Raskrinkavanje.ba

Detoniranje električnih automobila putem 5G mreže samo u teorijama zavjere

Na društvenim mrežama viralan je videosnimak u kojem se iznose manipulativne tvrdnje o električnim automobilima. Oni se opisuju i kao “bombe” koje je moguće detonirati uz pomoć 5G mreže.

Foto: Flickr 

Na Facebook profilu Kraljevic Marko III 17.8.2022. godine objavljen je videosnimak u kojem neimenovani muškarac priča o “opasnosti električnih automobila”. Video je kompilacija snimaka požara na električnim automobilima i autobusima. Status objavljen uz video glasi:

ELEKTRIČNI automobili.....‼️
OPASNOSTI i MANE..........‼️
Sutra, kada ove trenutne automobile izbace iz upotebe, a uvedu električne, nema bežanja iz SISTEMA ZVERI......‼️
POGLEDAJTE obavezno i podelite.......‼️
...............................................

Muškarac na videosnimku govori da su električni automobili opasni po putnike u slučaju sudara, s obzirom na to da će tokom sudara i napuknuća baterije doći do požara koji se ne može ugasiti: 

Ovi novi električni automobili su izuzetno teški, jer su im baterije izuzetno teške.Tako da kada se dva električna automobila sudare to je izuzetno, izuzetno opasno!!! Bukvalno sedite na litijumskoj bombi!!! Ceo pod je od litijumskih baterija bukvalno. Ako ta baterija napukne iz bilo kog razloga vatra će odmah da zahvati i vas i automobil i taj požar ne može da se ugasi, videli smo već dosta takvih litijumskih požara, samo ih ostave da izgore! U Teksasu sam video znak na kojem piše “zabranjeno parkiranje za električna vozila” zato jer su sklona da se samozapale. 

U posljednjem dijelu videosnimka navodi primjer zapaljenog električnog autobusa u Parizu, kojeg je navodno lično vidio, i na kojem je vatra bila neuobičajenog intenziteta i temperature. Osim toga, istaknuo je i druge manjkavosti električnih automobila, poput dugog vremena punjenja:

Plus, morate da ih punite 8 sati samo da biste mogli preći određeni broj kilometara do sljedećeg punjenja. 

Na samom kraju, muškarac tvrdi da će “oni” željeti da nam oduzmu slobodu kretanja (op.a. posredstvom električnih automobila) te da će moći kidnapovati ljude, odvesti ih na bilo koju lokaciju, ali i detonirati vozilo putem 5G mreže:

U suštini … oni tako žele da vam oduzmu slobodu. Mogu da ih (daljinski) onesposobe, a mogu i da ih isto tako kontrolišu. Mogu i da vam od automobila preko 5G mreže naprave pokretnu bombu koja bi eksplodirala ako ste osoba od interesa, mislim svašta mogu da urade sa njima. To je previše kontrole koje će ta vozila dati nekome!!!

Objava je u vrijeme pisanja analize imala više od 200 interakcija.

Videosnimak je originalno objavljen 15. augusta na Telegram kanalu iSTiNA. Na ovom se kanalu redovno dijele dezinformacije koje odgovaraju narativima popularnih teorija zavjere. O kanalu iSTiNA pisali smo u analizi na ovom linku, a u nekoliko analiza Raskrinkavanja primijećeno da je upravo ovaj kanal bio izvor dezinformacija objavljenih na drugim društvenim mrežama (1, 2, 3, 4, 5).

U objavi na ovom kanalu navodi se da je muškarac sa snimka Max Igan te se ističe tvrdnja o daljinskoj detonaciji električnih vozila putem 5G mreže. 

Zanimljivo je da je video s titlovima na našem jeziku, s Telegram kanala iSTiNA, objavljivan i na stranim Twitter nalozima. Primjeri takvih objava mogu se vidjeti ovdje i ovdje.

 

Šta su činjenice?

Max Igan je zagovornik teorija zavjere iz Australije. Bio je izvor i drugih tvrdnji koje je analiziralo Raskrinkavanje. Stoji iza sada suspendovanog YouTube kanala The Crowhouse i istoimene web stranice. Zagovarao je teorije zavjere o 5G mreži, terorističkim napadima 11. septembra i druge.

Iganova teorija iz analizirane objave mogla bi se sažeti ovako: “Oni” (apstraktni entitet pod kojim se podrazumijevaju elite, “globalisti” i slično) nameću upotrebu opasnih električnih automobila kao neizbježnu zamjenu automobilima s motorima s unutrašnjim sagorijevanjem, opravdavajući to “zavjerom” o globalnom zatopljavanju i klimatskim promjenama. Ustvari, oni navodno nameću tehnološki naprednija vozila kojima je, u slučaju potrebe, moguće daljinski upravljati iz neke centrale (kako “zavjerolozi” zamišljaju koncentraciju moći elita), a u krajnjoj mjeri i “detonirati” ih, budući da su automobili s litijumskim baterijama “bombe”.

Portal Logically navodi da ne postoje dokazi o tome da se daljinski, putem 5G mreže, može izazvati požar na električnim vozilima: 

Ne postoje dokazi da su električna vozila dizajnirana za otimanje ljudi ili da se 5G mreža može namjerno koristiti da se zapale. Suprotno onome što se tvrdi, električna vozila se smatraju zamjenom za automobile na benzin ili dizel, čime bi se adresirali veliki problemi, poput globalnog zagrijavanja i iscrpljivanja prirodnih resursa. Nema dokaza da se električnim vozilima može u potpunosti upravljati daljinski.

Upotreba 5G mreže za kontrolu, koju bi da sprovode navodne elite, povezana je s već postojećim zavjerama. Prema teoretičarima zavjere, elita je grupa najuticajnijih ljudi, uključujući milijardere, bankare, poslovne ljude i političare. U takvim se teorijama zavjere izmišljotine i iskrivljavanje koriste kao retorička sredstva.

Osim što se takvom teorijom zavjere negiraju nauka o klimatskim promjenama i doprinos koji motori s unutrašnjim sagorijevanjem imaju ovom problemu, odbacuje se imperativ tranzicije na čišće oblike transporta. 

U tom kontekstu ne treba zanemariti ni interes autoindustrije da ovakvi narativi postoje, s obzirom na to da je svojedobno, kako je pisao Forbes, upravo ova industrija bila bitan faktor u širenju dezinformacija o električnim vozilima, nastojeći tako zaštiti biznis model (op.a. koji se zasniva na proizvodnji i prodaji automobila s motorima s unutrašnjim sagorijevanjem) koji je štetan po planetu i njene stanovnike/ce. 
 

Sigurnost električnih automobila

Jedan od razloga zašto se sigurnost električnih automobila dovodi u pitanje jeste činjenica da su električna vozila u prosjeku teža od vozila s motorima s unutrašnjim sagorijevanjem.

Kako navodi Bloomberg u ovom članku, većina električnih automobila dostupnih na tržištu barem je za 10% teža od sličnih verzija s motorom s unutrašnjim sagorijevanjem. Zbog veće težine, električna vozila mogu biti opasnija u udesima s lakšim vozilima. 

Kako navodi CNN, električna vozila su zbog težine sigurnija u udesima za putnike/ce u tim vozilima. Studija urađena 2011. godine pokazala je da ukoliko se desi sudar težeg i lakšeg vozila, putnici/e u lakšem proći će gore. 

Osim toga, opasnost u vezi s ovim vozilima ogleda se i u ugrožavanju sigurnosti pješaka/inja, koji/e bi mogli/e teže opažati ova vozila zbog njihovog tihog motora. Zbog toga je američka Nacionalna uprava za sigurnost u drumskom saobraćaju (National Highway Traffic Safety Administration) regulisala ovu oblast tako da hibridni i električni automobili moraju emitovati zvuk nalik onom motora pri brzini do 19 milja po satu (oko 30 km/h).

Dakle, problemi sa sigurnošću električnih automobila postoje, no s druge strane, tvrdnje o samozapaljivanju i posljedično čestim požarima ovih vozila statistički nemaju utemeljenja, navodi Faktograf u svojoj analizi dezinformacija o električnim vozilima. 

Nekoliko medijski popraćenih slučajeva zapaljenja (link, link) uticalo je na percepciju javnosti da su električni automobili iz tog aspekta manje sigurni od onih s unutrašnjim izgaranjem. 

Prema istraživanju relativnog rizika od vatre na električnim i konvencionalnim vozilima  kompanije Battelle, koje je provedeno za američku Nacionalnu upravu za sigurnost u drumskom saobraćaju i o kojem je pisao CNN, predviđa se da će “vjerovatnoća i jačina požara i eksplozija koje su uzrokovali sistemi litijum-jonskih baterija biti donekle uporedive ili možda nešto manje od onih za benzinska ili dizel goriva za vozila”. 

Da su električna vozila manje sklona požarima, pokazalo je i istraživanje koje je provela osiguravajuća kuća AutoInsuranceEZ na osnovu podataka američkog Nacionalnog odbora za sigurnost u saobraćaju i Biroa saobraćajne statistike (National Transportation Safety Board and the Bureau of Transportation Statistics). Kako je izvijestio New York Times, ovo istraživanje pokazalo je da je od svih slučajeva samozapaljenja automobila u 2021. najmanje bilo onih koji se odnose na električna vozila.

Rezultati su pokazali da je, u slučaju hibridnih vozila, gorjelo 3.475 od 100.000 automobila. Kada su automobili na benzinski ili dizelski pogon u pitanju, ta se brojka spušta na 1.530. Najmanje slučajeva samozapaljenja zabilježeno je upravo kod električnih automobila – 25.

Tvrdnja da će automobil i vozača automatski zahvatiti požar ako baterija napukne, te da je takav požar nemoguće ugasiti, također nije tačna. Međutim, tačno je da je zapaljenu litijsku bateriju u električnom automobilu teže ugasiti nego vatru na automobilu na benzin ili dizel, navodi Faktograf.

Baterije gorenjem “proizvode” zapaljiva isparenja koja postaju gorivo koje dodatno potpaljuje vatru, a da bi se požar ugasio i spriječilo ponovo zapaljenje, baterija se mora ohladiti na temperaturu koja je ispod tačke paljenja litijuma.   

Gašenje takvog požara rizično je za vatrogasce, jer je pored uobičajene opasnosti od dima plamena i topline, uključena i opasnost od visokog napona.

 

Osam sati punjenja?

Tvrdnje o dužini punjenja baterije i dometu električnih vozila manipulativne su. 

Kako su za Faktograf objasnili iz Udruge Strujni krug, koja okuplja vlasnike električnih automobila u Hrvatskoj, električna vozila su prije osam do deset godina u prosjeku imala domet od 80-150 kilometara te bateriju napravljenu od vrlo skupih materijala. Danas prosječan domet iznosi od 350 do 450 kilometara.

Osim baterije, razvijaju se i tehnologije punjenja. Električna vozila su se do prije sedam, osam godina punila maksimalnom snagom od 50 kW, dok se danas sve veći broj električnih vozila može puniti snagom od 150-250 kW. Na takvim brzim punjačima, prosječni automobil na struju može se napuniti za 25 do 40 minuta, piše Faktograf.

Brzina punjenja električnog automobila zavisi od više faktora, poput veličine i kapaciteta baterije, prethodne napunjenosti, snage punjača, pa čak i vremenskih prilika. 

Shodno navedenom, tvrdnje iz videosnimka da se požar litijumskih baterija ne može ugasiti ocjenjujemo kao dezinformaciju.  

Ocjenu manipulisanje činjenicama dajemo tvrdnjama o učestalim samozapaljenjima i opasnosti električnih vozila zbog požara na njima.

Istu ocjenu dajemo tvrdnjama o vremenu trajanja punjenja baterije električnog vozila.

Navode da će elite moći kontrolisati električne automobile (kidnapovati ljude i odvoditi ih na bilo koju lokaciju) i detonirati električno vozilo putem 5G mreže ocjenjujemo kao teoriju zavjere

Napomena

13.10.2023: Jedna od Telegram objava (link) koja je ocijenjena u ovoj analizi naknadno je povezana sa analizom zbog tehničkih razloga.

(Raskrinkavanje.ba)

Pogledajte originalne članke
Teorija zavjere 17.08.2022

Facebook profili i stranice: Facebook profil: ELEKTRIČNI automobili

  • Teorija zavjere
  • Manipulisanje činjenicama
  • Dezinformacija
Teorija zavjere 15.08.2022

Telegram profili: Telegram kanal iSTiNA: Max Igan

  • Teorija zavjere
  • Manipulisanje činjenicama
  • Dezinformacija
Teorija zavjere 18.08.2022

Twitter profili: Twitter profil: SIGURAN TAXI 198-98 Električni automobili

  • Teorija zavjere
  • Manipulisanje činjenicama
  • Dezinformacija
Teorija zavjere 17.08.2022

Twitter profili: Twitter profil: Z.Električni automobil

  • Teorija zavjere
  • Manipulisanje činjenicama
  • Dezinformacija