Ukrajinske snage nisu zauzele kancelariju UN-a u Kramatorsku

Niz portala u regionu prenio je tvrdnju Donjecke Narodne Republike da su snage Ukrajine navodno zauzele kancelariju Ujedinjenih nacija u Kramatorsku. Predstavnik UN-a negirao je takve navode.

Foto: Flickr.com

Na portalu Sputnik, u okviru članka u kom se uživo prenose novosti vezane za rat u Ukrajini, 5. juna 2022. objavljena je tvrdnja da su ukrajinske snage navodno zauzele kancelariju Ujedinjenih nacija (UN) u gradu Kramatorsk. Članak je naslovljen:

Ukrajinske trupe zauzele kancelariju UN u Kramatorsku; Donjeck pod udarom ukrajinskih granata

U dijelu objavljenom u 13:20 sati navodi se:

Ukrajinske trupe zauzele su kancelariju UN u Kramatorsku, saopštio je štab teritorijalne odbrane Donjecke Narodne Republike.

„Predstavnici međunarodne organizacije izgubili su kancelariju i tri službena automobila sa diplomatskim tablicama“, navodi se u saopštenju.

Ukrajinske oružane formacije ne dozvoljavaju osoblju misije da dođe do svoje imovine i zabranjuju im da fotografišu i snimaju radi izveštavanja višem rukovodstvu.

Istu tvrdnju, čiji je izvor “štab teritorijalne odbrane Donjecke Narodne Republike”, pronašli smo u člancima još dvanaest portala u regionu. U naslovima ili podnaslovima nekih od članaka (1, 2, 3, 4) ova tvrdnja predstavljena je kao činjenica, bez navođenja samog izvora. Drugi portali (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8), pak, u svakom dijelu svojih članaka naveli su da je izvor tvrdnje Donjecka Narodna Republika (DNR). 

Šta su činjenice?

Ujedinjene nacije su organizacija posvećena međunarodnoj saradnji, a koja je u vrijeme pisanja ove analize brojala 193 zemlje članice. Jedna od zemalja članica je i Ukrajina, koja je u organizaciji od 1945. godine. 

Tvrdnja da su ukrajinske snage navodno zauzele kancelariju Ujedinjenih nacija u Kramatorsku originalno je objavljena 5.6.2022. na Telegram nalogu štaba teritorijalne odbrane samoproglašene Donjecke Narodne Republike. 

Tvrdnjom da su ukrajinske snage zauzele kancelariju Ujedinjenih nacija u Kramatorsku bavila se ukrajinska platforma za provjeru činjenica StopFake u analizi od 6. juna 2022. godine.

Kako u svojoj analizi navode, zvaničnik Ujedinjenih nacija za njihov portal demantovao je tvrdnje DNR-a.

Krzysztof Janowski, portparol kancelarije kriznog koordinatora UN-a, rekao je da UN više ne iznajmljuje prostorije u Kramatorsku i da trenutno organizacija ne održava nikakve objekte u gradu. Tvrdnje da su kancelarije UN-a zauzele ukrajinske trupe koje ne dozvoljavaju pristup osoblju UN-a čista su fikcija, rekao je.

Janowski je takođe demantovao tvrdnje ruskih medija da su ukrajinski vojnici/kinje zaplijenili/e tri službena vozila UN-a. 

“Svi naši automobili su registrovani i evidentirani”, rekao je on.

StopFake navodi da su, prema njihovim saznanjima, zaposlenici/e Ujedinjenih nacija napustili/e Kramatorsk još u februaru. 

Kancelarija u Kramatorsku služila je kao regionalno čvorište za različite strukture UN-a. Trenutno je te funkcije preuzela kancelarija UN-a u Dnjepru”, ističe StopFake. 

Grad Kramatorsk nalazi se na istoku Ukrajine i u više navrata od početka invazije 24. februara bio je pod žestokim napadima ruskih snaga.

Raskrinkavanje je u martu 2022. pisalo o tvrdnjama samoproglašene Donjecke Narodne Republike o tome da su “ukrajinski nacionalisti zarobili dvadesetak vozila OEBS-a” u ovom gradu. U ovom slučaju su, takođe, zvaničnici/e Organizacije za evropsku bezbjednost i sigurnost demantovali/e ovakve navode. 

Dakle, zvaničnik Ujedinjenih nacija negirao je tvrdnje štaba teritorijalne odbrane samoproglašene Donjecke Narodne Republike o tome da su ukrajinske snage navodno zauzele kancelariju ove organizacije u gradu Kramatorsk. 

Shodno činjenicama, navedenu tvrdnju o “zauzimanju kancelarije UN-a”, prvi put na našem govornom području objavljenu na portalu Sputnik, ocjenjujemo kao lažnu vijest. Druge objave iste tvrdnje dobijaju ocjenu prenošenje lažnih vijesti.

Napomena:

20.6.2022: Portali Alo i Cafe ispravili su netačne navode u svojim člancima te dobijaju i ocjenu ispravljeno. 

21.6.2022: Portali Krstarica i Glas Srpske ispravili su netačne navode u svojim člancima te dobijaju i ocjenu ispravljeno. 

22.6.2022: Portal Novosti ispravio je netačne navode u svom članku te dobija i ocjenu ispravljeno. 

5.7.2022: Portal Objektiv ispravio je netačne navode u svom članku te dobija i ocjenu ispravljeno. 

(Marija Ćosić i Emir Zulejhić, Raskrinkavanje.ba)

Autorica: Marija Ćosić Objavljeno: 20. 06. 2022 | Zadnji put osvježeno: prije 3 mjeseca

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Lažna vijest o hapšenju predsjednika biračkih odbora u Trebinju

Na dan održavanja Opštih izbora u Bosni i Hercegovini portal Trebinje 24 ob...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti
Analiza
Koji mediji su tokom kampanje najviše trošili na oglašavanje na Facebooku i Instagramu?

Kako pokazuje izvještaj kompanije Meta, tokom kampanje pred Opšte izbore u...

Razabiranje
Manipulisanje činjenicama
Oružane snage Ukrajine nisu zarobile sedam studenata iz Šri Lanke

Izvještavajući o grupi studenata iz Šri Lanke u Ukrajini, nekoliko portala...

Manipulisanje činjenicama Ispravljeno
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me