“Serijska samoubistva” haških osuđenika na portalu Orginalno

Portal “Orginalno” u više je navrata objavio lažne vijesti o navodnim samoubistvima ratnih zločinaca Ratka Mladića i Radovana Karadžića. Spomenuti portal ovu laž je od 2017. do danas “reciklirao” čak 8 puta.

Ocijenjeni članci
Orginalno Lažna vijest; Klikbejt; Orginalno Lažna vijest; Klikbejt; Orginalno Lažna vijest; Klikbejt; Orginalno Lažna vijest; Klikbejt; Orginalno Lažna vijest; Klikbejt; Orginalno Lažna vijest; Klikbejt; Orginalno Lažna vijest; Klikbejt;

Sadržaj anonimnog portala Orginalno više je puta bio predmet naših analiza, zbog izmišljanja fatalnih saobraćajnih nesreća u kojima su živote navodno izgubile poznate ličnosti iz regiona, a zatim i zbog serije članaka o “smaku svijeta” na Balkanu.

Isti portal objavio je i niz lažnih vijesti o tobožnjim samoubistvima u Hagu. 

Na portalu Orginalno, 4. februara 2020. tako je objavljena vijest o navodnom samoubistvu Radovana Karadžića:

Radovan izvršio SAMOUBISTVO jutros ispred svoje sobe u Hagu

Kako prenose srbijanski mediji danas je u Hagu u svojoj sobi Radovan izvršio samoubistvo. Stražari nisu uspjeli na vrijeme da dođu do njega i da ga spase. Pogledajte šta se danas dogodilo sa Radovanom u Hagu.

Samo 5 dana ranije, 30. januara 2020, portal Orginalno je objavio identičnu laž o navodnom samoubistvu Ratka Mladića. 

Ratko izvršio SAMOUBISTVO večeras ispred svoje sobe u Hagu

Kako prenose srbijanski mediji večeras je u Hagu u svojoj sobi Ratko izvršio samoubistvo. Stražari nisu uspjeli na vrijeme da dođu do njega i da ga spase. Pogledajte šta se večeras dogodilo sa Ratkom u Hagu.

Pretragom arhive na portalu Orginalno, otkrili smo da je identičan članak o samoubistvu Ratka Mladića nedavno objavljen još dva puta:

Ratko izvršio večeras ispred suda u Hagu (30. januar, 2020.)

Ratko izvršio danas ispred suda u Hagu (12. decembar, 2019.)

Dvije od ove 4 potpuno izmišljene vijesti o Mladiću i Karadžiću prati i jednominutni video snimak, kojeg su autori s  portala Orginalno već koristili kako bi obmanuli svoje čitaoce. Suprotno najavi iz članka, video ne prikazuje “šta se danas dogodilo s Radovanom (ili Ratkom) u Hagu”, niti pruža bilo kakve relevantne informacije. 

 

Naime, spomenuti video se pojavljuje u nizu članaka na ovom portalu, te je već jednom bio predmetom analize na Raskrinkavanju (Orginalno je ovaj video koristio i kod lažne vijesti o navodnom hapšenju Fahrudina Radončića). Snimak koji traje jednu minutu izuzetno je niske kvalitete i rezolucije, a jedino što se nakon gledanja snimka može zaključiti je to da je nastao u prirodi, tačnije u šumi. Zaključiti se može i to da nije nastao u Bosni i Hercegovini, s obzirom na to da akteri video snimka ne komuniciraju na našem jeziku.

Za razliku od ostale dvije, vijest o navodnom samoubistvu Ratka Mladića koja je objavljena 30. januara 2020. sadrži kratki video koji prikazuje uličnu tučnjavu grupe mladića. Ni ovaj video se ne može dovesti u vezu s tvrdnjama iz članka.

 


Pored  spomenutih lažnih objava o samoubistvima u Hagu, portal Orginalno je 16. oktobra 2018. godine objavio i sljedeću vijest u čijem naslovu nalazimo sličnu tvrdnju:

Veliki ŠOK: Večeras se ubio Ratko, pogledajte snimak sa mjesta

Nakon što se političar ubio u prenosu uživo, njegovi obožavatelji su ostali u šoku! Političar šokirao je obožavatelje kada je izvršio samoubistvo u prenosu uživo. On je poručio prijateljima na Fejsbuku da će se ubiti, a potom je taj čin izvršio uživo. Pogledajte šokantni snimak:

Ovaj članak popraćen je video snimkom s YouTube-a, naslovljenim “Policijska akcija u centru Beograda”, koji u gornjem lijevom uglu ima istaknut logo Radio-televizije Srbije (RTS). Video snimak, kako i stoji u njegovom nazivu, prikazuje policijsku provjeru automobila na beogradskim ulicama i nema veze sa tvrdnjama iz članka.

Dalja pretraga objava koje sadrže ključne riječi iz naslova spomenutih članaka na portalu Orginalno otkriva da su objave s naslovima koje govore o navodnim samoubistvima Ratka Mladića i Radovana Karadžića prvi put objavljene prije skoro tri godine.

Vijest s naslovom da je Ratko Mladić počinio samoubistvo u Hagu na portalu Orginalno prvi put se pojavila 16. juna 2017, te je ponovo objavljena 5. jula 2017, dok je identična laž objavljena i mjesec dana poslije, 3. avgusta 2017, s tim je da je u tom slučaju ulogu samoubice “igrao” Radovan Karadžić.

Iako su navodi iz naslova u ova tri slučaja skoro identični onima iz 2019. i 2020,  tekstovi članaka iz 2017. su drugačiji, te sadrže nekoliko nepovezanih i nejasnih rečenica. 

Ratko Mladić izvršio večeras ispred suda u Hagu

Sarajevo, daleka 1994, rat Grad tužan, ljudi su razgovarali samo o spasu, hrani, prestanku rata.
No, jedna je priča u Sarajevu imala posebno mjesto te ratne, 1994. i vezala se za smrt kćeri Ratka Mladića. Ana Mladić ubila se Beogradu 25. ožujka 1994., a u Sarajevu na crtama razgraničenja poginuo je mladić iz Niša Dragan Stojković. Pogledajte šta se večeras dogodilo sa Ratkom u Hagu.

U članku o samoubistvu Radovana Karadžića, autori su prilikom prepisivanja teksta zaboravili da izbace ime Ane Mladić, kćerke Ratka Mladića koja je zaista izvršila samoubistvo 1994. godine:

Radovan Karadžić izvršio večeras ispred suda u Hagu

Sarajevo, daleka 1994, rat Grad tužan, ljudi su razgovarali samo o spasu, hrani, prestanku rata.
No, jedna je priča u Sarajevu imala posebno mjesto te ratne, 1994. i vezala se za smrt kćeri Karadžica. Ana Mladić ubila se Beogradu 25. ožujka 1994., a u Sarajevu na crtama razgraničenja poginuo je mladić iz Niša Dragan Stojković. Pogledajte šta se večeras dogodilo sa Radovanom u Hagu.

Članci o navodnim samoubistvima Karadžića i Mladića s portala Orginalno više su puta podijeljeni na Facebooku i to na različitim stranicama koje se na prvi pogled ne mogu dovesti u vezu sa ovim portalom. 

Pored zvanične Facebook stranice portala Orginalno, ovi članci su redovno dijeljeni i na stranicama Vatrene Balkanke, Zgodne Balkanke, te Južni Vetar.

Iako više nije dostupan online, na web arhivama se može naći i članak o samoubistvu Ratka Mladića, identičan onima s portala Orginalno, kojeg je 16. juna 2017. objavio portal Premijerno. Portal Orginalno je već slijedećeg dana ovaj članak podijelio na svojoj Facebook stranici što nam govori da se i u ovom slučaju radi o potencijalnoj farmi portala, o kakvima smo pisali više puta.


S obzirom na to da svih 8 članaka sadrži potpuno izmišljene tvrdnje o samoubistvima Ratka Mladića i Radovana Karadžića, te obmanjujuće video snimke, sve članke ocjenjujemo kao lažnu vijest i klikbejt.

(Raskrinkavanje.ba; Elma Murić)

 

Autorica: Elma Murić Objavljeno: 17. 02. 2020 | Zadnji put osvježeno: prije 6 mjeseci

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Glumci plaćeni da učestvuju u korona vježbi, ne da glume da su stvarno bolesni

Društvenim mrežama se širi video koji navodno prikazuje “korona pacijente”...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti
Lažna vijest
Da ponovimo: Medicinske maske vas ne mogu “otrovati ugljen dioksidom”

“Eksperiment” s CO2 mjeračem u viralnom videu navodno dokazuje kako je noš...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Pseudonauka
Lažna vijest
Niti fluor u vodi “zaglupljuje”, niti plombe sadrže olovo

U drugom dijelu analize članka sa portala Sott bavimo se tvrdnjama da o flu...

Lažna vijest Pseudonauka Teorija zavjere
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me