Raskrinkavanje.ba

Ne, Svjetski ekonomski forum nije predložio “ukidanje privatnih automobila”

Svjetski ekonomski forum, kao i njegov osnivač Klaus Schwab, omiljena je tema teorija zavjere koje su se posebno intenzivirale tokom posljednjih, pandemijskih godina. Ovog puta im se pripisuje namjera da ukinu – privatno vlasništvo nad automobilima.

FOTO:qimono/ Pixabay

Na portalu Tribun 22.7.2022. godine objavljen je članak u kojem se navodi da Svjetski ekonomski forum (The World Economic Forum – WEF) poziva na ukidanje privatnog vlasništva nad automobilima: 

Svjetski ekonomski forum smatra da vam osobni automobil baš i ne treba

 Je li vam osobni automobil doista stvarno potreban? Naime, Svjetski ekonomski forum (WEF) na čijem čelu se nalazi Klaus Schwab ne misli tako.

Objavio je dokument koji poziva na ukidanje “rasipnog” privatnog vlasništva automobila u korist zajedničkog dijeljenja kako bi se smanjila globalna potražnja za plemenitim metalima i fosilnim gorivima.

WEF tvrdi da previše ljudi posjeduje privatna vozili, a univerzalni model koji će potrošače odvesti “od posjedovanja do korištenja” njihovih automobila put je naprijed.

(...)

Kraj privatnog vlasništva je bitan, prema WEF-u, i može se primijeniti od svega do automobila do privatnih domova.

“Proces dizajna koji se fokusira na ispunjavanje temeljne potrebe umjesto na dizajn za kupnju proizvoda temeljan je za ovu tranziciju”, navodi WEF. “Ovo je način razmišljanja potreban za redizajniranje gradova kako bi se smanjila privatna vozila i druga uporaba.”

Članak je potom objavljen i na portalima Croative i Provjeri, gdje mu je dodat podnaslov “Malo po malo, …’Nećete imati ništa…’”, koji referira na dezinformacije koje su po izbijanju pandemije počele kružiti o osnivaču WEF-a Klausu Schwabu kao dio teorija zavjere o “Velikom resetu”. Isti “tretman” vidljiv je i u screnshootu s portala Provjeri na Twitter nalogu @dr_plandemiolog. Obje se reference odnose na citat koji je netačno pripisan Klausu Schwabu, a koji glasi “Nećete posjedovati ništa i bit ćete sretni zbog toga”, o čemu smo pisali u decembru 2020.   


U svim člancima navodi se kako WEF predlaže model koji će omogućiti da ljudi, umjesto da posjeduju automobil i ne koriste ga, počnu da ga dijele s onima koji ga nemaju.

 WEF tvrdi da previše ljudi posjeduje privatna vozili, a univerzalni model koji će potrošače odvesti “od posjedovanja do korištenja” njihovih automobila put je naprijed.

“Prosječan automobil ili kombi u Engleskoj vozi se samo 4% vremena”, stoji u dokumentu WEF-a. Umjesto da vozila stoje besposlena, prodajte svoj automobil i pješačite ili dijelite jer “Platforme za dijeljenje automobila kao što su Getaround i BlueSG već su iskoristile tu priliku da ponude vozila u kojima plaćate po satu korištenja.”


Šta su činjenice?

Svjetski ekonomski forum je internacionalna neprofitna organizacija osnovana 1971. godine sa sjedištem u Ženevi, u Švicarskoj. Teorije zavjere i dezinformacije o WEF-u “popularne” su već neko vrijeme, a naročito su se intenzivirale tokom pandemije Covid-19 (1, 2). 

Link koji je dostupan u članku portala Tribun, umjesto dokumenta u kojem se navodi da WEF smatra da vam privatni automobil ne treba, vodi na članak portala Breitbart. Ovaj je članak zapravo izvor teksta objavljenog na portalu Tribun i ostalim portalima.

Breitbart je desničarski portal iz SAD-a poznat po objavljivanju propagandnih i “zapaljivih” tekstova, kojeg je vodio Steve Banon, bivši savjetnik Donalda Trumpa. Na ovom se portalu često objavljuju netačni sadržaji, što se može vidjeti iz njihove “statistike” na fact-checking stranici PolitiFact.

“Dokument” na koji se referira u ovim člancima zapravo je tekst autorice Winnie Yeh “Tri pristupa cirkularne ekonomije za smanjenje potražnje za kritičnim metalima”, koji je objavljen na stranici Svjetskog ekonomskog foruma 18.7.2022. godine. Yeh je voditeljica jednog od  programa WEF-a koji se bavi odgovornim korištenjem resursa i transparentnošću lanca nabavke. 

U članku se pod tačkom 1, s naslovom “Pređite s posjedovanja na korištenje”, navodi:

Budite iskreni, vjerovatno imate barem jedan stari mobilni telefon na dnu fioke. Moguće je da i neiskorišteni čvrsti disk zauzima prostor. Niste sami. Prosječan automobil ili kombi u Engleskoj vozi se samo 4% vremena. Dok većina već ima privatni telefon, 39% radnika širom svijeta ima laptope i mobilne telefone koje im obezbjeđuje poslodavac.

Ovo uopšte nije efikasna upotreba resursa. Više dijeljenja može smanjiti vlasništvo nad opremom u stanju mirovanja, a time i korištenje materijala. Platforme za dijeljenje automobila kao što su Getaround i BlueSG već su iskoristile tu priliku da ponude vozila gdje plaćate po satu korištenja.

Kako bismo omogućili širi prelaz s vlasništva na korištenje, potrebno je promijeniti i način na koji dizajniramo stvari i sisteme. Naprimjer, dijeljenje automobila omogućeno je novim funkcijama otključavanja bez ključa. Slično, korisnički profili koji stvaraju razliku za radnu i ličnu upotrebu na istom uređaju potrebni su kako bi se smanjio broj uređaja po osobi. Proces dizajna koji se fokusira na ispunjavanje osnovne potrebe umjesto na dizajniranje za kupovinu proizvoda fundamentalan je za ovu tranziciju. Ovo je način razmišljanja potreban za redizajniranje gradova kako bi se smanjila privatna vozila i druge upotrebe.

Dakle, u članku koji je objavljen na stranici WEF-a razmatra se ideja o tome da bi se automobili mogli dijeliti, naprimjer, kroz platforme Getaround i BlueSG, na kojima vlasnik/ca automobila može ponuditi svoj automobil na korištenje drugim ljudima koji plaćaju tu uslugu. Članak je autorski i ne predstavlja dokument WEF-a, kako je navedeno u analiziranim objavama. Na kraju autorskog članka nalazi se i napomena o tome da stavovi u članku ne predstavljaju stavove WEF-a te da su isključiva odgovornost autora/ice članka.

WEF, dakle ne poziva “u dokumentu” na ukidanje privatnih automobila, nego je riječ o autorskom tekstu, koji ne sadrži zvanične stavove ove organizacije, a u kojem se navodi da bi se mogle napraviti značajne uštede ukoliko bi se resursi, poput automobila, koristili na racionalnije načine. Jedan od tih načina jeste iznajmljivanje automobila u privatnom vlasništvu onima koji ih ne posjeduju.

 

Odakle je navod o tome da “nećete posjedovati ništa i bit ćete sretni”?

Na Facebook stranici Svjetskog ekonomskog foruma 2016. godine objavljen je promotivni video za autorski članak o predviđanjima budućnosti svjetske ekonomije, na čijem se početku može vidjeti upravo ovaj citat. Video se, kao predmet različitih teorija zavjere, počeo intenzivno dijeliti 2020. godine, s početkom pandemije Covid-19.

Ova se fraza često pripisivala i Klausu Schwabu, osnivaču WEF-a, kao dio teorija zavjere o tome da WEF “planira” da ukine privatno vlasništvo.

WEF je 2016. godine objavio seriju autorskih eseja u kojima eksperti/ce iz različitih oblasti iznose svoja predviđanja za budućnost. Jedna od ekspertica, Ida Auken, danska parlamentarka i bivša ministrica ekologije u ovoj zemlji, objavila je 12.11.2016. esej “Welcome to 2030. I own nothing, have no privacy, and life has never been better” (“Dobro došli u 2030. godinu. Ne posjedujem ništa, nemam privatnosti i život nikad nije bio bolji”), u kojem govori iz ugla zamišljene osobe koja opisuje život u 2030. godini. 

Fraza iz naslova članka izabrana je kao citat za promo fotografiju njenog eseja, stvarajući utisak da autorica podržava koncept u kojem ljudi “ne posjeduju ništa i nemaju privatnost”. Ta objava izazvala je brojne kritike, nakon kojih je naslov članka promijenjen u “Evo kako će se život promijeniti u mom gradu do 2030. godine” odnosno, u originalnoj, engleskoj verziji “Here's how life could change in my city by the year 2030”.

Autorica je u izmijenjenoj verziji dopunila članak napomenom da je namjera teksta da pokrene diskusiju i prikaže razloge “za” i “protiv” tehnološkog razvoja i napretka te izazove koji se mogu javiti na tom putu. U diskusiji pokrenutoj na Twitteru također je pojasnila da njen cilj ni želja nije budućnost u kojoj se ne posjeduje ništa, nego razmatranje problema koje bi takva, zamišljena, budućnost donijela – naročito problema vezanih za privatnost, monopolizaciju i zaštitu ličnih podataka.

Verzija citata iz njenog eseja, u kojoj je “neposjedovanju” dodata i tvrdnja da će ljudi zbog toga biti “sretni”, uprkos svim objašnjenjima, postala je “dokaz” teoretičarima/kama zavjere da WEF “planira” budućnost u kojoj se ništa ne posjeduje, a koje su uglavnom stavljane u kontekst teorije zavjere o “Velikom resetu”. 

Inicijativa koja nosi naziv “Veliki reset” zaista postoji, a ovaj dokument sačinio je Svjetski ekonomski forum u junu 2020. godine. Riječ je o planu koji razmatra moguće načine oporavka zemalja nakon pandemije Covid-19. Naziv ovog dokumenta veoma brzo preuzeli su teoretičari/ke zavjere koji/e su mu pripisivali posve drugačiju suštinu. Za “Veliki reset” teoretičari/ke zavjere navodili/e su da je zapravo dokaz da je pandemija Covid-19 planirana, kako su problemi koje je pandemija uzrokovala unaprijed “osmišljeni”.

Informacije o idejama i ciljevima inicijative “Veliki reset” dostupne su u sklopu agende koja je 3.6.2020. godine objavljena na zvaničnoj web stranici WEF-a. Dodatno, treba istaći i to da zaključci koje Svjetski ekonomski forum donosi na svojim sastancima ni na koji način nisu obavezujući za bilo koga, već predstavljaju svojevrsne prijedloge stručnjaka/inja. 

Detaljnije o teoriji zavjere o “Velikom resetu” čitajte u analizi Raskrinkavanja na linku ovdje.

Shodno navedenim činjenicama, tvrdnju da je Svjetski ekonomski forum objavio dokument u kojem se smatra da privatno vlasništvo nad automobilima nije potreba, objavljenu na portalu Tribun, ocjenjujemo kao lažnu vijest. Svjetski ekonomski forum je na svojoj službenoj stranici objavio autorski tekst u kojem autorica razmatra opcije dijeljenja automobila u kontekstu “cirkularne ekonomije”, a ne ukidanje privatnog vlasništva nad njima. Taj članak nije zvanični dokument WEF-a, što je u njemu i jasno naznačeno.

Sve kasnije objave članka ocjenjujemo kao prenošenje lažnih vijesti.

Napomena

12.8.2022. Redakcija portala Tribun  dostavila nam je dopunjenu verziju prvobitno objavljenog članka s tačnim navodima te je ocijenjen i kao ispravljeno.

 

(Raskrinkavanje.ba)

Pogledajte originalne članke
Prenošenje lažnih vijesti 27.07.2022

Provjeri (.hr): WEF poziva na ukidanje privatnih automobila

Malo po malo…“Nećete imati ništa…“

  • Prenošenje lažnih vijesti
Lažna vijest 22.07.2022

Tribun: Svjetski ekonomski forum smatra da vam osobni automobil baš i ne treba

Je li vam osobni automobil doista stvarno potreban? Naime, Svjetski ekonomski forum (WEF) na čijem čelu se nalazi Klaus Schwab ne misli tako.

  • Lažna vijest
  • Ispravljeno
Prenošenje lažnih vijesti 27.07.2022

Twitter profili: Twitter profil Danas auto.. Sutra kuća

  • Prenošenje lažnih vijesti
Prenošenje lažnih vijesti 23.07.2022

Croativ: Svjetski ekonomski forum: Pa, vaš osobni automobil vam baš i ne treba…

Je li vam osobni automobil doista stvarno potreban? Naime, Svjetski ekonomski forum (WEF) na čijem čelu se nalazi Klaus Schwab ne misli tako.

  • Prenošenje lažnih vijesti