Foto: Raskrinkavanje.ba
Na TikTok nalogu Marija Serivofic (@marija.serivofic) 17. jula 2024. godine objavljen je snimak sa fotografijom pjevačice Marije Šerifović preko koje je ispisan sljedeći tekst:
Daću besplatne kuće onima kojima su potrebne, u kom gradu živite?
U komentarima ispod ovog snimka korisnici/e TikToka upisivali/e su nazive mjesta iz kojih dolaze, a među komentarima nalaze se i dodatne upute s profila Marija Serivofic. U njima stoji da je potrebno “lajkati” i podijeliti objavu dalje na toj društvenoj mreži, a snimak je u trenutku pisanja analize bio podijeljen skoro 200 puta. Osim toga, tu se nalazi i komentar korisnika koji je navodno osvojio kuću, a koji bi trebao potvrditi vjerodostojnost “darovanja” iz objave:
Slika: Komentari na TikTok objavu
Međutim, otvaranjem profila Marija Serivofic može se pronaći još niz sličnih objava iz jula 2024. godine.
Od ukupno 37 objava iz ovog mjeseca, u njih devet objavljen je videosnimak sa fotografijom Marije Šerifović preko koje je ispisana poruka o poklanjanju kuće, novca ili vozila (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9).
Slika: TikTok objave
U deset objava (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10) iskorišten je videosnimak Marije Šerifović, preko kojeg je također ispisan tekst o poklonima, ali se umjesto onoga što Šerifović na snimku govori čuje samo pozadinska muzika. U nekim objavama ovog tipa nalazi se i pokretna sličica (npr. kokosa ili limenke gaziranog pića) koju korisnici/e TikToka trebaju “pravilno zaustaviti” kako bi osvojili/e 20.000 eura.
Slika: TikTok objave
Uz identičan “zadatak” s pokretnim sličicama, u čak 15 objava iz jula 2024. godine (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15) Marija Šerifović u snimku navodno poručuje korisnicima/ama TikToka da učestvuju u takmičenju i osvoje 20.000 eura. To će “uraditi” tako što će zaustaviti pokretnu sličicu na snimku, a potom “registrovati svoje ime” preko linka iz opisa profila. Iako govornici/e s našeg govornog područja mogu razumjeti ono što se govori na snimku, stiče se dojam da Marija Šerifović na njemu govori makedonskim akcentom.
Slika: TikTok objave
U komentarima nekih od ovih objava korisnici/e ove društvene mreže također se navode na link iz opisa profila na kojem je potrebno “obaviti registraciju”, a koji izgleda ovako:
Slika: Opis TikTok profila
Link vodi na blog-stranicu na kojoj se nalazi navodna čestitka Marije Šerifović na “pobjedi”, zajedno s dodatnim uputama za osvajanje 20.000 eura.
Slika: Poruka na internet-stranici na koju vodi link iz opisa profila
Pored spomenutih 37 objava s navedenog profila iz jula ove godine, u periodu od 21. januara do 28. marta 2024. godine na ovom profilu objavljeno je još ukupno 38 videosnimaka u kojima se na sličan način korisnicima/ama TikToka poručuje da mogu lako “osvojiti” vrijedne nagrade. Najviralniji video na profilu, s više od milion pregleda i preko 58.000 “sviđanja”, ujedno je i najranija trenutno dostupna objava, koja datira od 21. januara 2024. godine.
Umjetna inteligencija privukla 20.000 pratitelja/ki
Navedeni TikTok profil Marija Serivofic (sic!) nije stvarni profil srbijanske pjevačice na toj društvenoj mreži. Osim po pogrešno napisanom prezimenu, to se može zaključiti na osnovu još nekoliko činjenica.
Stvarni profili Marije Šerifović na TikToku (@serifovich) nalazi se na ovom linku i on je povezan s njenim verifikovanim profilom na Instagramu. Kao fotografija lažnog profila na TikToku iskorištena je fotografija stvarnog profila Marije Šerifović na Instagramu.
Slika: Lažni i stvarni TikTok i Instagram profili pjevačice Marije Šerifović
Sve objave darovanja s navedenog TikTok profila također su lažne.
U videosnimcima sa fotografijama koji su objavljeni u julu korištene su fotografije s verifikovanog Instagram profila pjevačice Marije Šerifović. Radi se o fotografiji proslave rođendana Verice Šerifović, fotografiji kojom je najavljen početak nove sezone Zvezda Granda, sponzorisanoj objavi i slično (link, link). Videosnimci u kojima zaista postoji videosnimak, ali u kojim ne postoji zvuk, također su preuzeti sa stvarnih Instagram i TikTok profila pjevačice. Kada je riječ o ranijim sličnim objavama na ovom lažnom profilu objavljenim od januara do marta ove godine, obrazac zloupotrebe stvarnih fotografija i videosnimaka je identičan.
Treća kategorija objava na ovom lažnom profilu jesu videosnimci u kojima se navodno čuje glas Marije Šerifović. Sami snimci koji se vide su autentični i, kao i u prethodnim slučajevima, preuzeti su sa zvaničnih profila Šerifović, ali zvuk kojim ona navodno poziva korisnike/ce da osvoje novac generisan je umjetnom inteligencijom. Naprimjer, kao podloge za ove deepfake objave iskorišteni su reel najave koncerta u Sarajevu i reel saopštenja povodom kontroverze u takmičenju Zvezde Granda. Preko njih je umetnut neautentični zvuk.
Da je riječ o snimcima napravljenim uz pomoć vještačke inteligencije, ukazuje prvenstveno izgovor riječi koji je gotovo robotski, uz akcenat koji nije karakterističan za BHS jezik i koji zvuči kao makedonski. U svakom takvom snimku iskorišten je isti zvuk, odnosno na svakom se snimku čuju iste riječi i rečenice iako se radi o različitim snimcima. To u konačnici dovodi do toga da se ni u jednom snimku pokreti usta ne poklapaju s riječima koje se navodno izgovaraju.
Kada je riječ o internet-stranici na koju vodi link iz opisa profila, i ona sadrži informacije koje nisu autentične. Svako ko otvori taj link navodni je pobjednik koji je osvojio 20.000 eura, uz napomenu da se treba registrovati. Bez obzira na to kakva se nagrada obećava u pojedinim objavama (novac, automobil, kuća), na linku je uvijek obavijest o osvajanju 20.000 eura. Klik na opciju “Registrujte ovdje” vodi na trenutno nefunkcionalnu domenu http://new.streamnov.com/signup. Iako je sada nemoguće utvrditi kako je izgledao proces “registracije”, iz ranijih primjera online prevara znamo da on može zahtijevati ostavljanje osjetljivih ličnih podataka, broja telefona i slično. Ostavljanjem ovakvih podataka na nesigurnim domenama korisnici/e društvenih mreža, u ubjeđenju da će osvojiti obećanu nagradu, izlažu se riziku od zloupotrebe ličnih podataka ili neželjenih finansijskih gubitaka.
Zloupotreba lika Marije Šerifović i njenih objava s društvenih mreža za lažna darovanja nije novitet budući da je Raskrinkavanje već u dvije analize (link, link) pisalo o sličnim pojavama na društvenoj mreži Facebook. Ono što jeste novitet u ovom slučaju jeste platforma na kojoj se ovakva prevara odvija, s obzirom na to da su njihovi kreatori Facebook zamijenili TikTokom.
Stoga sve objave darovanja s lažnog TikTok profila Marija Serivofic ocjenjujemo kao lažnu vijest.
(Raskrinkavanje.ba)