Raskrinkavanje.ba

Trikovi i klikovi: Farma portala "Današnje"

Facebook stranice koriste nove metode prikupljanja klikova, kao što je lažno predstavljanje linkova članka kojeg objavljuju. Tako, naprimjer, ukoliko na jednoj od ovih stranica kliknete na članak očekujući da će vas odvesti na portal Espreso, zapravo ćete dati svoj klik portalima Današnje, Detaljno ili Woodworking plans geek.

Facebook stranice uvezane sa anonimnim portalima, koji se pokušavaju predstaviti široj javnosti kao stvarni mediji, svakodnevno pronalaze nove načine za prikupljanje interakcija i povećanje posjećenosti. Više takvih umreženih web i Facebook stranica koje linkaju jedne na druge nazvali smo “farmama” portala. U njima se, po pravilu, nalaze portali koji izgledaju kao mediji, a na njima se mogu pronaći članci koji izgledaju kao stvarne vijesti. Ipak, iza takvih web stranica ne postoji nikakva redakcija niti novinari/ke koji pišu za njih. Jedina svrha njihovog postojanja je ostvarivanje zarade, te su stoga prepuni reklama, senzacionalističkog sadržaja preuzetog iz drugih medija ili potpuno izmišljenih “vijesti”. 

Neke od “farmi” o kojima smo detaljnije pisali su “farme” portala Novi i Sarajevo grad. U jednom slučaju, sadržaj sa portala Novi dijeli se na oko 80 Facebook stranica koje ukupno imaju više od sedam miliona pratilaca, dok u drugom slučaju “farma” portala Sarajevo grad broji više od 15 različitih portala i četiri Facebook stranice. Opširnije o ovim fenomenima čitajte u analizama na linkovima ispod.

 

“Farma” portala Detaljno, Današnje i Woodworking plans geek

Jedna od novih “farmi” koje smo uočili jeste grupa Facebook stranica koje dijele sadržaj sa portala Današnje (.co), Današnje (.com), Detaljno (.net), Detaljno (.org), te portala Woodworking plans geek. Na ovim stranicama se uglavnom ne dijeli dezinformativni sadržaj, već se najčešće radi o potresnim i tragičnim vijestima koje su se zaista dogodile, a sadržaji članaka preuzeti su sa nekih drugih portala. 

Raskrinkavanje je portal Današnje i ranije ocijenilo u nekoliko analiza koje možete pročitati na sljedećim linkovima:

 

Ko stoji iza ovih portala?

Na stranici Današnje (.co) ne postoje nikakvi vlasnički podaci, osim kratkog opisa “O nama” na dnu stranice, napisanog bez afrikata i sa puno gramatičkih, pravopisnih, te greški u kucanju:

12 Marta 2020 poceo je sa radom danasnje.co vas i nas internet portal koji se bavi prenosenjem vaznih informacija iz zemlje i sveta. Nas sajt ima za cilj prenosenje svih vaznijih informacija i vesti o dogadjajima iz naseg regiona pa i sire.trudimo se da budemo objektivni da prenosimo tacne informacije s tim u vezi smo zaposlili nekoliko radnika koji ce raditi i na terenu i donositi vam informacij  e iz prve ruke.A vas pozivamo da ocenite nas rad i u cilju poboljsanaj naseg rada da ostavite vase komentare i kritikea naravno i pohvale. Srdacno vas pozdravlja vas admin tim.

Portali Woodworking plans geek i Detaljno (.net) izgledaju identično kao portal Današnje (.co) i imaju isti opis na dnu stranice u dijelu “O nama”, koji se razlikuje samo u datumu koji je naveden kao početak rada stranice. 

Koristeći opciju WHOIS Domain Tools nismo uspjeli pronaći nikakve vlasničke podatke o ovim domenama. Ipak, WHOIS nije jedini način za pronalazak nekih vlasničkih podataka i veza između portala. Kod anonimnih stranica određeni podaci o vlasništvu i međusobnoj povezanosti portala mogu se zaključiti na osnovu Google AdSense metapodataka. 

AdSense je alat putem kojeg portali monetizuju “promet”, to jeste, broj posjeta na svojim stranicama. Nakon što se kreira AdSense profil, Google postavlja reklame na stranicu, koje su relevantne za sadržaj koji se objavljuje na toj stranici ili na osnovu pretrage osobe koja je koristi. Google je u tom slučaju posrednik između onih koji žele reklamu na svojoj stranici i onih koji tu reklamu prodaju.

Portali kojima je jedina svrha postojanja monetizacija, najčešće prave više uvezanih portala, pa na taj način vlasnik portala povećava svoj prihod tako što ima više portala na kojima se prikazuju reklame. Pored toga, vlasnici ovakvih portala često krše pravila korištenja Google AdSense servisa, što, prije ili kasnije, dovodi do toga da im Google uskrati mogućnost korištenja reklama. 

Putem različitih web stranica, kao što je DNSlytics, lako je provjeriti da li portal ima AdSense nalog, te da li različiti portali koriste isti AdSense ID, pa samim time i da li su uvezani. Ovim postupkom se otkriva da portali Današnje (.co) i Današnje (.com) koriste isti Google AdSense nalog. 

(Reverse AdSense rezultat za portal Današnje)

Portal Detaljno (.net), sa druge strane, koristi isti AdSense nalog kao i portal Detaljno (.org).

(Reverse AdSense rezultat za portal Detaljno)

Koristeći CrowdTangle, Facebookov alat za pretraživanje društvenih mreža, pronašli smo desetine Facebook stranica koje dijele sadržaj ovih portala:

Uprkos tome što na ovim portalima ne postoje vlasnički podaci, zbog činjenice da se objavljuju na istim Facebook stranicama, izgledaju isto, te koriste iste taktike za prikupljanje lajkova, možemo zaključiti da se vjerovatno radi o istim vlasnicima koji koriste više AdSense naloga za monetizaciju svojih stranica. 

 

Koje taktike ova “farma” koristi za prikupljanje lajkova i prihoda?

Korištenje lažnih linkova

Za razliku od “tipične” farme portala, koja samo dijeli sadržaj na više portala i Facebook stranica, u ovom slučaju radi se o novom fenomenu manipulisanja linkovima. Na ovim se Facebook stranicama, naime, dijele linkovi koji na Facebooku izgledaju kao da su sa poznatijih medijskih portala poput Espreso, Alo, Objektiv, Blic, Mondo i sličnih. 

No, kada se otvori podijeljeni link, on zapravo vodi ili na portal Današnje (.co), Detaljno (.net) ili Woodworking plans geek, a ne na portale čiji linkovi se naizgled nalaze u Facebook objavama:

Još jedna zanimljiva stvar u vezi ove “farme” jeste da linkovi članaka ne odgovaraju naslovima članaka. Svi članci na ovom portalu imaju linkove koji izgledaju kao da su u pitanju vijesti o automobilima, a sami članci svrstani su u kategoriju “Automobili”. U ovom konkretnom slučaju, naslov članka glasi “Veštice uzmi varjaču u ruku: Ženu vozača autobusa nasilnik je brutalno tukao za 8. mart! Ona ga je sad odrobijala”, dok link glasi “2022. otkriveni Jeep Vagoneer i Grand Vagoneer, ne za Australiju”.

Ukoliko se iz linka obriše “višak”, to jest dio poslije upitnika u linku (u ovom slučaju “?ref=cRFyVl&user=macax”), tek onda se otvara članak o automobilima koji ima isti i naslov i link - “2022. Otkriveni Jeep Vagoneer i Grand Vagoneer, ne za Australiju”. “Višak” u linku je dinamični dio URL-a, koji se mijenja, za razliku od statičnog dijela do upitnika, koji uvijek ostaje isti. Na osnovu dinamičnog dijela može se zaključiti preko koje stranice se došlo do tog linka. Naprimjer, ovu opciju koriste marketing menadžeri ukoliko su poslali link za stranicu koju promovišu putem e-maila. Analizom dinamičnog dijela tačno mogu zaključiti preko kojih sve e-mailova je otvorena stranica. 

No, ovo nije jedina nelogičnost ovih linkova. Ukoliko preko Facebooka više puta otvorite isti link, URL je gotovo svaki put drugačiji. Osim toga, ukoliko se osvježi stranica i sa dinamičnim dijelom linka, on će otvoriti link o automobilima. Dakle, članak koji očekujete da ćete otvoriti na Facebooku možete vidjeti samo jednom i samo vi. Ukoliko link članka pošaljete nekome drugom, ta osoba će otvoriti članak o automobilu, a ne o onome što je stajalo na stranici kada se prvi put otvorila. 

Članci koji se objavljuju na Facebooku ne mogu se pronaći ni na samoj naslovnici ovog portala - tu se nalaze samo vijesti o automobilima.

Također, članaka koji se objavljuju na Facebooku nema ni u kategorijama popularnih tema, koje se mogu pronaći na dnu portala. Jedini članci na kojima su navedeni datumi objave iz 2021. godine su oni u kategoriji “Automobili”, dok su članci objavljeni u drugim kategorijama objavljeni na ljeto 2020. godine.  

 

Slike sa pozivom na interakciju 

Druga taktika za prikupljanje lajkova koju ova “farma” koristi jeste objavljivanje fotografija uz poziv pratiteljima/kama stranice da lajkaju, komentarišu, podijele sadržaj ili označe nekoga u komentaru. Na ovaj način, povećanjem broja reakcija i komentara na objavama, one postaju vidljivije, a broj pratilaca stranice se povećava. Krajnji cilj ove taktike jeste da više ljudi vidi objave na Facebooku, pa samim time i klikne na njih, te ode na portal. 

 

Manipulativne fotografije i lažni opisi kao “lajkbejtovi”

Ove stranice nerijetko se koriste i manipulativnim taktikama prikupljanja lajkova na fotografijama, koje navodno prikazuju teške životne situacije ili apeluju na pružanje “moralne” podrške. Na njima su najčešće prikazani stvarni ljudi, ali je opis izmišljen i obično napisan u prvom licu jednine, tako da izgleda da se osoba sa fotografije direktno obraća čitaocima. 

O ovoj manipulativnoj taktici detaljnije smo pisali u drugim analizama, koje možete čitati na linku ispod.

Manipulativne prakse web stranica koje sebe pokušavaju predstaviti kao stvarne medije sve su češće korištene među anonimnim portalima. Klikbejt “novinarstvo” i činjenica da svaka osoba koja ima pristup internetu danas može da napravi svoju web stranicu koju će nazvati medijem udaljene su od stvarnog novinarstva i medijskog izvještavanja. Na ovaj način, objavom dezinformativnog sadržaja, koji uključuje i fotografije sa lažnim opisima, što nam se na prvu ruku čini poprilično benigno, zapravo utiču na medijsku pismenost i kontaminiraju sam medijski prostor. 

 

Šta možete uraditi ukoliko primijetite da Facebook stranice koriste jednu od manipulativnih taktika prikupljanja lajkova?

Najlakši način da se “stane u kraj” ovim praksama jeste da prijavite pojedinačne objave za koje ste činjenično utvrdili da sadrže dezinformacije.

To možete uraditi na sljedeći način:

- Otvorite objavu i kliknite na polje sa tri tačke koje se nalazi desno od imena stranice

- Izaberite opciju "Find support or report post"

- U prozoru koji se pojavi izaberite opciju "False information"

- U novom prozoru izaberite opciju koja najbolje opisuje objavu koju prijavljujete (Health/Zdravlje; Politics/Politika; Social Issue/Društveni problem; Something else/Nešto drugo)

- Kada ste prošli ove korake, kliknite "Završeno"

Osim prijavljivanja dezinformacija, drugi najbolji način da se borite protiv manipulacija na Facebooku jeste da otpratite sve stranice koje obmanjuju korisnike Facebooka, ne dijelite njihov sadržaj, te upozorite svoje najbliže (posebno starije osobe u vašem krugu za koje znate da nisu naročito digitalno pismeni) da urade isto. Ovakve stranice traže vašu pažnju, a najbolji način da im se stane u kraj jeste da im se ta pažnja ne daje. 

Kako prepoznati vjerodostojne medije i odbraniti se od manipulacija online?

Na web stranici “Medijska pismenost” (link), koju je razvilo Raskrinkavanje, možete pronaći više informacija o “farmama klikova” i drugim postupcima koji se koriste da se na temelju obmanjujućih sadržaja ostvaruje zarada na internetu. 

(Raskrinkavanje.ba)