Nagradne igre koje se kreiraju i dijele na različitim društvenim mrežama nisu uvijek prevare. No, cilj nekih nagradnih igara, u kojima navodno možete osvojiti kuću, automobil ili telefon, nije dodjela nagrade, jer ona i ne postoji – cilj je pribavljanje različitih oblika koristi kreatorima/kama takvih igara. Međutim, ni nagradne igre čije navodne nagrade nisu skupocjene poput kuhinje, automobila ili kuće, nisu nužno bezazlene.
Pronašli smo primjer nagradne igre sa Facebooka, u kojoj se navodno može osvojiti set posuđa. Iza te navodne nagradne igre nalazi se prevara koja vas može dovesti u finansijske probleme.
Na Facebook stranici Najljepše kuhinje je 3.11.2021. godine tako objavljena fotografija na kojoj se nalazi set posuđa koji je, kako se tvrdi u opisu, moguće osvojiti kao nagradu koju ova stranica nudi za sve pratitelje/ke koji/e ispune naredne uslove:
Nagradna igra
Učestvuj i osvoji
1. Set šerpi
2. Set dzezvi
3. Set šolja sa tacnom
Pravila nagradne igre
1. Like fb stranicu Najljepse kuhinje
2. Postanite član grupe Najljepse kuhinje
3. Zapratite instagram @najlepsekuhinje
4. Tagujte prijatelja
5. Podjelite objavu javno na vaš fb profil
Nagradna igra traje 10 dana
Izvlačenje pomocu aplikacije random.org
Sretno
Do trenutka pisanja ove analize, objava sa Facebook stranice ostvarila je 1.800 komentara, podijeljena je 1.200 puta i ima 893 komentara.
Na Instagram profilu Najlepse kuhinje je takođe dostupna identična navodna nagradna igra, objavljena 3.11.2021. Jedina razlika je ta što se u Facebook objavi poziva na praćenje Instagram profila, dok je na Instagramu obrnuto. U odnosu na Facebook stranicu, broj reakcija na objavu je daleko manji – 958 u trenutku pisanja ove analize.
Potom je na Facebook profilu Najljepše kuhinje 4.11.2021. godine objavljena fotografija navodnog nagradnog seta sa opisom kojim se čestita pobjednicima/ama te ih se poziva da prate upute kako bi preuzeli/e nagradu.
Čestitamo vama koji ste dobili komentar od nas i izabrali za pobjednika🎖🎖Slijedite upute u nastavku da biste preuzeli poklon!!
1. Molimo registrirajte svoje ime ovdje kako biste potvrdili dobitnika:___
2. pošaljite nam privatnom porukom dokaz o registraciji
Molimo pričekajte nekoliko minuta da primite potvrdu putem e-pošte
Potom je Facebook profil, na objavi nagradne igre na Facebook stranici, ispod bilo kojeg komentara ostavljao istu poruku: “Čestitam na pobjedi, provjeri moju stranicu”.
Ovim komentarom su korisnici navođeni na profil gdje postoji objava u kojoj se čestita pobjednicima/ama te ih se poziva da se registruju na linku.
Šta su činjenice?
Facebook stranica
Facebook stranica Najljepše kuhinje je u objavi sa navodnom nagradnom igrom koristila fotografiju seta posuđa koja ne pripada ovoj stranici. Ukoliko se pažljivije pogleda ili koristi opcija zoom, na lijevoj strani fotografije vidi se ispisan logo “Namještaj Ikanović posuđe”.
Na Facebook stranici Namjestaj Ikanovic - posuđe dostupna je fotografija identičnog seta posuđa, objavljena 22.9.2021. godine. Da je riječ o prevari, to jest o korištenju fotografije koja ne pripada stranici Najljepše kuhinje, upozoreno je u komentaru objave te navodne nagrade igre, sa profila Namještaj Ikanović.
Facebook stranica Najljepše kuhinje kreirana je 27.12.2020. godine pod imenom Tajna_ženstvenosti, te je 1.11.2021. preimenovana u stranicu sadašnjeg naziva.
Stranica ima 3.716 lajkova i 3.792 pratitelja/ki, a administriraju je dvije osobe iz Bosne i Hercegovine.
Na stranici se objavljuju fotografije kuhinja uz opis “Tagujte osobu koja bi voljela da ima. Ako vam se dopada dajte lajk i podjelite”. Upravo ovo je jedan od najčešćih načina putem kojih stranice dolaze do većeg broja pratitelja/ki i interakcija na Facebooku.
Najranija dostupna objava je od 1.11.2021, kada je stranica promijenila ime, te nije poznato kakav je sadržaj na njoj objavljivan u ranijem periodu.
Facebook profil
Facebook profil Najljepše kuhinje ima dvije javno dostupne objave. Najstarija javno dostupna objava je upravo analizirana fotografija seta posuđa sa opisom u kojem se čestita navodnim dobitnicima/cama i uputama kako da “preuzmu poklon”. Prijatelji/ce Facebook profila Najljepše kuhinje takođe nisu javno dostupni, za razliku od 45 pratitelja/ki ovog profila.
Instagram profil
Instagram profil sa imenom Najlepše kuhinje ima 162 objave, te 33.400 pratitelja/ki na ovoj društvenoj mreži. Na profilu se najčešće objavljuju fotografije kuhinja i trpezarija, sa opisima kao što su “tagujte osobu koja bi voljela da ima”. Najranija javno dostupna fotografija je na ovom profilu objavljena 31.5.2020. godine.
Link za registraciju
Link iz objave Facebook profila Najljepše kuhinje, u kojem se čestita navodnim dobitnicima/cama nagradne igre, vodi na stranicu koja, u trenutku pisanja analize, izgleda ovako:
Klikom na žuto polje sa natpisom “registrirajte se ovdje” otvara se nova stranica, Playbox fun, na kojoj se traži unos broja telefona. Arhiviranu verziju stranice možete pogledati na ovom linku.
Sitnim slovima, ispod prozora za registraciju, navodi se da je zapravo riječ o pretplatničkoj usluzi, čija je cijena 6 KM sedmično, koja se obnavlja automatski, sve dok korisnik/ca ne pošalje poruku kojom se usluga zaustavlja.
Slanjem poruke sa sadržajem BOX na kratki broj 06202040 (BH Telekom) ili 063770101 (Eronet), ili 0651299 (Mtel) potvrđujete da se pročitali uvjete korištenja i da se slažete sa istim. Ovo je pretplatnička usluga. Usluga košta 6KM/sedmično (pdv uključen) (2KM/sms, 3sms/sedmično) za BH Telecom & Eronet i 4KM/sedmično (2KM/sms, 2sms/sedmično) za M.Tel (pdv uključen) (+ trošak SMSa/podatkovnog prijenosa). Pretplata se obnavlja automatski sve dok ne pošaljete poruku STOP na broj 06202040 (BH Telekom) ili na broj 063770101 (Eronet) ili na broj 0651299 (Mtel)
Dakle, na stranici do koje korisnici/ce dođu nakon učestvovanja u navodnoj nagradnoj igri u kojoj je obećan set posuđa, takvu nagradu ne mogu dobiti. Ono što mogu dobiti je uvećan račun za telefonske usluge ukoliko ne obrate pažnju na donji dio stranice, gdje je sitnim slovima ispisan cjenovnik pokretanja usluge videoigrica sa stranice Playbox fun.
Svi izvori objava pomenuti u analizi - Facebook stranica, Facebook profil, te Instagram profil, očito su dio iste mreže čiji je cilj privlačenje korisnika/ca na registraciju za pretplatničku uslugu kojom se korisnima/ama sa računa skida novac na sedmičnom nivou.
O primjerima lažnih nagradnih igara koje vode na slične sajtove koristeći se imenima trgovačkih marketa Tropic i Kort, Raskrinkavanje je pisalo u analizama koje možete čitati u nastavku.
Još lažnih Facebook profila vodi korisnike/ce u finansijske gubitke
Lažni Facebook profil Tropicc obećava nagradu, a krade novac
Kreatori/ke ovakvih lažnih nagradnih igara uglavnom za motiv imaju krađu ličnih i/ili finansijskih podataka ljudi, te direktnu finansijsku dobit stečenu na manipulativne načine, poput analiziranog primjera.
Korisnici/e Facebooka lažne stranice i profile mogu prijaviti direktno na ovoj društvenoj mreži, kako bi ih Facebook što prije uklonio. Detaljan prikaz kako to možete učiniti pronađite u analizi Raskrinkavanja ovdje.
Shodno navedenom, objavu lažne nagradne igre Facebook i Instagram stranice Najljepse kuhinje ocjenjujemo kao lažnu vijest.
Objavu Facebook profila Najljepše kuhinje o tome kako da “dobitnici/ce” lažne nagradne igre preuzmu nagradu, što ih zapravo vodi na stranicu na kojoj se, nepažnjom, mogu pretplatiti na videoigrice, takođe ocjenjujemo kao lažnu vijest.
(Raskrinkavanje.ba)
Napomena: 12.16.2021.
Na Facebook stranici **Sve Za Moju Bebu** je 29.11.2021. godine objavljena slika dječije fotelje sa pravilima za nagradnu igru u kojoj se navodno može osvojiti fotelja. Slika fotelje za djecu je zapravo preuzeta sa interneta i može se pronaći na različitim sajtovima za prodaju (1). U opisu ove lažne nagradne igre, korisnici/ce se pozivaju da lajkaju stranicu Najljepše kuhinje.
Na Facebook stranici Živi život sa stilom je 5.12.2021. objavljena slika dječije sjedalice, sa opisom da je riječ o nagradnoj igri. Slika sjedalice preuzeta je sa interneta i može se pronaći na sajtovima kao što je Pinterest (1). U opisu ove lažne nagradne igre, korisnici/ce se pozivaju da postanu članovi/ice Facebook grupe Uredjenje interijera & eksterijera.
Na Facebook stranici Rv's & Campers je 14.12.2021. godine objavljena navodna nagradna igra u kojoj učesnici/ce mogu da osvoje kamper. Pravila igre su podijeljena uz slike kampera kojeg se navodno može osvojiti. Uslov za učešće je dijeljenje objave, te lajkanje stranice uz komentar “JA”. Objava je podijeljena 3.400 puta i imala je 1.200 komentara i 1.000 reakcija. Podijeljene slike kampera su zapravo objavljene na stranici engleske kompanije koja se bavi izdavanjem ovih vozila.
Na Facebook stranici Recepti za vas, 13.12.2021. godine objavljena je navodna nagradna igra u kojoj učesnici/ce mogu da osvoje set posuđa, zajedno sa slikom seta. I u ovom primjeru se od učesnika/ca traži da lajkaju i stranicu i objavu, te da je podijele. Slika seta posuđa dostupna je na internetu na sajtu za prodaju. Objava ove lažne nagradne igre ostvarila je 11.000 dijeljenja, 13.000 komentara, te 14.000. reakcija.
Na istoj stranici je 11.12.2021. godine objavljena još jedna navodna nagradna igra. I u ovoj objavi navodno se poklanja set posuđa, a slika seta preuzeta je sa sajta Delimano, kako pokazuju rezultati pretrage. Objava je ostvarila 3.900 dijeljenja, 4.100 komentara, te 4.800 reakcija.Ista stranica je 14.12.2021. objavila navodnu nagradu igru u kojoj se poklanja set posuđa. U ovom slučaju, slika seta dostupna je na različitim sajtovima za prodaju još od 2016. godine. Objava je ostvarila 3.300 komentara, 4.100 reakcija, te je podijeljena 2.700 puta.
U ovim objavama, slike nagrada preuzete su sa interneta, a pratitelji/ke se navode da lajkaju Facebook stranice i da se pridružuju grupama. Radi se o tehnici kojom se povećava broj pratitelja/ki i istovremeno vrijednost ovih stranica. Objave sa stranica **Sve Za Moju Bebu**, Živi život sa stilom, Rv's & Campers i Recepti za vas ocjenjujemo kao lažnu vijest.