Raskrinkavanje.ba

Google ne uvodi cenzuru “nezavisnih medija”

Googleova kampanja “prebunkinga”, pokrenuta ususret ovogodišnjim izborima u Evropskoj uniji, neutemeljeno je protumačena kao uvođenje cenzure onima koji objavljuju neistine.

Foto: kos-51, Freepik 

Portal Nulta tačka je 22. februara 2024. godine objavio tekst o navodnom uvođenju cenzure kojom tehnološki div Google nastoji uništiti “nezavisne medije”:

Gugl uvodi cenzuru kako bi uništio nezavisne medije

Tema teksta je Googleova kampanja “prebunkinga”, za koju se navodi da će “eliminisati poslednje ostatke nezavisnih medija sa interneta pre izbora 2024. kasnije ove godine”. Tekst je zasnovan na Reutersovom izvještaju o kampanji, pa se navodi da je ovaj list objavio sljedeće: 

Kako prenosi Rojters, Gugl se sprema da pokrene agresivnu kampanju sa ciljem da ubije nezavisne medije i kreatore. Kampanja će početi u Evropi i proširiti se na Ameriku kasnije ove godine.

Ostatak članka je o predstojećim izborima za Parlament Evropske unije, o stupanju na snagu zakona o digitalnim uslugama (eng. Digital Services Act) u EU te o radu Googleove interne jedinice za suzbijanje prijetnji po društvo, pod nazivom “Jigsaw”. Navodi se da će ova jedinica pokrenuti seriju animiranih oglasa na platformama kao što su TikTok i YouTube u pet zemalja EU: Belgiji, Francuskoj, Njemačkoj, Italiji i Poljskoj.

Tvrdnje Nulte tačke o “cenzuri Googlea” podijeljene su i na Facebooku (link, link). 

Šta su činjenice? 

Članak portala Nulta tačka prevod je teksta objavljenog 22. februara 2024. godine na stranici The People's Voice (TPV). Riječ je o stranici koja redovno plasira dezinformacije i teorije zavjere (link, link, link, link).

Tekst ove stranice, kao i prevod Nulte tačke, u velikoj su mjeri dosljedna prenošenja članka o Googleovoj kampanji borbe protiv izbornih dezinformacija, kog je 16. februara objavio Reuters. Naslov Reutersovog članka gasi: 

Ekskluzivno: Google će pokrenuti kampanju protiv dezinformacija uoči izbora u EU

Međutim, Reuters nije izvijestio da se “Google sprema da pokrene agresivnu kampanju sa ciljem da ubije nezavisne medije i kreatore.”

Google se priprema za pokretanje kampanje protiv dezinformacija u pet zemalja u Evropskoj uniji (EU), rekla je kompanija za Reuters uoči parlamentarnih izbora u bloku i strožih novih pravila koja se odnose na online sadržaj.

Građani/e EU će u junu izabrati novi Evropski parlament koji će donositi politike i zakone u regionu [EU], a zastupnici/e strahuju da bi širenje dezinformacija na internetu moglo utjecati na glasače/ice.

Kako su TPV i Nulta tačka prenijeli, Googleova interna jedinica “Jigsaw” pokrenuće seriju animiranih oglasa na videoplatformama u pet zemalja Evropske unije. One će sadržavati “prebunking” tehnike koje su razvijene u partnerstvu s istraživačima univerziteta Cambridge i Bristol. 

Prebunking” je praksa osnaživanja i obučavanja konzumenata medijskog sadržaja da identifikuju manipulativni sadržaj prije nego se uopšte susretnu s njim. Na taj način djeluje se preventivno na širenje dezinformacija (u ovom kontekstu dezinformacija vezanih za izbore). “Prebunking” nema veze s cenzurom, nasuprot onome što je naglašeno u analiziranom naslovu.  

Kao primjer ove tehnike, u Reutersovom tekstu navedene su reklame koje će se prikazivati na YouTube platformi, gdje će gledaoci biti upitani da ispune kratku anketu o tome šta su naučili o dezinformacijama. 

Raskrinkavanje također ima “prebunking” serijal koji smo nazvali “Rasvjetljavanje”. Primjenjujući principe “prebunkinga”, u nizu tekstova obradili smo dezinformacije koje se u našem medijskom prostoru često ponavljaju u vrijeme nekih događaja, poput godišnjice genocida u Srebrenici, obilježavanja Dana državnosti BiH i drugih. 

S obzirom na to da je Googleova kampanja usmjerena protiv dezinformacija i posljedično onih koji ih šire, može se zaključiti da su TPV i Nulta tačka pod “nezavisnim medijima” ustvari mislili na činjenično nepouzdane izvore, a ne medije koji se trude da objektivno izvještavaju o događajima. 

O ovakvoj zamjeni teza pisali smo u nedavno objavljenoj analizi o izmišljenoj naredbi za zabranu “nezavisnih medija”. Tvrdnje su se odnosile na izjave direktora Svjetske zdravstvene organizacije, koji je zapravo govorio o teorijama zavjere koje potkopavaju napore SZO-a da se usvoji međunarodni pandemijski sporazum. Detaljnije možete čitati u analizi ispod:

 

Tvrdnju da je Reuters izvijestio o Googleovoj kampanji da “ubije nezavisne medije i kreatore”, kao i tvrdnju da se takva kampanja “cenzure” pokreće, ocjenjujemo kao manipulisanje činjenicama i teoriju zavjere

 

(Raskrinkavanje.ba)

Pogledajte originalne članke
Teorija zavjere 22.02.2024

Nulta tačka: Gugl uvodi cenzuru kako bi uništio nezavisne medije

Gugl je najavio kampanju cenzure „pre-bunking“ za koju kažu da će eliminisati poslednje ostatke nezavisnih medija sa interneta pre izbora 2024. kasni...

  • Teorija zavjere
  • Manipulisanje činjenicama