Na društvenoj mreži VKontakte 19. februara 2024. godine podijeljena je objava o navodnim nastojanjima Svjetske zdravstvene organizacije (SZO) da preuzme vlast u njenim državama članicama. U objavi se navodi da su počeli pripremni sastanci za “pandemijski sporazum” kojim države članice “faktički predaju vlast i suverenitet” međunarodnoj organizaciji.
SZO SE SPREMA DA PREUZME VLAST U DRŽAVAMA ČLANICAMA
Danas, 19.02.2024., su započeli pripremni sastanci Svetske zdravstvene organizacije u vezi "pandemijskog sporazuma" koji treba da se usvoji na generalnoj skupštini SZO u maju 2024.
Tim sporazumom države članice faktički predaju vlast i vlastiti suverenitet u ruke SZO.
U objavi je detaljno “objašnjen” način na koji će SZO preuzeti vlast i suverenitet. Naime, tvrdi se da će “pandemijski sporazum” biti usvojen kao amandman na postojeći ugovor koji članice imaju sa SZO-om. Taj se dodatak navodno u većini država ne smatra novim ugovorom i prema tome, nije potrebna “saglasnost vladajućeg tijela” članice da bi on stupio na snagu.
"Pandemijski sporazum" se dogovara iza zatvorenih vrata i treba da se usvoji u obliku amandmana na postojeći ugovor koji SZO ima sa državom članicom.
To je zbog toga jer se u tom slučaju, kod većine država članica, to ne smatra novim ugovorom i nije potrebna bilo kakva bilo kakva saglasnost bilo kog vladajućeg tela te države. Predlog za amandmane je dala, u imenu sad, Bajdenova administracija (u slučaju amandmana u sad nije potrebna potvrda u senatu ili donjem domu).
Time bi predstavnici država u SZO (koji ni u jednoj državi nisu izglasani od strane državljana te države) dobili pravo da upravljaju državama članicama, a sve pod okriljem UN.
Ove su se tvrdnje proširile i na Facebook profilima i stranicama, gdje su objavljene desetine puta.
Šta su činjenice?
Inicijativa za “međunarodni pandemijski sporazum” kojim bi se izgradila robusnija zdravstvena arhitektura u slučajevima novih pandemija pokrenuta je u martu 2021. godine. Ovu inicijativu pratilo je uspostavljanje Međuvladinog tijela za pregovore (Intergovernmental negotiating body – INB) na vanrednoj Svjetskoj zdravstvenoj skupštini SZO-a u decembru iste godine.
Ovo tijelo upravlja procesom pravljenja nacrta i pregovaranja o “konvenciji, sporazumu ili drugom međunarodnom instrumentu za prevenciju, spremnost i odgovor u slučaju pandemija, koji se priprema u skladu s Ustavom Svjetske zdravstvene organizacije”. Do sada je objavljeno više verzija prijedloga pregovaračkog teksta sporazuma, posljednji put u oktobru 2023. godine. O finalnoj verziji sporazuma trebalo bi se odlučivati na Svjetskoj zdravstvenoj skupštini SZO-a u maju ove godine.
Dezinformacije o “pandemijskom sporazumu” širile su se i ranije, a povod za ovaj val tvrdnji o SZO-ovom nastojanju preuzimanja vlasti u državama članicama i oduzimanju suvereniteta bio je osmi sastanak Međuvladinog tijela za pregovore u vezi s prijedlogom međunarodnog pandemijskog sporazuma, održan od 19. februara do 1. marta.
Međunarodni pandemijski sporazum razvija se u skladu s Međunarodnim zdravstvenim propisima i nadopunjuje ih u slučaju pandemije, kazali su nam iz Ureda Svjetske zdravstvene organizacije u Bosni i Hercegovini.
Međunarodni zdravstveni propisi pružaju osnovu međunarodnog prava za kontrolu zaraznih bolesti na međunarodnom nivou. Kako bi se riješili postojeći nedostaci – od kojih su neki otkriveni tokom pandemije Covid-19 – 75. svjetska zdravstvena skupština, održana u maju 2022. godine, odlučila je napraviti ciljane izmjene i dopune Međunarodnih zdravstvenih propisa. Također će se izraditi revidirana verzija za podnošenje na 77. svjetskoj zdravstvenoj skupštini u maju 2024.
Naveli su da sporazum nudi jedinstvenu šansu za jačanje regionalnih, državnih i globalnih kapaciteta kako bi se smanjila vjerovatnost izbijanja zaraznih bolesti i posebno spriječilo njihovo prerastanje u pandemije. Ovi napori zahtijevaju instrument s jasnim odredbama, koji je obavezujući prema međunarodnom pravu.
Bitno je naglasiti da ovim sporazumom SZO ne oduzima suverenitet državama. Ovo su rasprostranjene, ali neutemeljene tvrdnje, o kojim smo pisali u više analiza (link, link, link). O ovim navodima je na Svjetskom samitu vlada (eng. World Government Summit), koji je održan od 12. do 14. februara 2024. godine u Dubaiju, govorio i generalni direktor SZO-a Tedros Adhanom Ghebreyesus. On je ukazao na dva problema s usvajanjem sporazuma: prva prepreka odnosi se na to da članice SZO-a nisu još postigle konsenzus oko svih pitanja vezanih za sporazum, a druga prepreka tiče se laži i teorija zavjere o sporazumu i o SZO-u.
Druga velika prepreka jeste mnoštvo laži i teorija zavjere o sporazumu:
- da je to moć koju preuzima Svjetska zdravstvena organizacija;
- da će (vlade) ustupiti suverenitet SZO-u;
- da će SZO imati moć da nametne karantene ili obavezne vakcinacije u državama;
- da je to “napad na slobodu”;
- da SZO neće dozvoliti ljudima da putuju;
- da SZO želi da kontroliše živote ljudi.
Ovo su neke od laži koje se šire. Da nisu tako opasne, ove bi laži bile smiješne. Ali one ugrožavaju zdravlje ljudi u svijetu. I to nije za smijeh. Ove su tvrdnje potpuno i kategorički netačne. Sporazum o pandemiji neće dati SZO-u nikakvu moć nad bilo kojom državom ili pojedincem, što se toga tiče. Ko kaže da hoće – ili je neinformisan, ili laže. Ali nemojte mi vjerovati na riječ. Nacrt sporazuma dostupan je na web stranici SZO-a za svakoga ko želi da ga pročita. A svako ko to učini neće pronaći nijednu rečenicu ili riječ koja SZO-u daje bilo kakvu moć nad suverenim državama.
U procesu pregovaranja za “pandemijski sporazum”, države članice Svjetske zdravstvene organizacije vode glavnu riječ. Dr. Erwin Cooreman, specijalni predstavnik pri Uredu za Bosnu i Hercegovinu SZO-a, za Raskrinkavanje je naveo da je inicijativa za “pandemijski sporazum” došla od država članica Svjetske zdravstvene organizacije, pa će taj dogovor biti isključivo rezultat pregovaračkog procesa.
Kao i za sve međunarodne instrumente, usvajanje svakog novog sporazuma, ukoliko i kada ga dogovore države članice, bit će odluka samih vlada, koje će uzeti u obzir vlastite nacionalne zakone i propise.
Izmjena ugovora bez potvrde u državama članicama?
Navodi da nije potrebno “odobrenje” od vlasti u državama članicama ukoliko sporazum bude usvojen u obliku amandmana na postojeće ugovore također nemaju utemeljenje. Iz Ureda SZO-a pojasnili su nam da članice odlučuju o tome koje će odredbe sporazuma za njih biti pravno obvezujuće:
Države članice odlučit će o uslovima sporazuma, uključujući hoće li pojedine njegove odredbe biti pravno obavezujuće za njih kao predmet međunarodnog prava. Svjetska zdravstvena organizacija ima samo ovlasti davanja preporuka i savjetovanja, ne i nametanja obaveza vakcinisanja ili profilakse za pojedina oboljenja za koje postoji mogućnost međunarodnog širenja. Države su te koje odlučuju o ovim pitanjima u ime svojih građana.
Bosna i Hercegovina već je potpisnica nekoliko ugovora sa Svjetskom zdravstvenom organizacijom. Riječ je o Međunarodnim zdravstvenim propisima (IHR), o čijim se izmjenama također pregovara, te Okvirnim konvencijama SZO-a o kontroli duhana (WHO FCTC).
Dakle, “pandemijskim sporazumom” države članice ne predaju vlast i suverenitet Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji. One pregovaraju o sporazumu i izmjenama postojećih međunarodnih zdravstvenih propisa i, na kraju, u ime svojih građana i građanki, donose odluku da li će bilo koji od tih instrumenata biti pravno obvezujući za njih.
Shodno navedenom, najraniju objavu tvrdnje da se SZO “sprema” da preuzme vlast u državama članicama, odnosno da su u toku pripremni pregovori za sporazum koji će to omogućiti, ocjenjujemo kao lažnu vijest i teoriju zavjere. Kasnije objave dobijaju ocjene prenošenje lažnih vijesti i teorija zavjere.
(Raskrinkavanje.ba)