Pregled sedmice: Lijekovi, tenkovi i ksenofobija

Najveća lažna vijest koju smo demaskirali u sedmici iza nas, proširila se sa jednog privatnog Facebook profila. Besmisleno "upozorenje" na virus u Paracetamolu još uvijek se prenosi po društvenim mrežama, upravo brzinom širenja virusa.

Potpuno izmišljenu tvrdnju o postojanju opasnog virusa u Paracetamolu, u roku od jednog dana podijelilo je preko 30.000 Facebook korisnika/ca na svojim privatnim nalozima. Raskrinkavanje je, istog dana kada se pojavila, utvrdilo da je riječ o lažnoj vijesti, koja internetom kruži mjesecima i koju je na engleskom govornom području već provjerio i raskrinkao fact-checking portal "Snopes" u martu 2017. godine. Laž o virusu u Paracetamolu je u nekim zemljama izazvala takvu paniku, da su nadležne institucije morale i zvanično da je demantuju. Kompletnu analizu Raskrinkavanja možete pogledati ovdje.

Raskrinkavanje je u prošloj sedmici analiziralo i lažnu vijest o prodaji ljudskog mesa kao goveđeg. Vijest nam je prijavio čitatelj koji ju je pronašao na portalu „24h zanimljivosti“, a potom smo otkrili cijeli niz prenošenja na opskurnim portalima sa našeg govornog područja. Nakon istraživanja Raskrinkavanje je ustanovilo da je riječ o izmišljotini koja je nastala spajanjem dvije vijesti: jedne, istinite, o zaplijeni svinjskog mesa koje se prodavalo kao goveđe u Kini; i druge, neistinite, koja je iskoristila fotografiju iz promotivne kampanje za video igru „Resident Evil 6“ za širenje glasina o “ljudskom mesu koje Kina izvozi u Afriku”.  Cijelu našu analizu možete pročitai ovdje.  

Tokom protekle sedmice pisali smo i o "Sputniku", ruskom državnom mediju kojim se Raskrinkavanje prethodno bavilo zbog neprofesionalnog izvještavanja. Opširnijim istraživanjem, Raskrinkavanje je utvrdilo da, u svom izvještavanju o Bosni i Hercegovini, Sputnik zapravo predstavlja medijsku “filijalu” politike Milorada Dodika. Kako smo došli do ovakve ocjene, možete pročitati ovdje.

Prošle sedmice Raskrinkavanje se bavilo i potencijalom koji lažni mediji i lažne vijesti imaju za širenje netolerancije i mržnje. Nakon ranije analize posvećene širenju međunacionalne mržnje u analizi pod naslovom „Tabloidno ratno huškanje: Prepadanjem do klikova“, Raskrinkavanje je ove sedmice analiziralo par primjera širenja ksenofobije i homofobije.

U prvom slučaju, radilo se o netačnom izvještavanju o uzrocima smrti mladića iz Hrvatske, koji je preminuo kajem prošle godine u Frankfurtu. Na osnovu špekulacije jednog online medija, za koju je jasno navedeno da ne predstavlja zvanično potvrđenu informaciju, brojni portali su proglasili preminulog mladića žrtvom napada grupe “migranata” ili “azilanata”. Kako je došlo do stvaranja i širenja ove lažne vijesti, možete pročitati ovdje.

Drugi primjer neprofesionalnog izvještavanja koje potiče diskriminatorne stavove, našli smo na portalu „Fresh press“, koji je pisao o objavljivanju prve slikovnice o istospolnim parovima sa djecom u Hrvatskoj. Ovaj portal je članak objavio pod homofobnim i senzacionalističkim naslovom „Kraj je sve bliži! Stiže slikovnica o istopolnim brakovima sa djecom“. Međutim, veći problem sa ovim člankom nalazi se u njegovoj ilustraciji, koja prikazuje scenu seksualnog zlostavljanja djeteta, manipulativno navodeći čitaoca na pogrešan zaključak da se tako nešto  promovira najavljenom slikovnicom. Cijeli članak možete pročitati ovdje.

Raskrinkavanje se i prošle sedmice bavilo različitim “klikbejtovima”, ovaj put u kontekstu tzv. mainstream medija. Klikbejt je, inače, vjerovatno najzastupljeniji oblik manipulacije činjenicama na opskurnim online portalima, kojem očito pribjegavaju i "veliki" mediji suočeni sa konkurencijom u borbi za klikove, odnosno čitanost.

Nekoliko prijava čitatelja/ki odvelo nas je na niz sličnih postupaka Dnevnog avaza, o kojime možete čitati ovdje.
Klikbejt i dezinformaciju smo, takođe po prijavi čitalaca, pronašli i u nizu drugih etabliranih medija, konkretno u njihovom izvještavanju o tome da je Vojska Srbije ugovorila "remont deset tenkova“ u Fabrici motora specijalne namjene na Palama. Tenkovski motori su u vijesti Federalne novinske agencije postali „tenkovi“, a cijeli niz medija, između ostalih Klix, Avaz i BN televizija, to je prenio sa identičnim naslovom. Cijeli članak možete pročitati ovdje.

Klikbejt je bio i motiv nekolicine portala u kategoriji lažnih medija, koji su nakon izbora Roberta Prosinečkog za selektora nogometne reprezentacije BiH, gromoglasno i neosnovano najavili da je Prosinečki otkrio ko će se naći na njegovom spisku igrača. Naš članak o ovom "klikbejtu" možete pročitati ovdje.

(raskrinkavanje.ba)

Autor: Darko Brkan Objavljeno: 13. 01. 2018 | Zadnji put osvježeno: prije 1 godina

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Popularni “meme” video predstavljen kao vijest

Jedan od desetine “meme” video klipova prozvanih “Dimitri saznaje...”, na a...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Klikbejt
Analiza
Stare prevare u novom ruhu: Ne postoji besplatni BMW ili besplatna montažna kuća

Na društvenim mrežama i dalje se redovno pojavljuju lažne nagradne igre. Ne...

Lažna vijest
Među migrantima nisu “vojnici terorističkog ISIL-a”

Pored činjenice da je “Antimigrant” ponovo plasirao netačnu informaciju o p...

Lažna vijest Manipulisanje činjenicama Teorija zavjere Pristrasno izvještavanje Klikbejt
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me