Foto: Kharlamov543211, Freepik
Objava u kojoj je najavljeno poklanjanje 24 televizora čija su pakovanja oštećena u transportu podijeljena je na Facebook stranici Bela tehnika Stanković 21. marta 2024. godine. U objavi piše da svi koji “lajkaju” stranicu i pošalju poruku dobijaju televizor.
Prilikom transporta robe iz Nemačke, ostalo nam je 24 televizora koji imaju oštećena pakovanja. Odlučili smo da ih ne prodamo, već poklonimo nekome od vas!
Svi koji lajkuju našu stranicu i pošalju nam poruku dobijaju televizor!
Ova je objava u svega nekoliko dana prikupila više od 9.000 interakcija, od čega preko 4.100 dijeljenja na Facebooku.
Ipak, obećano poklanjanje televizora na ovoj Facebook stranici je lažno. Fotografiju kutija s televizorima koji se “poklanjaju” zbog oštećenja u transportu pronašli smo u oglasu za prodaju LED televizora kompanije Guangzhou Shen Luo Electronics Co., Ltd, na stranici Made-in-China. “Organizator” ovog darovanja je Facebook stranica koju je Raskrinkavanje analiziralo u februaru ove godine, kada je na njoj bila podijeljena objava o “darovanju šporeta” povodom Osmog marta. Ta objava više nije dostupna na stanici.
U toj smo se analizi detaljnije bavili samom stranicom, koja je pokrenuta u januaru 2024. godine i na kojoj nije bilo kontakt-podataka, kao ni podataka o kompaniji koja je navodno poklanjala kućne aparate. Google pretraga također nije davala rezultate koji bi potvrdili da firma “Bela tehnika Stanković” zaista postoji. U martu ove godine na stranici je, pored objave o darovanju televizora, bio još i reshare slične prevarne objave o darovanju 15 kupatilskih ormarića s Facebook stranice Sve za kuću.
U vrijeme pisanja ranije analize, Facebook stranica Bela tehnika Stanković imala je preko 700 “lajkova” i 1.900 pratitelja/ki. Zahvaljujući lažnim objavama o darovanju, u martu 2024. godine stranica je zabilježila više od 14.000 “lajkova” i preko 16.000 pratitelja/ki.
Razlog za drastičan skok broja “lajkova” leži u dodatnim koracima koji se traže od pratitelja/ki da bi “dobili/e” nagradu. Kada korisnik/ca pošalje poruku stranici, u automatskom odgovoru poručuje se da je potrebno “lajkati” stranicu i podijeliti posljednju objavu u pet grupa.
Ukoliko korisnik/ca ispuni navedene korake, on/a doprinosi širenju baze pratitelja/ki za stranicu, a obećani poklon na kraju ne dobija. Na ovaj način, prevarnom taktikom nuđenja poklona za “lajk”, stranica dobija nove pratitelje/ke, a njene objave postaju vidljivije na Facebooku.
Kako smo objasnili u ranijim analizama, lažne Facebook stranice i profili služe za različite online prevare (1, 2, 3). S jedne strane, njihova svrha može biti prikupljanje "lajkova", ali ponekad i krađa ličnih podataka, uključujući i finansijske. U ranijim analizama detaljno smo objasnili i kako prepoznati lažne Facebook stranice te pojasnili i postupak njihove prijave putem kompjutera i mobilnog telefona.
Objavu Facebook stranice Bela tehnika Stanković o poklanjanju 24 televizora čija su pakovanja oštećena u transportu ocjenjujemo kao lažnu vijest.
(Raskrinkavanje.ba)