Kad huškanje “urodi plodom”: Lažna vijest zatvorila “migrantski kafić” na Ilidži

Ova analiza je označena kao: Preko margine

Portali u BiH i regiji priključili su se medijskoj kampanji koja je počela dezinformacijom, a završila zatvaranjem kafića na Ilidži kojeg je registrovao Tunižanin sa boravkom u BiH.

Ocijenjeni članci
Avaz Lažna vijest; Pristrasno izvještavanje; Avaz Lažna vijest; Pristrasno izvještavanje; Avaz Lažna vijest; Pristrasno izvještavanje; Avaz Lažna vijest; Pristrasno izvještavanje; Federalna Televizija Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Kurir Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Dnevnik.ba Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Jabuka TV Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Demantirano; Poskok Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Demantirano; Bild Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Radio Ljubuški Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Priznajem.hr Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; PressMedia Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Direkt Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Demantirano; Srpska info Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Novosti Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Antimigrant Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Alternativna televizija Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Srbija danas Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Stolac.co Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; FACE TV Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Cazin net Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Demantirano; Kurir Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Antimigrant Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Source.ba Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Krajina (.ba) Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; 072 Info Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Dnevno.hr Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Demantirano; Antimigrant Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Federalna Televizija Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Visoko.co.ba Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje;

Portal Dnevni avaz je 13. augusta objavio članak sa naslovom u kojem se tvrdi da su migranti “ilegalno otvorili kafić” u naselju Ilidža:

Migranti na Ilidži ilegalno otvorili kafić: Pijančenja, tučnjave i drogiranja nesnošljivi za stanovnike

Osim u naslovu, tvrdnja da je kafić ilegalno otvoren se ne spominje u članku. Umjesto toga, tvrdi se da su “ilegalni migranti” otvorili taj ilidžanski kafić:

Građani Sarajeva suočeni su s još jednom nesnošljivom situacijom, a fokusu su opet ilegalni migranti. Naime, nekolicina njih je otvorila kafić na terminalu Ilidža, a danas je oko 19 sati policija na tom mjestu intervenirala po ko zna koji put zbog tučnjave.

Kako nezvanično saznajemo, članovi općinske Komisije za sigurnost danas su se zvanično obratili Policijskoj upravi Ilidža u nadi da će se ovaj sigurnosni problem riješiti. 

Uz to predstavnici vlasnika ugostiteljskih objekata na terminalu Ilidža namjeravaju se obratiti mjesnoj zajednici, Federalnoj inspekciji jer je za sada nepoznata osoba fiktivno iznajmila prostor iznad pekare gdje su oni, bukvalno, otvorili kafić.

U članku se citira neimenovani korisnik Facebooka:

Oko ovog objekta ovih dana i stanovnici Ilidže su se bunili. Jedan od njih je na Facebook profilu napisao:

- Svjedoci smo svakodnevnog bahatog ponašanja od strane N. N. lica koja nemaju ni dokumente niti bilo šta. Pušteni su i prepušteni sami sebi, a od silne droge i alkohola izgubili su pojam i ko su.

Članak su podijelili brojni portali, između ostalih i Poskok, Dnevnik (.ba), Jabuka (.tv), Alternativna televizija i Srpska Info.

Citat sa Facebooka je dio statusa koji su korisnici dijelili tog dana. U jednoj od objava, on je pripisan izvjesnom Kenanu Rašinliću.

Istog dana, Dnevni avaz je objavio još jedan članak o kafiću na Ilidži. Navodi se da se tom mediju obratio vlasnik obližnjeg lokala, Kenan Rašinlić, te da je potvrdio da su kafić otvorili migranti, ali ipak “ne ilegalno”. U citiranoj izjavi, Rašinlić kaže da kafić ima “gazdu” koji ne dopušta fizičke obračune u kafiću.

On nam je potvrdio da su taj kafić otvorili migranti, ali ne ilegalno, već preko treće osobe.

- Tu se pet puta dnevno dešava problem i građani strahuju. Stalno se prepiru i uglavnom su iz Alžira i Maroka. U kafiću se sastaju, dešavaju se problemi. Gazda objekta ne da da se unutar objekta rješavaju problemi, nego oni svi izađu vani, među građane, na ulicu i obračunavaju se. Svaki dan je tu dreka, vriska, noževi i slično - kaže Rašinlić.

Članak su prenijeli portali Stolac (.co.ba) i Face TV.

Avaz je priču o kafiću kojeg su “otvorili migranti” nastavio sutradan, 14. augusta, člankom o inspekciji kafića na Ilidži, koji u tom članku ipak nije “ilegalan”.

Nakon pisanja "Avaza" da su ilegalni migranti otvorili kafić na Ilidži, danas je promptno reagirala i Kantonalna inspekcija.

Uz podršku pripadnika MUP-a stigli su oko 18 sati na lice mjesta u namjeri da izvrše sanitetski i tržišni nadzor u objektu, odnosno da ga zapečate. 

Međutim, na vratima ih je dočkela poruka "Zatvoreno zbog tehničkih problema", koja je bila napisana na engleskom i arapskom jeziku.

U članku je citiran inspektor:

Fahir Halilović, direktor Kantonalne uprave za inspekcijske poslove KS kazao je za "Avaz" da postoji velika mogućnost da je migrante neko upozorio da će biti kontrolirani.

- Nadzor ćemo nastaviti, i utvrditi sa nadležnim općinskim organima čije je vlasništvo objekt i da li je zaključivan ugovor o iznamljiivanju u zakup - kazao je Halilović.

Prije dolaska policije i inspekcije, kako javlja reporter "Avaza" ispred objekta je 45 minuta stajao muškarac afroazijskog porijekla, koji je stalno telefonirao.

Članak je prenijelo nekoliko portala, uključujući Source (.ba), Antimigrant i Kurir.

Portal Dnevno (.hr) je objavio “kompilaciju” tri članka sa Avaza 16. augusta, pod naslovom:

‘RADILI SU I NOŽEVI’ Migranti otvorili kafić, mještani ogročeni: ‘Od silne droge i alkohola izgubili su pojam i tko su’

Federalna televizija je 14. augusta emitovala prilog o “kafiću kojeg drže migranti” u emisiji Federacija Danas, a na portalu Federalna (.ba) je objavljen članak u kojem je iznesena tvrdnja kako su “na terminalu na Ilidži migranti ilegalno otvorili kafić koji nije namijenjen domaćem stanovništu”.

Članak sa tog portala je prenesen na portalu Visoko (.co.ba).

Dnevni avaz je 15. augusta objavio članak o “raspletu problema” s naslovom:

Pritisak urodio plodom: Vlasnik lokala raskinuo ugovor s ilegalnim migrantima na Ilidži

U članku se kaže:

Vlasnik lokala na terminalu na Ilidži, raskinuo je ugovor s ilegalnim migrantima koji su u njegovom prostoru otvorili kafić, saznaje "Avaz". 

Nakon što je naš portal objavio informaciju da na Ilidži migranti pijanče, drogiraju se i maltretiraju građane i vlasnike ostalih objekata, na teren je izašla kantonalna inspekcija u pratnji policije. 

Ali kako saznajemo, migranti su napustili ovaj lokal i neće se vraćati. Kenan Rašinlić, vlasnik jednog od objekata u blizini kazao je da će se svim sredstvima boriti protiv migrantske krize i ugrožavanja prava.  

- Najavili smo proteste i to ćemo realizirati. Mi ćemo se zalagati za izmještanje migranata odnosno kampova iz gradskih naselja - kazao je Rašinlić za "Avaz".

Članak je prenio portal Antimigrant.

Ko je otvorio kafić na Ilidži?

Tvrdnja o “nekolicini migranata” koji su “bukvalno otvorili kafić” u prostoru na Ilidži kojeg je “fiktivno iznajmila nepoznata osoba” nije objašnjena u članku koji je pokrenuo seriju napisa o kafiću na Ilidži i koji je rezultirao zatvaranjem tog objekta. 

Na slici uz članak se jasno vidi ime ugostiteljskog objekta, “Chebbi Boss ‘98”, a jedan od prvih rezultata internet pretrage ključnih riječi je unos u registru poslovnih subjekata u Bosni i Hercegovini, koji pokazuje da je tu uslužnu djelatnost osnovao Ahmed Chebbi.

U člancima na portalu Dnevni avaz se naizmjenično pojavljuju tvrdnje da su kafić otvorili “ilegalni migranti”, ili da su ga “ilegalno otvorili migranti”. Budući da postoje javno dostupni podaci o osobi koja je otvorila kafić, te tvrdnje su netačne. Uprkos tome, tvrdnja da su migranti “ilegalno” otvorili kafić, uz dodatak da “nije namjenjen” domaćim gostima, iznijeta je i u članku na portalu Federalna (.ba), koji je dio javnog servisa, FTV

Upit o tome da li su i kako ove tvrdnje provjerili smo poslali na adrese oba portala. Do vremena objave ove analize, nismo dobili odgovore, te ćemo ih u analizu uvrstiti naknadno ukoliko ih dobijemo.

Kontaktirali smo i Ministarstvo unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo sa upitom o navodima u člancima Dnevnog avaza.

Kada su u pitanju tvrdnje o “pijančenju, drogiranju i tučama” u ugostiteljskom objektu Chebbi Boss ‘98, u kojima navodno učestvuju migranti, iz MUP-a KS su rekli da su u objektu zabilježena dva incidenta, ali da njihovi učesnici nisu bili migranti: 

Vezano za Vaš upit, obavještavamo Vas da su policijski službenici Pete PU- PS Ilidža u toku 2020.godine, evidentirali dvije intervencije u pomenutom ugostiteljskom objektu, gdje se u jednoj intervenciji radili o pritužbi vlasnika, dok je u drugoj intervenciji evidentiran događaj sa obilježjima krivičnog djela, te da u pomenutim intervencijama policijskih službenika, učesnici nisu bila lica afro-azijskog porijekla.

Kada su u pitanju implikacije da taj ugostiteljski objekat ima veze sa nasilničkim ili kriminalnim ponašanjem na autobuskom terminalu na Ilidži, te tvrdnja da se Komisija za sigurnost Općinskog vijeća Ilidža zvanično obratila policiji 13. augusta, iz MUP-a su nam rekli sljedeće: 

Povodom upita na broj intervencija koje su imali policijski službenci ispred i u neposrednoj blizini objekta, informišemo vas da se lokacija objekta nalazi u ulici Harisa Merzića, gdje je u neposrednoj blizini smješten tramvajski i autobuski terminal, te se same intervencije ne mogu direktno vezati za pomenuti objekat. Na navedenom lokalitetu evidentirano je više intervencija policijskih službenika, te se u većem broju slučaja radi o pritužbama na ponašanje lica afro-azijskog porijekla, kao i o događajima sa obilježjima krivičnog djela, gdje su učesnici pomenuta lica. 

Također, formalna žalba vezano za predmetni objekat od strane Komisije za sigurnost Općinskog vijeća Ilidža nije zaprimljena.

Kontaktirali smo i predsjednika Komisije za sigurnost Općinskog vijeća Ilidže, Amela Pintola, koji također nije mogao potvrditi da se Komisija 13. augusta direktno obratila policiji vezano za “sigurnosni problem” u objektu Chebbi Boss ‘98. Pintol nam je u telefonskom razgovoru rekao da je Komisija komunicirala sa Policijskom upravom Ilidža u vidu prijedloga vezanih za migrante i sigurnost na autobuskom terminalu na Ilidži.

U odgovoru na naš upit, policija se također pozabavila pitanjem vlasništva nad ugostiteljskim objektom Chebbi Boss ‘98.

Također želimo da vas informišemo da su u prethodnom periodu policijski službenici vršeći redovne poslove i zadatke, radili na obilasku predmetnog objekta, gdje su utvrdili da je vlasnik objekta strani državljanin, koji ima uredno prijavljeno boravište u BIH te da objekat posjeduje urednu dokumentaciju za rad, a o svim saznanjima u vezi boravka lica afro-azijskog porijekla vršena je pismena korespodencija prema nadležnim inspekcijskim organima, kao i sa Službom za poslove sa strancima, koji su poduzimali mjere iz svojih nadležnosti.

Kantonalna uprava za inspekcijske poslove KS nije odgovorila na naš upit o inspekciji pomenutog objekta koja se desila 14. augusta, prema navodima Dnevnog avaza. Pokušaji da dođemo do sagovornika telefonskim putem također nisu uspjeli. Ukoliko dobijemo odgovor, uvrstićemo ga u analizu naknadno.

Novinarka portala Buka kontaktirala je gospodina Chebbija nakon medijskih napisa o kafiću koji je registrovan na njegovo ime. U članku objavljenom 15. augusta, on izražava ogorčenost jer ga niko nije kontaktirao prije objavljivanja navoda o “migrantima koji su otvorili kafić na ilidži”, te bojazan da bi takvi napisi mogli ugroziti egzistenciju njegove porodice.

Kako se navodi, Chebbi je u BiH došao 2018 godine iz Tunisa, dobio dozvolu za boravak, i nakon neuspješne potrage za poslom odlučio da otvori ugostiteljski objekat. On opisuje i nepovjerenje lokalnog stanovništva prema njemu kao vlasniku i radniku kafića.

“Našao sam poslovni prostor na autobuskoj stanici. Smatrao sam da je to frekventna lokacija i da bi ljudi koji tuda prolaze tu dolazili na kafu. Nisam mislio da će moji klijenti biti uglavnom migranti, ja sam zaista želio da radim sa lokalnim stanovništvom. Međutim, kada sam otvorio kafić, prvih nekoliko dana ulazili su razni ljudi, ali kada vide Arapa za šankom, oni se samo vrate. Uđu, vide mene i bez pozdrava izađu. Ne žele da popiju kafu koju ću im ja poslužiti.”

Novinarka Buke je također razgovarala sa vlasnicom prostora koji je iznajmila Chebbiju.

Da je Ahmedov boravak u zemlji legalan i da je firma registrovana u skladu sa zakonima BiH, potvrdila nam je i vlasnica prostora u kojem se kafić nalazi.

“Mogu da demantujem jučerašnje objave u medijima. Ahmed nije ilegalni migrant, nego čovjek sa legalnim boravkom u BiH. Njegov status je uredan i on ima firmu koja je registrovana u Sudu, pa u Opštini, gdje je dobio dozvolu za rad. Nema ništa nelegalno, mi smo sklopili ugovor i ovjerili ga u Opštini”, izjavila je za Buku Razija Lojo Memić, vlasnica lokala na Ilidži.

No, već sljedećeg dana, Avaz je objavio članak sa izjavom Razije Lojo Memić o tome da je pokrenula proceduru raskida ugovora s Chebbijem.

Kao vlasnica ovog objekta, želim istaći da sam ga iznajmila u januaru ove godine vlasniku kafića „Chebbi Boss“ Ahmedu Čebiju (Chebbi), čiji je boravak u BiH već tri godine uredno prijavljen, te u našoj zemlji ne boravi kao migrant. S vlasnikom kafića potpisala sam i ugovor o najmu. Iskreno mi je žao zbog svih nemira i neprilika koje su se desile i koje su uznemirile naše sugrađane. Razumijem njihovu zabrinutost. Ovom prilikom želim reći da sam, kao savjestan i odgovoran građanin ove zemlje, pokrenula postupak o raskidu ugovora s Ahmedom Čebijem, što podrazumijeva i njegovo iseljenje iz objekta - naglasila je vlasnica prostora Memić. 

Kontaktirali smo gospodina Chebbija, koji nam je u telefonskom razgovoru povrdio da je zatvorio ugostiteljski objekat na Ilidži.

Priča o “kafiću kojeg su ilegalno otvorili migranti” dio je šireg trenda negativnog izvještavanja o migrantima u Bosni i Hercegovini, o čemu smo ranije pisali.

Ovog puta, “pritisak je urodio plodom”, kako je izvjestio Avaz, a napisi o kafiću na Ilidži - koje je prenio čak i javni servis - rezultirali su zatvaranjem kafića koji je legalno poslovao i čiji vlasnik nisu bili “ilegalni migranti”.

Budući da su podaci o registraciji ugostiteljskog objekta “Chebbi Boss ‘98” javni, te da su i vlasnik objekta i vlasnica prostora posvjedočili o tome u javnosti, tvrdnjama Dnevnog avaza da su taj kafić na Ilidži “ilegalno otvorili migranti”, ili da su ga otvorili “ilegalni migranti”, dajemo ocjenu lažna vijest. Te tvrdnje na drugim portalima ocjenjujemo kao prenošenje lažne vijesti.

Istu ocjenu dajemo i tvrdnji da je “vlasnik lokala raskinuo ugovor s ilegalnim migrantima”, budući da vlasnica prostora nije ni potpisala ugovor sa “ilegalnim migrantima”, a raskinula je ugovor o iznajmljivanju sa vlasnikom ugostiteljskog objekta nakon što je, kako je to Avaz ustvrdio, pritisak medijske kampanje “urodio plodom”.

Tvrdnji kako su se u pomenutom objektu dešavali “pijančenja, tuče i drogiranje migranata” dajemo ocjenu lažna vijest, budući da je policija u samom objektu intervenisala dva puta u toku ove godine, te da ni u jednom od ta dva slučaja nisu bili u pitanju incidenti u kojima su učestvovali migranti. Pored toga, policija je navela i da ne dovodi u direktnu vezu kafić i intervencije na autobuskom terminalu, kako je navedeno u člancima Avaza. Istu ocjenu dajemo i tvrdnji da je Komisija za sigurnost Općinskog vijeća Ilidža 13. augusta službeno kontaktirala policiju vezano za kafić na autobuskom terminalu.

Svim člancima u kojima su objavljene ove netačne tvrdnje dajemo i ocjenu pristrasno izvještavanje, budući da se nijedan medij nije potrudio razgovarati sa stvarnim vlasnikom ugostiteljskog objekta o kojem su izvještavali.

Nakon upita medijima koji su objavili ocijenjene tvrdnje, kontaktirani smo od strane portala Dnevno (.hr), Poskok, Jabuka (.tv), Direkt (.rs) i Cazin (.net), koji su nas obavijestili da su objavili tačne informacije ili da su uklonili ocijenjene članke, te stoga dobijaju i ocjenu demantovano. Sa portala Visoko (.co.ba) su nas obavijestili da su ocijenjeni članak preuzeli, implicirajući kako nisu izvor dezinformacija koje su objavili. 

Sa portala Radio Ljubuški su nas obavijestili kako su nakon našeg upita objavili Avazov članak od 16. augusta, u kojem gospođa Lojo Memić objašnjava kako prostor nije izdala migrantima već gospodinu Chebbiju, te kako je s njim raskinula ugovor “kao savjestan i odgovoran građanin ove zemlje”. 

Slične analize

Lažna vijest
Dezinformacije i pristrasno izvještavanje o migrantima u Dnevnom avazu

Dnevni avaz, a zatim i brojni drugi portali, u julu su objavili članak s na...

Preko margine Lažna vijest Dezinformacija Manipulisanje činjenicama Pristrasno izvještavanje Klikbejt 04.08.2020

Klikbejt
Poskokova kritika nepostojeće “političke korektnosti” prema migrantima

Cinični naslov objavljen na portalu Poskok implicira da se u Bosni i Herceg...

Preko margine Klikbejt 23.07.2020

Manipulisanje činjenicama
Selektivno izvještavanje i medijska kriminalizacija migranata: Koliko i kakva krivična djela u USK su zaista počinili migranti?

Portal Dnevni avaz je objavio članak u kojem se tvrdi da migranti “ostavlja...

Preko margine Manipulisanje činjenicama Pristrasno izvještavanje Demantirano 02.06.2020

(Raskrinkavanje.ba)

Autor: Rašid Krupalija Objavljeno: 27. 08. 2020 | Zadnji put osvježeno: prije 3 sedmicu

Posljednje objavljene analize

Dezinformacija
Šta je stvarno rekao Aljoša Čampara o anonimnoj prijavi protiv Osmana Mehmedagića Osmice?

Članak na portalu N1 manipulativno je predstavio izjavu Aljoše Čampare o to...

Dezinformacija Manipulisanje činjenicama Klikbejt Demantirano
Dezinformacija
Nije tačno da “Vučić dobija Nobelovu nagradu za mir”, niti je za nju lično nominovan

Vijest da je švedski političar Magnus Jacobsson za Nobelovu nagradu za mir...

Dezinformacija Klikbejt
Lažna vijest
Ne, avion iz Slovačke nije “pao jer su u njemu bili dokazi o zločinima OVK”

Izvještavajući o tome da je skinuta oznaka tajnosti sa dokumentacije vezane...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Klikbejt
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me