Raskrinkavanje.ba

Obmanom do pretplatnika/ca: Učesnici/e stvarnih nagradnih igara prevarom navođeni/e da se pretplate na igrice

Firme, mediji i trgovački lanci povećavaju svoju vidljivost na društvenim mrežama i organizovanjem nagradnih igara za pratitelje/ke. Prevaranti koriste ovakve nagradne igre da “upecaju” one koji/e žele nagradu tako što ih obećanjem nagrade navedu da se zapravo pretplate na uslugu koja se naplaćuje preko telefonskog računa.

Foto: Freepik 

Osim što su često zloupotrijebljene kao alat za širenje lažnih vijesti i teorija zavjere, društvene mreže su i pogodno tlo za razne prevare u kojima korisnici/e mogu trpjeti i direktne (finansijske) posljedice objavljivanja lažnog sadržaja.

Obmanuti lažnim obećanjima nagrada na Facebook stranicama koje imitiraju izgled stranica stvarnih firmi, trgovačkih lanaca, autosalona i slično, korisnici/e te društvene mreže navođeni/e su da se putem mobilnog operatera pretplate na uslugu koja košta 6 KM sedmično, o čemu smo pisali u više navrata (1, 2, 3, 4, 5). Jedini “dobitak” u ovakvim “nagradnim igrama” jeste uvećan telefonski račun – obećana nagrada ne postoji. 

Međutim, prevarne metode dolaska do krajnjih korisnika/ca koji/e će se pretplatiti na uslugu postale su još teže za uočiti, pa se danas zloupotrebljavaju stvarne nagradne igre autentičnih Facebook stranica, pri čemu se korisnici/e te društvene mreže dovode u zabludu da su osvojili/e poklon koji se zaista dijeli.

Na Facebook stranici CRNA Hronika BIH 8. februara 2024. godine objavljena je nagradna igra u kojoj se u saradnji s kompanijom Hifa-Oil svake sedmice poklanja bon za kupovinu goriva u vrijednosti 50 KM (detalji o nagradnoj igri objavljeni su i na portalu Crna hronika). Međutim, u odgovorima na komentare u objavi nagradne igre pojavili su se profili koji vizuelno liče na profil portala Crna hronika, a koji su korisnike/ce “obavijestili” da su “pobijedili u ovom natjecanju”, uz instrukciju da posjete “službenu stranicu” na linku koji je također ostavljen u ovim komentarima. Na profilima Give Away i Nurui Fitri koji ostavljaju ove komentare nema “ličnih” podataka, no na osnovu listi prijatelja/ica koje nisu skrivene može se zaključiti da su osobe iza ovih profila iz Indonezije.

Lazni Komentari 1

Slika: Odgovori na komentare profila Give Away i Nurui Fitri koji oponašaju vizuelni identitet stranice CRNA Hronika BIH

Link iz njihovih komentara vodi na lažnu stranicu koja u potpunosti oponaša izgled stranice CRNA Hronika BIH (naziv stranice, profilna te fotografija naslovnice identični su kao i na originalnoj). Ova stranica pokrenuta je 7. februara, imala je tek 17 pratitelja/ki i jednu objavu u kojoj se nalaze daljnje instrukcije za “preuzimanje nagrade”.

⭐Čestitam onima koji su prihvatili moje komentare i bili izabrani kao pobjednici

Korak 1 = Lajkanje i dijeljenje
Korak 2 = Napišite komentar (GOTOVO)
Korak 3 = preuzmite svoju nagradu ovdje 👉http://tinyurl.com/CRNA-Hronika-BIH 🌐(izvorni i službeni) bog blagoslovio (
⭐ Sretno ⭐

Lazni Komentari 2.jpg

Slika: Izgled lažne stranice CRNA Hronika BIH

Sudeći po broju komentara, preko 70 profila postupilo je po instrukcijama koje su navedene u objavi. Link iz ove objave vodi na Google stranicu na kojoj je potrebno izvršiti dodatne korake.

Lazni Komentari 3png

Slika: Izgled stranice na linku s lažne Facebook stranice CRNA Hronika BIH

Klik na dugme “Potvrdi sada” vodi na konačnu stranicu na kojoj više nema navoda o osvajanju ili preuzimanju nagrade, već je ispisano da je “preuzimanje spremno” te da je moguće dobiti pristup za preko 100 igara. Tu se nalazi i polje u koje je potrebno upisati broj mobilnog telefona. Nakon unošenja broja, u zavisnosti od operatera, pojavi se instrukcija za slanje poruke kojom se izvrši pretplata na uslugu od 6 KM sedmično. 

Lazni Komentari 4

Slika: Završni korak je, ustvari, prijava na pretplatničku uslugu

Na dnu stanice, sitnim slovima u gotovo nevidljivoj boji, ispisana je sljedeća napomena:

Klikom na dugme pristajete na primanje sadržaja u skladu sa svim uslovima i odredbama.

Unosom broja i slanjem potvrde DA na kratki broj 06202020 (BH Telecom), odnosno slanjem ključne riječi SKINI na 063770100 (HT Eronet) ili 0651388 (m:tel) potvrđujete da ste pročitali uslove korištenja i da se slažete s istim. Ovo je pretplatnička usluga. Igrajte više od 200 najnovijih html5 igara. Usluga košta 6 KM sedmično, 3 KM/SMS, 2 SMS-a sedmično + standardni troškovi operatera. U cijenu usluge je uključen PDV. Molimo Vas tražite odobrenje roditelja ili staratelja ukoliko imate ispod 18 godina. Pretplatom na uslugu korisnik ostvaruje pristup neograničeno preuzimanje sadržaja. Pretplata se obnavlja automatski sve dok ne pošaljete poruku sadržaja STOP SKINI na 06202020 (BH Telecom), 063770100 (HT Eronet) ili 0651388 (m:tel). Vaš mobilni telefon mora imati mogućnost pristupa Internetu, primanja i slanja tekstualnih poruka te primanja sadržaja. Za pomoć, pošaljite tekst HELP na kratki broj 063770100 (HT Eronet). Dodatnu pomoć korisnici BH Telecoma mogu dobiti slanjem ključne riječi POMOC ili ? na kratki broj 06202020. Korisnička podrška: +38737307900, [email protected]. Radno vrijeme korisničke podrške 09:00 – 17:00. Davalac usluge: 778 mobile GmbH, Wiesenstraße 21a2, DE-40549 Düsseldorf – Njemačka, ID: DE303966009, http://778mobile.com

Ispunjavanje koraka do “osvajanja nagrade” – koja se dodjeljuje na stvarnim Facebook stranicama i u stvarnim nagradnim igrama – završava se, ustvari, pretplatom na uslugu koja omogućava igranje plaćenih igrica na telefonu. Uprkos tome što je ispisana napomena o tome na krajnjoj stranici, gdje se aktivira pretplata, korisnici/e su do ovog zadnjeg koraka objektivno u ubjeđenju da ispunjavaju uslove za osvajanje nagrade. 

Još primjera zloupotrebe

Facebook stranica portala CRNA Hronika nije bila jedina na čijoj su se nagradnoj igri pojavili komentari stranih profila koji su pratitelje/ke te stranice “obavještavali” o osvojenoj nagradi. Na objavi nagradne igre Medžlisa Islamske zajednice Zenica povodom Svjetskog dana hidžaba profili (link) su pratiteljke ove stranice preusmjeravali na lažnu stranicu Medžlisa, na kojoj su one dalje upućivane da se za “osvajanje nagrade” suštinski prijave na pretplatničku uslugu. Ova je stranica svoje pratitelje/ke upozorila na “čestitke o osvojenim nagradama” koje dolaze s lažnih profila. 

Identičnu manipulaciju pronašli smo na Facebook stranicama Jelah.info (1, 2, 3, 4, 5), Terme Ozren (1, 2, 3), Apoteka "Jasmina" Srebrenik (1, 2, 3), Zlatara Fatima (1, 2) te Vrtni Centar Fari d.o.o. (1, 2, 3, 4). Profili koji su se lažno predstavljali i komentarisali objave nagradnih igara na Facebooku nose naziv Give Away (1, 2, 3, 4), Katherynne Ndeate, You Winn, Nurul Fitri i Hamdan

Firma koja pruža pretplatničku uslugu

Broj korisničke službe koji je naveden u napomeni na krajnjem linku za registraciju na pretplatničku uslugu registrovala je kompanija NTH Mobile d.o.o. Bihać. Riječ je o bh. ispostavi firme NTH Mobile sa sjedištem u Švicarskoj, koja se bavi monetizacijom sadržaja treće strane (poput igrica), tako što korisnici/e mobilnih mreža plaćaju taj sadržaj SMS porukama. 

Na upit Raskrinkavanja o načinu poslovanja, iz kompanije NTH Mobile d.o.o. iz Bihaća rečeno nam je da se radi o specijalizovanom društvu čija je glavna funkcija “povezivanje pružatelja sadržaja s mobilnim operatorima, pružajući im tehničku platformu za isporuku sadržaja i usluga krajnjim korisnicima, uz mogućnost naplate putem mobilnih telefona”.

U odgovoru je navedeno i to da su “uvjeti i način aktivacije pojedine mobilne usluge, kao i pripadajuća cijena usluge svakome korisniku, jasno naznačeni na oglasu same usluge (u novinama, na TV-u, internetu…) isto kao i način deaktivacije usluge ukoliko se radi o pretplatničkoj usluzi. Kontakt podaci davatelja usluge također su navedeni na samom oglasu”.

Ovo jeste tačno, s obzirom na to da se svi ovi podaci navedeni u odgovoru nalaze na stranici putem koje se na kraju vrši pretplata. Ono što je problematično u ovom slučaju jeste to da korisnici/e pretplatu obave pod ubjeđenjem da će osvojiti nagradu ispunjavanjem tek još jednog u nizu koraka iz lažnih komentara na Facebooku. 

Iz kompanije nam nisu odgovorili na pitanja o načinu na koji dolaze do korisnika/ca na internetu niti su se osvrnuli na pitanje o tome da li su upoznati s tim da lažni komentari na Facebooku vode do internet-stranice na kojoj se aktivira pretplata na usluge za koje oni pružaju korisničku podršku. 

U telekomunikacijskoj industriji, usluge koje pruža kompanija NTH Mobile d.o.o. poznate su pod nazivom “usluge s dodanom vrijednošću” koje se ostvaruju u saradnji s mobilnim operaterima.

Portal Balkan Insight je 2023. godine pisao o slučajevima neželjene pretplate na usluge igrica i horoskopa u Sjevernoj Makedoniji, gdje su mahom stariji i penzioneri/ke primijetili uvećane račune za mobilnu telefoniju za dodatne usluge o kojima nisu imali nikakvog znanja. 

Na internet-stranicama koje je analizirao BIRN, na kojima se nude usluge igrica, muzike, horoskopa, ali i pornografskog sadržaja, te koje su se korisnicima/ama, između ostalog, prikazivale kao pop-up reklame dok su na internetu pretraživali nešto drugo, nalazio se broj korisničke službe koji je registrovao makedonski ogranak firme NTH Mobile (NTH Media). Predstavnik ove firme, i ujedno direktor srbijanskog ogranka, Benjamin Kovačić, negirao je navode da se korisnici/e neželjeno pretplaćuju na usluge za koje NTH pruža tehničku podršku. 

Budući da se navedene usluge obavljaju putem telekom-operatera, obratili smo se i Regulatornoj agenciji za komunikacije (RAK) Bosne i Hercegovine za pojašnjenje regulative u vezi s ovim tipom usluga. 

Iz RAK-a nam je rečeno da ispravnost sadržaja usluga s dodanom vrijednošću nije u nadležnosti RAK-a. Ukoliko postoje zloupotrebe putem pružanja telefonske usluge s dodanom vrijednošću, oštećeni potrošač može se obratiti direktno tržišnom inspektoru čija nadležnost pokriva njegovo mjesto stanovanja. Inspektor je dužan utvrditi po kom se osnovu vrše pružanje usluge i njena naplata i da li je to u skladu sa zakonom i transparentno, odnosno da li je potrošač doveden u zabludu. 

Tržišni inspektor može poduzeti sve zakonom propisane mjere protiv nesavjesnog davaoca usluge, a također se može obratiti i nadležnoj tržišnoj inspekciji mjesta registracije pravnog lica kako bi provjerio da li su neispravni uslovi poslovanja odobreni i koji ih organ je odobrio.

RAK, međutim, može povući dodijeljene brojeve mobilne telefonije na zahtjev inspekcije.

“Nadležna tržišna inspekcija, ili drugi nadležni organ entiteta/Brčko distrikta (ukoliko postoji), ima pravo da utvrdi da li određeni subjekat krši uslove obavljanja djelatnosti, i može o tome obavijestiti Agenciju kako bi se ukinula dodijeljena dozvola za korištenje negeografskih telefonskih brojeva”, rečeno nam je iz RAK-a.

Upitom o prijavama potrošača u vezi s prevarama obratili smo se Instituciji ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH.

“U posljednje četiri godine, Institucija je zaprimila jednu žalbu vezanu za ovakvu vrstu prevare. Ista je nakon više od mjesec riješena uz uključivanje telekom operatera koji je izdao broj poduzeću koje je vršilo takvu vrstu poslovanja/prevare”, navedeno je u odgovoru.

Naglašeno je da ova institucija prati i upozorava potrošače o “alarmima” na koje potrošači trebaju obratiti pažnju kod različitih oglasa. 

“Budući da osim klasičnih kaznenih djela prevara koje se rješavaju putem resornih MUP-ova postoje i poslovanja, koja, iako jesu legalna, nemoralna su, zahtijevaju pojačanu razinu potrošačke pismenosti”, naveli su iz Institucije ombudsmana. 

Shodno navedenom, objave s uputama za “osvajanje nagrade” na lažnim Facebook stranicama, kao i sadržaj na domenama na koje ove objave vode, ocjenjujemo kao lažnu vijest

 

(Raskrinkavanje.ba)

Pogledajte originalne članke
Lažna vijest 08.02.2024

Abla hijab shop (sites.google.com): Crna Hronika BIH

Čestitamo, odabrani ste za pobjednika ovog natjecanja

  • Lažna vijest