nakon objave ove analize, portal Večernje novosti (. ba) ispravio je svoje članke, zbog čega im dajemo i ocjenu ispravljeno.