Pregled sedmice: Lažni “Klix”, izborna kampanja i odlazak u Njemačku

Prethodnu sedmicu obilježila je kopija portala "Klix", preuranjena izborna kampanja na Facebooku i lažna vijest vezana za zaposlenje u Njemačkoj.

Hrvatski portal „100posto“ je objavio članak o “vanzemaljcima na Mjesecu” te kako je NASA “cenzurisala” dokaze o tome. Članak koji je utemeljen na teorijama zavjere pojedini mediji su prenijeli u svojim rubrikama za nauku i tehnologiju. Mnogo je takvih teorija o zataškavanju postojanja vanzemaljaca o čemu se naširoko može čitati na portalima koje smo naveli i ranije, a izvor su najčešće “tajni izvještaji”. Kompletnu analizu možete pročitati na ovom linku.

Premijer Federacije BiH Fadil Novalić često biva inspiracija za dobar satirični članak, ali nažalost tu satiru neki portali prenesu a da pritom ne naglase da se radi o satiričnom tekstu. U ovom slučaju satirični portal “Sarajevo 365” objavio je članak koji u naslovu nosi  nevjerovatnu izjavu Premijera FBiH Fadila Novalića koja je razumljiva tek ako znate da je u pitanju satira. Nekoliko sati kasnije članak je prenio “Goražde Portal” i to u dijelu gdje su ostale vijesti, bez ikakve napomene da je riječ o tekstu satiričnog karaktera. Analizu ovog članka možete pročitati na ovom linku.

“Raskrinkavanje” je već ranije pisalo o naslovima koji su “na granici klikbejta”. Novi takav slučaj zabilježili smo na Facebook stranici portala “Sportsport”. Naslov objave na Facebooku nije isti kao i na samom portalu, dok fotografija uz članak navodi na pogrešan zaključak kao što možete pročitati ovdje.

U nizu lažnih Facebook stranica na kojima se objavljuju lažne nagradne igre i ove sedmice smo zabilježili jednu takvu: „Gazprom Bosna i Hercegovina“. Na ovom linku možete vidjeti koje sve Facebook stranice objavljuju lažne nagradne igre sa kojim prikupljaju lične podatke građana.

Već dva puta smo pisali o netačnim tvrdnjama da je u Njemačkoj “usvojen novi zakon” kojim će se omogućiti odlazak bez vize i mogućnost lakšeg zaposlenja za građane/ke zemalja koje nisu u Evropskoj uniji. Iste navode je demantovala je i Ambasada SR Njemačke. Portalima se ova lažna vijest nastavila prenositi. Tako su portali "Novi balkan" i "Klix online" istu prenijeli 4. septembra, a "Red mag" je to uradio šest dana ranije. "Globalno" je istu stvar objavio 28. augusta. Cijelu analizu možete pročitati ovdje.

Portal “Globalno” je objavio članak koji govori da Njemačka traži 50.000 disača vazduha koji bi imali platu 30.000 eura mjesečno. Naravno, riječ je o satiričnom članku koji je prvobitno objavljen na portalu Šatro.info, ali koji nema napomenu o satiri. Zbog te činjenice, ovaj članak ocjenili smo kao lažna vijest, a čitavu analizu ovog članka možete pročitati na ovom linku.

Na našim prostorima “mržnja” može biti rame uz rame globalnoj maksimi “seks prodaje”. Tako se na portalima ALO! DNEVNE NOVINE i MREŽA u naslovu članka o pjesmama Dine Merlina, bez ikakvog osnovanog razloga, našla “mržnja prema Srbima”. ​​​​​​​Kako bi osigurao klik na link, portal “Alo” je u naslov članka o Dini Merlinu stavio i rečenicu koja nema nikakve veze sa sadržajem teksta. Analizu ovog članka možete pročitati na ovom linku.

Dan prije kampanje, dok zvanična predizborna kampanja još nije počela, posjetili smo Facebook stranice parlamentarnih stranaka i kandidata za Predsjedništvo, i time ustanovili u kojoj mjeri su se oglašavanjem na Facebooku kršila pravila izbora. Ovu analizu možete vidjeti na ovom linku.

Nasuprot tvrdnjama konzervativnih desničarskih medija - kako američkih tako i regionalnih - niko nije pokušao da "izbaci iz upotrebe" termin "vagina" i natjera medicinsku struku da umjesto toga koristi termin "prednji otvor". Kako je došlo do ovih besmislenih tvrdnji pročitajte u našoj analizi ovdje.

I za kraj, na radaru eko-sistema lažnih online medija u augustu ove godine se pojavio i portal čije je čak i ime lažno: “klix.online”. Od tri članka koja smo izdvojili za ovu analizu, dva su prenošenje lažne vijesti, a treći je klikbejt. Analizu članak možete pročitati na ovom linku.

Autor: Darko Brkan Objavljeno: 10. 09. 2018 | Zadnji put osvježeno: prije 2 mjeseca

Posljednje objavljene analize

Dezinformacija
Slučaj Denis Šulić i etnička pripadnost

Predsjednici mladih SNDS-a i SDS-a bili su tema mnogih medijskih izvještaja...

Dezinformacija
Lažna vijest
Novosti “otkrivaju” još jednu laž

Srbijanske „Večernje novosti“ su u svom članku, bez ikakvih dokaza, ustvrdile...

Lažna vijest Pristrasno izvještavanje Demantirano
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com