Seksualno nasilje kao povod za klikbejt naslove

Ova analiza je označena kao: Preko margine

U trećoj u nizu analiza o medijskom izvještavanju o slučaju Štajnfeld-Lečić analiziramo senzacionalističke klikbejt naslove pojedinih medija.

Ocijenjeni članci
Republika Klikbejt; Ispravljeno; Republika Lažna vijest; Klikbejt; Ispravljeno; Senzacija Klikbejt; Alo Dezinformacija; Ispravljeno; Red portal Dezinformacija; Klikbejt; Pink Dezinformacija; Klikbejt; Espreso.co.rs Dezinformacija; Klikbejt; Ispravljeno; Objektiv.rs Dezinformacija; Klikbejt; Ispravljeno; Objektiv.rs Dezinformacija; Klikbejt; Ispravljeno; Nova.rs Lažna vijest; Ispravljeno; Srbin Prenošenje lažnih vijesti; Naši u svetu Prenošenje lažnih vijesti; Kurir Dezinformacija; Ispravljeno; Ekskluziva Dezinformacija; Ispravljeno; Tutin Press Dezinformacija; USN1 Dezinformacija; Klikbejt; Haber Dezinformacija; Srpska info Dezinformacija; Ispravljeno; Oslobođenje Dezinformacija; Ispravljeno; Nezavisne Dezinformacija; Ispravljeno; Puls online Dezinformacija; Radio Ljubuški Dezinformacija; Pink Dezinformacija; Blic News Dezinformacija; Blic Dezinformacija; Ispravljeno; Televizija srpske dijaspore Dezinformacija; Pogled Dezinformacija; Alternativna televizija Dezinformacija; Tuzlanski Dezinformacija; Ispravljeno; Skener info Dezinformacija; Direktno.rs Dezinformacija; Ispravljeno; Cafe Dezinformacija; Ispravljeno; Mondo.rs Dezinformacija; Ispravljeno;

Nastavljamo seriju analiza o medijskom izvještavanju o seksualnom nasilju u slučaju Danijele Štajnfeld. O ovoj temi Raskrinkavanje je već pisalo u dva navrata. (1, 2)

Seksualno nasilje predstavlja posve neadekvatnu temu za senzacionalističko izvještavanje, ali pojedini portali slučaj su obilato koristili za kreiranje klikbejt naslova, ponekad i više njih dnevno, često se “hvatajući” za najbanalnije detalje koji su ovakvom opremom lažno predstavljani kao vijesti. 

Portal Republika je, tako, 24. marta 2021. godine objavio članak sa naslovom koji najavljuje da je Lečić za ovaj portal “ekskluzivno otkrio” svoje “dalje poteze”. Lečić je zapravo odbio govoriti za ovaj portal i rekao da će se o slučaju oglasiti kasnije tog dana. 

BRANISLAV LEČIĆ O DANIJELINIM OPTUŽBAMA: Glumac ekskluzivno za REPUBLIKU otkriva svoje dalje poteze!

Danijela Štajnfeld pre dva dana javno je označila Branislava Lečića kao osobu koja ju je silovala 2012. godine. On se sada oglasio za naš portal.
(...)
Kada smo ga pozvali za komentar, glumac je kratko poručio:

- Večeras ću se oglasiti povodom ove situacije. Ne bih sada još uvek govorio i tome, srdačan pozdrav- kratko nam je poručio Branislav.

Na istom portalu 25. marta objavljen je članak naslovljen:

DANIJELA JE PRVO NJOJ REKLA DA JE SILOVANA! Anita Mančić: Prepoznala sam Lečića na tom SNIMKU!

Ipak, ove informacija u članku nema. Nigdje se ne navodi da je Štajnfeld “prvo” za silovanje rekla Mančić, te je i u ovom slučaju riječ o naslovu čiji je cilj da dezinformacijom privuče klikove. 

Manipulativni naslovi članaka koji na neki način tretiraju ovaj slučaj mogu se pronaći i na nizu drugih portala. Na portalu Senzacija objavljen je 25. marta članak naslovljen:

SKANDAL ODJEKUJE I U SAD “New York Times” analizirao 77 minuta audiosnimka između Štajnfeld i Lečića: ‘Nema indicija da je to tačno’

Ovaj portal manipulativno je za svoj naslov izdvojio tvrdnju da “nema indicija da je to tačno”, ne navodeći na šta se “to” odnosi. Ono za šta New York Times nije našao indicije da je tačno, jeste tvrdnja Branislava Lečića da je snimak njegovog razgovora sa Štajnfeld, u kom se može čuti kako on faktički priznaje da ju je silovao, zapravo bio uvježbavanje glumačkog dijaloga.   

“Mijenjanje iskaza” od strane medija

Nakon što je Štajnfeld u intervjuu za New York Times od 24. marta rekla da se napad dogodio u “kući na brdu na periferiji grada”, pojedini mediji zaključili su da je riječ o glumčevoj kući u naselju Ritopek, te su počeli isticati kako je sama Štajnfeld rekla da je ta kuća mjesto napada. Štajnfeld, ipak, nikada javno nije precizirala da li se radilo o kući u Ritopeku. 

Senzacionalističko izvještavanje pojedinih medija rezultiralo je i odlaskom u “obilazak” Lečićeve kuće u naselju Ritopek, o čemu je, recimo, portal Alo objavio članak 25. marta 2021: 

Ovo je Lekina vikendica iz pakla, u njoj se navodno desilo silovanje Danijele Štajnfeld (VIDEO)

Kuća koja krije mračne tajne, barem prema rečima Danijele Štajnfeld u kojoj ju je, kako tvrdi, 7. maja 2012. godine silovao glumac Branislav Lečić, nalazi se na obroncima Beograda u Ritopeku.

Kuća se u članku opisuje kao “prava pravcata kuća iz bajke” koju je, navodi se, Lečić kupio od Bogdana Diklića. U nastavku se navode izjave osoba iz komšiluka, od kojih jedna navode o silovanju ocjenjuje kao “gluposti”, a Lečića opisuje kao “tihog i mirnog čovjeka”; dok druga zaključuje da “svaka kuća krije neku mračnu tajnu, pa verovatno i njegova”. 

Tvrdnje iz pomenutog članka našle su se i u člancima brojnih drugih portala od kojih su pojedini opremljeni klikbejt naslovima:

Komšije otkrile šta se dešavalo u Lečićevoj VIKENDICi iz Ritopeka (Red)

VELELEPNO ZDANJE! Kuća u kojoj je Lečić navodno silovao Danijelu je prava OAZA MIRA:Meštani otkrili da KRIJE TAJNE! (Espreso

Komšije otkrile MRAČNE TAJNE LEČIĆEVE VIKENDICE iz Ritopeka! Danijela tvrdi da ju je tu silovao, a evo sa kim su ga oni viđali! (FOTO) (Pink)

Komšije i komšinice ipak, nisu “otkrile šta se dešavalo u Lečićevoj vikendici”, niti to “da krije mračne tajne”. Portal Objektivno objavio je 26. marta dva puta (link, link) sa razmakom od nešto više od 30 minuta, identičan članak koji prenosi ove tvrdnje. Članci su opremljeni naslovima:

Lečićeva vikendica iz PAKLA: Danijela Štajnfeld tvrdi da je OVDE silovao glumac (FOTO+VIDEO)

“Svaka kuća krije MRAČNU TAJNU”: Komšije progovorile o Lečićevoj vikendici u Ritopeku (VIDEO)

Portal USN je u prenošenju ovih tvrdnji riječ silovanje odlučio cenzurisati, te se u naslovu i u tekstu članka na više mjesta navodi da je Lečić “si***ao” Štajnfeld. Posve je nejasno iz kog razloga je ova riječ cenzurisana, a isti postupak može se uočiti i u pojedinim naslovima snimaka emisija o ovom slučaju Happy televizije. (link, link)

Portali Nova, Srbin (.info) i Naši u svetu objavili su članke u čijim naslovima tvrde da je Štajnfeld rekla da se silovanje dogodilo u Ritopeku. Tako su naslovi na ovim portalima glasili:

„Odvezao me na silu u Ritopek, uvukao u kuću i silovao“ (Nova, Srbin.info)

ŠTAJNFELD progovorila o novim detaljima za NJUJORK TAJMS: Odvezao me na silu u Ritopek, uvukao u kuću i silovao! (VIDEO) (Naši u svetu)

Stavljanjem navedenih riječi pod znake navoda, te ih prezentujući u prvom licu, čitatelji/ke se navode na zaključak da je riječ o autentičnoj izjavi Štajnfeld, što nije tačno.  

Kako je ranije u tekstu istaknuto, Štajnfeld u razgovoru za New York Times ne pominje Ritopek, već je riječ o zaključku koji su izveli pojedini mediji. Ova tvrdnja postala je uvriježena u tolikoj mjeri da smo je pronašli u više od trideset članaka različitih portala. I dok mogućnost da se napad dogodio baš u toj kući postoji, sama Štajnfeld to nije rekla u intervjuima koje je dala o slučaju. 

Naslove dva članka objavljena na portalu Republika, te članka objavljenog na portalu Senzacija ocjenjujemo kao klikbejt. Dodatno, tvrdnju da je Štajnfeld za silovanje prvo rekla Aniti Mančić ocjenjujemo kao lažnu vijest, s obzirom na to da tako nešto nikada nije tvrdila nijedna od njih.

Tvrdnju da je sama Štajnfeld izjavila da se silovanje dogodilo u Ritopeku ocjenjujemo kao dezinformaciju. Formulacija koju je ona koristila pri opisivanju lokacije na kojoj se napad dogodio glasila je “u kući na brdu na periferiji grada”, a mediji su bili ti koji su zaključili da se to moglo desiti u Lečićevoj kući u Ritopeku. 

Ocjenu lažna vijest dajemo lažnom citatu u kome se Danijeli Štajnfeld pripisuje izjava da se silovanje dogodilo u naselju Ritopek. 

Pomenute naslove portala Pink, Red, Espreso i Objektiv ocjenjujemo kao klikbejt. Dodatno, tvrdnjama da su komšije “otkrile mračne tajne” Lečićeve vikendice dodjeljujemo ocjenu dezinformacija, budući da tako nešto komšije/nice čije su navodne izjave korišćene u tekstu  nisu učinile. 

Napomena:

14.5.2021: Nakon objavljivanja ove analize portal Espreso ispravio je netačne navode u svom članku, te dobija i ocjenu ispravljeno. 

17.5.2021: Nakon objavljivanja ove analize portal Blic ispravio je netačne navode u svom članku, te dobija i ocjenu ispravljeno. 

18.5.2021: Nakon objavljivanja ove analize portali Republika, Cafe, Nezavisne, Direktno i Srpska info ispravili su netačne navode u svojim člancima, te dobijaju i ocjenu ispravljeno. 

19.5.2021: Nakon objavljivanja ove analize portali Oslobođenje, Mondo i Nova ispravili su netačne navode u svojim člancima, te dobijaju i ocjenu ispravljeno. 

21.5.2021: Nakon objavljivanja ove analize portal Alo ispravio je netačne navode u svom članku, te dobija i ocjenu ispravljeno.  

27.5.2021: Nakon objavljivanja ove analize portal Ekskluziva ispravio je netačne navode u svom članku, te dobija i ocjenu ispravljeno.  

1.6.2021: Nakon objavljivanja ove analize portali Objektiv i Tuzlanski ispravili su netačne navode u svojim člancima, te dobijaju i ocjenu ispravljeno.  

4.6.2021: Nakon objavljivanja ove analize portal Kurir ispravio je netačne navode u svom članku, te dobija i ocjenu ispravljeno.  

(Raskrinkavanje.ba)

Autorica: Marija Ćosić Objavljeno: 13. 05. 2021 | Zadnji put osvježeno: prije 6 dana

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Bosna i Hercegovina nije počela proizvodnju borbenog drona

Na anonimnom YouTube kanalu objavljen je video u kojem se bez ikakvih dokaz...

Lažna vijest
Lažna vijest
Video “medijske propagande o mikročipovanju” manipulativna je kompilacija snimaka iz “zavjerološke kuhinje”

Teorija zavjere o “čipovanju” ljudi prisutna je od kada i sama tehnologija...

Lažna vijest Dezinformacija Teorija zavjere
Dezinformacija
Tvrdnje njemačkog doktora o “jako čestim” krvnim ugrušcima nakon vakcinacije nemaju utemeljenje u stvarnosti

U kratkom videu koji se dijelio na društvenim mrežama i pojedinim portalima...

Dezinformacija
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me