Foto: Raskrinkavanja.ba
U Bosni i Hercegovini su 6. oktobra 2024. godine održani Lokalni izbori. Raskrinkavanje je u analizama u rubrici “Razabiranje” pisalo o različitim manipulacijama koje smo uočili tokom predizbornog perioda. U sedmici nakon održanih izbora, Raskrinkavanje je analiziralo različite manipulacije koje su pred izbore objavljivane u medijima i na društvenim mrežama.
Nalozi stranice Korektiv RS na Facebooku i Instagramu izašli su iz “zimskog sna” od dvije godine netom prije Lokalnih izbora kako bi objavljivali sadržaj protiv Draška Stanivukovića. Riječ je o nalozima kojima upravljaju administratori/ke u Srbiji i na kojima se objavljuju sponzorisani politički oglasi u predizbornim periodima. Više u analizi na linku ispod.
Korektiv RS: Prljave kampanje na društvenim mrežama od izbora do izbora
Izmišljanje izjava kojima se diskredituju neki političari ustaljena je praksa u Facebook grupi Bošnjački preporod. Ovog puta takve su izjave pripisane Nerminu Nikšiću, Elmedinu Konakoviću i Christianu Schmidtu. Detaljnije čitajte u analizi na linku ispod.
Stara taktika i nove lažne izjave u Facebook grupi Bošnjački preporod
Nekoliko dana pred Lokalne izbore, na Facebooku je objavljena izmišljena infografika prema kojoj većinu osoba u “registru pedofila” čine članovi tri političke stranke. Osim izmišljenih podataka, na “infografici” je i izmišljena informacija da “tačnost garantuje” USAID. Više u analizi na linku ispod.
Izborna diskreditacija: Izmišljanje stranačke pripadnosti u “registru pedofila”
Kampanja za Lokalne izbore u BiH, koja je okončana 5. oktobra, dan prije izbora, vodila se i na društvenim mrežama. Osim stranaka i kandidata/kinja, kampanje su imali i neki mediji skloni pojedinim opcijama. Koji su mediji potrošili najviše novca na oglašavanje na Facebooku i Instagramu, čitajte u analizi na linku ispod.
Koji su mediji najviše trošili na Facebook oglašavanje u izbornoj kampanji?
Nakon razornih poplava koje su početkom oktobra pogodile lokalne zajednice u nekoliko bh. opština, na društvenim mrežama masovno se dijeli apsurdna teorija zavjere da je ova elementarna nepogoda uzrokovana djelovanjem HAARP-a. Šta je HAARP i zašto su ovakve tvrdnje neumjesni nonsens, čitajte u analizi na linku ispod.
Iskorištavanje tragedije za promicanje teorija zavjere: HAARP nije uzrokovao poplave u BiH
Istog dana kada su BiH zadesile razorne poplave i klizišta početkom oktobra, na Facebooku je objavljena tvrdnja da Crveni krst “pere novac i trguje djecom”. Ove tvrdnje odgovaraju narativu teorije zavjere QAnon, a podijeljene su u osjetljivom periodu, kada niz humanitarnih organizacija, uključujući i Crveni krst, radi na pružanju pomoći najugroženijima. Više o ovome čitajte u analizi na linku ispod.
Snimak kutija s novcem ne dokazuje da Crveni krst “pere” novac
Negiranje klimatskih promjena još je jedna od tema kojima smo se bavili. U sedmici iza nas, pisali smo o članku na “zavjerološkom” portalu u kojem se tvrdi da mediji zloupotrebljavaju uragan “Helena”, koji je pogodio Sjedinjene Američke Države, kako bi promovisali “agendu izmišljenog” globalnog zagrijavanja. Više u analizi na linku ispod.
Klimatske promjene su stvarne, uragan “Helena” nije dio nikakve “agende”
Na društvenim mrežama se implicira da je uragan “Helena” vještački izazvan i usmjeren na američki gradić koji se protivio rudarenju litijuma u tom kraju. Zašto su ove tvrdnje nemoguće, čitajte u analizi na linku ispod.
Teorija zavjere: Uragan “Helena” nema veze s rudarenjem litijuma
Videosnimak u kojem se manipulativno tumače procenti ugljendioksida u atmosferi podijeljen je na društvenim mrežama uz netačne tvrdnje da su klimatske promjene “prevara”. Detaljnije o ovim netačnim navodima možete čitati u analizi na linku ovdje.
Sažetak informacija iz te analize možete pogledati u storyju Raskrinkavanja na ovom linku.
Prevare na društvenim mrežama nisu rijetkost i o toj temi Raskrinkavanje je pisalo u više navrata. U protekloj sedmici analizirali smo dvije lažne nagradne igre. Stotine ljudi nasjelo je na jednu na Facebooku. Ovog puta “poklanjali” su se “oštećeni šporeti iz Njemačke”. Jedini dobitnik u ovoj “nagradnoj igri” jeste Facebook stranica koja na ovaj način privlači pratitelje/ke. Detaljnije čitajte u analizi na linku ispod.
Stari metod i nova lažna nagradna igra: Na Facebooku se ne poklanjaju “oštećeni šporeti iz Njemačke”
“Nagradne igre” u kojima Facebook stranica navodno poklanja kupatilske ormariće podijeljene su stotinama puta. U pitanju je prevara koja za cilj ima privlačenje pratitelja/ki i “lajkova”. Detaljnije u analizi na linku ispod.
“Lajkovi” za izmišljeno poklanjanje kupatilskog namještaja na Facebooku
U još jednom primjeru lažnog intervjua zloupotrijebljen je identitet premijera Federacije Bosne i Hercegovine Nermina Nikšića za promociju ulaganja u sumnjivu platformu koja navodno omogućava zaradu. Analizu pročitajte na linku ovdje.
Medijski izvještaji o sumnji na pojavu zaraze Marburg virusom u Njemačkoj na društvenim su mrežama manipulativno povezani s dezinformativnim narativima o “isplaniranom” širenju virusa i “namjernom širenju panike” u javnosti. Više o ovoj temi čitajte u analizi na linku ispod.
Izmišljeno “širenje panike” zbog sumnje na slučajeve zaraze Marburg virusom u Njemačkoj
Na društvenim mrežama viralan je snimak za koji se tvrdi da prikazuje muškarca starog 188 godina kojeg su pronašli u pećini u Indiji. Takve tvrdnje su izmišljene. Detaljnije čitajte u analizi na linku ispod.
Viralni snimak ne prikazuje muškarca starog 188 godina pronađenog u pećini
Na Facebooku se dijeli video u kojem poznati francuski negator holokausta neutemeljeno tvrdi da nije bilo gasnih komora u nacističkim logorima smrti. Detaljnije čitajte u analizi na linku ispod.
Negiranje holokausta: Nacističke gasne komore nisu izmišljene
(Raskrinkavanje.ba)