Kao u špijunskom filmu: Javni mediji prigrlili teoriju zavjere o Dodikovoj otmici

Javni mediji Novinska agencija Republike Srpske (Srna) i Radio-televizija Republike Srpske (RTRS) prenijeli su teoriju zavjere da NATO planira otmicu Milorada Dodika, prvobitno objavljenu na opskurnom portalu sumnjive vlasničke strukture.

Na opskurnom crnogorskom portalu IN4S je 24.3.2022. godine objavljen članak pod naslovom:

NATO sprema napad na Milorada Dodika

Pozivajući se na neimenovani izvor, u članku se tvrdi da NATO planira otmicu člana Predsjedništva BiH Milorada Dodika. Otmica će se, kako se navodi, realizovati tako što će Dodik avionom Alijanse prisilno prebaciti u neku treću državu. 

U članku je navedeno:

Formalni razlog bi bio sadržan u činjenici što Dodik nije osudio specijalnu vojnu operaciju i denacifikaciju u Ukrajini, ili pak kroz fingirane sudske procese zbog navodne korupcije. U svakom slučaju, povod bi bio trivijalnog, a akcija izuzetno nasilnog karaktera.

Prema procenama našeg izvora, ovo bi bio samo međukorak u okviru jedne šire strategije destabilizacije Balkana, a ona se svodi na izazivanje adekvatnog odgovora i reakcije Predsednika Republike Srbije, s obzirom na strategijsku važnost i značaj Republike Srpske za Republiku Srbiju.

Također se tvrdi da je NATO povećao svoje “borbene efektive” u BiH:

NATO je u poslednjih nekoliko dana ojačao svoje borbene efektive u Bosni i Hercegovini, čemu u prilog ide i činjenica da se u poslednjih nekoliko dana intenziviralo delovanje američke vojno-transportne i izviđačke avijacije nad teritorijom BiH.

Pored navedenog, registrovani su svakodnevni provokativni pokreti kopnenih snaga NATO, pre svega na području Republike Srpske, što zvaničnici Alijanse pravdaju “redovnim aktivnostima”.

Nedugo nakon što su objavljene na portalu IN4S, ove tvrdnje objavila je i javna novinska agencija Srna, odakle su ih prenijeli i javni emiter RTRS, Alternativna televizija i desetine drugih medija, mahom iz Republike Srpske i Srbije.

IN4S: ALIJANSA SPREMA OTMICU DODIKA!? (Srna)

IN4S: NATO sprema napad na Milorada Dodika - akcija će biti izuzetno nasilnog karaktera (Srbija danas)

IN4S: NATO sprema otmicu Dodika? (ATV)

Nakon što su medijske objave na ovu temu izazvale burnu reakciju javnosti, oglasio se i Dodik, tvrdeći da ne smatra da ga NATO želi oteti, ali i izražavajući zabrinutost zbog činjenice da niko iz Alijanse nije demantovao ove tvrdnje.


Šta su činjenice?

U članku portala IN4S ne navode se nikakvi dokazi za tvrdnje koje se u njemu iznose. Autori/ce članka pozivaju se na anonimni izvor, ne pružajući pri tome bilo kakve dokaze da je riječ o stvarnom, kredibilnom izvoru koji bi mogao imati uvid u “tajne operacije” NATO-a.

Kako se navodi na web stranici Medijska pismenost, koju uređuje Raskrinkavanje, ukoliko se tvrdi da je određenom događaju “svjedočio anonimni izvor” i niko drugi, takva informacija je, zapravo, neprovjerljiva, odnosno nemoguće je dokazati da li je istinita ili neistinita, a u najvećem broju slučajeva, iza neprovjerljivih informacija se uglavnom kriju lažne vijesti, kojima “anonimni izvor” služi samo kao pokriće.

Svaka kredibilna informacija mora biti utemeljena na činjenicama, a kredibilan medij ima odgovornost da je potkrijepi dokazima i izvorima. Ukoliko vijest koju čitate donosi detaljne informacije o nečemu, ali ne daje nikakav dokaz ili izvor za iznesene tvrdnje, ili se referira isključivo na informacije dobijene iz (stvarnog ili izmišljenog) anonimnog izvora, svakako se radi o neprovjerenoj informaciji koju ne treba smatrati kredibilnom.

Tvrdnja da je NATO “pojačao borbene efektive u Bosni i Hercegovini”, kao i tvrdnja da su “registrovani svakodnevni provokativni pokreti kopnenih snaga NATO”, netačne su.

Kako je objašnjeno u analizi Raskrinkavanja od 11.3.2022. godine, EUFOR je nakon početka invazije na Ukrajinu pojačao svoje prisustvo u BiH, poslavši dodatnih 500 vojnika na teritoriju ove zemlje. Pojedini mediji netačno su tvrdili da je ovo pojačanje poslao NATO. U analizi je objašnjeno zbog čega je to netačno:

Misija u Bosni i Hercegovini, Operacija Althea, postoji od 2004. godine, sa ciljem očuvanja mira u BiH te osiguranja kontinuiranog poštovanja Opšteg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, poznatijeg kao Dejtonski sporazum.
(...)
NATO je, prije postojanja EUFOR Althea misije, takođe imao svoju misiju u BiH. SFOR (Stabilisation Force) je bila vojna misija kojom je komandovao NATO, a koja je trajala od decembra 1996. do decembra 2004. Kako se navodi na zvaničnoj stranici NATO-a, umjesto SFOR-a, NATO je uspostavio vojni štab (NATO Headquarters Sarajevo) sa primarnim zadatkom pružanja pomoći u reformi odbrane i drugim obavezama preuzetim u okviru programa Partnerstvo za mir (PfP).

Nakon što je NATO prekinuo SFOR misiju, Evropska unija odlučila je pokrenuti svoju misiju u BiH - Operaciju Althea. NATO Štab Sarajevo pruža dogovorenu podršku EUFOR-u u skladu sa odredbama sporazuma između NATO-a i EU pod nazivom Berlin Plus, te je zadržao određena ovlaštenja i odgovornosti u skladu sa Dejtonskim sporazumom.
(...)
Dakle, vojne snage kojima raspolaže Operacija Althea dolaze iz zemalja EU i NATO-a, ali NATO nije taj koji raspoređuje snage u Bosni i Hercegovini, već Evropska unija.

Nakon pojačanja, patrole EUFOR-a primijećene su u pojedinim bh. gradovima, kao što su Sokolac, Banjaluka i Sarajevo.

U članku se kao formalni povod za otmicu navode i ”fingirani sudski procesi”.

Dva dana prije objave ovog članka, 22.3.2022. godine, Milorad Dodik saslušan je u svojstvu osumnjičenog u Tužilaštvu BiH u okviru istrage u vezi sa kupovinom vile u beogradskom naselju Dedinje 2007. godine.

Tvrdnjom da bi formalni povod navodne NATO otmice bio “fingirani sudski proces” implicira se, ponovo bez dokaza, da je Dodik osumnjičen za korupciju u izmišljenom slučaju.

Vijest o Dodikovom saslušanju je na portalu IN4S spomenuta usputno, u članku pod naslovom “Dodik: Sud i Tužilaštvo BiH neustavna kategorija”. Članak je fokusiran na Dodikovo osporavanje legitimnosti i legalnosti pravosudnih institucija u BiH, dok se informacija o njegovom saslušanju tek usputno spominje, a detalji korupcijske afere potpuno izostavljaju.

Nakon što su tvrdnje ovog portala izazvale pažnju drugih medija, kao i političara/ki, zvaničnik NATO-a demantovao je “zavjerološke” navode.


Od opskurnog “zavjerološkog” portala do javnog servisa

Portal IN4S bio je predmet analiza Raskrinkavanja i ranije. Tvrdnje objavljene na ovom portalu ocijenjene su skoro 30 puta od 2018. godine do datuma pisanja ove analize. Netačne tvrdnje objavljene na portalu IN4S često su usmjerene protiv zapadnih zemalja, Evropske unije i NATO-a. (1, 2, 3).

Osim činjenice da učestalo objavljuju dezinformacije i teorije zavjere, kredibilitet ovog medija dovodi se u pitanje i zbog nejasne vlasničke i uređivačke strukture.

Na njihovoj web stranici ne navodi se u čijem je vlasništvu ovaj medij. Vlasničke podatke nije moguće pronaći ni na web stranici Who.is. Kao adresa medija, na stranici je navedena ulica u Havani, glavnom gradu Kube. Prema podacima stranice TripAdvisor, na toj adresi nalazi se hostel. Felix Savón, za kojeg se u impresumu navodi da je glavni i odgovorni urednik ovog portala, ime je bivšeg kubanskog boksera.

Dakle, jasno je da je riječ o nekredibilnom izvoru informacija.

Uprkos tome, javni mediji Srna i RTRS brzo su preuzeli tvrdnje objavljene na portalu IN4S i predstavili ih kao kredibilne i zabrinjavajuće.

Nakon što su ove tvrdnje, zahvaljujući mnogobrojnim prenošenjima medija iz regije, izazvale pažnju javnosti, o njima su se očitovali političari/ke, analitičari/ke, pa na koncu i sam Dodik. 

To je RTRS-u, Srni i portalu IN4S dalo povod da na ovu temu objave još nekoliko članaka.

RTRS i Srna objavili su po četiri članka na ovu temu, prenoseći reakcije zvaničnika/ca iz RS i izražavajući zabrinutost zbog činjenice da iz NATO-a nisu opovrgnuli tvrdnje o planovima Dodikove otmice (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8).

Portal Happy je 25. marta objavio članak u kojem se prenosi komentar savjetnika Milorada Dodika Radovana Kovačevića u vezi sa tvrdnjama o navodnoj NATO otmici. Uprkos činjenici da se u članku navodi kako Kovačević nema saznanja o planu NATO-a da izvrši napad na Dodika, naslov glasi: “NATO RUŠI DODIKA! SPREMA SE JEZIV NAPAD! Hitno se oglasio Miloradov SAVETNIK i otkrio sve detalje PAKLENOG PLANA Zapada”.

IN4S je 26. marta objavio još jedan članak o tome kako je njihovo “razotkrivanje” tajnog plana  Dodikove otmice izazvalo “nervozu” u komandi NATO-a u BiH. 

I u ovom se članku iznosi niz neutemeljenih i neprovjerljivih tvrdnji koje više nalikuju radnji špijunskog filma nego nečemu što bi se moglo desiti u stvarnosti. Prema novoj verziji, NATO će Dodika kidnapovati tako što će presresti njegovo obezbjeđenje “u dubini teritorije Republike Srpske”.

I ovu je “vijest” prenijelo nekoliko portala iz Republike Srpske i Srbije.

IN4S objavio je 29. marta članak o demantiju NATO zvaničnika, dovodeći u pitanje njegovu valjanost i tvrdeći da je problematično jer je ostao neimenovan, potpuno zanemarujući činjenicu da su i sami koristili neimenovani izvor. 

RTRS i ATV do datuma pisanja ove analize nisu objavili demanti zvaničnika NATO-a.

Prenoseći neutemeljene tvrdnje od nekredibilnog izvora kao ozbiljnu i važnu “vijest”, mediji nastoje izazvati negativne emocije straha i panike te odvratiti pažnju javnosti sa važnih tema od javnog interesa. 

Napomena

“Vijest” o navodnom planu NATO-a da otme Dodika ispratili su mnogobrojni mediji širom regije. Kako su na ovu temu izvještavali mediji na različitim stranama ideološkog spektra, pročitajte na web stranici Newsgradient (link). 

Članke u kojima se tvrdi da NATO sprema otmicu Milorada Dodika ocjenjujemo kao teoriju zavjere, s obzirom na to da je riječ o nepovjerljivim navodima za koje ne postoje nikakvi dokazi.

Tvrdnju da će formalni razlog “otmice” biti fingirani sudski procesi za korupciju ocjenjujemo kao spin, jer odvlači pažnju javnosti od Dodikovog statusa osumnjičenog u istrazi za korupciju i usmjerava je na imaginarnu “otmicu”.

Tvrdnje da je NATO povećao svoje borbene efektive u BiH i da su primijećeni svakodnevni pokreti kopnenih trupa ovog saveza u zemlji ocjenjujemo kao dezinformaciju.

Naslov članka objavljenog na portalu Happy ocjenjujemo kao klikbejt, s obzirom na to da Kovačević u članku ne otkriva “pakleni plan Zapada”, kako je najavljeno u naslovu.

Napomena

1.4.2022.

Ocjena klikbejt je na greškom dodana člancima portala Herceg Media i N portal. Greška je ispravljena i ovim člancima dodali smo ocjene teorija zavjere, dezinformacija i spin.

Nakon objave ove analize, portali Srbija danas i N portal ispravili su svoje članke, zbog čega im dajemo i ocjenu ispravljeno.

4.4.2022.

Nakon objave ove analize, portal Alo ispravio je svoj članak, zbog čega im dajemo i ocjenu ispravljeno.

29.4.2022.

Nakon objave ove analize, portal Večernje novosti (.ba) ispravio je svoj članak, zbog čega im dajemo i ocjenu ispravljeno.

(Emir Zulejhić i Nerma Šehović, Raskrinkavanje.ba)

Autorica: Nerma Šehović Objavljeno: 31. 03. 2022 | Zadnji put osvježeno: prije 5 mjeseci

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Lažna vijest o hapšenju predsjednika biračkih odbora u Trebinju

Na dan održavanja Opštih izbora u Bosni i Hercegovini portal Trebinje 24 ob...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti
Analiza
Koji mediji su tokom kampanje najviše trošili na oglašavanje na Facebooku i Instagramu?

Kako pokazuje izvještaj kompanije Meta, tokom kampanje pred Opšte izbore u...

Razabiranje
Manipulisanje činjenicama
Oružane snage Ukrajine nisu zarobile sedam studenata iz Šri Lanke

Izvještavajući o grupi studenata iz Šri Lanke u Ukrajini, nekoliko portala...

Manipulisanje činjenicama Ispravljeno
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me