Foto: ŽFBiH
Poplave i odroni koji su pogodili šire područje Jablanice 3. i 4. oktobra 2024. godine ozbiljno su oštetili željezničku prugu i pružna postrojenja na relaciji između Sarajeva i Čapljine, na dionici Ostrožac – Grabovica. Najozbiljnije oštećenje nastalo je u blizini Komadinovog Vrela, gdje je bujica odnijela donji stroj pruge u dužini od nekoliko metara, zbog čega je obustavljen putnički i teretni saobraćaj na pruzi do luke u Pločama.
Foto: Oštećenje pruge u blizini lokaliteta Komadinovo Vrelo/Izvor: ŽFBiH
Uprkos značaju ove pruge za privredu Bosne i Hercegovine i poziva za hitnu sanaciju oštećenja kako bi se što prije počela ponovo koristiti (1, 2), obnova je počela tek 30. novembra 2024. godine zahvaljujući donaciji turske kompanije Cengiz İnşaat Sanayi ve Ticaret A.S. podružnica Zenica, ali i Građevinskom fakultetu u Sarajevu, Institutu IGH d.o.o. iz Mostara i Advokatskoj kancelariji “Gagula”, koji su ponudili usluge revizije projekta, nadzora nad izvođenjem radova, odnosno pomoći u stvaranju pravnog okvira za implementaciju projekta.
Međutim, na portalu Crna Hronika je 11. januara 2024. godine objavljen tekst o završetku obnove pruge s naslovom koji je glasio ovako:
(VIDEO) Turci završili prugu u Donjoj Jablanici: Testni voz prešao preko nje
U tekstu je objavljen videosnimak na kojem se vidi pružna mašina koja prelazi preko obnovljenog dijela pruge, uz tvrdnje da je saobraćaj na južnoj pruzi uspostavljen.
Rekonstrukcija pruge u Donjoj Jablanici bila je od ključne važnosti za obnovu željezničkog saobraćaja između Sarajeva, Hercegovine i Ploča. Zahvaljujući naporima turskih radnika, saobraćaj je ponovo uspostavljen, što će doprinijeti smanjenju finansijskih gubitaka i normalizaciji transporta robe i putnika na ovoj važnoj ruti.
Videosnimak je 11. januara podijeljen i na Facebook stranici ovog portala, uz sljedeći opis:
Turci završili prugu u Donjoj Jablanici
Foto: Screenshot/Facebook
Tvrdnje da je obnova pruge u Donjoj Jablanici završena i da je saobraćaj ponovo uspostavljen objavljene su i na nekoliko drugih portala u BiH (1, 2, 3).
Šta su činjenice?
U saopštenju Željeznica Federacije BiH o obnovi južne pruge, objavljenom 25. decembra 2024. godine, navedeno je da sanacija na lokalitetu Komadinovo Vrelo uključuje izgradnju mosta s dva bočna stuba i rasponskom konstrukcijom dužine 26 metara, koja će povezati prugu između Sarajeva i Mostara.
Dan prije nego što su se pojavile tvrdnje da je pruga Sarajevo – Čapljina puštena u saobraćaj (10. januara 2025), na službenoj stranici Željeznica Federacije Bosne i Hercegovine objavljeno je saopštenje u kojem se navodi da, iako nije moguće precizno odrediti datum završetka radova, pruga bi mogla biti puštena u saobraćaj u februaru ukoliko vremenske prilike to dozvole.
Tačan rok završetka radova ovisi o vremenskim uvjetima pa je u ovom momentu teško dati takvu informaciju. Ukoliko vremenske prilike budu prihvatljive, planiramo sve pomenute radove završiti u što kraćem roku, te saobraćaj aktivirati tokom februara.
U saopštenju je navedeno i da će djelatnici JP ŽFBiH pristupiti izradi elemenata gornjeg stroja i elektrifikacije pruge, kao i kontroli, probnom radu i tehničkom prijemu dionice nakon što radnici kompanije Cengiz İnşaat Sanayi ve Ticaret završe građevinski dio posla na sanaciji oštećenja.
Portal Klix je 13. januara 2024. godine objavio članak o radovima na pruzi kod Komadinovog Vrela, gdje je započelo postavljanje konstrukcije za premošćivanje oštećenog dijela pruge. Na fotografijama i snimku iz ovog teksta, ali i drugim videosnimcima radova od tog dana, može se jasno vidjeti da obnova pruge nije završena i da saobraćaj nije uspostavljen.
Foto: Građevinski radovi na premošćivanju oštećenja pruge kod Komadinovog Vrela 13. januara 2025. godine/Izvor: YouTube kanal Nermin Leto
Predstavnici Željeznica Federacije BiH, ministar prometa i komunikacija BiH Edin Forto i federalna ministrica prometa i komunikacija Andrijana Katić posjetili su ovom prilikom gradilište u Donjoj Jablanici. U izjavi za medije, ministrica Katić rekla je da se očekuje da radovi budu gotovi do kraja januara.
Ono što turska kompanija jeste završila, i što je na snimku u članku Crne Hronike prikazano, jeste obnova pruge na drugoj dionici na istom lokalitetu, što je za portal Faktor 11. januara 2025. godine potvrdio građevinski inžinjer kompanije Cengiz İnşaat Alenko Topuz:
Ništa manje bitna lokacija, koju je kompanija Cengiz Insaat Sanayi ve Ticaret također radila jeste 40 metara pruge u Donjoj Jablanici koja je, prema riječima Topuza, u potpunosti bila uništena.
- Tu smo izveli jedan armirano betonski propust u dužini od 18 m (osamnaest), širine 3 m (tri) i visine 2 m (dva). To smo u rekordnom roku završili, gdje je ugrađeno više od 600 kubika nasipa. Pritom smo pomoli JP Željeznicama FBiH jer smo sa našim mehanizacijom ugradili tampon i pružili pomoć oko tucanika. Time smo im omogućili da mogu pristupiti polaganju pragova i šina. To je od velikog značaja, jer su isti taj dan oni počeli sa sanacijom drugih dijelova pruge, kontaktne mreže, pragova koji su ostali bez tucanika. JP Željeznicama FBiH smo omogućili pristup doslovno do mosta Komadinovo Vrelo - istakao je Topuz.
Radi se o dijelu pruge neposredno poslije stanice Jablanica na Neretvi, u pravcu Mostara, koji se nalazi iznad popularnih restorana uz magistralni put M-17. Videosnimak sanacije oštećenja, gotovo identičan onom koji je objavila Crna Hronika i na kojem se također može vidjeti izgrađeni propust, objavljen je 6. januara 2024. godine na YouTube kanalu Nermin Leto.
Foto: Snimak Crne Hronike (lijevo) nastao je u blizini restorana “Lamb House” i “Kovačević” u Donjoj Jablanici
Obratili smo se i Željeznicama Federacije BiH za potvrdu lokacije na kojoj je snimljen videosnimak iz članka Crne Hronike, no do objave ove analize nismo dobili odgovor.
Foto: Mapa oštećenja na dionici južne pruge Jablanica – Mostar sa stanjem iz januara 2025. Oštećenja kod restorana su sanirana, dok se dio u blizini Komadinovog Vrela još uvijek gradi.
Shodno navedenom, tvrdnju iz naslova da je pruga u Donjoj Jablanici “završena” ocjenjujemo kao manipulisanje činjenicama. Do objave tog članka bio je obnovljen dio oštećene pruge, dok se kraj obnove na oštećenju kod Komadinovog Vrela očekuje krajem januara ili u februaru.
Tvrdnju da je željeznički saobraćaj ponovo uspostavljen, objavljenu u članku portala Crna Hronika, ocjenjujemo kao lažnu vijest. Druge objave ove tvrdnje ocjenjujemo kao prenošenje lažnih vijesti.
Napomena
15.1.2024. Portal Crna Hronika ispravio je netačne tvrdnje u članku koji je ocijenjen u ovoj analizi, pa mu je, shodno tome, dodana i ocjena ispravljeno.
20.1.2024: Portal Press Media je također ispravio netačne tvrdnje u članku koji je ocijenjen u ovoj analizi, pa je i njemu dodana ocjena ispravljeno.
(Raskrinkavanje.ba)