Muzej ratnog djetinjstva nije aplicirao za budžetska sredstva kako bi isplatio “funkcionerske” plate

Niz portala je u septembru objavilo članke u kojima su citirani navodi Ministarstva kulture i sporta Kantona Sarajevo o aplikaciji za sufinansiranje Muzeja ratnog djetinjstva, koja je odbijena. Uvidom u originalne dokumente, ustanovili smo da je Ministarstvo aplikaciju predstavilo na manipulativan način, što mediji koji su prenijeli navode Ministarstva nisu objasnili.

Ocijenjeni članci
Avaz Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Greška; Faktor Manipulisanje činjenicama; Greška; Crna Hronika BIH Manipulisanje činjenicama; Greška; Oslobođenje Manipulisanje činjenicama; Greška; Magazin Plus Manipulisanje činjenicama; Greška; Depo Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Greška; Akta Manipulisanje činjenicama; Greška; Stav Spin; Manipulisanje činjenicama; Pristrasno izvještavanje; Greška; Banjaluka IN Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Greška; Slobodna Bosna Manipulisanje činjenicama; Greška; IndexBA Manipulisanje činjenicama; Greška; Sarajevo grad (ba) Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Greška; Bosnae Manipulisanje činjenicama; Greška; Kakanj-X Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Greška; Narod Manipulisanje činjenicama; Greška; Hayat Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Greška; Cazin net Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Greška; Deblokada Spin; Pristrasno izvještavanje; Greška;

Na Facebook stranici Muzeja ratnog djetinjstva je 17. septembra objavljen post u kojem je, između ostalog, navedeno da je “ministar kulture i sporta Kantona Sarajevo, Kenan Alikadić (SDA), ukinuo sredstva Muzeju ratnog djetinjstva u godini pandemije” kao i to da je “nacrtom budžeta Kantona Sarajevo usvojenog od strane Skupštine Kantona bilo predviđeno 50.000 KM”. Ministarstvo kulture i sporta KS je istog dana na službenoj stranici, kao i na svojoj Facebook stranici, objavilo saopštenje u kojem su iznijeli svoje razloge prekida finansiranja ovog Muzeja.

U tom saopštenju (kojeg u cjelini možete pročitati ovdje i ovdje), između ostalog, stoji i sljedeće:

(...) 3. Muzej je aplicirao na Javni poziv za sufinansiranje projekata kulture i sporta, međutim umjesto da opravda način utroška sredstava za prošlu godinu na način da nam prezentuje provedene projekte i njihove rezultate, Muzej je dostavio Ministarstvu platnu listu.

4. Iz platne liste (u prilogu) proizlazi da direktor Muzeja ima platu od preko 5.500 KM, dok izvšna direktorica - od 5.175 KM. 3.900 KM iznosi plata direktorice za razvoj i projekte. Radi se o platama na nivou najviših državnih funkcionera, deset puta većim od plata uposlenika u kulturnim institucijama od državnog značaja. Ovakav disbalans smatramo nepravednim prema drugim kulturnim radnicima sa prostora našeg kantona.

5. Kako je uvidom u platnu listu zaključeno da Muzej koristi dobijena sredstva skoro pa isključivo za isplatu plata, donijeli smo odluku o prekidu finansiranja istom.(...)

Ovo je saopštenje na službenoj stranici Ministarstva popraćeno i foto-kopijama dva dokumenta: (1) stranicom dokumenta u čijem nazivu stoji Budžet Muzeja ratnog djetinjstva za 2020. godinu - POVJERLJIV DOKUMENT, te (2) stranicom dokumenta na kojoj je crnim flomasterom napisano IZVJEŠTAJ 2019. FIN.

Iz Muzeja ratnog djetinjstva ove su navode ubrzo demantovali, te je istog dana, 17. septembra, na Facebook stranici ovog muzeja objavljen još jedan post. Uz najavu pokretanja tužbe, u toj objavi, između ostalog, stoji: 

(...) 1. Nije tačno da Muzej ratnog djetinjstva nije opravdao utrošak sredstava za prošlu godinu. Muzej ratnog djetinjstva je opravdao utrošak sredstava, o čemu postoje dokazi, a nikad nijedna marka kantonalnog ili drugog budžetskog novca nije trošena za plate direktora ili izvršne direktorice Muzeja.

2. Na objavljenoj slici nije nikakva "platna lista" kako je navedeno, već planirani godišnji budžet koji je dostavljen Ministarstvu. U njemu se nalaze planirane BRUTO, a ne NETO plate. To znači da nema govora o platama od 5.000+ KM kako je predstavljeno. U Muzeju ratnog djetinjstva nikad nije isplaćena pojedinačna mjesečna plata od preko 3.000 KM. Prosječna plata u Muzeju ratnog djetinjstva je oko 1.800 KM. (...)

3. Zloupotrijebljeni interni dokument iz aplikacije (nemamo problema s objavljivanjem istog, već sa malicioznom interpretacijom) je PLANIRANI godišnji budžet. Isti nikada ne bude potpuno ostvaren, a nekad ne bude ni 60% ostvaren.(...)

Kako je ova prepiska izazvala veliku pažnju javnosti na društvenim mrežama, cijela priča se vrlo brzo preselila na stranice mnogobrojnih portala.

Avaz je 17. septembra tako objavio članak pod sljedećim naslovom: 

Direktor Muzeja ima platu od preko 5.500 KM, godišnje zaradi skoro 70.000 KM

Uz isti naslov taj članak su prenijeli Cazin.net, Sarajevo Grad i Kakanj-X.com, a članak pod sličnim naslovom objavljen je i na portalu televizije Hayat:

MINISTARSTVO KULTURE I SPORTA KS REAGIRALO: DIREKTOR MUZEJA IMA PLATU OD PREKO 5.500 KM, GODIŠNJE ZARADI SKORO 70.000 KM

Gore pomenuto saopštenje Ministarstva kulture i sporta su istog dana sa sljedećim naslovom objavili portali DEPO i BanjalukaIN:

IZ MINISTARSTVA KULTURE KS ŽESTOK ODGOVOR: Zašto Muzej ratnog djetinjstva nije dobio podršku: Sve pare (po)trošili na plate, direktorima 15.000 KM mjesečno!

Slobodna Bosna je članak u kojem se prenosi ovo saopštenje naslovila ovako:

KOME SE OVAJ ŽALI: Direktor Muzeja ratnog djetinjstva iz Sarajeva Jasminko Halilović ima platu od 5.500 maraka; Pogledjate im ostale plate i troškove...

Faktor je, prenoseći isto saopštenje, 17. septembra objavio članak sa naslovom:

Muzej ratnog djetinjstva se žali jer nisu dobili novac iz budžeta, direktor sebi propisao plaću od 5.521 KM

Članke s istim naslovom prenijeli su Index.ba, Crna hronika te portal Bosnae.

Portal Akta, a zatim i Oslobođenje istog su dana objavili članke uz sljedeći naslov:

Reakcija Ministarstva: Plata direktora Muzeja ratnog djetinjstva 5.500 KM

Uz gore pomenute, istog dana su objavljena i dva nepotpisana autorska članka koji su ovu priču iskoristili kako bi, sudeći po njihovom sadržaju, u javnost plasirali različite kritike upućene na račun rada Muzeja ratnog djetinjstva, te njegovog direktora Jasminka Halilovića.

Portal Stav je 17. septembra tako objavio tekst s naslovom:

POSTRATNI PROFITER JASMINKO HALILOVIĆ

U ovom članku nepoznatog autora iznesene su brojne optužbe vezane uz koncept i rad Muzeja ratnog djetinjstva, uključujući onu i da se radi o “poduhvatu mladih ambicioznih osoba koje su se dosjetile kako profitirati od kolektivne ratne traume”:

Na žalost, ispostavilo se da je takozvani Muzej ratnog djetinjstva ništa drugo no udruženi poduhvat nekoliko mladih ambicioznih osoba koje su se dosjetile kako živjeti na visokoj nozi na račun građana Kantona Sarajevo te kako profitirati od kolektivne ratne traume. (...) Takav dilentantizam nije slučajan jer kao što se može pročitati iz platne liste udruženja građana, koje u stvari stoji iza ovoga “Muzeja ratnog djetinjstva”, direktor Jasminko Halilović je samom sebi propisao plaću u iznosu od 5.521 KM, a izvršnoj direktorici 5.175 KM! To su plate u rangu najviših državnih funkcionera, plate koje su čak deset puta veće od plata uposlenika u kulturnim institucijama od državnog značaja! U suštini, sredstva koja je ovaj “Muzej” redovno dobijao iz budžeta Kantona Sarajevo koristila su se isključivo za isplatu plata a ne bilo kakve društveno korisne projekte!

Istog dana, na anonimnom portalu Deblokada je objavljen nepotpisani autorski članak pod sljedećim naslovom: 

ALIČKOVIĆ OBIŠAO MUZEJ RATNOG DJETINJSTVA! Maksimalno kriju agresore

Kao i u slučaju portala Stav, aktuelni spor između Muzeja ratnog djetinjstva i Ministarstva kulture i sporta KS i u ovoj je medijskoj objavi upotrijebljen za iznošenje kritika koje se odnose na rad Muzeja. Prenoseći navode preuzete iz posta objavljenog na Facebook profilu Aličković Nihad, u ovom članku, između ostalog, stoji:

CIT NETAČNO: Osnivač AntyDayton pokreta Nihad Aličković, objavio je šokantne tvrdnje do kojih je došao obilaskom Muzeja ratnog djetinjstva u Sarajevu. Njegovo iskustvo potvrđuje pisanje Deblokade iz oktobra 2019. godine. Tada smo objavili da smo pretraživanjem web stranice Muzeja otkrili da se tu ne spominju agresori, tačnije krivci za ubijanje djece u Sarajevu. Naglasili smo da se to odnosi na internet prezentaciju Muzeja i da ne znamo da li je takvo zanemarivanje podataka o ubicama sarajevske djece činjenica i u samom muzeju, na fizičkoj adresi. Ubrzo je magazin Stav, ponukan našim pisanjem, poslao novinara na lice mjesta koji se uvjerio da ni u prostorijama Muzeja nema spominjanja barbara.

Napominjemo da se bura oko MRD digla nakon što je direktor Jasminko Halilović optužio kantonalno ministarstvo kulture da im nije dodijelilo nikakvu budžetsku pomoć. Ministarstvo je uzvratilo da to nisu htjeli uraditi jer sva sredstva usmjeravaju na plate zaposlenima te su iznijeli dokumente gdje su vidljive astronomske cifre za Halilovića i njegove kolege. Tako je ispalo da je je propisana plata Halilovića vrtoglavih 5.500 KM. U dentiranju ovih navoda, MRT je naveo da se radi o planiranim BRUTO, a ne NETO platama, i da one nikada nisu prelazile 3.000 KM.

Šta su činjenice?

Budući da je priča oko (su)finansiranja Muzeja ratnog djetinjstva iz budžeta Ministarstva kulture i sporta KS izazvala veliku pažnju javnosti, Raskrinkavanje je u svrhu utvrđivanja tačnosti pomenutih medijskih navoda kontaktiralo Muzej ratnog djetinjstva, odnosno direktora ovog Muzeja, Jasminka Halilovića, zatraživši na uvid dokumente na osnovu kojih se ti navodi mogu provjeriti.

Putem Zahtjeva za pristup informacijama, Raskrinkavanje je upit poslalo i Ministarstvu kulture i sporta KS, te ministru Kenanu Alikadiću, zatraživši uvid u (1) originalnu aplikaciju Muzeja ratnog djetinjstva za dodjelu budžetskih sredstava u 2020. godini, uključujući i (2) finansijski plan koji je priložen uz istu, te (3) izvještaj za pravdanje sredstava koje je Ministarstva kulture i sporta KS dobilo od Muzeja ratnog djetinjstva u 2019. godini.

Nedugo nakon poslanog upita, od direktora Muzeja Jasminka Halilovića smo na uvid dobili tražene dokumente, uključujući i (Prilog1) originalni primjerak stranice dokumenta pod nazivom Budžet Muzeja ratnog djetinjstva za 2020. godinu - POVJERLJIV DOKUMENT, za koji smo od Muzeja dobili i dozvolu da ga objavimo u našoj analizi. 

FOTO: Prilog1

Usporedbe radi, Halilović je u mailu priložio i foto-kopiju stranice istog dokumenta u obliku u kojem je objavljena i na službenoj stranici Ministarstva kulture i sporta KS (Prilog2).

FOTO: Prilog2

Pojašnjavajući ova dva priloga, Halilović nam je u mailu napisao sljedeće:

Molim vas da pogledate Prilog1, to je prva stranica (od 3) našeg finansijskog godišnjeg plana. Obratite pažnju na kolonu 6, gdje je jasno naznačeno za koje budžetske linije se mogu djelimično koristiti sredstva KS. Vidjet ćete da je ta kolona prazna kod rubrike Menadžment, dakle NE MOGU se koristiti za menadžment, niti apliciramo da se plaćaju plate menadžmenta. Pogledajte zatim Prilog2, to je kako je naš godišnji finansijski plan uslikan i predstavljen na web-stranici Vlade KS, i na Facebook stranici Ministarstva. Obratite pažnju, kolona 6 je namjerno izbjegnuta da se ne vidi.

Format papira više nije u proporciji A4 papira, nego blizu kvadrata, iz čega je jasno da se ne vidi cijeli papir; Zatim je žutim obojena moja plata iako je (da nije izbjegnuta kolona 6) jasno da se sa 0 KM finansira iz budžeta KS, i da kao takva nije od javnog interesa. Obojena je da mi se nanese šteta, kao što je i kolona 6 izbjegnuta da mi se nanese šteta i stvori privid da se plata finansira iz budžeta KS.

Halilović je u mailu demantovao i navode Ministarstva kulture i sporta KS prema kojima je “umjesto da opravda način utroška sredstava za prošlu godinu na način da nam prezentuje provedene projekte i njihove rezultate, Muzej dostavio Ministarstvu platnu listu":

Ponovo neistina. U prilogu broj 8 koji vam dostavljam na uvid je izvještaj predat Ministarstvu za sredstva iz 2019. godine, a u prilogu broj 9 je i finansijski izvještaj (koji osim sumiranog tabelatnog prikaza sadrži i sve fakture i dokaze o isplatama). Tu se vidi da sredstva KS nisu korištena isključivo za plate, te da uopće nisu korištena za plate menadžmenta.

Jasminko Halilović je Raskrinkavanju na uvid poslao pomenute dokumente, no zbog obavezne zaštite ličnih podataka koji se nalaze u njima, kako je naveo, dokumente nije mogao ustupiti i za objavu na našem portalu.

Ipak, nekoliko dana prije objave ove analize, na našu mail adresu je stigao i odgovor Kenana Alikadića, u kojem je ministar kulture i sporta KS, uz anonimizaciju ličnih podataka, priložio aplikaciju Muzeja ratnog djetinjstva za dodjelu budžetskih sredstava, uključujući i originalnu verziju dokumenta pod nazivom Budžet Muzeja ratnog djetinjstva za 2020. godinu - POVJERLJIV DOKUMENT.

Taj dokument identičan je onom kojeg nam je za objavu u analizi poslao Jasminko Halilović. No, iako su u mailu poslali originalnu verziju dokumenta, ovo Ministarstvo na svojoj službenoj kao i Facebook stranici i dalje ima stranicu dokumenta u kojoj se ne vidi šesta kolona - dokaz da menadžment Muzeja u ovom finansijskom planu nije tražio sredstva za svoje plate.

Uz taj dokument, od Ministarstva smo dobili i originalnu kopiju finansijskog izvještaja za pravdanje budžetskih sredstava koje je Muzej dobio u 2019. godini. Taj dokument izgledom i sadržajem odgovara onom objavljenom na stranici Ministarstva, kao i dokumentu kojeg nam je u mailu, u prilogu 9, poslao Halilović. 

U njemu su, kako su naveli iz Ministarstva, imena uposlenika anonimizirana (precrtana flomasterom) zbog zaštite ličnih podataka (iako na stranici Ministarstva i dalje stoji dokument u kojem se ta imena vide). Žutim flomasterom označeni su dijelovi dokumenta, kako je Raskrinkavanju u telefonskom razgovoru rekao ministar Alikadić, koji pokazuju da je većina budžetskih sredstava dodijeljenih Muzeju u 2019. potrošena na ugovore o radu.

 

Iako je iz ovog dokumenta vidljivo da je skoro 30.000 od 50.000 KM budžetskih sredstava u 2019. utrošeno na plate projektnog osoblja Muzeja, iz njega se vidi i to da budžetska sredstva nisu utrošena na plate direktora i izvršne direktorice.

Dalje, sama činjenica da je ovaj dokument dostavljen, a naknadno i objavljen na stranici Ministarstve kuture i sporta KS, opovrgava tvrdnju “da Muzej nije opravdao način utroška sredstava za prošlu godinu”, kako je navedeno u saopštenju ovog Ministarstva.

Manipulacije činjenicama u medijskim izvještajima

Da rezimiramo - u dokumentu pod nazivom Budžet Muzeja ratnog djetinjstva za 2020. godinu - POVJERLJIV DOKUMENT (u originalnoj verziji, kao i u onoj koju je, bez posljednje kolone, objavilo Ministarstvo kulture i sporta KS) bilo je vidno istaknuto da se radi o bruto, a ne neto iznosima plata. Ipak, to gore pomenute portale nije spriječilo da u svojim člancima kategorično iznesu netačne tvrdnje o visini plata menadžmenta Muzeja ratnog djetinjstva.

Netačne tvrdnje da dokument pokazuje “da direktor Muzeja ima platu od preko 5.500 KM a izvršna direktorica - od 5.175 KM”, preuzete su iz saopštenja Ministarstva kulture i sporta KS, no poznavanje razlike između bruto (iznos na koji se obračunavaju doprinosi i porezi) i neto plate (iznos koji se uplaćuje na račun uposleniku) spada u opšte znanje o finansijama i podrazumijeva se da su mediji koji su ovu tvrdnju objavili morali znati da je ista netačna već na osnovu priloženog dokumenta. 

Dakle, iako se u dokumentu zaista nalaze iznosi (bruto) plate o kojima su pisali mediji, ti su izvještaji stvorili utisak da se radi o iznosima mjesečnih plata koji se isplaćuju menadžmentu Muzeja ratnog djetinjstva - što nije tačno. Shodno tome, sve medijske tvrdnje u kojima se navodi da je Jasminko Halilović sebi “propisao”, ili da “ima” platu preko 5.000 KM dobijaju ocjenu manipulacija činjenicama

Ocjenom dezinformacija ocijenjene su netačne medijske tvrdnje kao što su one da direktor Muzeja "godišnje zaradi preko 70.000 KM" ili da Muzej isplaćuje "direktorima 15.000 KM mjesečno", a koje se ne mogu pronaći u saopštenju Ministarstva. 

Shodno gore utvrđenim činjenicama, u saopštenju Ministarstva kulture i sporta KS objavljen je dokument iz kojeg je namjerno uklonjena kolona koja pokazuje da menadžment Muzeja ratnog djetinjstva u ovom finansijskom planu nije tražio sredstva za svoje plate. Kako se u ovom slučaju radi o finansijskom planu iz aplikacije za dodjelu budžetskih sredstava u 2020. godini, netačne su i tvrdnje iz saopštenja Ministarstva kulture i sporta u kojem je ovaj dokument označen kao “platna lista”.

Uz to, netačna je i tvrdnja iz tog saopštenja po kojoj “Muzej nije opravdao utrošak sredstava za prošlu godinu”, budući da je i samo Ministarstvo objavilo finansijski izvještaj Muzeja za 2019. godinu.

Iz tih razloga, sve medijske objave u kojima su na osnovu saopštenja Ministarstva kulture i sporta KS, te priloženog nepotpunog dokumenta, prenijete netačne i manipulativne tvrdnje da je Muzej ratnog djetinjstva iz budžeta KS tražio novac za menadžerske plate, kao i netačne tvrdnje da taj dokument prikazuje platne liste, dobijaju ocjenu greška.

Zbog toga što su ovaj slučaj iskoristili kako bi u javnost plasirali različite optužbe na račun rada Muzeja ratnog djetinjstva, a koje se direktno ne tiču budžetiranja Muzeja iz sredstava Kantona Sarajevo, članci objavljeni na portalima Stav i Deblokada dobijaju ocjene spin i pristrasno izvještavanje.

(Raskrinkavanje.ba)

Autorica: Elma Murić Objavljeno: 13. 10. 2020 | Zadnji put osvježeno: prije 1 sedmice

Posljednje objavljene analize

Analiza
Ko od kandidata_kinja na ovogodišnjim izborima širi lažne vijesti o bolesti COVID-19?

U ovoj analizi, zajedno sa partnerskim portalom Istinomjer, Raskrinkavanje....

Razabiranje
Teorija zavjere
“Meme mudrovanja” o pandemiji nisu činjenično utemeljena

Slika koja navodno prikazuje razliku između “prave i inscenirane pandemije”...

Teorija zavjere
Lažna vijest
Željko Ražnatović Arkan nije živ - osim u klikbejt naslovima

Nekoliko anonimnih portala je u oktobru 2020. objavlilo članke sa naslovima...

Lažna vijest Klikbejt
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me