Brojne imenovane i neimenovane poznate ličnosti i političari su u proteklih par godina bile žrtve morbidne “biznis strategije”, kojom pojedini portali još uvijek uspijevaju privući pažnju javnosti, doći do klikova i time ostvariti značajnu materijalnu dobit. Radi se o “strategiji” proglašavanja živih poznatih ličnosti mrtvima, što u člancima biva predstavljeno obično kao posljedica neke nesreće, dugogodišnje bolesti ili čak samoubitstva.
Ovako koncipirane “vijesti”, s obzirom na popularnost osobe o kojoj se radi, te s obzirom na temu smrti kao takvu, privlače značajnu pažnju javnosti, koja čitajući takve sadržaje generira zaradu portalima.
“Najsvježiji” primjer ovog vida manipulacija vezuje se za glumca Mustafu Nadarevića. Anonimni portali su ovog glumca prvi put “usmrtili” još 2017. godine, ali su se lažne vijesti sa sličnim navodima više puta pojavljivale u godinama koje su uslijedile. Posljednji slučaj se desio prije samo nekoliko dana. Više informacija o dvije epizode “usmrćivanja” Mustafe Nadarevića, u režiji portala iz regije, čitajte na linkovima ispod.
Biznis proglašavanja živih mrtvima: Niti je Mustafa Nadarević preminuo, niti je Raskrinkavanje izvor takve vijesti
Anonimni portali “usmrtili” i Mustafu Nadarevića
Pored glumca Mustafe Nadarevića, nepostojeće smrti muzičkih zvijezda iz regije su naročito primamljiv mamac za klikove, time i zaradu. Jedan od prvih ovakvih slučaja kojim se bavilo Raskrinkavanje je bilo izmišljanje smrti srpskog pjevača Sinana Sakića 2017. godine. Više o tome čitajte u analizi ispod:
Lažna vijest o smrti Sinana Sakića
Sljedeća popularna ličnost sa Balkana koju su portali “usmrtili” bila je Lepa Brena. Anonimni portal Total News je u avgustu 2018. godine “vijest” o navodnoj smrti Fahrete Jahić “potkrijepio” besmislicama poput “brze bolesti” i “doktorske izložbe”. Nakon samo mjesec dana, Raskrinkavanje je pisalo i o lažnoj vijesti o smrti Darka Lazića. Ove dvije analize možete čitati na linkovima ispod:
Nova lažna smrt: Lepa Brena nije preminula
“Portaldžije” nakon Brene “ubili” i Darku Lazića
Portal Orginalno (sic!) zaslužuje posebno mjesto u ovoj analizi. Raskrinkavanje se u četiri analize bavilo fenomenom izmišljanja smrti sa ovog portala. Anonimni autori ovog portala u decembru 2018. godine za 21 dan su uspjeli izmisliti 21 različitu verziju iste priče sastavljene od 2 rečenice: “Smrtno stradao pjevač/ica” i “Pogledajte snimak sa lica mjesta”. Ni jedna od 21 verzije nije istinita. Svi članci napisani su identično - sa svega 2 ili 3 rečenice, i popratnim video snimkom koji nema nikakve veze sa izmišljenim događajima. Ni jedan članak ne sadrži ime navodno stradale osobe, niti su se članci sa sličnim tvrdnjama pojavljivali igdje drugo. Analizu ovog fenomena možete čitati na linku ispod:
Svakodnevno (ne)originalno izmišljanje smrtnih tragedija
U junu 2019. godine smo također pisali o fenomenu portala Orginalno. Tada smo ustanovili kako 12 osoba iz tri države uređuju Facebook stranicu Orginalno.org, na kojoj se dijele linkovi istoimenog anonimnog portala. Tada je bio uočen novi “rekord”: u samo 10 dana, na ovom portalu bilo objavljeno 15 "vijesti" o nesrećama sa smrtnim ishodima u kojima su učestvovale "zvijezde", "pjevačice", "pjevači", "pevači", "folkerke", "folkeri", te čak i "predsjednik".
Članci o saobraćajnim nezgodama, iz režije istog portala, a u kojima su, navodno, poznate ličnosti izgubile život, bili su predmetom naše analize koja je objavljena u januaru 2020. i julu godine. Više čitajte na linkovima ispod:
Svakodnevno (ne)originalno izmišljanje smrtnih tragedija II
Svakodnevno (ne)originalno izmišljanje smrtnih tragedija III
Portal “Orginalno” nastavlja “ubijati” pjevače i pjevačice
Ovaj portal je u više navrata objavio i lažne vijesti o navodnim samoubistvima ratnih zločinaca Ratka Mladića i Radovana Karadžića. Spomenuti portal ovu laž je od 2017. do februara 2020. “reciklirao” najmanje 8 puta.
“Serijska samoubistva” haških osuđenika na portalu Orginalno
Međutim, Orginalno nije niti jedini, niti prvi portal koji je se specijalizovao za objavljivanje lažnih vijesti o nepostojećim smrtima poznatih ličnosti. Istom taktikom prije toga se koristio portal Omiljeni, o čemu možete ćitati na linku ispod
"Anonimna zvijezda" kao kuriozitet "Omiljenog portala"
Infoportal, sa druge strane, imao je nešto drugačiji pristup. Naime, ovaj portal objavljivao je vijesti o saobraćajnim nesrećama koje su se zaista dogodile - ali godinama prije objavljivanja članaka.
Tako su slučajevi stvarnih nesreća sa smrtnim ishodima, godinama nakon što su se desile, predstavljeni kao tragedije poznatih ličnosti, iako u događajima koji su se zaista desili nisu učestvovale poznate ličnosti. Osim toga, ovaj portal je u potpunosti je izmišljao i događaje koji se nikada nisu desili, za koje se također tvrdilo da su u njima stradale poznate ličnosti.
„Infoportal.club“ ili recikliranje horora
Kako anonimni portali ostvaruju zaradu?
“Biznis model” ovih anonimnih portala u suštini se svodi na zaradu od reklama za koje portal u osnovi služi kao oglasna ploča.
Svaki put kada neko klikne na link koji vodi na članak sa bombastičan naslovom, ili kao u ovom slučaju sa naslovom koji najavljuje “vijest” o smrti poznate ličnosti, reklame se učitaju i određena svota novca se generira na AdSense računu koji je povezan sa tim portalom.
Google-ov AdSense je servis koji portali najčešće koriste za ovaj vid zarade. Putem ovog alata, vlasnici portala i blogova iznajmljuju prostor Google-u, koji zatim na njega postavlja reklame oglašivača. Svaka posjeta stranici na kojoj su postavljeni Google oglasi donosi novac njenom vlasniku, a zarada se dobija i na osnovu klikova na samu reklamu. Visina zarade zavisi od broja posjeta i pregleda stranice, zbog čega neke od njih koriste posebne skripte koje „osvježavaju“ stranicu kako bi povećali broj posjeta.
Pored ovoga, stranice koje imaju veliki broj posjeta nekada i direktno iznajmljuju prostor za reklame oglašivačima, pri čemu se njegova vrijednost određuje brojem posjeta koje stranica ostvaruje – što više ljudi dolazi na stranicu, reklama je isplativija.
Sve ovo, ali i više informacija o zaradi portala na internetu može se pročitati u članku Ko finansira lažne vijesti? na portalu Medijska pismenost.
U zaključku, portali, mahom anonimni, gotovo svakodnevno izmišljaju navodne smrti poznatih ličnosti, a sve sa ciljem zarade na osnovu reklama koje se prikazuju u člancima. Ova praksa je, pored svega, i etički dodatno upitna, budući da nije rijedak slučaj da se “vijest” o smrti neke javne ličnosti pojavi na anonimlnim portalima u momentu kada ta osoba proživljava borbu sa nekom, najčešće ozbiljnom, bolešću.
Kako prepoznati ovakve manipulativne prakse i lažne vijesti generalno, te kako sami možete provjeriti tačnost informacija sa interneta, čitajte na našem portalu Medijska pismenost:
(Raskrinkavanje.ba)