Raskrinkavanje.ba

Izmišljena gradnja puta od Vareša do Bobovca

Nekoliko medija objavilo je netačnu tvrdnju da se gradi put od Vareša do Bobovca i da će biti asfaltiran.

Foto: Amar Karađuz 

Portal Avaz je 20. aprila 2024. godine objavio članak opremljen naslovom u kojem se tvrdi da je put od Vareša do Bobovca konačno u izgradnji i da će biti asfaltiran. U uvodu, članak govori o dolasku i investiciji kompanije Adriatic Metals u Vareš, grad bogat rudama, nakon čega je mjesto živnulo i “sve krenulo nabolje”. Uz fotografije i videosnimak kojim je opremljen članak, navodi se da je reporter ovog portala zabilježio kako se gradi i cesta od Vareša do Bobovca, čiji je investitor Općina Vareš.

Reporter "Avaza" danas je zabilježio, da se gradi i cesta od Vareša do kraljevskog grada Bobovca, mjestu na kojem je nastajala historije Bosne.

Izvođač radova je firma JV City Transport Vareš, investitor Općina Vareš.

Izgradnja ovog puta, međutim, u tekstu se ne povezuje direktno s kompanijom Adriatic Metals. 

Tvrdnje da se gradi put od Vareša do Bobovca i da će biti asfaltiran prenijeli su portali Ilijaš info, Kiseljak info i Magazin plus

Transportni put za rudnik

Put od Vareša do Bobovca (Kraljeve Sutjeske) već postoji. Radi se o regionalnom putu R 444a (Vareš – Kopjari – Kraljeva Sutjeska). Put je jednim dijelom asfaltiran, od Vareša do lokacije Mrestilište (izuzev zone radova na tom lokalitetu). Ostatak puta prema Bobovcu, dolinom Bukovice, makadamski je. 

U izgradnji je zapravo transportni put koji će koristiti kompanija Adriatic Metals, i to od rudnika Rupice, preko Mrestilišta, do postrojenja za preradu ruda u Tisovcima. Kako je navedeno u dokumentu ove kompanije (ADRIATIC METALS PLC PROJEKAT VAREŠ PLAN ANGAŽOVANJA ZAINTERESIRANIH STRANA, MAJ 2023, stranica 9), “transportni put gradi općina Vareš uz finansiranje i tehničku pomoć Adriatic Metalsa”.

Na jednoj od fotografija kojim je opremljen Avazov članak može se vidjeti tabla obavještenja o izvođenju radova na kojoj je ispisano “Radovi na pristupnoj cesti LOT 2B”. U zaglavlju table ispisano je “Adriatic Metals (Easter Mining)”. Kao investitor je navedena Općina Vareš, izvođači su dvije firme iz Vareša i Odžaka, a nadzor radova vrši firma Infraplan Sarajevo.

Vares Bobovac 1

Slika: Tabla obavještenja o izvođenju radova postavljena na području Mrestilište/Foto: Amar Karađuz 

Navedeni lot transportnog puta samo je jedan od ukupno pet na putu od rudnika Rupice do Tisovaca (prerađivačke fabrike Veovača), navodi se u dokumentu kompanije. 

Transportna trasa puta je podijeljena na pet dijelova/parcela u dužini od cca 5 km. Izgradnja prve dionice transportnog puta počela je u septembru 2022. godine, LOT1 od Rupica do Igrišta, koji predstavlja prvih 5 km puta od rudnika Rupice do prerađivačke fabrike Veovača, a u januaru 2023. godine započet je LOT2 i LOT5, gdje je LOT5 predstavlja zadnjih 5 km transportne rute. Pribavljaju se dozvole za LOT2 (Igrište - Mreštilište), LOT3 (Mreštilište - Semizova Ponikva) i LOT4 (Semizova Ponikva preko Smreke do Viadukta).

Međutim, transportni put u izgradnji neće povezivati Vareš s Bobovcem. Jedina veza ovog puta s pravcem prema Bobovcu jeste na lokalitetu Mrestilište, gdje se put u izgradnji preklapa s postojećim regionalnim putem R 444a (Vareš – Kopjari – Bobovac – Kraljeva Sutjeska). 

Copernicus R444a Ed 1

Slika: Približan prikaz postojeće putne infrastrukture i puteva u izgradnji u općini Vareš. Prikazana je približna trasa prva četiri lota transportnog puta, kao i položaj regionalnih puteva i njihovog stanja. Izvor: Copernicus / Raskrinkavanje

Iz Službe za prostorno uređenje Općine Vareš, koja je navedena kao investitor, potvrđeno nam je da će taj dio regionalnog puta, u dužini od oko 800 metara, biti asfaltiran u sklopu izgradnje transportnog puta. Iz Općine nam je rečeno da radovi na LOT-u 2B ne podrazumijevaju asfaltiranje puta od Vareša do Bobovca, kao ni izgradnju nekog novog putnog pravca koji bi spojio ova dva mjesta.

Lot 2B predviđa asfaltiranje dijela regionalnog puta R 444a u dužini cca 800 metara i predstavlja spoj između Lot-a 2 i Lot-a 3 buduće saobraćajnice od Borovice (lokalitet Rupice) do naselja Tisovci, dakle od lokacije gdje se eksploatiše ruda do mjesta gdje se prerađuje ruda. Radi se samo o asfaltiranju manje dionice regionalnog puta, a ne o asfaltiranju dionice puta od Mrestilišta do Bobovca ili cijelog puta. Projekat izgradnje puta ne podrazumijeva izgradnju nekog novog putnog pravca do Bobovca.

Dakle, navodi da se gradi put do Bobovca i da će biti asfaltiran nisu utemeljeni. Regionalni put do Bobovca već postoji. Iako je jednim dijelom to makadamski put, taj dio neće biti asfaltiran u sklopu izgradnje transportnog puta za potrebe kompanije Adriatic Metals. 

Upite o navodima o izgradnji puta do Bobovca poslali smo i kompaniji Adriatic Metals i Kantonalnoj direkciji za ceste Zeničko-dobojskog kantona. Njihove odgovore nismo dobili do objave ove analize. 

Dezinformacijama u vezi s investicijom kompanije Adriatic Metals u Varešu, koje su dolazile kako iz medijskih, tako i iz zvaničnih izvora, bavili smo se i ranije (ovdje i ovdje). 

Obnavljanje rudarenja u Varešu kroz ulaganje ove kompanije predstavlja se kao korisno za cijelu Bosnu i Hercegovinu, ali posebno za varešku lokalnu zajednicu, što se može pročitati i u Avazovom članku. Međutim, lokalitet na kojem se nalazi podzemni rudnik Rupice sporan je za brojne ekološke aktiviste, aktivistice, kao i predstavnike/ce naučne zajednice (link, link). Oni/e upozoravaju na to da su iskopavanjem i izgradnjom pristupnih puteva do rudnika ugroženi izvori pitke vode kojom se snabdijevaju stanovnici/e općine Kakanj, ali i prašuma Trstionica. 

Shodno navedenom, tvrdnju da je put od Vareša do Bobovca u izgradnji, objavljenu u članku na portalu Avaz, ocjenjujemo kao lažnu vijest. Sve druge objave ove tvrdnje ocjenjujemo kao prenošenje lažnih vijesti

Napomena

8.5.2024: Portal Avaz je ispravio netačne navode u članku koji je ocijenjen u ovoj analizi, pa mu je dodana i ocjena ispravljeno. 

 

(Raskrinkavanje.ba)

Pogledajte originalne članke