"Avaz": Monah koji je umro prije 25 godina "širi mržnju na Facebooku"

Na osnovu upita čitatelja analizirali smo “Avazov” članak u kom nema niti jedne tačne tvrdnje.

Članak govori o šestogodišnjaku koji je sebe nacrtao pored tabuta u Srebrenici sa zastavom RS u ruci i pravoslavnom monahu koji je crtež objavio na Facebooku. Na “Avazovom” portalu objavljen je 21. maja pod naslovom:

[1]Šestogodišnjak iz RS sreću ilustrirao crtežom sa srpskom zastavom pored srebreničkih tabuta

U članku se tvrdi da se radi o crtežu koji je na svom ličnom profilu objavio “otac Pajsije”:

[2]Svake godine prije 11. jula, kada se obilježava godišnjica genocida u Srebrenici, iz manjeg bh. entiteta stižu nacionalne poruke. Ovoga puta sve je preduhitrio otac Pajsije, kojeg u RS smatraju za jednog od najznačajnijih i najuvaženijih svetogorskih staraca 20. stoljeća.  Ovaj pravoslavni hrišćanski monah dično je objavio fotografiju jednog šestogodišnjaka, ponosan što je budući školarac crtežom opisao da se osjeća sretnim pored zelenih tabuta, odnosno mezarja u Srebrenici.
Dječak je nacrtao sebe i svog prijatelja sa šajkačama na glavama, zagrljene s prijateljicom. U ruci drži zastavu Republike Srpske. Njih troje, što ilustrira i crtež, nasmijani stoje pored brojnih tabuta.
Autor ovog crteža, koji se širi društvenim mrežama, iako šestogodišnjak, nije kao svoju sreću ilustrirao sebe zagrljene s roditeljima, prijateljima... Nije nacrtao svoje druženje sa psom, igru u parku, najdražu igračku... Nije svojom srećom ilustrirao detalj s nekog nedavnog odmora, zimovanja ili ljetovanja... Nije nacrtao sebe sretnog ispred škole s budućim prijateljima…
Svoju sreću pokazao je pričom koju, očito, najviše sluša u kući. Toliko mržnje prema budućim školskim prijateljima koji se ne zovu kao on u samo nekoliko poteza olovkom... A za to je od „najznačajnijih i najuvaženijih svetogorskih staraca“ već dobio odličje viteza.

Na kraju članka, priložena je snimka Facebook objave na koju “Avaz” referira:

Kako bi analizirali ovaj članak, pođimo od pitanja ko je u stvari “otac Pajsije”? U pravoslavnom kanonu zaista postoji monah sa takvim imenom, ali se radi o osobi koja je umrla prije više od 20 godina.

Sveti Pajsije:

“Sveti Pajsije Svetogorac je jedan od najznačajnih i najuvaženijih svetogorskih staraca 20. veka. Rođen je 25. jula 1924. godine u maloazijskom selu Farasa, u Kapadokiji. Njegov otac Prodromos, bio je gradonačelnik Farase i veoma pobožan čovek.  Nakon učestvovanja u Grčkom građanskom ratu, 1949. godine, odlazi na Svetu Goru. Tamo se zamonašio u manastiru Esfigmenu 1954. uzevši ime Averkije.Godine 1988. starac Pajsije je teško oboleo od kancera. Poslednje dane proveo je van Svete Gore u ženskom manastiru Sv. Jovana Bogoslova u Surotiju, kod Soluna. Tamo je umro 12. jula 1994. godine.”

Crtež i post koji je “Avaz” iskoristio za svoj članak, nisu, dakle, objavljeni na profilu samog Pajsija, jer isti nije među živima već 24 godine, niti na bilo čijem drugom profilu. Originalna objava se zapravo pojavila na Facebook stranici nazvanoj “Otac Pajsije”, koja više ne postoji. Prije nego što je obrisana, stranica je objavljivala postove satiričnog, često crnohumornog karaktera, koji su po pravilu bili usmjereni na kritiku Srpske pravoslavne crkve, ali i njenih vjernika, uključujući i promociju nacionalističkih stavova i podršku ratnim zločinima koja je dolazila od nekih predstavnika iste te crkve. Stranica je često objavljivala morbidne i šokantne sadržaje poput onog koji je “Avaz” predstavio kao stvarnu vijest, na koje su se najviše žalili upravo vjernici SPC.  

O tome svjedoči i diskusija na forumu stranice “Pouke”, koja sebe opisuje kao “najveći crkveni sajt”, gdje je jedan od korisnika započeo diskusiju u kojoj je stranicu “Otac Pajsije” opisao kao “trolovanje i ismijavanje crkve”, uz upozorenje ostalim “forumašima” da ne nasjedaju na “trolovanje”.  

Među postovima koji su se pojavljivali na ovoj diskusiji još se mogu naći slike objava sa stranice “Otac Pajsije” koje pokazuju na koji način se ista odnosila prema pojavama koje kritikuje:

U narednih godinu dana, na samoj diskusiji su nekoliko puta postavljane slike objava sa stranice “Otac Pajsije”, među njima i onih koje su se referirale na samu stranicu “Pouke”, što je posebno smetalo korisnicima iste.

Iako autor članka u “Avazu” nije nužno morao znati da se radilo o ovakvoj stranici, takvu je informaciju mogao dobiti vrlo prostom Google pretragom. No čak i bez toga, sam tekst objave koju je “Avaz” prenio i fraze poput “judojevrejski motivi Pokemona”, “paganske, šintoističke podvale Nindža kornjača” te “budući vitez pravoslavlja”, same po sebi ukazuju na to da se ne radi o stvarnom crtežu šestogodišnjeg djeteta i stvarnoj afirmaciji ratnih zločina, kao što “Avaz” tvrdi.

Osim što je netačno da se ovaj post pojavio na ličnom profilu osobe koja je mrtva više od 20 godina i da prikazuje crtež stvarnog šestogodišnjeg djeteta, netačna je i tvrdnja da je post objavljen ove godine. Objava navedena u “Avazu” stara je bar godinu dana, što se može vidjeti iz objave koja se na privatnom profilu “Sead Javasic” pojavila prošle godine.

S obzirom da “Avaz” nije odgovorio na naš upit za komentar i izvor tvrdnji koje je objavio, možemo samo pretpostaviti da je upravo ovo bio njegov “izvor“ za članak i cijelu priču koja ga je pratila

“Avaz” dakle tvrdi da je stvarni “Otac Pajsije” objavio šokantni crtež šestogodišnjaka i da širi mržnju i nacionalizam. Istina je da je originalna objava zapravo mračna satira koja kritikuje mržnju i nacionalizam, a koje je upravo “Avaz” svojom lažnom interpretacijom cijele priče proširio među svoje čitatelje.

I ne samo među njih - Avazov članak je u nekoliko sati prenijelo preko 20 različitih portala, bez ikakve uredničke intervencije, uključujući portale “Depo”, “Bosniaks info”, “Udri muški”, “Novi horizonti”, “Banjaluka in”, “Sarajevo grad”, “Fresh press”, “Krajina”, “Slavenski jutarnji”, “Saznajemo”, “Svjetlo dunjaluka”, “Bišće”, “Gradačački glas”, “Za Srebrenicu”, “Koktel”, “My Sarajevo grad”, “Info ks”, “Espreso”, "24-novosti", "TIP" "Cazin-danas", "Radio Krajina".

“Avazov” članak ocjenjujemo kao lažnu vijest i pristrasno izvještavanje, a sve koji su članak prenijeli - kao prenošenje lažne vijesti i pristrasno izvještavanje.

Napomena: 24.5.2018.

"Raskrinkavanje" je nakon kontaktiranja svih portala koji su prenijeli navedenu vijest, dobilo odgovor od samo jednog portala. U pitanju je "Slavenski jutarnji" koji je objavio demantij prvobitne vijesti i izvinuo se svojim čitateljima. Članak ovog portala dobio je ocjenu demantirano. 

Demantije su još objavili i portali "Depo", "Fresh press", "Za srebrenicu" i "Banjaluka in" kojima je također dodana ocjena demantirano. 

Portali "Dnevni Avaz", "Bosniaks info", "Gradačački glas" i "Tuzlanski info portal" obrisali su prvobitno objavljene članke. Njihovi članci i dalje nose prvobitne ocjene iz razloga što nisu objavili demantij ili ispravku pogrešnih navoda na bilo koji način. 

(Raskrinkavanje.ba)

Footnotes

  1. ^ Citat: "Avaz" 
  2. ^ Citat: "Avaz"
Raskrinkali smo
Avaz Lažna vijest; Pristrasno izvještavanje; Depo Demantirano; Bosniaks info Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Udri Muški Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Novi horizonti Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Banjaluka IN Demantirano; Espreso.rs Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Sarajevo grad (ba) Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Fresh press Demantirano; Krajina (.ba) Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Slavenski jutarnji Demantirano; Bišće Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Saznajemo.net Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Gradačački Glas Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; ZASREBRENICU.BA Demantirano; Koktel Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Sarajevo Grad Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Info-KS Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Svjetlo-dunjaluka Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; 24 novosti Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Tuzlanski info portal Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje;
Autor: Emir Zulejhić Objavljeno: 22. 05. 2018 | Zadnji put osvježeno: prije 6 mjeseci

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Kad se dvije laži slože, klikovi se samo množe

Lažne izjave Fadila Novalića i najava da će Balkanci moći raditi bez viza...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Dezinformacija Klikbejt
Analiza
Pregled sedmice: Još jedna sedmica u godini „Raskrinkavanja“

U sedmici iza nas dio medija je lagao, dezinformisao i proizvodio klikbejt kao...

Prenošenje lažnih vijesti
NLO nije letio iznad Sarajeva

Video objavljen na Youtube-u prije 5 godina koji je napravljen pomoću mobilne...

Prenošenje lažnih vijesti Klikbejt
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com