Raskrinkavanje.ba

Lažne nagradne igre na Facebooku: Građani/ke uz telefonski račun plaćaju usluge koje nisu svjesno aktivirali/e

Ova analiza je označena kao: Analize

Sve više građana i građanki u BiH postaju žrtve online sheme putem koje se, uz pomoć manipulativnih praksi, pretplaćuju na online usluge koje nisu željeli/e. Pravne rupe i izostanak efikasne kontrole omogućavaju sumnjivim kompanijama da građanima i građankama putem telefonskog računa naplaćuju digitalne usluge koje su nesvjesno aktivirali/e.

Foto: Raskrinkavanje.ba

Dvostruko uvećan telefonski račun za februar 2025. godine iznenadio je Amelu Škaljić iz Sarajeva. Na računu je primijetila uslugu SMS/MMS VAS koja košta 20,51 KM. Objašnjenje je potražila u poslovnici BH Telecoma. 

“Oni su mi rekli da sam 31. 1. u 11 i 55 sati uključila tu uslugu”, navodi Amela iako se, kaže, ne sjeća da je to ikada učinila.

Reklamacija koju je podnijela BH Telecomu, kako bi je oslobodili plaćanja usluge koju nije koristila, odbijena je. U obrazloženju je navedeno da je pružalac usluge dostavio informacije da je s njenog telefonskog broja aktivirana pretplatnička usluga na online platformu Fitlandclub. Račun joj je i u martu bio uvećan za 20,51 KM.

Iz BH Telecoma su joj savjetovali da zaustavi pretplatničku uslugu slanjem poruke na broj 06202275. Nakon stopiranja usluge na koju je bila pretplaćena, uputila je žalbu na e-mail adresu korisničke podrške Fitlandcluba. U odgovoru je ponovo obaviještena da se žalba odbija i da je aktivirala uslugu online platforme Fitlandclub, što je “informativna web stranica za sadržaje o zdravlju, fitnesu, ishrani i vježbanju sa stotinama eKnjiga, videozapisa, aplikacija i tutorijala kako biste ostali u odličnoj formi”. 

“Korisniku sedmično šalju dvije poruke po cijeni 3,00 KM s dodatnom vrijednošću po SMS-u. Ako korisnik ne otkaže pretplatu na sadržaj, rok za pružanje pretplate na sadržaj automatski se produžava sve dok korisnik ne prekine pretplatu”, navedeno je u odgovoru na Amelinu žalbu.

Amela tvrdi da joj poruke nisu dolazile, da sadržaj nije koristila, a ne sjeća se ni kako je tu uslugu aktivirala. 

Lažne Nagradne Igre Na Facebooku 1

Foto: Amela Škaljić/Raskrinkavanje

Sve više građana i građanki u BiH postaju žrtve ovakve online sheme putem koje se, uz pomoć manipulativnih praksi, pretplaćuju na online usluge koje nisu željeli/e. Istražujući temu, razgovarali smo s još tri osobe koje vjeruju da su prevarene, ali one nisu bile spremne o tome javno govoriti. Pravne rupe i izostanak efikasne kontrole omogućavaju sumnjivim kompanijama da građanima i građankama putem telefonskog računa naplaćuju digitalne usluge koje su nesvjesno aktivirali/e. 

Jedan od načina na koji se korisnici/e manipulativno navode na registraciju na pretplatničke usluge jesu lažne nagradne igre na Facebook stranicama koje imitiraju izgled velikih trgovačkih lanaca poput Binga, Robota i FIS-a. Kako bi “osvojili/e” obećane nagrade, od korisnika/ca se zahtijeva da komentarišu objave, nakon čega u inbox dobivaju potvrdu da su osvojili/e nagradu i link koji vodi do nove stranice, gdje je naglašeno da je za osvajanje nagrade potrebno izvršiti registraciju. Korisnici/e se nakon toga preusmjeravaju na stranicu na kojoj je polje za registraciju, odnosno unos broja telefona. Detaljnije o “putu” prijave na usluge čitajte u tekstu ispod. 

Ispod tog polja sitnim je slovima ispisana informacija da se unosom broja telefona pristaje na pretplatničku uslugu. Ispis je vidljiv kad se kursor pomjeri do kraja stranice.

Lažne Nagradne Igre Na Facebooku 2

Foto: Screenshot

Uvjereni da ispunjavaju korake do obećane nagrade, unosom broja telefona korisnici/e se pretplaćuju na različite online usluge, poput Fitlanda u Amelinom slučaju. Iako nije sigurna na koji je način aktivirala uslugu, Amela je potvrdila da ne isključuje mogućnost učešća u jednoj ovakvoj nagradnoj igri. 

Lažne Nagradne Igre Na Facebooku 3

Foto: Raskrinkavanje

Kakve usluge korisnici/e plaćaju? 

Usluga koja je na Amelinom telefonskom računu navedena kao SMS/MMS VAS u svijetu telekomunikacija naziva se uslugom s dodatnom vrijednošću ili VAS (engl. Value Added Services).

“VAS SMS/MMS usluge su usluge s dodatnom vrijednošću koje omogućavaju korisnicima da pristupe različitim sadržajima putem SMS ili MMS poruka koje koriste posebne telefonske brojeve s dodatnom vrijednošću”, objasnili su za Raskrinkavanje iz m:tela.

Korisnici/e ove mreže koji/e se “upecaju” na lažnu nagradnu igru na Facebooku, umjesto registracije za preuzimanje obećane nagrade, zapravo se prijavljuju na VAS uslugu, najčešće online igrice. 

Usluga koja je Ameli naplaćivana se, prema opisu iz posebnih uslova za usluge sa dodatnom vrijednošću HT Eroneta, naziva Premium MT Usluga na prijavu. U sklopu ove usluge, “korisnik šalje inicijalnu poruku na određeni Premium broj kojom se prijavljuje na određenu uslugu, a nakon toga mu se u određenom vremenskom periodu isporučuju poruke koje mu se pri svakoj isporuci naplaćuju”.

Učestvovali smo u lažnoj nagradnoj igri na Facebook stranici koja imitira lanac Bingo i umjesto nagrade, dobili smo pretplatu na uslugu All4you.cc

Lažne Nagradne Igre Na Facebooku 4

Foto: Screenshot

Sitnim slovima ispod polja za registraciju ispisani su uslovi korištenja i kontaktni-podaci korisničke podrške u BiH te podaci o kompaniji u čijem je vlasništvu platforma All4you. Broj telefona korisničke podrške isti je kao i u Amelinom primjeru. Isti broj telefona pojavljivao se i u brojnim lažnim nagradnim igrama, kojima se ranije bavilo Raskrinkavanje i koje korisnike/ce Facebooka navode na pretplatu na različite online platforme (1, 2, 3, 4). Broj vodi do kompanije NTH Mobile d.o.o sa sjedištem u Bihaću. 

Uloga ove kompanije u procesu pretplate na online usluge, kako je u jednom od ranijih odgovora za Raskrinkavanje pojašnjeno, jeste ”povezivanje pružatelja sadržaja s mobilnim operatorima”. Iz NTH Mobile d.o.o naveli su da oni osiguravaju “tehničku podršku za primanje i slanje naloga za plaćanje između vlasnika usluga/oglašivača s jedne i krajnjih korisnika s druge strane”.

Oglašivač, odnosno vlasnik online platforme All4you, jeste kompanija Red leads B.V. sa sjedištem u Amsterdamu. Prema podacima nizozemske trgovinske komore, registrovana je 2015. godine, ima jednog zaposlenog i bavi se uslužnim djelatnostima u oblasti informacione tehnologije, obrade podataka, web hostinga i srodnih aktivnosti. Glavni dioničar ove kompanije je drugo društvo, Techlab B.V., sa 17 zaposlenih, i nalazi se na istoj adresi kao i Red leads B.V. – Frans Halsstraat 26 A H, 1072BR Amsterdam. Međutim, vlasnik obje kompanije je treće pravno lice, BASS Holdings B.V., bez zaposlenih, koje je također registrovano na istoj adresi. 

Na Google prikazu ulica za navedenu adresu vidi se stambena zgrada s prostorom koji bi mogao biti poslovni. Na istoj su adresi registrovane barem tri povezane kompanije, od kojih jedna ima 17 zaposlenih. Kao direktor BASS Holdingsa naveden je Ben Sapir. 

Dakle, može se reći da detalji o ovim kompanijama izazivaju sumnju u transparentnost i vjerodostojnost njihovog poslovanja. 

Uloga telekomunikacijskih kompanija 

NTH d.o.o iz Bihaća posreduje između kompanija koje su vlasnici online sadržaja, među njima i Red leads B.V., i telekomunikacijskih kompanija u BiH. Usluge online platformi naplaćuju se putem telefonskih računa tri najveće telekomunikacijske kompanije u BiH: m:tela, HT Eroneta i BH Telecoma. 

Iz m:tela i HT Eroneta za Raskrinkavanje je potvrđeno da imaju saradnju s kompanijom NTH Mobile iz Bihaća. Iz HT Eroneta priznaju da su primali žalbe korisnika/ca u vezi s pretplatama za koje tehničku podršku pruža firma NTH Mobile. 

Iz m:tela su izbjegli odgovoriti na pitanje da li su dobijali žalbe korisnika/ca. Naveli su da vrše samo provjere koje se “tiču potrebnih dozvola, saglasnosti i odobrenja koja su predviđena zakonskim i podzakonskim aktima za pružanje VAS SMS/MMS usluga”. 

“Da bi pravno lice postalo davalac VAS SMS/MMS usluge, potrebno je da dobije dozvolu za pružanje VAS SMS/MMS usluge izdatu od Ministarstva saobraćaja i veza RS i dozvolu za pružanje VAS SMS/MMS usluge koju izdaje Regulatorna agencija za komunikacije. Nakon toga, s jednim od operatera pravno lice sklapa ugovor u cilju korištenja odgovarajuće telekomunikacione infrastrukture”, naveli su iz m:tela.

Regulatorna agencija za komunikacije BiH (RAK) izdala je kompaniji NTH Mobile dozvolu za korištenje pojedinačnih negeografskih brojeva za kratke poruke dodatne vrijednosti, potvrdili su za Raskrinkavanje iz RAK-a. Također su naveli da RAK “ne vrši sigurnosne provjere kompanija kojima izdaje dozvole” te da se ovi brojevi dodjeljuju na zahtjev pravnim licima u BiH. 

“Usvajanjem Posebnih uslova za korištenje usluga s dodatnom vrijednošću od strane mobilnih operatora, koji su rezultat zajedničkog rada s Agencijom i koji su doneseni uz uvažavanje važećeg Kodeksa o komercijalnim komunikacijama, bez obzira na to što ova oblast još uvijek nije definisana posebnim pravilom, zadovoljena su načela za transparentno i korektno pružanje ovih usluga”, pojanisli su iz RAK-a.

U okviru Posebnih uslova za korištenje usluga s dodatnom vrijednosti, kako navode iz RAK-a,  mobilni operatori BH Telecom, m:tel i HT Eronet definišu prava, obaveze i način pružanja usluga.

Iz BH Telecoma nismo dobili odgovor na upit o saradnji s kompanijom NTH Mobile iz Bihaća.

Šta znamo o kompaniji?

NTH Mobile d.o.o. je bh. ispostava firme NTH Mobile sa sjedištem u Švicarskoj, koja se bavi monetizacijom sadržaja treće strane (poput igrica). Korisnici/e mobilnih mreža plaćaju taj sadržaj SMS porukama, o čemu je Raskrinakvanje pisalo ranije. Osim u Bosni i Hercegovini, NTH u našoj regiji posluje u Hrvatskoj, Srbiji, Crnoj Gori, Sjevernoj Makedoniji i Albaniji.

Mediji su već pisali o iskustvima neželjene prijave na usluge ove kompanije u Srbiji i Sjevernoj Makedoniji. Iz kompanije su se “branili” tvrdnjama da korisnici/e prilikom prijave dobijaju poruku dobrodošlice sa svim ključnim informacijama o usluzi, uključujući njeno ime, cijenu, učestalost naplate, upute za odjavu i broj korisničke podrške, te da to, kako kažu, “osigurava transparentnost i pomaže korisnicima da upravljaju pretplatama”. Optužbe da korisnici/e nenamjerno koriste njihove usluge u potpunosti su odbacili.

Kompanija NTH Mobile d.o.o. u BiH posluje od oktobra 2019. godine, a registrovana je na adresi Dr. Irfana Ljubijankića 165 u Bihaću, navedeno je na stranici CompanyWall. Direktor društva je Dino Alagić. U 2024. godini, kompanija je imala 15 zaposlenih. Zarada kompanije je, prema podacima s CompanyWalla, u posljednje tri godine stabilna, u iznosu od preko 140.000 KM, s izuzetkom 2023, kada je prijavljena zarada iznosila preko 287.000 KM.

Kako bismo saznali detalje poslovanja, zatražili smo intervju s predstavnicima ove kompanije u njihovim prostorijama u Bihaću. Namjeravali smo postaviti pitanja vezana za objavljivanje nagradnih darivanja na Facebooku koja vode do pretplate na usluge njihovih klijenata. U e-mail poruci, koju je potpisala Klara Selimović, rečeno nam je da ne mogu prihvatiti poziv za intervju jer preferiraju komunikaciju pisanim putem. 

Nakon ove poruke, ekipa Raskrinkavanja uputila se u Bihać s namjerom da sazna odgovore na ova pitanja. Na adresi na kojoj je kompanija registrovana nalazi se zgrada sa stambenim i poslovnim prostorima – koji se čine praznim. 

Lažne Nagradne Igre Na Facebooku 5

Foto: Zgrada u kojoj je registrovano društvo NTH Mobile d.o.o. Bihać/Raskrinkavanje 

Pored stražnjeg ulaza u zgradu postavljena je tabla s podacima o kompaniji NTH Mobile d.o.o. Iako smo ispred zgrade bili tokom radnog vremena naznačenog na tabli, niko nije odgovarao na zvono, a vrata su bila zaključana. Sagovornici Raskrinkavanja iz ulice u kojoj se nalazi zgrada kazali su da u prostorije kompanije jedino povremeno dolazi mlađa djevojka. 

Lažne Nagradne Igre Na Facebooku 6

Foto: Ispred praznih prostorija NTH Mobile d.o.o. u Bihaću/Raskrinkavanje

S obzirom na to da posjeta Bihaću nije rezultirala sastankom na kojem bismo dobili odgovore, dodatna pitanja o tome na koji način platforme u vlasništvu stranih kompanija poput Fitlanda ili All4you dolaze do korisnika/ca i ko stoji iza obmanjujućih Facebook objava koje vode do tih usluga uputili smo e-mailom. 

Napomena

30.5.2025: U prvobitnom tekstu bilo je navedeno da odgovor iz kompanije NTH Mobile nikada nije stigao. Međutim, u vrijeme objave teksta 27. maja 2025 .godine iz NTH Mobile odgovoreno je na pitanja Raskrinkavanja upućena 9. maja 2025. godine. 

NTH Mobile, navedeno je, djeluje kao tehnički posrednik u sistemu mobilnog plaćanja, poznat kao “payment provider”, u okviru poslovnog modela “business-to-business” (B2B). 

“Naši korisnici su pravne osobe koje razvijaju i nude digitalne sadržaje i usluge krajnjim korisnicima. Naša uloga uključuje tehničku integraciju s mobilnim operaterima, omogućavanje naplate i pružanje tehničke podrške, isključivo u ime naših kupaca. NTH Mobile nema izravan ugovorni, pravni ni promotivni odnos s krajnjim korisnicima”, navedeno je. 

Iz NTH Mobile potcrtano je da ova kompanija “ne provodi niti upravlja oglašavanjem” te da nije uključena u kreiranje promocija ili oglašavanje. 

“Kompanije Redleads B.V, GoMobee Ltd, Eglence Dijital Pazarlama A.S, Chapamobile Ltd, 778 mobile GmbH pripadaju našim kupcima s kojima surađujemo u okviru tehničke integracije i podrške unutar sustava mobilnog plaćanja.  

“Naša uloga završava na tehničkoj integraciji i omogućavanju naplate. Svi ostali aspekti poslovanja, uključujući marketinške aktivnosti, potpuno su u nadležnosti naših kupaca, koji snose punu zakonsku i operativnu odgovornost”, navedeno je. 

Navedeno je i da NTH primjenjuje fleksibilne oblike rada te da uposlenici rade na daljinu, ali da se, bez obzira na to, svi procesi odvijaju redovno.

Ni istraživanjem otvorenih izvora (eng. open source intelligence, OSINT) nismo uspjeli uspostaviti direktnu vezu između lažnih nagradnih darivanja na Facebooku i kompanije NTH Mobile, kao ni vezu između lažnih stranica trgovačkih lanaca s tom kompanijom. Međutim, analiza Facebook objava i stranica, kao i lažnih web stranica trgovačkih lanaca, ukazuje na to da je riječ o prevarnim sadržajima. 

Izvor Raskrinkavanja u Federalnoj upravi policije potvrdio je da je Odsjek za cyber kriminal zadokumentovao jedan slučaj obmanjujuće prijave na VAS usluge, koji je počelo lažnom nagradnom igrom na Facebooku. Slučaj je zabilježen u Mostaru, a nakon prikupljanja podataka, prema informacijama našeg izvora, proslijeđen je Tužilaštvu Hercegovačko-neretvanskog kantona (HNK) na utvrđivanje postojanja krivičnog djela. Iz Tužilaštva HNK nismo dobili odgovor na pitanja o ovom slučaju. 

“Klasična prevara koja se dešava na internetu upravo je ono što je opisano ovdje. Ono što je nezgodno kod ovakvih prevara, za razliku od možda klasičnih prevara u fizičkom svijetu, jeste što se ovakve prevare jako brzo mogu organizovati, ne koštaju previše, a dobit može biti višestruka”, rekao nam je redovni profesor s Elektrotehničkog fakulteta Univerziteta u Sarajevu Saša Mrdović.

Lažne Nagradne Igre Na Facebooku 7

Foto: Profesor Saša Mrdović/Raskrinkavanje

On naglašava važnost razvijanja svijesti građana i građanki da prepoznaju znakove prevare, jer iza oglasa koji izgledaju autentično često ne stoje legitimne kompanije, nego nevidljivi akteri koji zloupotrebljavaju poznate brendove kako bi došli do tuđih ličnih i finansijskih podataka.

Iz bihaćke kompanije NTH Mobile nismo dobili odgovore na pitanja o načinima na koje dolaze do korisnika i korisnica. Amela Škaljić imala je više sreće. Nakon ponovljene žalbe, upućene skoro u isto vrijeme kada su novinari Raskrinkavanja zatražili intervju, Ameli su iz kompanije NTH Mobile saopštili da uvažavaju njenu žalbu. U e-mail poruci koju je potpisala Klara Selimović navedeno je da Ameli odobravaju povrat novca – naplaćenog za uslugu na koju se “dobrovoljno” pretplatila, kako je ranije pravdano odbijanje žalbe iz ove kompanije i iz BH Telecoma. 

Više detalja o tome kako funkcioniše ova manipulativna shema čitajte u našoj sljedećoj analizi.

(Alena Beširević i Amar Karađuz, Raskrinkavanje.ba)