Raskrinkavanje.ba

Prevarni trend na Facebooku: Umjesto jeftine obuće i prevoza, pretplata na skupu online “uslugu”

U oktobru 2024. godine na Facebooku je kreiran niz stranica koje zloupotrebljavaju imena i vizuelne identitete poznatih brendova, kompanija i javnih preduzeća. Stranice su kreirane s jednim ciljem – da putem lažnih oglasa zarade na štetu korisnika/ca ove društvene mreže.

Foto: Meminsito, Pixabay

Na Facebooku su u oktobru 2024. godine cirkulisali lažni oglasi u kojima se zloupotrebljavaju vizuelni identiteti modnog brenda Zara i kompanija Samsung, Amazon i Sport Vision. U ovim se objavama lažno oglašava prodaja različitih proizvoda i paketa po simboličnoj cijeni od nepune četiri konvertibilne marke. 

Među ovim lažnim stranicama našla se i ona koja oponaša identitet sarajevskog javnog preduzeća Gradski saobraćaj (Gras). Na Facebook stranici Kartica javnog prijevoza Sarajevo, 14. i 15. oktobra objavljena su navodna saopštenja u kojima se tvrdi da preduzeće Gras uvodi “novu transportnu karticu za modernizirani sistem plaćanja” (1, 2). Facebook korisnici/e navodno online mogu naručiti takvu karticu s godišnjom pretplatom za samo četiri konvertibilne marke putem linka koji se nalazi u objavi.

1000046526

Šta su činjenice?

Iako je na profilnoj fotografiji prikazan logotip javnog preduzeća Gras, Facebook stranica Kartica javnog prijevoza Sarajevo nije zapravo povezana s njim. Na njoj, osim “poziva” za naručivanje kartica za javni prevoz, nije objavljen bilo kakav drugi sadržaj; ima samo 48 pratitelja/ki i kreirana je 14. oktobra, istog dana kada je počela objavljivati informacije o navodnoj prodaji kartica za javni prevoz.

Ispod objava nalaze se komentari osoba koje su navodno dobile karticu.

1000046527

Ipak, riječ je o profilima upitne autentičnosti na kojima, osim profilnih fotografija, ne postoji bilo kakav drugi sadržaj (1, 2, 3). 

Iz Grasa su se 15. oktobra 2024 . godine oglasili upozorivši javnost na ovaj, kako su objasnili, lažni oglas. Kazali su da kartica za javni prevoz koja se nudi Facebook korisnicima/ama nije stvarna.

Dakle, riječ je o lažnoj ponudi koja za cilj ima da navede korisnike/ce da kliknu na link koji je ponuđen u prilogu objava. Link vodi na web stranicu koja na prvi pogled izgleda kao stranica Grasa iako to zapravo nije. Domena na kojoj se nalazi zvanična stranica Grasa zove se “gras.ba”, dok je domena na kojoj se nalazi ova web stranica “cometyap.com”. Putem ove lažne stranice Grasa, korisnici/e mogu “naručiti” karticu, odnosno unijeti svoje lične i bankovne podatke nakon što odgovore na nekoliko pitanja u vezi s kvalitetom javnog prevoza. 

Sitnim slovima na dnu web stranice na engleskom jeziku je, pak, napisano da se ovom uplatom korisnici/e preplaćuju za uslugu nekog cloud storagea pod nazivom “regulardrive” i s kartice će im dva puta (svakih 14 dana) biti “skinuto” 16 eura. Ukoliko ne otkažu pretplatu, ova “usluga” će ih svaki mjesec koštati 49,99 eura.

1000046525

Foto: Pristajem i prihvaćam uslove članstva i želio/ljela bih sekundarno članstvo. Dva puta ponavljajuća uplata svakih 14 dana, trenutna cijena (16 eura). Moguće je otkazati bilo kad/Screenshot

Screenshot 2024 10 17 154113

Foto: Koristeći probni period, pretplatit ćete se na uslugu regulardrive.net na dva dana po cijeni navedenoj u promociji. Nakon dva dana, ukoliko ne uklonite svoj račun, naplatit će Vam se cijena “premium” računa koja će koštati 49,99 eura svakih 30 dana. Možete pronaći sve ove informacije i uslove pretplate u Uvjetima korištenja/Screenshot

Dakle, ostavljanjem ličnih i bankovnih podataka na ovoj web stranici, korisnici/e zapravo ne naručuju nikakvu karticu od četiri marke, već se pretplaćuju na uslugu pod nazivom “regulardrive” koja će im svakog mjeseca “skidati” oko 100 KM s bankovnog računa.

Shodno činjenicama, tvrdnju da Gras putem Facebooka prodaje nove kartice za javni prevoz po cijeni od 4 KM ocjenjujemo kao lažnu vijest.

Planirani napori za neplanirane finansijske izdatke

Raskrinkavanje je u ranijem periodu u više navrata pisalo o lažnim nagradnim igrama i lažnim darivanjima na Facebooku, odnosno o Facebook stranicama koje su kreirane isključivo u svrhu različitih prevara. To uključuje prevare kojima se nastoji prikupiti što veći broj pratitelja/ki neke stranice kako bi ona kasnije bila prodana, ali i dosta ozbiljnije pokušaje prevara, kakve su krađa identiteta kroz prikupljanje i zloupotrebu ličnih i bankovnih podataka korisnika/ca ove društvene mreže.

U njih spadaju i prevare čiji je cilj da korisnike/ce Facebooka, putem lažnih oglasa, navedu da na nekoj stranici ostave lične i bankovne podatke te da se na probni period pretplate na usluge te stranice. U takvim se oglasima na lažnim Facebook stranicama nudi kupovina različitih proizvoda ili paketa po simboličnim cijenama u iznosu od nekoliko konvertibilnih maraka (ili eura). 

Stranice kreirane u ovu svrhu redom koriste vizuelne identitete poznatih brendova i kompanija, pa i javnih preduzeća. 

Ovaj “trend” online prevara na Facebooku bio je aktuelan i 2023. godine, kad su se na ovoj društvenoj mreži pojavile objave u kojima se lažno tvrdilo da sarajevski aerodrom prodaje izgubljeni prtljag po cijeni “od jednog eura po koferu” te da preduzeće BH Pošta navodno po istoj cijeni “prodaje izgubljene pakete”. U oba slučaja utvrđeno je da su lažne Facebook stranice, koristeći identitete sarajevskog aerodroma i BH Pošte, korisnike/ce navodile na kupovinu “izgubljenih” kofera i paketa kako bi oni/e zapravo pristali/e na plaćanje pretplate na usluge online aplikacije koja se bavi izradom web stranica.

Isti “trend” na Facebooku primijećen je i u oktobru 2024. godine, kad se na ovoj društvenoj mreži u roku od nekoliko dana pojavio niz lažnih stranica u kojima se na identičan način te uz identične korake korisnicima/ama Facebooka nudi navodna prodaja paketa i proizvoda poznatih brendova i kompanija.

Tako su se 11. oktobra na ovoj društvenoj mreži pojavile dvije stranice koje su, koristeći identitet prodavnice sportske odjeće i opreme Sport Vision, objavljivale lažne oglase u kojima se navodi da ova prodavnica prodaje patike Nike Air Force po cijeni od “samo 3,91 KM”. 

Dan kasnije, 12. oktobra, na Facebook stranici pod nazivom Samsung S24 Ultra BA, objavljeni su oglasi u kojima se tvrdi da “kompanija Amazon prodaje telefone Samsung S24 Ultra po cijeni od 3,9 konvertibilnih maraka”, a 14. oktobra 2024. pojavila se i Facebook stranica pod nazivom Zara - Bosnia & Herzegovina s ponudom o navodnoj prodaji paketa odjeće po cijeni od “3,90 KM”. Na isti način, 14. oktobra ove godine kreirana je i lažna Facebook stranica javnog preduzeća Gras.

Pored plasiranja lažnih oglasa u kojima se proizvodi različitih kompanija i brendova “prodaju” po skoro identičnim cijenama, ove lažne stranice imaju i niz drugih sličnosti. Naime, svaka od njih je lažne oglase plasirala istog dana kad je kreirana, na stranicama nije bilo drugih sadržaja niti su stranice imale značajan broj pratitelja/ki.

Dodatnu sumnju u autentičnost stranica, kao i ponuda koje su objavljivale, unose i brojne potvrde o navodnom primitku proizvoda te tobožnji izrazi zahvalnosti koji su u komentarima ostavljani s ličnih Facebook profila upitne autentičnosti. U dva slučaja, na oglasima objavljenim na različitim stranicama, komentare su ostavljale osobe s istih sumnjivih profila. 

Iako su neke od stranica do vremena pisanja ove analize obrisane, a s njima su nestali i lažni oglasi, jedan broj njih i dalje je aktivan. Aktivni su i neki od linkova na stranice na koje su ovi oglasi vodili, na osnovu kojih je zapravo moguće pouzdano utvrditi o kakvoj se vrsti prevare u nekima od opisanih slučajeva radi.

Naime, u slučaju lažnih stranica brenda Zara, kao i preduzeća Gras, radi se o prevari čiji je cilj da korisnici/e Facebooka zapravo ostave lične i bankovne podatke te da se na dva dana pretplate na usluge stranice Regular Drive, platforme za online pohranu datoteka. Ipak, traženi iznos od (nepune) 4 KM nije jedini ni posljednji koji osobama koje su ostavile podatke može biti naplaćen. Naime, ako nakon isteka tog roka pretplata na ovu stranicu ne bude otkazana, ovim će osobama s računa svakog mjeseca biti “skinuto” oko 100 KM.

Što se tiče lažnih oglasa objavljenih na Facebook stranici Samsung S24 Ultra BA te lažnim stranicama prodavnice Sport Vision, oni vode na stranice koje objavljuju sadržaje na grčkom, odnosno španjolskom jeziku. Stranice u vrijeme pisanja ove, kao i naših ranijih analiza nisu sadržavale formular putem kojeg se, po navodno niskim cijenama, “prodaju” različiti proizvodi i paketi. Ipak, postoji mogućnost da u vrijeme kad su oglasi plasirani to nije bio slučaj.  Na to nam ukazuju komentari koji se mogu pronaći ispod lažnih objava, kao i činjenica da se radi o stranicama veoma sličnim onima čije su objave vodile na link do spomenutih formulara.

Iako nije poznato ko stoji iza kreiranja ovih stranica i oglasa koji korisnike/ce Facebooka na našem govornom području navode da se pretplate na usluge trećih stranica, brojni su dokazi koji ukazuju na to da se radi o planiranom naporu s ciljem zloupotrebe ličnih i bankovnih podataka ovih osoba, odnosno stvaranja neplaniranih finansijskih izdataka.

(Elma Murić i Nerma Šehović, Raskrinkavanje.ba)

 

Pogledajte originalne članke
Lažna vijest 14.10.2024

Facebook profili i stranice: Dragi stanovnici Sarajeva!

  • Lažna vijest