Raskrinkavanje.ba

Banjalučki Džokej: Homofobija i politički napadi pod krinkom “satire”

Ova analiza je označena kao: Razabiranje

Facebook stranica Banjalučki Džokej, označena kao “satirična”, jedan je od ekstremnijih primjera zloupotrebe ove kategorije za plasiranje sadržaja koji sa satirom nema veze.

Foto: Screenshot, Facebook stranica Banjalučki Džokej

Na društvenim mrežama, kao i u medijima, pod oznakom “satire” često se plasira sadržaj koji nema elemente ovog žanra. Njegovi stvarni ciljevi uglavnom nemaju veze s kritikom društvenih pojava kroz humor, već s pokušajima skupljanja klikova i interakcija na društvenim mrežama ili širenja političke propagande.

O ovoj pojavi pisali smo u analizama koje možete pročitati ovdje i ovdje.

U ovoj analizi bavit ćemo se primjerom u kojem se sadržaj neadekvatno označen kao “satira” koristi kao sredstvo političkog obračunavanja.

Facebook stranica pod imenom Banjalučki Džokej, označena kao “satirična”, primarno objavljuje sadržaj koji targetira gradonačelnika Banjaluke Draška Stanivukovića, a povremeno i druge članove/ice njegove stranke, Partije demokratskog progresa (PDP). 

U sekciji “O nama” na stranici Banjalučki Džokej piše “politička deponija Republike Srpske” te “Svi poniji Draška Stanivukovića”. Prema podacima iz odjeljka transparentnost stranice, vidi se da se stranica u momentu kada je kreirana, 28. septembra 2021. godine, zvala “Politička deponija”. 

Ismijavanje i diskreditovanje Stanivukovića u najvećem broju objava na ovoj stranici bazirano je na pretpostavci da je banjalučki gradonačelnik “gej”. Stanivukovićevi politički protivnici  – recimo, Gorica Dodik, kćerka Milorada Dodika, predsjednika SNSD-a i člana Predsjedništva BiH  – i ranije su koristili pretpostavke o seksualnoj orijentaciji Draška Stanivukovića kao sredstvo političkih obračuna sa njim


“Šale” kao izgovor za homofobiju i mizoginiju

U objavama ove navodno satirične stranice nema ni pokušaja bilo kakve ”satire” koja bi kritikovala Stanivukovićevo djelovanje kao gradonačelnika Banjaluke. One se uglavnom svode na homofobne uvrede, često izrazito vulgarne, u kojima je njegova navodna homoseksualnost predstavljena kao lična i politička mana (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8).

Napomena

Satira je kritika određenih pojava, osoba ili postupaka kroz humor. Homofobija se, s druge strane, definiše kao kulturološki proizveden strah ili predrasude prema homoseksualnim osobama, koji se ponekad manifestuju u zakonskim ograničenjima ili, u ekstremnim slučajevima, maltretiranju ili čak nasilju nad homoseksualnim osobama.

U nekim objavama ove stranice također se ismijavaju i vrijeđaju i pripadnice opozicije zbog njihovog fizičkog izgleda ili su na drugi način targetirane mizoginim uvredama (1, 2).


Manipulativne “kritike” na rad gradonačelnika i Gradske uprave

U objavi od 17. aprila se tako, recimo, tvrdi da “gey Banjaluka na velika vrata najavljuje skorašnju gey paradu”, uz screenshot objave s Instagram profila Stanivukovića, u kojoj je on podijelio fotografije s Banjalučkog karnevala.

U aprilu ove godine u Banjaluci je održan prvi Banjalučki karneval u organizaciji Udruženja građana Centar za edukaciju za rad sa djecom i omladinom “MIS Banja Luka“ i Grada Banja Luka. Učesnici/e su uglavnom bila djeca, odnosno učenici/e. Iako karneval nema nikakve veze s povorkom ponosa i LGBT zajednicom, u objavi na Banjalučkom Džokeju ovaj potez Grada Banjaluke okarakterisan je kao najava skorašnje povorke.


Politički stavovi i narativi pod oznakom “satira” 

Između homofobnih i mizoginih objava predstavljenih kao “satira” i nacionalizam, pogotovo onaj usmjeren protiv Bošnjaka, također je izražen u objavama stranice Banjalučki Džokej.

Administratori/ke ove stranice povremeno objavljuju i političke stavove i kritike na račun drugih političara/ki iz Republike Srpske bez bilo kakvih satiričnih ili humorističnih elemenata. Ovakve kritike usmjerene su isključivo na članove/ice opozicionih stranaka u Republici Srpskoj, najčešće iz Partije demokratske akcije (PDP) (1, 2, 3, 4, 5).

“PDP i SDS doživjeli debakl u Bijeljini. U Bijeljini se DESIO NAROD KOJI JE REKAO NE PRELETAČIMA I AKTUELNOJ VLASTI. Stanivukoviću, hoćeš čekat oktobar il' će ti stranka završit na deponiji prije oktobra?!”  – glasi jedna od objava koja se čak i ne pokušava predstaviti kao satirična.

 U oktobru 2021. godine na ovoj stranici objavljeno je i da Stanivuković “Dovlaci ljude iz federacije na proteste”, uz fotografiju na kojoj piše “Usto dahija da ruši RS busevima iz Federacije”. 

Priča o “autobusima iz Federacije” nadovezuje se na lažne vijesti koje su tabloidi iz Srbije i RTRS širili 2018. godine. Tvrdili su da je pred proteste Pravda za Davida u Sarajevu bilo “parkirano između 50 i 60 autobusa spremnih za put u Banjaluku na proteste i rušenje Republike Srpske”. Diskreditacija ovih protesta i tvrdnje da su u pitanju pokušaji rušenja RS bio je zvanični narativ vladajuće koalicije u ovom entitetu, kao i medija koji su u njihovom vlasništvu ili su im bliski. 

Osim što se optužuju da “ruše Republiku Srpsku”, Stanivuković i drugi/e članovi/ice opozicije često se nazivaju i “izdajnicima” te se implicira da svoje političke stavove formiraju prema “naredbama iz Sarajeva” (1, 2, 3, 4, 5)  – što je još jedan od narativa vladajuće koalicije u ovom entitetu. U njima se implicira da je bilo kakva saradnja s Bošnjacima ili političarima/kama iz Sarajeva negativna te je opisana ili predstavljena kao “čin izdaje” (1, 2, 3).





Šta regionalni satiričari misle o ovoj stranici?

Uprkos činjenici da je stranica Banjalučki Džokej na Facebooku označena kao “satira/parodija”, sadržaj koji se na njoj objavljuje uglavnom ne odgovara karakteristikama nijednog od ova dva pojma.

Satira je kritika određenih pojava, osoba ili postupaka kroz humor i kao takva može biti književna ili govorna forma. Riječ je o umjetničkoj formi u kojoj se ljudski ili individualni poroci, ludosti, zloupotrebe ili nedostaci osuđuju ismijavanjem, podsmijehom, burleskom, ironijom, parodijom, karikaturom ili drugim metodama, ponekad s namjerom da inspiriše društvenu reformu. U političkom smislu, najčešće je usmjerena na vlast.

Parodija je djelo koje žanrovskim ili stilskim aspektima, pripovjednim ili retoričkim postupcima uspostavlja podrugljiv ili kritički odnos prema drugom djelu koje oponaša.

Nije jasno kakva se društvena pojava kritikuje ili koje se djelo oponaša u navedenim objavama koje sadrže vulgarne “šale” na račun nečije pretpostavljene seksualne orijentacije ili, pak, u objavama u kojima se politički/e akteri/ke nazivaju “izdajnicima” i u kojima se zauzimaju jasni politički stavovi. Nimalo “satirično” nije ni ismijavanje nečijeg fizičkog izgleda.

S obzirom na to da smo se s ovakvim pojavama susretali i ranije, odlučili smo kontaktirati redakcije satiričnih portala Šatro iz BiH i Njuz net iz Srbije, s molbom da nam objasne koji su to elementi satire, da li smatraju da je sadržaj na stranici Banjalučki Džokej satiričan i da li se ismijavanje nečije seksualne orijentacije može smatrati satirom.

Iz obje redakcije rekli su nam da je satira najčešće usmjerena na osobe ili grupe koje su na poziciji moći ili utjecaja. Iz redakcije portala Šatro naglasili su da je “kontekstualna odlika satire da je uvijek na strani onoga ko je podređen, potčinjen ili ugrožen”, što može podrazumijevati građane/ke, kao i marginalizovane grupe.

Odgovarajući na pitanje da li sadržaj stranice Banjalučki Džokej odgovara karakteristikama satire, iz Njuz Neta su rekli:

Baš teško. Ako bi se ova definicija satire nategla do pucanja, moglo bi možda i ovo nekako da se provuče kao satiričan sadržaj. Naravno, kao i svuda, tako i u satiri ima smešnijih i manje smešnih pokušaja. Ovaj je definitivno manje smešan.

Iz redakcije portala Šatro rekli su, pak, da sadržaj na Banjalučkom Džokeju ne odgovara odlikama satire te da je nekim čak i suprotstavljena:

Sadržaj spomenute stranice ima jednu karakteristiku satire, a to je humor (i to ne baš kvalitetan po našem mišljenju), dok mnoge druge karakteristike ne samo da nema nego neke i krši. Tako da se ne može smatrati satirom, jer prije svega ismijava nešto što nije od javnog značaja. Da, ličnost gradonačelnika jeste od javnog značaja, ali seksualno opredjeljenje gradonačelnika (bilo ono LGBTIQ ili ne) nikako ne može imati utjecaj na kvalitet vođenja gradske uprave, a samim tim ni na život građana. Šatro.info ima jasan stav o ovim pitanjima. U našim je tekstovima zabranjeno ismijavanje izgleda, fizičkih ili drugih nedostataka kao što su invaliditet, pretilost, hendikep ili bilo kakav oblik bolesti, bila ona fizička ili mentalna. Također, nije dozvoljeno ismijavati ničiju rasnu pripadnost, vjersko opredjeljenje, pripadnost naciji, spol, itd, u što spada seksualno opredjeljenje ili seksualnost. 

Na pitanje kako bi okarakterisali stranicu Banjalučki Džokej i njen sadržaj, satiričari su je opisali kao “botovski politički marketing”.

Njuz net: Definitivno se radi o nekom pokušaju komedije, ali koliko vidimo, autori se nisu baš potrudili da osmisle više pravaca sem tog "gej" pravca, tako da na kraju ostaje samo neki bedni pokušaj uvrede. Ostavljamo rezervu da je možda smešno nekome ko je u višim razredima osnovne škole.

Šatro: Sadržaj ove stranice bismo, u nedostatku (ili nepoznavanju) stručnog termina, nazvali 'botovski politički marketing'. To je komunikološka tehnika gdje pojedinac ili grupa ljudi pokušava da popravi ili pokvari sliku o nekome (najčešće su to političari ili nosioci javnih funkcija) kroz različite vidove i kanale na online platformama.

Nije poznato ko je osoba ili grupa ljudi koja kreira i uređuje sadržaj na ovoj stranici. Na njoj nisu dostupni nikakvi podaci koji bi ukazali na identitet administratora/ki.

Sudeći prema sadržaju koji se na njoj objavljuje, jasno je, pak, da njihov cilj nije objektivna kritika kroz humor, već pokušaj diskreditiranja političkih protivnika SNSD-a. Takve aktivnosti mogu imati posebno intenzivan utjecaj u kontekstu predstojećih izbora.

Drugim riječima, ovakve stranice, koje se javnosti nastoje predstaviti kao satirične i nepristrane, pomažu političkim akterima da posredno diskredituju svoje političke protivnike i mobilizuju što veći broj ljudi za glasanje.

(Raskrinkavanje.ba)