Na Facebook stranici Mala kuća je 3. septembra 2024. godine postavljena objava u čijem se opisu navodi sljedeće:
Početkom septembra i do 10. septembra nudimo 3 besplatne kućice koje će biti dodijeljene nasumično. Unesite mjesec rođenja. Na primjer "(januar)". Sretno ❤️ @pengikut
U komentaru ispod objave, korisnici/e Facebooka su pozvani/e da za “pobjedu” slijede nekoliko koraka, a to je da “lajkaju i podijele” objavu, te zaprate stranicu.
Ova objava u formi “life eventa” je do vremena pisanja ove analize prikupila na hiljade različitih interakcija, od čega više od 2.600 dijeljenja.
Na stranici je podijeljena i slična objava od 16. jula 2024. godine, koja je u vrijeme pisanja ove analize ostvarila na hiljade različitih interakcija. Prema opisu objave, tad se navodno poklanjalo “pet malih kuća koje se ne mogu prodati jer imaju manje ogrebotine”.
U opisu objave stoji da će kuće biti “poklonjene svima koji su podijelili objavu i napisali Čestitam”. U komentarima se navodi da je dijeljenje objave “najvažniji uslov za osvajanje nagrade”.
Šta su činjenice?
Prema podacima iz sekcije Transparentnost stranice, Facebook stranica Mala kuća pokrenuta je 16. jula ove godine.
Na ovoj stranici su trenutno dostupne samo tri objave, i u svima su obećane poklon-kuće. U objavi koja je na stranici podijeljena istog dana kad je i pokrenuta stranica, korisnicima/ama Facebooka se navodno poklanja “pet kuća sa manjim ogrebotinama”; u objavi od 4. septembra se “daruju tri kuće”, a ova objava je ponovo podijeljena uz poziv korisnicima/ama Facebooka da “lajkuju i podijele ovu stranicu”.
Na Facebook stranici Mala kuća nisu objavljeni kontakt podaci niti bilo kakve druge informacije koje bi mogle ukazivati da se radi o nekom poslovnom subjektu koji se bavi proizvodnjom i/ili prodajom montažnih kuća, a kakve se vide na fotografijama koje su podijeljene u spomenutim objavama.
Što se tiče samih fotografija kuća koje se navodno mogu osvojiti, one se mogu pronaći u sličnim Facebook objavama koje se u avgustu ove godine dijelile izvan našeg govornog područja.
Fotografije iz ovih objava zapravo prikazuju montažne kuće koje se nalaze u ponudi različitih kompanija i stranica koje se bave njihovom prodajom i promocijom. Neke od njih se mogu pronaći na stranici Tiny Living te u galeriji fotografija objavljenih na LinkedIn profilu njemačke kompanije TIMO Haus koja se bavi prodajom različitih vrsta mobilnih i energetski prihvatljivih malih kuća. Ova kompanija je prisutna i na Facebooku, ali na službenoj stranici kompanije TIMO Haus kao ni njihovoj Facebook stranici nema naznaka da je ova kompanija na bilo koji način povezana sa spomenutim “darivanjima kuća”.
Isti je slučaj i sa fotografijama podijeljenim 16. jula. Naime, u ovom se slučaju radi o fotografijama koje se mogu pronaći na stranici američke kompanije Modern Tiny Living. Kao u prethodnom primjeru, stranica ove kompanije, kao i njihova Facebook stranica ničim ne ukazuju da su povezane sa Facebook stranicom Mala kuća.
Raskrinkavanje je u ranijem periodu u više navrata pisalo o lažnim nagradnim igrama na Facebooku, odnosno o Facebook stranicama koje su napravljene isključivo s ciljem različitih prevara. To uključuje prevare kakva su krađa identiteta kroz prikupljanje ličnih podataka korisnika/ca ove društvene mreže, ali i prikupljanje što većeg broja pratilaca određene stranice kako bi ona kasnije bila prodana.
U ovom se slučaju radi upravo o lažnim nagradnim igrama u kojima se traži “lajkanje” i dijeljenje stranice ili nekog sadržaja s nje, o čemu je Raskrinkavanje pisalo u brojnim analizama (1, 2, 3).
Shodno navedenom, objave na Facebook stranici Mala kuća u kojima se navodno poklanjaju montažne kuće ocjenjujemo kao lažnu vijest.
(Raskrinkavanje.ba)