Na Twitter profilu bastadur 18. oktobra je objavljen kolaž fotografija uz sljedeći opis:
U Ljubljani osim što te novčano kazne zbog parkiranja na mjestu za invalide i slično, osvane ti i ime na gradski pano sa učinjenim prekršajem, da zna cijeli grad da si govedo. Bravo Ljubljana.
Ubrzo, ove fotografije i tvrdnje su se počele širiti i Facebookom, a do sada su na ovoj društvenoj mreži podijeljene na hiljade puta.
Mogu se vidjeti u brojnim objavama na privatnim Facebook profilima, na primjer ovdje i ovdje, ali i na različitim Facebook stranicama, kao što su Sarajevo Nekad I Sad, Ekovjesnik, Mačva Zdravog Razuma i druge.
Također, članke u kojima se prenosi ista objava s Twittera uz različite je navode u naslovima i tekstovima objavio i veliki broj portala u regionu.
Članak s kategoričnom tvrdnjom da se na reklamnim panoima u Sloveniji objavljuju imena kršilaca saobraćajnih propisa, 20.10. objavio je portal Objektiv:
Ovako nešto treba HITNO Beogradu! Pogledajte kako se u Ljubljani obračunavaju sa BAHATIM vozačima (FOTO)
Ljubljana je uvela novine kada je u pitanju borba protiv bahatih vozača koji se parkiraju na mestu koje je predviđeno za vozila soba sa invaliditetom. Ovaj genijalni postupak vlasti lavnog grada Slovenije postao je hit na društvenim mrežama, a mnogi pozivaju i Beograd da uradi isto.
Naime Ljubljana je rešila da svaki bahati vozač koji stane na mesto rezervisano za automobile osoba sa invaliditetom “osvane” na gradskom panou sa navedenim učinjenim prekršajem, kako bi svi znali o kome se radi.
Istog dana, članak sa sličnom tvrdnjom uz sljedeći je naslov objavio portal Alo:
VOZAČI, OPREZ Parkiranje na mestu za invalide vas može koštati 120 evra, a onda ćete osvanuti na bilbordu! Vodite računa gde ostavljate svoj automobil (FOTO)
Uz ove, na brojnim portalima su se pojavili i članci u kojima se navodi da su korisnici društvenih mreža “primjetili” da se radi o “marketinškoj akciji”, ili da se “sudeći po komentarima” radi o kampanji sa izmišljenim imenima navodnih kršilaca propisa. Neki od naslova takvih članaka su:
Ko parkira nepropisno, ide na stub srama (Nova.rs, 19.10.)
IDEJA IZ LJUBLJANE ZA KOPIRATI: Ko parkira nepropisno, ime na stub srama. Ime i kazna osvanu na bilbordu (Buka, 19.10.)
Ako ne poštujete propise, završićete na bilbordu! (Direktno, 19.10.)
IDEJA IZ LJUBLJANE ZA BEOGRAD: Ko parkira nepropisno, ime na stub srama (Preokret, 19.10)
IDEJA IZ LJUBLJANE oduševila i ljude u Srbiji: Ko prekrši propise ide na stub srama! (Blic, 20.10.)
Zanimljiva kampanja u Ljubljani: Ko parkira nepropisno, ime na stub srama (Moj Cazin, 21.10.)
(FOTO) Parkiraš se na mestu za invalide?! Bićeš zbog toga na stubu srama! Ljubljana ima GENIJALNU akciju (Republika, 20.10.)
Bilbord srama je nova odvažna mera protiv bahatih vozača (Luftika, 21.10.)
Fotke panoa gradskog redarstva iz Slovenije postale hit: "Bravo Ljubljana" (Index.hr, 22.10.)
INTERESANTNA IDEJA: U Ljubljani osvanuli plakati sa imenima nesavjesnih vozača i kaznama koje su dobili (FOTO) (Novi, 22.10.)
Viralni hit iz Ljubljane: Komunalno preduzeće postavilo panoe sa imenima prijestupnika u saobraćaju (Tuzlanski, 22.10.)
U LJUBLJANI JAVNO PROKAZUJU PROMETNE PREKRŠITELJE, I TO POIMENCE; Komentari su urnebesni: ‘Da zna cijeli grad da si govedo’ (Net.hr, 22.10)
Ako se u Ljubljani parkirate na mesto za invalide, kazniće vas i vaše ime okačiti po celom gradu (Telegraf, 22.10.)
KAKVA IDEJA U Ljubljani osvanuli plakati sa imenima nesavjesnih vozača i kaznama koje su dobili (FOTO) (Srpska Info, 22.10.)
U ovom gradu objavljuju imena prekršitelja zakona na gradskim panoima (Hayat, Press Media, 072 Info, 22.10.)
Tako u članku objavljenom 19.10. na portalu Nova (.rs) stoji:
Ideja zvuči privlačno, ali sudeći po komentarima na ovoj društvenoj mreži, reč je o kampanji u Ljubljani protiv kršenja propisa, a imena koja se nalaze na uslikanim panoima ne nalaze se prava imena građana.
Sudeći po naslovima, a onda i sadržaju ovih članaka, niti jedan od autora se nije potrudio da dozna o kakvim se panoima u Sloveniji radi.
Članke su u cjelini bazirali na objavama i komentarima sa društvenih mreža, prvenstveno gore pomenutom objavom s Twittera, a onda i drugim komentarima koje su preuzeli s društvenih mreža. U člancima nema zaključka niti objašnjenja o čemu se u stvari u ovom slučaju radi.
S druge strane, svi gore navedeni portali su u naslovima istakli eksplicitne tvrdnje o navodnoj novoj praksi slovenskih vlasti da javno objavljuju imena kršilaca saobraćajnih propisa.
Jedini izuzetak jeste naslov članka na portalu Index u kojem nema takvih kategoričnih tvrdnji, već je navedeno samo da su “fotke panoa u Sloveniji postale hit”.
Članak s informacijom da se radi o marketinškoj kampanji s izmišljenim imenima 21. oktobra je pod sljedećim naslovom objavio 24sata(.hr):
Parkirao si se na invalidsko mjesto? Stup srama te čeka…
U ovom članku stoji:
Da ne bude zabune, imena na slovenskim plakatima nisu prava. Ipak nisu. Izmišljena su i duhovito uklopljena u poruke marketinške kampanje kojom se apelira na poštovanje prometnih pravila.
Članke s navodima da se radi o izmišljenim imenima s portala 24sata(.hr) uz iste je navode objavio portal Međimurje, ali uz sljedeći naslov:
Parkiraj na mjestu za invalide i evo te na stupu srama
Jesu li na panoima imena i prezimena stvarnih osoba?
Iako je korisnica Twittera Tanja Cviko, koja je navela da živi u Mariboru, komentarisala kako su u pitanju izmišljena imena, vlasnik profila koji je prvi objavio navedene fotografije i tvrdnje odgovorio je kako je akcija “stvarna i za svaku pohvalu”.
Fotografije koje su podijeljene na Twitter profilu bastadur jesu autentične i nastale su u Sloveniji, no one ipak ne prikazuju imena stvarnih osoba koje su kažnjene zbog saobraćajnih prekršaja.
Naime, fotografije prikazuju promotivne postere kampanje koje je Grad Ljubljana (Mestna občina Ljubljana ili kraće MOL op.a.) u suradnji sa slovenskom marketinškom agencijom Marmelada pokrenuo povodom Evropskog tjedna mobilnosti 2019.
O ovoj kampanji u kojoj se kroz igru riječi podiže svijest o važnosti sigurnosti u saobraćaju, 25. marta 2020. godine je izvijestio i slovenski Marketing Magazin:
Kratki opis kampanje: „Jasnim i duhovitim porukama dugotrajne kampanje Gradskog redarstva predstavit ćemo građanima Ljubljane opseg i značenje rada gradskog redarstva te predstaviti njihovu dostupnost, otvorenost i spremnost na suradnju. Izravnim adresiranjem visine novčanih kazni za pojedini prekršaj, najavljujemo da je bolje poštivati pravila i tako voditi računa o vlastitoj sigurnosti i sigurnosti drugih, izbjegavajući tako plaćanje novčanih kazni ", rekao je MOL o polaznim točkama i ciljevima reklamne kampanje.
Iako se radi o kampanji koja na nesvakidašnji i kreativan način ukazuje na važnost poštivanja saobraćajnih propisa, imena i prezimena navodnih prekršilaca propisa nisu stvarna te se, kako je već pomenuto, radi o domišljatoj igri riječi.
Tako je, na primjer, u sloganu "Mihael Šumič vozio kroz naselje 77 km/h", ime navodne osobe izvedeno od imena poznatog vozača Formule 1 Michaela Schumachera, dok se u sloganu "Zdravko Riba parkirao na mjestu na invalide" radi o izvedenici uzrečice "Zdrav k'o riba". Igra riječi je upotrijebljena i u sloganu “Primož Kroglič divlje biciklirao po centru zanemarujući pješake”, a ime je u ovom slučaju izvedeno od imena poznatog slovenskog biciklista Primoža Rogliča.
Shodno tome, tvrdnja objavljena na Twitter profilu korisnika bastadur u kojoj se navodi da pored novčane kazne za počinjeni prekršaj u saobraćaju, “u Ljubljani ti osvane i ime na gradskom panou”, dobija ocjenu lažna vijest.
S obzirom da je portal Objektiv prvi prenio navode sa Twittera i predstavio ih kao činjenice, njihov članak ocjenjujemo kao lažnu vijest. Članak koji je nedugo zatim objavljen na portalu Alo dobija ocjenu prenošenje lažne vijesti.
Što se tiče prenošenja ove tvrdnje i popratnih fotografija na mnogobrojnim portalima, već pri prvom pogledu na naslove članaka se može primjetiti da se u nijednom od njih ne navodi da se radi o marketinškoj kampanji u kojoj su upotrijebljena fiktivna imena i prezimena navodnih kršilaca saobraćajnih propisa u Sloveniji. Naprotiv, iz svakog od ovih senzacionalističkih i netačnih naslova se stiče dojam da se na se reklamnim panoima u Sloveniji nalaze prava imena “bahatih” i “nesavjesnih” vozača, čija se imena “kače po gradu” ili “stubovima srama” kako su neki nazvali ove reklamne panoe.
Shodno tome, naslovi svih gore pobrojanih članaka dobijaju ocjenu prenošenje lažne vijesti, uključujući i portale 24sata(.hr) i Međimurje, čiji članci donose tačne informacije. Naime, iako su u tekstu naveli da se radi o izmišljenim imenima osoba, u naslovima članaka na ovim portalima ta se tvrdnja ne može pronaći.
Jedini portal pomenut u ovoj analizi, a čiji naslov članka nije manipulativan, je portal Index. Ipak, ni ovaj članak ne donosi potpune i tačne informacije o samoj kampanji.
Portali u čijim se člancima također ne donose potpune i tačne informacije o pomenutoj kampanji su Nova, Index, Buka, Direktno, Republika, Blic, Preokret, Novi, Telegraf, Tuzlanski, Srpska Info i Net(.hr).
Naime, u ovim člancima se navodi da su korisnici društvenih mreža “primjetili” da se radi o “marketinškoj akciji”, ili da se “sudeći po komentarima” radi o kampanji sa izmišljenim imenima navodnih kršilaca propisa, no oni ne sadrže objašnjenje niti informaciju o kakvoj se kampanji radi. Zbog toga, svi navedeni članci dobijaju ocjenu manipulacija činjenicama.
Napomena, 28.10.2020.
Nakon objave ove analize, ispravke netačnih navoda u svojim člancima su objavili portali Blic, Tuzlanski, Preokret i Hayat zbog čega je tim člancima, prema metodologiji Raskrinkavanja, dodana i ocjena demantovano.
Napomena, 29.10.2020.
Prilikom pisanja ove analize, nenamjernom greškom je došlo do dodjeljivanja pogrešne ocjene manipulacija činjenicama članku objavljenom na portalu Luftika. Naime, u članku ovog portala je bilo naznačeno da se radi o kampanji sa izmišljenim imenima osoba. Shodno tome, ova ocjena je uklonjena.
Portal Luftika je u međuvremenu objavio i ispravku netačnih navoda iz naslova članka, čemu je članku dodana i ocjena demantovano.
Napomena, 15.12.2020.
Portal Direktno je u originalnom članku ispravio netačne tvrdnje, pa u skladu sa izmijenjenom metodologijom (link), članku na ovom portalu dodjeljujemo i ocjenu ispravljeno.
Napomena, 02.02.2021.
Portal Buka je u originalnom članku ispravio netačne tvrdnje, pa u skladu sa izmijenjenom metodologijom (link), članku na ovom portalu dodjeljujemo i ocjenu ispravljeno
Napomena
11.03.2021: Portal Republika je u originalnom članku ispravio netačne tvrdnje, pa u skladu sa izmijenjenom metodologijom (link), članku na ovom portalu dodjeljujemo i ocjenu ispravljeno.
28.04.2021: Portal Objektiv je u originalnom članku ispravio netačne navode, pa u skladu sa izmijenjenom metodologijom (link), članku ovog portala dodijeljena je i ocjena ispravljeno.
02.06.2021: Portal Pressmedia je u originalnom članku ispravio netačne tvrdnje, pa u skladu sa izmijenjenom metodologijom (link), članku na ovom portalu dodjeljujemo i ocjenu ispravljeno.
28.10.2021: Portal Telegraf je u originalnom članku ispravio netačne tvrdnje, pa članku na ovom portalu dodjeljujemo i ocjenu ispravljeno.
28.11.2022: Portal Nova.rs je u originalnom članku ispravio netačne tvrdnje, pa članku dodjeljujemo i ocjenu ispravljeno.
6.9.2023: Članak portala Red portal koji je bio predmet ove analize naknadno je povezan sa analizom i dodata mu je ocjena zbog tehničkih razloga.
23.04.2024: Red portal je ispravio netačne tvrdnje u članku, pa je članku dodan i ocjena ispravljeno.
(Raskrinkavanje.ba)