Raskrinkavanje.ba

Stara satira o zapošljavanju u Norveškoj iskorištena za privlačenje klikova i novih pratilaca na Facebooku

Satirični tekst o potražnji radnika u Norveškoj, objavljen prije dvije godine, iskorišten je na mreži Facebook stranica anonimnog portala Optimushop za objavu manipulativnog statusa kojim se “mame” čitatelji/ke da posjete ovaj portal.

Na Facebook stanici Kuhajmo je 30.9.2021. godine objavljena slika stilizovane karte Evrope sa izdvojenom Norveškom, uz sljedeći status:

90 000 RADNIKA POTREBNO ZA RAD U NORVEŠKOJ! Radite osam sati dnevno, a plata će vam biti 7 000 eura!

VIŠE NA >> https://buff.ly/3xHFCb4

Link u statusu vodi na članak anonimnog portala Optimushop, objavljen 10.8.2019. godine. 

Link na ovaj dvije godine star članak, uz prateći opis, prvobitno je objavljen na stranici Najbolji magazin 22.6.2021. godine, a od tada je objavljen još devet puta na osam različitih Facebook stranica. 


Šta su činjenice?

Članak objavljen na portalu Optimushop je satiričnog karaktera, što je naglašeno u napomeni na njegovom kraju. U članku se navodi kako u Norveškoj traže osobe iz BiH koje bi obavljale poslove analitičara, teoretičara, degustatora proizvoda i komentatora na društvenim mrežama, sve uz plaću od 7.000 eura, beneficije i svečani doček na aerodromu. 

Najstariju objavu ove satire pronašli smo na portalu Radio Federal (8.5.2017). Kao izvor se navodi Jumagazin, čija domena više nije aktivna. Od 2017. godine, članak je prenijelo nekoliko portala.

U objavama na spomenutim Facebook stranicama nema napomene o satiri niti bilo šta što bi čitatelje/ke moglo upozoriti da nije riječ o stvarnoj vijesti. 

Objavljivanjem dvije godine starog članka, uz manipulativne opise koji čitatelje/ke navode na zaključak da je riječ o stvarnoj poslovnoj prilici u inostranstvu, nastoji se prikupiti što više klikova i pratilaca te povećati čitanost na web stranici Optimushop.

Ova taktika objavljivanja fotografije u čijem se opisu, pored intrigantne tvrdnje, nalazi link na članak portala Optimushop, svakodnevno se koristi na Facebook stranici Kuhajmo, ali i na ostalih sedam Facebook stranica koje su podijelile “vijest” o potrebnoj radnoj snazi u Norveškoj (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7).

Plasiranje sadržaja na više naizgled nepovezanih Facebook stranica je strategija koju anonimni portali često koriste kako bi povećali čitanost. Raskrinkavanje ju je 2018. godine prepoznalo kao fenomen koji smo nazvali farme portala. 

Detaljnije o tome možete čitati u našim analizama na linkovima ispod:

U analizi Raskrinkavanja iz 2018. godine objašnjeno je:

“Farme” portala su mreže web i Facebook stranica koje linkaju jedne na druge. U njima se po pravilu nalaze portali koji izgledaju kao mediji, to jest informativni portali. Iako se na takvim stranicama mogu naći članci koji izgledaju kao vijesti, iza njih zapravo ne postoji nikakva redakcija niti novinari/ke koji pišu za njih. Jedina svrha njihovog postojanja je ostvarivanje zarade, te su stoga prepuni reklama.
(...)
Facebook je na geografskom području na kojem živimo i dalje ubjedljivo najpopularnija društvena mreža i izrastao je u dominantnu platformu za promociju svega od proizvoda i brendova, do medija i njihovih informacija. I to je ključni faktor za fenomen koji smo nazvali “farme portala”.
(...)
Sadržaji ovakvih stranica promoviraju se na Facebooku, uglavnom u grupama i stranicama koje nisu jasno povezane sa samim portalom i predstavljaju se kao humoristične, zabavne, hobističke i sl. stranice i grupe

Prema podacima alata CrowdTangle, osam Facebook stranica na kojima portal Optimushop dijeli svoj sadržaj ukupno imaju preko milion i po pratitelja na ovoj društvenoj mreži.

Na spomenutom portalu se novi sadržaji ne objavljuju od 2019. godine, odnosno svi članci ovog portala su stari najmanje dvije godine. Ipak, zahvaljujući mreži Facebook stranica koje objavljuju sadržaj sa Optimushopa, portal ostvaruje čitanost bez proizvodnje novog sadržaja.

Prema podacima iz rubrike “Transparentnost stranice” na Facebooku, čak pet od ovih osam Facebook stranica verifikovala je kompanija Unus d.o.o Lukavac (1, 2, 3, 4, 5).

Unus je je firma koja se bavi maloprodajom elektronike, osnovana 2020. godine i registrovana u Ulici Armije RBiH u mjestu Lukavac, u Tuzlanskom kantonu. Vlasnik web stranice na kojoj su dostupni ovi podaci je Unus d.o.o Gračanica.

Unus Gračanica ima i svoju Facebook stranicu, koja se do augusta ove godine zvala Unus doo Lukavac.

Prema podacima Registra poslovnih subjekata Bosne i Hercegovine, osnivač i vlasnik ove firme je Edis Vehabović.

Koristeći se stranicom DomainTools, pokušali smo ustanoviti ko je vlasnik domene Optimushop, međutim, ti podaci su sakriveni kako bi se zaštitila privatnost vlasnika.

Članak objavljen na portalu Optimushop ocjenjujemo kao satiru, budući da se napomena o sadržaju nalazi na kraju, te je čitaocima jasno da se radi o satiri.

Tvrdnju da Norveška traži 90.000 radnika i da će im plaća iznositi 7.000 eura, prvobitno objavljena na stranici Najbolji magazin, bez napomene da se radi o satiri, ocjenjujemo kao lažnu vijest.

Prenošenja ove tvrdnje ocjenjujemo kao prenošenje lažnih vijesti.

(Raskrinkavanje.ba)

Pogledajte originalne članke
Satira 10.08.2019

Optimushop: 90 000 RADNIKA POTREBNO ZA RAD U NORVEŠKOJ! Radite osam sati dnevno, a plata će vam biti 7 000 eura!

Ova vijest je za kratko vrijeme proširila se po cijelom svijetu i ljudi su njome oduševljeni. Mnogima je norveška jedna od najljepših i najpoželjnijih...

  • Satira