Na platformi TikTok 27. jula 2024. objavljen je snimak u trajanju od dvije i pol minute u kojem nepoznati narator iznosi niz “tumačenja” ceremonije otvaranja Olimpijskih igara (OI) u Parizu.
Snimak se sastoji od kadrova s otvaranja Olimpijskih igara preko kojih narator u dramatičnom tonu “objašnjava” šta se na njima vidi. Kadrove u kojima žena u kostimu aristokratkinje “drži” svoju odrubljenu glavu i pjeva opisuje kao prikaz “sotonističkog ritualnog žrtvovanja”. Tvrdi da je na ceremoniji prikazana i scena s “drag kraljicama”, koja na podrugljiv način predstavlja “posljednju večeru”. Također tvrdi da je prikazan još jedan biblijski prizor – četvrti jahač apokalipse koji donosi glad i smrt.
Narator je u istom tonu poredio ceremoniju u Parizu s ceremonijom otvaranja Olimpijskih igara u Londonu 2012. godine, za koju tvrdi da je predskazala pandemiju Covid-19. Za parisku ceremoniju navodi da prikazuje ljude koji “padaju po podu”, odnosno “naglo umiru”. Korona-skeptici i protivnici/e vakcinacije često govore o navodnom trendu “iznenadnih smrti” uzrokovanih vakcinacijom protiv Covid-19.
Također je neke kadrove opisao kao prikaz otete djece u tunelima koja treba da budu “žrtvovana”.
Ovaj TikTok snimak isječak je dužeg snimka koji je objavljen 27. jula na YouTube kanalu Fakat Podcast (arhivirano ovdje). Do vremena pisanja ove analize ostvario je na desetine hiljada različitih interakcija, a pregledan je više od 840.000 puta.
Šta su činjenice?
Olimpijske igre u Parizu otvorene su u petak 26. jula 2024. godine. Početak ovog sportskog događaja obilježen je ceremonijom čiji je umjetnički program u javnosti izazvao brojne komentare, pohvale i kritike, ali i navalu dezinformacija o njegovoj navodnoj simbolici. U danima koji su uslijedili, pristalice teorija zavjere tako su u javni prostor plasirale niz netačnih i manipulativnih tvrdnji o ovoj ceremoniji, opisujući je “satanističkom” i “zastrašujućom”.
Viralni video na TikToku zapravo je kompilacija obmanjujućih navoda o tom događaju. Autor snimka svoju priču započinje “ženom koja je držala odrubljenu vlastitu glavu u zastrašujućoj kući”, navodeći da su to “mnogi objasnili kao ritualno sotonističko žrtvovanje”. Ipak, kao što su već pisali i brojni mediji (1, 2, 3), ovaj dio programa prikazuje francusku kraljicu Marie Antoinette, koja je pogubljena giljotinom 1793. godine. Zgrada u kojoj je održan ovaj dio programa poznata je pod nazivom Conciergerie. Nekad dio kraljevske palate, Conciergerie je tokom Francuske revolucije služila kao revolucionarni sud i zatvor u kojem je svoje posljednje dane provela i Marie Antoinette. Dakle, radi se o prikazu događaja iz francuske historije, a ne “ritualnom žrtvovanju”.
U snimku se navodi da je ceremonija otvaranja OI bila i “ruganje s Isusovom posljednjom večerom”. Zapravo se radi o dijelu programa u kojem je prikazan grčki bog Dioniz. U dijelu javnosti protumačen je kao parodija na posljednju večeru. Međunarodni olimpijski komitet (MOK) je nakon ovakvih tumačenja naglasio da “nikada nije postojala namjera da se pokaže nepoštovanje prema bilo kojoj vjerskoj grupi” u programu ceremonije, o čemu je Raskrinkavanje pisalo u jednoj od ranijih analiza netačnih tvrdnji o navodnoj simbolici te ceremonije.
Raskrinkavanje se u ovoj analizi detaljno bavilo obmanjujućim tvrdnjama o performansu s mehaničkim konjem i jahačicom koja je nosila olimpijsku zastavu, a koji je i u viralnom snimku na TikToku opisan kao prikaz četvrtog jahača apokalipse. Suprotno viralnim tvrdnjama, kako smo tada istakli, taj dio programa nije povezan sa simbolikom ove biblijske priče. Naime, kako su i mediji izvijestili, jahačica ogrnuta olimpijskom zastavom zamišljena je kao “utjelovljenje Sekvane, boginje rijeke Sene i simbola otpora“ (1, 2) , a performans je opisan kao “simbol otpora, mira, solidarnosti i zajedništva”.
Autor TikTok snimka ceremoniju u Parizu uporedio je s otvaranjem OI u Londonu 2012. godine, navodeći da je jedna od plesnih tačaka programa prikazivala “naglu smrt”, što je “mnoge podsjetilo na Olimpijske igre u Londonu i onog velikog čovjeka s iglom u rukama”, dodajući da “znamo šta je uslijedilo nakon toga, koja bolest”.
Autor ovim navodima jasno implicira da su organizatori OI u Londonu tada “najavili” pandemiju Covid-19. Radi se o četiri godine starim tvrdnjama da je to izdanje ljetnih OI “predvidjelo” pandemiju ove bolesti, o čemu je u maju 2020. godine pisao i Reuters. U svom objašnjenju netačnih tvrdnji o dijelu ceremonije u kojem je, između ostalog, prikazana i figura u crnom plaštu, Reuters o Facebook objavi iz 2020. u kojoj su iznesene tvrdnje navodi sljedeće:
Predstava nema stvarnu poveznicu s koronavirusom. Ne samo da je ceremonija planirana osam godina prije pandemije već se i teme koje objava dovodi u pitanje mogu logično objasniti.
Uvodnu predstavu osmislio je Oskarom nagrađeni režiser Danny Boyle kao posvetu britanskoj historiji i kulturi. U drugom od tri “čina”, Boyle je odao počast NHS-u [britanska služba javnog zdravlja], nacionalnoj instituciji koju vole mnogi/e Britanci/ke (ovdje). Sekvenca, koja se može vidjeti u ovom videu ceremonije u 45. minuti, prikazuje stotine medicinskih sestara koje plešu na rolšuama oko bolničkih kreveta (ovdje). Kasnije, prikazi poznatih negativaca iz engleske literature vide se kako ustaju iz kreveta. Mračna figura nalik koscu za koju se u objavi tvrdi da simbolizuje “smrt” zapravo je Lord Voldemort, glavni negativac iz serija knjiga J.K. Rowling o Harryju Potteru.
Prema olimpijskom vodiču za medije, predstava odaje poštovanje za “dva najveća britanska dostignuća: njenu nevjerovatnu literaturu za djecu i njenu Nacionalnu zdravstvenu službu [NHS]“.
Također, predmet koji lik Lorda Voldemorta drži u predstavi nije “igla”, nego “magični štapić”.
O izmišljenom trendu “naglih” ili “iznenadnih smrti” uzrokovanih vakcinacijom protiv Covid-19 čitajte u analizi na linku ispod.
Vakcine protiv Covid-19 ne uzrokuju “iznenadne smrti” niti je to “pravi trend”
U viralnom TikTok snimku navodi se i da figura bika prikazana u ceremoniji predstavlja “simbol Baala”, “jednog od glavnih sotonističkih bogova”. I u ovom se slučaju radi o obmanjujućim tvrdnjama pripisanima prikazu statue koja se u Parizu nalazi od 1937. godine, djelu umjetnika Paula Jouvea, o čemu je Raskrinkavanje detaljno pisalo u ovoj analizi.
Statua, kako smo ranije objasnili, nije kreirana za potrebe otvaranja OI u Parizu, ne prikazuje “zlatno tele” ili “Moloka” niti su organizatori njome “promovisali satanizam” i “izrugivali” se kršćanstvu. Isto tako, utemeljenje u činjenicama nema ni tvrdnja da statua prikazuje drevnog boga Baala, koji se, kako navodi Britannica, u davnim vremenima smatrao bogom plodnosti.
Narator u TikTok snimku komentariše i kadar u kojem djeca drže olimpijsku baklju, opisujući ga kao “sliku male djeca izgubljene u tunelu” koja “predstavlja nestanke i žrtvovanje djece”. To nije tačno.
Na samom početku ceremonije publici je prikazan unaprijed snimljeni video (arhivirano ovdje) u kojem fudbaler Zinedine Zidane nosi olimpijsku baklju i trči ulicama Pariza. Zidane se u svojoj misiji zatiče u metrou u kojem nestaje struje, nakon čega baklju predaje djeci koja se nalaze na stanici. O ovom dijelu ceremonije pisao je i Washington Post, navodeći da su se djeca, nakon preuzimanja baklje, “probijala kroz katakombe i do čamca”. O ovom “putovanju” olimpijske baklje ulicama Pariza pisali su i drugi mediji u svijetu i našem regionu (1, 2), a fotografije koje prikazuju djecu i maskiranog učesnika ceremonije kako u čamcu nose olimpijsku baklju dostupne su i na platformi Getty Images.
Dakle, iako su u javnom prostoru dostupni mnogi članci, videozapisi i fotografije koje prikazuju put olimpijske baklje i programa posebno osmišljenog u tu svrhu, autor TikTok snimka ovaj je dio programa manipulativno povezao s QAnon teorijom zavjere, čiji su dio tvrdnje o postojanju podzemnih tunela za “zlostavljanje” i “trgovinu djecom”, o kojima je Raskrinkavanje do sad pisalo u brojnim analizama (1, 2, 3, 4). Bizarne tvrdnje o “zatvaranju djece” u tunele kako bi bila iskorištena za dobijanje adrenohroma, droge koja se navodno koristi za podmlađivanje, nemaju nikakvo utemeljenje u činjenicama.
Iz navedenog je jasno da autor u svojoj kompilaciji netačnih tvrdnji o ceremoniji otvaranja OI u Parizu različite dijelove tog programa nastoji povezati u narativ teorija zavjere prema kojima “globalne elite” upravljaju događajima u svijetu i imaju navodne tajne planove za “depopulaciju planete” (1, 2, 3). Detalji iz umjetničkog programa ceremonije označeni su “satanističkima” i kao najava navodnih ratova, gladi i smrti, a OI u Parizu zloupotrijebljene su i za oživljavanje dezinformacija o “planiranoj” pandemiji Covid-19 (1, 2, 3). Njima je u viralnom snimku dodana i tvrdnja da jedan dio programa simbolizuje navodno žrtvovanje i zlostavljanje djece u tunelima (1, 2). Radi se o redom netačnim tvrdnjama i teorijama zavjere, o kojima je Raskrinkavanje u prethodnom periodu pisalo u brojnim analizama.
Shodno činjenicama, tvrdnje da je otvaranje Olimpijskih igara u Parizu uključivalo prikaze ritualnog žrtvovanja, četvrtog jahača apokalipse i otete djece u tunelima, kao i izrugivanje posljednjoj večeri i statuu “sotonističkog boga”, ocjenjujemo kao prenošenje lažnih vijesti i teoriju zavjere. Iste ocjene dajemo tvrdnjama da je na ceremoniji prikazan trend “iznenadnih smrti” uzrokovanih vakcinacijom, kao i da je otvaranje OI u Londonu “najavilo” pandemiju Covid-19.
(Raskrinkavanje.ba)