Raskrinkavanje.ba

Koji su mediji najviše trošili na Facebook oglašavanje u izbornoj kampanji?

Ova analiza je označena kao: Razabiranje

Po okončanju kampanje za Lokalne izbore u BiH, Raskrinkavanje donosi pregled podataka iz “Biblioteke oglasa” kompanije Meta o tome koja su tri medija u ovom periodu najviše novca utrošila na oglašavanje svojih sadržaja, kao i tome šta znamo o njima.

Foto: Shutterstock

Lokalni izbori u Bosni i Hercegovini održani su 6. oktobra 2024. godine. Izborna kampanja trajala je od 6. septembra, a Raskrinkavanje je za vrijeme njenog trajanja pisalo o nizu dezinformacija i manipulacija uočenih u medijima i na društvenim mrežama. Pojedini mediji su o kandidatima/kinjama na izborima izvještavali pristrasno (1, 2, 3, 4), a neki akteri ulagali su novac u napore za diskreditaciju političara/ki kroz sponzorisane oglase na platformama kompanije Meta. 

Kompanija Meta ima javno dostupnu bazu podataka o reklamama pokrenutim na njenim platformama Facebook i Instagram, a koje su bile u kategoriji “Društvena pitanja, izbori ili politika”. U ovoj bazi, koja nosi naziv “Biblioteka oglasa” (Ad Library), redovno se ažuriraju podaci o novčanim iznosima koje su oglašivači iz Bosne i Hercegovine utrošili na oglašavanje u ovoj kategoriji. 

U nastavku ove analize donosimo pregled informacija o medijima koji su tokom izborne kampanje 2024. godine, u periodu od 6. septembra do 5. oktobra, potrošili najviše novca. 

Banjaluka-24

Portal koji je tokom izborne kampanje 2024. godine, prema podacima iz Metine “Biblioteke oglasa”, potrošio najviše novca na oglašavanje u BiH jeste Banjaluka-24. Ovaj portal je za 30 dana potrošio 6.390 KM, sponzorišući ukupno 169 oglasa. Na Facebook stranici povezanoj s ovim portalom svi oglasi okončani su 5. oktobra – od početka izborne šutnje do vremena pisanja ove analize više nije bilo aktivnih oglasa

Screenshot 2024 10 08 144915

Raskrinkavanje je pred sami početak izborne kampanje, 4. septembra, pisalo o pristrasnosti u sadržajima koje objavljuje ovaj portal. Naime, kako je u ovoj analizi objašnjeno, u člancima portala Banjaluka-24, kandidat za gradonačelnika Banje Luke Draško Stanivuković predstavljan je iznimno pozitivno, dok je kandidatkinja Jelena Trivić vrijeđana i omalovažavana. Pregledom “Biblioteke oglasa” Facebook stranice ovog portala zaključuje se da su upravo takvi sadržaji dominantno i sponzorisani na platformama kompanije Meta (1, 2, 3, 4, 5, 6).

Screenshot 2024 10 08 145052
Portal Banjaluka-24 je anoniman i na njemu nisu dostupne nikakve informacije o tome ko stoji iza ovog “medija”. Bez ovih informacija, u skladu s izmjenama Izbornog zakona koje je u martu ove godine nametnuo Ured visokog predstavnika u Bosni i Hercegovini, ne bi trebao izvještavati o izbornoj kampanji. Naime, kako je Raskrinkavanje u svojoj analizi objasnilo, prema nametnutim izmjenama, online mediji “koji se odluče za izvještavanje o izbornoj kampanji” moraju osigurati javne i transparentne informacije о svom vlasništvu. Istim Izmjenama su online mediji dobili i obavezu pridržavanja načela “uravnoteženosti, jednakog pristupa, pravičnosti i nepristranosti”.

Iz navedenog je jasno da je ovaj portal direktno kršio Izborni zakon Bosne i Hercegovine, a čineći to, utrošio je gotovo 6.400 KM, više nego bilo koji drugi medij u BiH. 

Pijemont

Drugi portal koji je na Facebooku utrošio najviše novca na oglase jeste Pijemont. Na istoimenoj Facebook stranici, tokom izborne kampanje u BiH, potrošeno je 4.085 KM, a sponzorisano je 79 oglasa. 

Screenshot 2024 10 08 145252

Kao i u prethodnom slučaju, nakon 5. oktobra, na ovoj stranici više nije bilo aktivnih oglasa. Zapravo, posljednja vijest na ovom portalu objavljena je 4. oktobra te do vremena pisanja ove analize nije bilo nikakvih novih članaka. Dok je kampanja trajala, portal Pijemont imao je suprotnu “agendu” od portala Banjaluka-24. Na ovom portalu, prema analizi Raskrinkavanja, Trivić je prikazana pozitivno, a Stanivuković negativno. To se zaključuje i iz pregleda njegove “Biblioteke oglasa” (1, 2, 3, 4, 5). 

Screenshot 2024 10 08 145350

I u ovom je slučaju riječ o anonimnom portalu. Portal Pijemont tako je direktno kršio barem dvije odredbe Izbornog zakona BiH. Ovaj portal je takođe pokrenut tek nekoliko mjeseci prije početka izborne kampanje, a kako stvari sada stoje, aktivnost mu je nakon kampanje prestala.  

Žurnal

Treći portal s najvećom potrošnjom jeste istraživački medij Žurnal. Na Facebook stranici Žurnal magazin tokom izborne kampanje utrošeno je 3.597 KM, a sponzorisano je 168 oglasa.

Screenshot 2024 10 08 145509

Za razliku od prethodna dva, riječ je o stvarnom istraživačkom mediju, čiji je detaljan impresum javno dostupan. Ovaj medij kritički izvještava o različitim društvenim pitanjima u BiH. Iz sponzorisanih objava nije se mogao izvesti zaključak o jasnoj pristrasnosti ili kritičnosti prema nekoj od političkih opcija na ovim izborima. Takođe, ovaj je portal, prema podacima iz “Biblioteke oglasa”, i ranije učestalo sponzorisao svoje objave te je to nastavio činiti i nakon okončanja izborne kampanje

Dakle, dva od tri portala koja su potrošila najviše novca na sponzorisanje svojih sadržaja na platformama kompanije Meta vodila su jasno opredijeljenu izbornu kampanju. Njihovi sadržaji bili su izrazito pristrasni i neuravnoteženi. Time su, između ostalog, kršili i Izborni zakon Bosne i Hercegovine. Portali Pijemont i Banjaluka-24 to su činili već i samim činom izvještavanja budući da nisu osigurali transparentnost podataka o svom vlasništvu, kako je to propisano izmjenama Izbornog zakona BiH iz marta ove godine. 

(Raskrinkavanje.ba)