Raskrinkavanje.ba

Prevare na Facebooku: Zloupotreba imena lanaca DIS marketi i Bingo

Po već poznatom obrascu imitiranja Facebook stranica stvarnih trgovačkih lanaca, prevaranti su iskoristili vizuelni identitet DIS marketa i Bingo lanaca prodavnica da bi namamili korisnike/ce Facebooka da kliknu na link “za registraciju” za nagradu.

Na Facebook stranici naziva 𝐃𝐢𝐬 𝐌𝐚𝐫𝐤𝐞𝐭 19.10.2021. godine objavljena je “nagradna igra” za korisnike/ce Facebooka, a obećano je 300 poklona. Iako nije jasno o kojim je poklonima riječ, na slici u objavi mogu se vidjeti stilizovane ilustracije poklona i svežnjevi novčanica eura. 

Objava je ostala nedorečena u smislu načina na koji se ostvaruje učešće u navodnoj nagradnoj igri, a od “uslova” je samo navedena registracija imena na linku koji je priložen, odabir sretnog broja sa slike, kojeg korisnik/ca treba napisati u komentaru, te dijeljenje objava na Facebooku:

𝘋𝘢𝘫𝘦𝘮𝘰 𝘯𝘢𝘨𝘳𝘢𝘥𝘦 𝘻𝘢 300 𝘭𝘫𝘶𝘥𝘪 𝘳𝘦𝘨𝘪𝘴𝘵𝘳𝘶𝘫𝘵𝘦 𝘴𝘷𝘰𝘫𝘦 𝘪𝘮𝘦 𝘰𝘷𝘥𝘦👉https://bit.ly/3BShLYR , 𝘪𝘻𝘢𝘣𝘦𝘳𝘪𝘵𝘦 𝘴𝘷𝘰𝘫 𝘴𝘳𝘦𝘤́𝘢𝘯 𝘣𝘳𝘰𝘫, 𝘶č𝘪𝘯𝘪𝘵𝘦 𝘵𝘰 𝘶 𝘬𝘰𝘮𝘦𝘯𝘵𝘢𝘳𝘪𝘮𝘢 𝘴𝘳𝘦𝘵𝘯𝘰 𝘪 𝘱𝘰𝘥𝘦𝘭𝘪𝘵𝘦 𝘯𝘢š𝘦 𝘱𝘰𝘴𝘵𝘰𝘷𝘦

Slične “nagradne igre” pronašli smo na još osam Facebook stranica koje koriste vizuelni identitet prodavnica DIS (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8). 

Nešto bolje artikulisanu objavu sa sadržajno identičnom “nagradnom igrom” pronašli smo i na Facebook stranici koja vizuelno podsjeća na stranicu bosanskohercegovačkog lanca Bingo. Na stranici naziva Bingo ovakva “nagradna igra” objavljena je 23.10.2021. U uputama za učešće navedena je i registracija na linku iz objave.

Do vremena pisanja ove analize objava više nije bila dostupna, no link “za registrovanje” može se i dalje otvoriti.

Kako bismo dočekali naš jesenji Bingo, podijelit će nagrade za 100 pobjednika.

Molimo vas da odaberete svoj poklon jer će sretnik dobiti novčanu nagradu!

Molimo podijelite našu objavu i registrirajte se kako biste dobili nagradu.

kliknite na link ispod da se registrujete.👇👇

https://bit.ly/bingocitycenter


Isti princip, druge “žrtve”

Raskrinkavanje se nekoliko puta susretalo s objavama “nagradnih igara” koje funkcionišu po sljedećem obrascu: stranica ili Facebook profil iskopira vizuelni identitet stvarne prodavnice ili trgovačkog lanca i postavi objavu u kojoj se obećavaju nagrade, nekada i basnoslovne svote novca. Tekstovi u ovim objavama su vjerovatno automatski prevodi na naš jezik.

Uslovi za “učešće” su obično banalni: pogađanje očitog broja iza grafičke manipulacije ili odabir “sretnog broja” sa slike kojeg je potrebno upisati u komentar. Iako to nije uvijek slučaj, u pojedinim objavama nalazi se i skraćeni link za “registraciju” korisnika/ca, čije otvaranje potencijalno može dovesti i do krađe ličnih podataka i finansijskih gubitaka. 

Slika: Primjer objave s automatski prevedenim tekstom i grafičkom manipulacijom ispred broja kojeg treba “pogoditi” za učešće 

O sličnim zloupotrebama logotipa trgovačkih lanaca Lidl, Đurić marketi i Zlatarna Ena čitajte u analizama na linkovima ispod:

Kada je ovaj slučaj u pitanju, nakon što je primijećena zloupotreba, na zvaničnoj Facebook stranici DIS market 25.10. objavljeno je saopštenje da ovaj trgovački lanac ne stoji iza lažnih nagradnih igara na Facebooku. 

Dragi naši,
Ovim putem želimo da vas obavestimo i upozorimo da je došlo do zloupotrebe brenda DIS i da je otvoren profil na društvenoj mreži Facebook koji potrošače može dovesti u zabludu.

Ovo je jedini pravi i legalni profil kompanije DIS na Facebook-u.

Naša kompanija će pravnim putem regulisati ovo grubo kršenje prava, a vas molimo da ne budete deo bilo kakvih nelegalnih inicijativa lažnih profila.

Ne želimo da naši potrošači budu u zabludi i zato vam se unapred izvinjavamo ukoliko doživite bilo kakav vid neprijatnosti.

Hvala na razumevanju!
Vaš DIS. 

Na linkovima za registraciju za lažnu nagradnu igru DIS Marketa (arhivirani ovdje, ovdje i ovdje) navodi se da je korisnik/ca izabran/a zbog tačnog odgovora te da je osvojio/la novčanu nagradu od 1.000 eura. 

U jednom se dijelu ovog “obavještenja” prilično nerazumljivo govori o preuzimanju poklona “kreditnom karticom samo za besplatne čekove”:

Za “preuzimanje” nagrade potrebno je kliknuti na drugi link unutar blog stranice, koji preusmjerava na stranicu za sedmičnu pretplatu na Playhub igre. 

Raskrinkavanje je ranije ustanovilo da objava lažnih nagradnih igara na Facebooku ima dva cilja: prikupljanje novih pratitelja/ki i interakciju i posljedičnu trgovinu Facebook stranicama ili zloupotrebu u vidu krađe ličnih podataka ili finansijskih krađa. 

S obzirom na to da se u analiziranim primjerima radi o tek pokrenutim Facebook stranicama, može se reći da je cilj objava nagradnih igara bez linka “za registraciju” prikupljanje interakcija. Kada je riječ o objavama s linkom, “registracija” može potencijalno završiti krađom ličnih podataka, ali i neželjenim finansijskim gubicima, s obzirom na to da se “pretplata” na Playhub igre obnavlja svake sedmice i košta 2 KM. 

Lažne nagradne igre na Facebook stranicama koje zloupotrebljavaju imena lanaca DIS market i Bingo ocjenjujemo kao lažnu vijest.

Napomena

29.4.2022: Lažne nagradne igre novopokrenutih Facebook stranica koje zloupotrebljavaju vizuelni identitet DIS marketa objavljene su i u aprilu 2022. godine. Pojavile su se dvije takve nagradne igre, jedna (link) na stranici Dis-market 16.4, a druga (link) na stranici 𝐃𝐈𝐒 𝐌𝐀𝐑𝐊𝐄𝐓 22.4. 

U prvoj objavi nagradne igre od učesnika/ca se traži da izaberu jedan od devet “srećnih poklona”, dok se u drugoj od njih traži da na slici pronađu broj koji nije 702, što je gotovo identičan primjer “nagradne igre” koja je objavljivana na stranicama koje su zloupotrijebile naziv lanca Bingo (više o tome u dopuni analize na ovom linku).

I u ovom slučaju, u odgovorima na komentare korisnika/ca Facebooka koji/e su “učestvovali/e” u nagradnoj igri, stranica je ostavljala link za “registraciju” (link) koji vodi na stranicu za prijavu na telefonsku pretplatničku uslugu. 

Ponovo, riječ je o nagradnim igrama koje su organizovale neautentične i tek pokrenute Facebook stranice, a ne stvarna stranica navedenog trgovačkog lanca. I ove objave dobijaju ocjenu prenošenje lažnih vijesti. 

8.8.2022: Još jedna lažna nagradna igra koja zloupotrebljava identitet trgovačkog lanca Bingo objavljena je 3. augusta 2022. na stranici 𝘽𝙞𝙣𝙜𝙤 𝙁𝙖𝙣𝙨. Korisnici/e se i u ovom slučaju pozivaju na “registraciju” putem broja mobilnog telefona, koja može rezultirati aktiviranjem pretplatničke usluge, te im, u konačnici, nanijeti finansijsku štetu. Shodno činjenicama navedenim u analizi, ovu objavu ocjenjujemo kao lažnu vijest.

(Raskrinkavanje.ba)

Pogledajte originalne članke
Lažna vijest 19.10.2021

Facebook profili i stranice: Dis Market: Nagradna igra

  • Lažna vijest
Prenošenje lažnih vijesti 16.04.2022

Facebook profili i stranice: Facebook strania Dis-market.

  • Prenošenje lažnih vijesti
Prenošenje lažnih vijesti 22.04.2022

Facebook profili i stranice: Facebook stranica DIS MARKET

  • Prenošenje lažnih vijesti